Snälla någon, jag behöver hjälp!

#1 - 5 mars 2008 14:33
Min guppy-hane har betett sig konstigt sedan måndags morgon.

Han är passiv och ointresserad av både mat och honor och jag har trott flera gånger nu att han har dött då han lägger sig på bottnen eller i en buske och ser livlös ut och helt plötsligt simmar han fram igen.

Jag tyckte att han hade börjat magra, men ser nästan ut som hans buk har börjat svulna upp lite, samt idag änger där en färglös/vit aktig tråd vid analfenan - liknar färglös fiskavföring.

Först trodde jag att det var något med vattenvärdet, då jag nog har städat för mycket i ett för nytt akvarium. Så jag fick gjort ett vattentest i tisdags i zooaffären och allt såg normalt ut, pH 7,5 och temp 26grader. Då tänkte jag kanske att det var syrebrist då hanen andas häftigt och har försökt behandla detta med små vatten byte, mer fart på vatten ytan och öppnat locket till karet. Men ingen förändring..

[COLOR=darkred]Vad kan det vara för del på honom?[/COLOR] Någon som har upplevt samma beteende?? Vad rekommenderar ni att jag ska göra?

Har övervägt att sätta honom i karantän, då ingen av de andra fiskarna ser ut till att må dåligt. Tänkte använda mig av en 10liters hink, men undrar om jag ska använda en liten filterpump i denna??

P.S. Vill tillägga att han bor i ett 54liters kar tillsammans med 6 andra endler-guppies, 2 ancistrus, 5 räkor och tre små yngel. Gjorde vattenbyte och städade i karet i söndags, var efter det blev flyttat 10 fiskar + lite växter till ett större kar (blev nog rätt så mycket stress för fiskarna). Gjort ett litet vattenbyte måndag, tisdag och tänkte även göra det idag. Har även tillsatt lite salt de dagar jag gjort vattenbyte - 1/4 tsk till en 1/2 tsk varje gång.

Snälla någon, hjälp mig lösa mitt problem..
#2 - 5 mars 2008 14:46
Det låter som magproblem/mask och vet man vilken typ av problem det finns så kan man köpa medicin mot detta.
Men ska man vara ärlig så är det skillnad att köpa medicin för 200-300 kronor eller ta bort fisken och heller inte veta om det är rätt medicin man köpt. Detta är något som tyvärr fisk drabbas av ibland och lite av en samvetsfråga hur man ska lösa det. Prova att ha hannen ensam i ett karantänskar, ta 1 dl salt/100 liter vatten och ge det några dagar för att se om han kryar på sig.
Det funkar fint med en spann som du frågade efter och en filterpump i denna.
#3 - 5 mars 2008 15:10
Tack för ditt snabba svar.

Ska jag använda mig av kranvatten eller ta vatten från karet fisken befinner sig i nu? Har aldrig satt fisk i karantän förr så jag har ingen aning..

Har även tänkt tanken om avlivning och visst är det tråkigt.. dur fiks eller billig, men jag har en inställning som säger att djur ska inte lida om man inte kan hjälpa dem.. Hur/vad är den snabbaste och mest "humana" avlivnings metod..? *ryser* usch..
#4 - 5 mars 2008 15:16
Du tar akvarievatten från ditt akvarium då det är minst stressande för en redan sjuk fisk.
Ska du ta livet av fisken är det lättast att antingen klippa av huvudet eller lägga den under något tungt, typ en hammare eller liknande och slå till.
#5 - 5 mars 2008 15:36
tack igen ansjo

Annons