Snälla hjälp våran Snigel!!!

#1 - 4 maj 2005 15:38
Har en Snigel i vårat 54 liters akvariumpå zoo sa dom att den hette Guld Snigel
den bor tillsammans med 3 Black Mollys,5 Kardinaltetror,6 Guppys ink endlers och 2 st Amanoräkor.

Den har mått hur bra som helst sen vi fick den och när killen var hem idag vid 12:00 så mådde den jättebra men idag när vi hade slutat jobbet och kom hem låg den på botten och var helt livlös,satt oxå fast stenar mellan själv sniglen och skalet så jag petade försiktigt bort dom och tänkte att jag inte ska va så snabb på o slänga den ifall den levde...jo mycket riktigt den började lite smått röra på sig men alla guppys började bråka med den (typ bet den) så vi flyttade den till yngelboxen och visst den lever men verkar inte må särskilt bra rör sig knappt ju...

Nån som vet vad det kan ha blivit för fel på våran snigel (kan det vara nån fisk som gjort den illa,kanske stenarna eller är den sjuk?)

Snälla hjälp våran snigel vill ju inte att den ska dö [:(]
#2 - 4 maj 2005 16:15
Snälla nån vet vad det kan vara och vad jag kan göra,ska jag bara låta den vara eller vad ska jag göra???
#3 - 4 maj 2005 20:42
Snälla finns det ingen hjälpsam människa här inne???*snyft*

Vill gärna att den ska överleva ju...
Den ligger bara helt stilla rör sig inte ett dugg men den lever iaf,han har stuckit ut andningsröret men gör inget mer...
Snälla söta rara människor där ute hjälp mej
#4 - 4 maj 2005 20:45
[QUOTE=Strumpan_666]Snälla nån vet vad det kan vara och vad jag kan göra,ska jag bara låta den vara eller vad ska jag göra???[/QUOTE]

Ta fram vitlöken... skala den... värm ugnen...

Nej skämt åsido så tror jag att väldigt få har några goda tips vad gäller sniglar...

Men har du tur så har jag fel !!
#5 - 4 maj 2005 21:08
sniglar är det inte så många som har.

låt den vara för sej själv med lite växter.
om du brukar mata den kan du stoppa ner LITE för att se om den vill äta men inte hålla på för mycket med den utan låta den slappna av.
#6 - 4 maj 2005 22:25
Jo men det måste ju finnas nånting mankan göra tycker jag men kanske inte,önskar bara jag visste vad som orsakade detta...

Kan det kanske vara nått med vattnet har haft snäckor i vattnet och dom löstes upp.
Kikade lite på den nyss och uppäckte då att skalet på snigeln var skadat typ som nån hade skurit ut en bit precis vid öppningen konstigt han har ju mått så bra...
Hoppas på fler svar...
#7 - 4 maj 2005 22:32
kan tänka mej att dom vill ha kalkhaltigt vatten för att få kalk till skalet
#8 - 4 maj 2005 23:29
Ja kanske det men den har iaf piggnat till nu,gav den en algtablett,den reagerade på en gång och började äta,nu vägrar han vara still istället (han vill ut ur yngelburen)ska nog släppa ut han nu tror jag...

Förhoppningsvis så har det bara varit dåligt med mat åt honom så det var därför han piggnade till när han fick äta...
Tack så mycket för dina svar...

:D :) :D
#9 - 4 maj 2005 23:51
får hoppas det går bra för den.
#10 - 5 maj 2005 07:56
Kalksten

Hej! Sniglar (och annat med skal) behöver ngt kalkhaltigt i akvariet så att de kan bilda nytt skal när de växer. Annars blir skalet väldigt vekt och "porigt" och det mår de inget vidare av. Kan det vara problemet?
#11 - 5 maj 2005 09:24
Ge den en skiva squash. I mitt akvarium måste jag mata sniglarna för det är så rent... om du har en äppelsnigel (de brukar vara guldgula) så finns det massor av info HÄR
http://www.applesnail.net/

Lycka till!
mvh mia
#12 - 5 maj 2005 13:09
[QUOTE=Strumpan_666]Har en Snigel i vårat 54 liters akvariumpå zoo sa dom att den hette Guld Snigel
den bor tillsammans med 3 Black Mollys,5 Kardinaltetror,6 Guppys ink endlers och 2 st Amanoräkor.

Den har mått hur bra som helst sen vi fick den och när killen var hem idag vid 12:00 så mådde den jättebra men idag när vi hade slutat jobbet och kom hem låg den på botten och var helt livlös,satt oxå fast stenar mellan själv sniglen och skalet så jag petade försiktigt bort dom och tänkte att jag inte ska va så snabb på o slänga den ifall den levde...jo mycket riktigt den började lite smått röra på sig men alla guppys började bråka med den (typ bet den) så vi flyttade den till yngelboxen och visst den lever men verkar inte må särskilt bra rör sig knappt ju...

Nån som vet vad det kan ha blivit för fel på våran snigel (kan det vara nån fisk som gjort den illa,kanske stenarna eller är den sjuk?)

Snälla hjälp våran snigel vill ju inte att den ska dö [:(][/QUOTE]

hej
Jag har oxå sniglar men jag vet inte om din guldsnigel är samma som apple snails, eller pomacea bridgesi som den oxå heter den finns en svensk sida http://www.applesnail.net/content/multi_languages/swedish.htm
som säger väldigt mycket, mina två första dog oxå bara sådr och då fick jag genom denna sida reda på att dom bara lever mellan 1-4 år beroende på vilka förhållande dom lever i. ju bätte desto kortare liv!
men jag skaffade 2 och dom har förökat sig enormt tom så at jag har sålt av 17 st. men nu sprar jag en del nu när jag vet att dom inte blir så gamla. jag matar dom inte extra men har sk sugfiskar så jag kastar ju ner algtabletter och andra bottenfisk mat som dom går och tuggar i sig.
hoppas det löser sig med din snigel, men vil du ha fler måste du ha en hanne och en hona.
#13 - 5 maj 2005 23:04
Jo det måste vara en äppel snigel var in på sidan o kikade ser exakt likadan ut som snigeln på bilden...
Ska jag köpa lite kalk kanske o slänga i vattnet..

Föressten är det nån som kan tala om för mej om man kan se skillnad på kön och hur isåfall???
Och hur ser man på en snigel att den är med barn :D
#14 - 5 maj 2005 23:06
räcker de inte med några snäckskal ?

EDIT:
hitta detta på en sida.
Hursomhelst, sniglar behöver calcium för att konstruera sina hus, de behöver neutralt (pH 7) till hårt vatten (pH över 7) och det är viktigt att ägna uppmärksamhet åt detta. Om vattnet är mjukt (lite kalcium) kan kalcium koncentrationen ökas genom att man tillsätter pulvriserad marmor, sandsten, snäckskal eller ett av de preparat som säljs i djuraffärer för detta syfte.
#15 - 5 maj 2005 23:23
Jag har redan snäckskal där i ska nog lägga i några fler och se om det hjälper...

Annons