Snälla svara!

#1 - 10 juni 2009 18:25
förlåt att det här är den 3 uppdraderingen(stavning?) men jga måste ha ett svar så jag kan förbereda lite om det är hamster bebisar !

Jo jag har ju pratat om mina två bråkande hamstrar och nu har vi särat på dom. Men till min förvåning börjar Alma bli tjockare om magen (två kulor syns när hon äter på sidorna av magen) kan detta tyda på bebisar. Hon gräver och ombonar extremt mycket nu dom senaste 2-3 dagarna speciellt i ett hörn där det finns mer spån.
Dvs är hennes päls lite tovigare en vanligt endast lite tovigare.

Kan detta vara bebisar på väg eller inte?

En sak till jag hade dom (alma honan 3 månader gammal) med alvin (hanen nu på 7 veckors ålder) i ca fyra dagar tillsammans kommer inte ihåg om det var 5 sedan särade vi dom på grund av bråk.

Alvin var 5 veckor när han träffade alma i buren den försa gången
Guest
#2 - 10 juni 2009 18:55
Asså helt seriöst... De finns forum för hamstrar? jag tror att du kommer få bättre hjälp där.
#3 - 10 juni 2009 18:56
Narii skrev:
Asså helt seriöst... De finns forum för hamstrar? jag tror att du kommer få bättre hjälp där.

Varför tror du att det finns en avdelning för smådjur här ?
Guest
#4 - 10 juni 2009 19:01
Tyckte bara de kändes oseriöst me 3 likadana trådar, därav mitt inlägg.

*Edit, lr oseriöst är kanske fel ord.
#5 - 10 juni 2009 19:23
Vet inget om hamstrar men läs lite här, de blir könsmogna vid tre månaders ålder så jag tror inte Alvin blir pappa än. Där står också att hamstrar ska hållas ensamma, fick du ingen information där du köpte dom?
Tobbe

http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/hamster.htm
#6 - 10 juni 2009 19:44
Varför vill man ha en hamster!?
Guest
#7 - 10 juni 2009 19:51
Bra fråga nic..
#8 - 10 juni 2009 20:22
NIC skrev:
Varför vill man ha en hamster!?

Du tillför verkligen mycket till de här trådarna. SPAMMER!
Guest
#9 - 10 juni 2009 20:26
maria_ skrev:
Du tillför verkligen mycket till de här trådarna. SPAMMER!

Du med :p
#10 - 10 juni 2009 20:27
narii skrev:
du med :p

:d
#11 - 11 juni 2009 09:36
Guldhamstrar blir könsmogna långt innan 3 månader. Knappt en månad kan räcka så man får hålla koll på ungarna och sära könen åt i tid
#12 - 11 juni 2009 09:59
Hamstrar blir könsmogna relativ fort, och tycker du att hon börjar se mkt rundare ut än vanligt kan det alltid vara jackpot.

Det du kan göra är att titta på hamster honans juver, när de är dräktiga ser man juverna tydligare.

Tips är att skicka ett PM till markus1984, och be honom fråga sin tjej Anna :)
Hon är Super duktig och håller själv på med hamsteruppfödning :)
#13 - 11 juni 2009 10:05
Har dom gått ihop nästan en vecka och hon inte är gravid. Då är det lösplugg hanen skjuter. Hon boar mer nu så låter som ungar på väg.
#14 - 11 juni 2009 10:50
eriahl skrev:
Har dom gått ihop nästan en vecka och hon inte är gravid. Då är det lösplugg hanen skjuter. Hon boar mer nu så låter som ungar på väg.

ah för hon fixar med en speciell hörna där hon håller på från natt till dag rullar sigg där i och ah allt möjligt
#15 - 11 juni 2009 11:52
Dålig länk jag fick tag på, här är en som verkar bättre
Tobbe

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guldhamster
#16 - 11 juni 2009 17:10
jag har iförsej en dvärghamster ;)
#17 - 11 juni 2009 17:40
Vanliga hamstrar bör man inte ha tillsammans då de slås som bara fan. Könsmognaden brukar normalt vara runt 3 månader, MEN har själv vart med om fall där hanar blivit könsmogna tidigare. Honan är dräktig i ca 15 dagar och ungarna är självständiga redan efter ca 4 veckor. Honan löper var fjärde dag, så har man båda könen tillsammans är det stor risk att det blir väldans många hamstrar med tiden. De är precis som möss och råttor. Att hon stökar om och bygger bo betyder inte alltid att de skall föda. Hamstrar brukar bygga små bon som de sover och hamstrar sin mat i. Återstår att se om ett par dagar om det blir smått hos henne. :D
//Camilla
#18 - 11 juni 2009 17:47
Linn_guppy skrev:
jag har iförsej en dvärghamster ;)

Och då blir de könsmogna ännu tidigare, runt 1½månad eller så.. Har för mig att de går dräktiga längre... 20 dagar tror jag. En sak till. Honorna börjar löpa direkt efter födseln... Inte konstigt att de förökar sig som kaniner.. :D
//Camilla
#19 - 12 juni 2009 01:45
Vete 17 var jag fick guldhamster ifrån. Men blir könsmogna ungefär lika tidigt som guldhamster ändå. Ökar boandet brukar ungar vara på väg men kan iofs böka mer bara för att böka.

Annons