Snälla! Hjälp mig med en "fisklista" !

#1 - 3 oktober 2004 22:22
Hej! Jag har fått ett 375 liters akvarium i present (något jag önskat länge). Jag skall nu starta upp det och är här inne på zoopet dagligen för att skaffa information och läsa och få tips av alla er duktiga akvarister. Jag är främst intresserad av färggranna och ovanliga fiskar. Jag vill ha ett sällskapsakvarium med så stor variation som möjlig gällande arter oc utseende. Så nu undrar jag vilka fiskar skulle jag kunna köpa? Såna som inte är fenbitare, växtätare eller enstöringar och jagar de andra. Har sett så många fina fiskar och vet inte var jag skall börja. Det viktigaste är att alla trivs tillsammans och att de passar en nybörjare. Har haft ett 630 liters akvarium för några år sedan. Men där hade jag bara en fisk- nämligen en abborre som jag fiskat upp. Jättetacksam för råd och förslag på fisklista. MVH/ Helena PS! Kommer i dagarna fixa min sajt med dokumentation och bilder på min uppstart DS!
#2 - 3 oktober 2004 22:47
Hej!

Mitt tips:
Fjärilsciklider
Kardinaltetror (Stort stim)
Ancistrusar

Enkelt, Assnyggt, Biotopriktigt och fredligt

Dessa fiskar är inte direkt "ovanliga", men om du vill ha ovanliga fiskar så kommer det inte bli speciellt nybörjarvänligt.
#3 - 4 oktober 2004 04:00
Ursprungligen skickat av sammy

Hej!

Mitt tips:

Fjärilsciklider

Kardinaltetror (Stort stim)

Ancistrusar

Enkelt, Assnyggt, Biotopriktigt och fredligt

Dessa fiskar är inte direkt "ovanliga", men om du vill ha ovanliga fiskar så kommer det inte bli speciellt nybörjarvänligt.

Tack så mycket för tipset! Hur är det med malar då? Jag vill ha en riktig snygging till mal, men inte en mal som river upp och ner på allt i akvariummet! Kanske för stora krav? MVH/ Helena
#4 - 4 oktober 2004 06:40
Det finns många olika och snygga Ancistrusmalar. Sedan röstar jag för ett stim pansarmalar också, de är inte alls skygga som många ancistrusar utan igång och nyfikna hela tiden.

Fjärilciklider har jag bara haft väldig otur med, eller så är de hysterisk känsliga. Har haft ideala vattenvärden och de har ändå bara dött efter någon/några månader. Men de är fina!

Kanske några regnbågsciklider passar bra också.

/olivia

edit: med regnbågsciklid så syftar jag på a. agassizii och inte callochromis-varianten (eftersom släktet nämns nedan så känns det bäst att förtydliga lite). Har aldrig kört tanganyika så jag hade inte reflekterat över att det var ett namn som förekom på flera fiskar.
#5 - 4 oktober 2004 08:07
Vad har du för vattenvärden ur kranen? Fiskarna blir ju mer lättskötta om de lever i rätt miljö. kranvattnet är på många håll basiskt (dvs pH runt 8) och mjukt, då passar tex tanganyika eller malawiciklider. De vill ha lite hårt vatten också, men det ordnas lätt men kalkhaltigt grus. Det ändå att tänka på med dem (förutom att se till att få arter som passar ihop) är att de vill ha kraftig cirkulation på vattnet och du får vara lite försiktig med vad du ger dem att äta. Lycka till [:)]
#6 - 4 oktober 2004 08:13
Oj förlåt, du ville ju ha en fisklista [;)] här kommer den:

Lamprologus ocellatus 1 hane + några honor (de vill ha sand på botten och några tomma snäckskal)

Någon Callochromis variant i ett litet stim.

eller så kan du ha viktoriaciklider om du får tag i några, de är lättskötta men kan vara lite ilskna mot varandra, sök på viktoria i artregistret så får du upp ett par arter.

Se till att leta information om de arter du väljer så kommer du få ett fint och lättskött akvarium med fiskar som inte är alltför vanliga. Ett tips om detta låter intressant är att besöka www.ciklid.se
#7 - 5 oktober 2004 08:02
Ursprungligen skickat av Norpan

Oj förlåt, du ville ju ha en fisklista [;)] här kommer den:

Lamprologus ocellatus 1 hane + några honor (de vill ha sand på botten och några tomma snäckskal)

Någon Callochromis variant i ett litet stim.

eller så kan du ha viktoriaciklider om du får tag i några, de är lättskötta men kan vara lite ilskna mot varandra, sök på viktoria i artregistret så får du upp ett par arter.

Se till att leta information om de arter du väljer så kommer du få ett fint och lättskött akvarium med fiskar som inte är alltför vanliga. Ett tips om detta låter intressant är att besöka www.ciklid.se

Tack för tipsen! [:-92]

Jag har varit inne på ciklider ett tag men eftersom det inte var lyckat att ha dem med massor av växter och andra fiskarter så fick jag lägga ner den tanken. Jag vill ha fiskar på botten,mellan och toppskiktet av olika storlekar och färger. Gärna nåt eller några små stim men även par och singlar. Kanske jag ställer för stora krav och att det blir för svårt för en novis att komponera i hop något bra.[:-100]
Har inte en aning om vad jag har för vattenvärden. Narturligtvis skall jag kontrollera dessa INNAN jag köper mina första fiskar. Det jag väntar på nu är bakgrunden som jag skall silicona fast. Innan dess kan jag inte göra nåt. Jo det kan jag! Jag kan ju lära mig ett och annat av er proffs[:)]
Tar gärna emot mer tips och förslag. MVH/Helena [:-157]
#8 - 5 oktober 2004 09:07
Hej !

Jag hadde kört på ett gäng diskus någon form av SA dvärgciklid,bilbukar,pansarmalar,kardinal eller opaltetra och några ancistrusmalar så får du fisk i alla skikt så att säga lycka till !!

MVh Daniel
#9 - 5 oktober 2004 09:23
Det sista tycker jag dock inte låter som ett nybörjarkar, tvärtom.

Du säger att du valt bort ciklider för att du inte kan ha växter med dom. Men det finns massor av ciklider som man kan ha med växter. Egentligen är det väl bara mbunas från malawisjön och stora tuffa centralamerikanska ciklider som inte fungerar med växter.

Ett riktigt lättskött och trevligt nybörjarakvarium är tanganyikaciklider och bikarbväxter. Mitt förslag är en grupp valfria snäcklekande ciklider, en grupp valfria sandlekande cilkider, en grupp synodontis vändmalar av valfri sort och två revir för rockhuggers av valfri sort. Växter i det karet kan vara tex alla sorters valisneria, javaormbunke, gallerplanta (ganska så svår), anubias, många cryptocorynesorter (kan inte säga vilka som funkar och inte på rak arm) OSV

Inredningen i ett sånt kar skall vara fin sand, två stenrösen och en snäckkolloni. Bygg stenrösena höga så att fiskarna går upp närmare ytan på vissa ställen.

Detta kar är extremt lättskött, billigt och färgrannt. Du har 4 olika lekstrategier och du kommer förmodligen få yngel på samtliga ciklider. Vattenbyte var 14e dag och lite bikarbonattillsats, ingen annan skötsel nödvändig.
MVH
Magnus
#10 - 5 oktober 2004 10:02
Håller med tropfrog där [:)] Har du "rätt" vattenvärden kanske du inte ens behöver bikarbonat.. Lättare kan det inte bli..
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 5 oktober 2004 10:21
Tycker att du först skall kolla dina vattenvärden och sedan välja fisk utifrån detta.
Annars kan det ju bli så att dina värden inte alls passar med de fiskar du valt och du får börja mixtra med olika preparat.
#12 - 5 oktober 2004 11:39
Jag skrev callochromis tidigare, men jag menade egentligen Cyprichromis (någon leptosoma-variant alltså..), ingen jumbovariant dock.
#13 - 5 oktober 2004 16:48
Ursprungligen skickat av danielbergqvist

Hej !

Jag hadde kört på ett gäng diskus någon form av SA dvärgciklid,bilbukar,pansarmalar,kardinal eller opaltetra och några ancistrusmalar så får du fisk i alla skikt så att säga lycka till !!

MVh Daniel

Hej! Tack för ditt intressanta förslag![^] Men kanske det blir som en annan kommenterade att det blir för avancerat för en nybörjare? Vad menar du med" diskus någon form av SA"?
MVH/Helena[:-160]
#14 - 5 oktober 2004 16:50
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Tycker att du först skall kolla dina vattenvärden och sedan välja fisk utifrån detta.

Annars kan det ju bli så att dina värden inte alls passar med de fiskar du valt och du får börja mixtra med olika preparat.

OK! Menar du att jag kan kolla upp mina värden nu? Direkt ur kranen? Blir inte värdena annurlunda när akvariummet har "mognat"?
MVH/ Helena
#15 - 5 oktober 2004 16:59
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Du säger att du valt bort ciklider för att du inte kan ha växter med dom. Men det finns massor av ciklider som man kan ha med växter. Egentligen är det väl bara mbunas från malawisjön och stora tuffa centralamerikanska ciklider som inte fungerar med växter.

Ett riktigt lättskött och trevligt nybörjarakvarium är tanganyikaciklider och bikarbväxter. Mitt förslag är en grupp valfria snäcklekande ciklider, en grupp valfria sandlekande cilkider, en grupp synodontis vändmalar av valfri sort och två revir för rockhuggers av valfri sort. Växter i det karet kan vara tex alla sorters valisneria, javaormbunke, gallerplanta (ganska så svår), anubias, många cryptocorynesorter (kan inte säga vilka som funkar och inte på rak arm) OSV

Inredningen i ett sånt kar skall vara fin sand, två stenrösen och en snäckkolloni. Bygg stenrösena höga så att fiskarna går upp närmare ytan på vissa ställen.

Detta kar är extremt lättskött, billigt och färgrannt. Du har 4 olika lekstrategier och du kommer förmodligen få yngel på samtliga ciklider. Vattenbyte var 14e dag och lite bikarbonattillsats, ingen annan skötsel nödvändig.

MVH

Magnus

Tack för tipset! Jag var till zoo och kollade på fiskar och fastnade först för ett gäng ciklider som var så oerhört vackra. Men när personalen informerade mig att de inte gick att ha med växter så trodde jag att det gällde alla ciklider. Samtidigt fick jag informationen att de inte gick att ha ihop med andra arter än den familj som de tillhörde. Eftersom jag vill ha olika arter så la jag ner den idèen. Men samtidigt så har jag ju haft palettciklid en gång i tiden och det fungerade ju med andra arter. Skall gå till zoo i morgon och få mitt vatten prövat. Har aldrig kollat mitt vatten förut när jag haft fiskar. Är som sagt ny på detta ämne. Men vill nu verkligen lära mig så mycket som möjligt och på så sätt förmodligen kunna ta hand om fiskarna bättre och få friskare och gladare fiskar också![:-128]

MVH/Helena
#16 - 5 oktober 2004 17:01
Vad menar du med" diskus någon form av SA"?

SA är en förkortning på SydAmerika. Discus är en ciklid och kommer därifrån.
#17 - 5 oktober 2004 19:24
Om man nu som du har ett hyfsat stort akvarium skulle jag fundera om inte ett stim praktbotior vore något? De är färggranna och ser lite roliga ut. De håller mest till på botten av akvariet. Om du vill kan du därtill skaffa dig någon eller ett par prickiga/randiga malar. Det finns många olika L-malar i butikerna som får plats i ditt kar och som verkligen ser kul ut.

Sedan kanske man skall fundera över en större grupp med 2-3 hanar och 6-8 honor med någon dvärgciklid. Det finns många färggranna att välja mellan. Akvariet är så stort att du skulle kunna ha två olika arter, men då lite mindre grupper.

Till dem kan man välja ett större stim av tetror. Lite beroende på vilken färg cikliderna har så kan man välja tetror med en kontrastfärg. Ett stim på 50-60st är vackert. Även här kan du välja att ta två olika sorters tetror i olika färger med halva antalet i varje stim. Men ett större stim tycket jag ser bättre ut.

Vill man sedan ha lite fisk vid ytan under andra tider än matning så kanske ett stim med bilbuksfiskar kan vara något?

Gemensamt för dessa fiskar är att du alla fungerar med ett lätt surt vatten, pH 6,0 - 6,5. De är inte jättesvåra att hålla, men heller inte de allra lättaste. De är inte världens ovanligaste heller, men väljer man lite ovanligare ciklider och tetror så kan du nog få upp lite "ballfaktor" med ditt akvarium.
#18 - 5 oktober 2004 20:21
Hej Helena!

Vattenvärdena är av betydelse och främst pH-värdena. Såg i din profil att du kommer från Västerås och gjorde en snabb sökning på Västerås på nätet. Fick fram följande:
http://miljo.headline.vasteras.se/kommunalinfo.html
http://www.malarenergi.se/om/miljo/miljo_rapporter.aspx

Någonstans här borde pH för ditt område finnas, om inte annat borde det finnas något telefonnummer dit du kan vända dig för att fråga om pH värde och vattenhårdhet/mjukhet ifall du inte känner för att åka till akvarieaffären för att testa, vilket du ju iofs kan göra.

Om jag fick säga vad jag tycker så tycker jag det är viktigt att ta sig tid att läsa in sig på lite olika sorter. Det har man igen senare. Kan ju tillägga att jag själv inte gjorde det sådär jättebra. Har därför åtta akvarier just nu... Fick total akvariesjuka!! (Tror inte den släppt än fast jag är relativt påläst nuförtiden)

Fick jag vara med dig och välja så skulle jag kört sydamerika och regnskog rättigenom... Något på botten= pansarmalar, corydoras, som är roliga att se på och som trivs i lite större stim om minst sex individer. Dessa tyckte jag var hemska, fula och tråkiga när min sambo valde dem men efter ca tre dagar så blev de lite av favvofiskarna i karet. Lugna, fredliga, röjer inte runt som kanske botior kan göra. Finns i många olika färgställningar. Mina favoriter är Corydoras Aeneus albino, Melini och Julii. På tal om malar är två ancistrusar bara ett måste tycker jag.

För att köra vidare på sydamerikatemat så är ju ett stort stim tetror ett måste och där finns det en del som blir jättefina. Kardinaltetror tycker jag är en prydnad för varje akvarium men det varierar ju från tycke och smak. Glödbandstetror är också fina. 30 stycken skulle jag siktat in mig på till att börja med annars blir det nog inte mycket till stim.

En oerhört vacker (när den trivs) och rolig ciklid som inte är så aggressiv, stor eller bökig är Laetacara dorsigera, zoopets bild är inte särskilt rättvisande, det är en liten dvärgciklid som blir ca 10 cm som vuxen. Fjärilar har jag hört och läst att de skall vara ganska "besvärliga" med just pH-värde och annat. Dorsigera funkar med växter och andra fiskar. Kan vara litet revirhävdande mot fiskar i sin egna storlek/art. Andra små ciklider som inte är så känsliga är Nanacara annomala, grön bågfensciklid och kakaduaciklider. De två sista är lätta att se skillnad på kön vilket också är en fördel tycker jag.

Man kan ju också välja att köra på det asiatiska temat och ha lite olika guramisar (finns så många vackra färggranna sorter), några botior, kuhliålar och lite kilfläcksrasbora som stimfisk. Gurami är också jättevackra när de skrider fram med sina vackra fenor och känselspröt (eller vad de nu kallas).

Absolut viktigast tycker jag nästan är att välja rätt kornstorlek på sanden. Inte för stor tycker jag är viktigt om man vill få växter och fiskar att trivas. Många fiskar, t ex pansarmalar, botior och kuhliålar tycker om att böka runt i sanden med sina skäggtömmar. Viktigt är då att sanden inte är för stor eller för vass för då kan skäggtömmarna skadas och fisken bli sjuk.

Vill du så ta en titt på vår zoon där vi har större delen av alla de sorter jag beskrivit.

Lycka till och berätta gärna på min zoon vad det blev, alltid lika roligt att få läsa hur man valde.

De allra bästa hälsningar, Maria
#19 - 5 oktober 2004 21:14
Ursprungligen skickat av swetrot

Om man nu som du har ett hyfsat stort akvarium skulle jag fundera om inte ett stim praktbotior vore något? De är färggranna och ser lite roliga ut. De håller mest till på botten av akvariet. Om du vill kan du därtill skaffa dig någon eller ett par prickiga/randiga malar. Det finns många olika L-malar i butikerna som får plats i ditt kar och som verkligen ser kul ut.

Sedan kanske man skall fundera över en större grupp med 2-3 hanar och 6-8 honor med någon dvärgciklid. Det finns många färggranna att välja mellan. Akvariet är så stort att du skulle kunna ha två olika arter, men då lite mindre grupper.

Till dem kan man välja ett större stim av tetror. Lite beroende på vilken färg cikliderna har så kan man välja tetror med en kontrastfärg. Ett stim på 50-60st är vackert. Även här kan du välja att ta två olika sorters tetror i olika färger med halva antalet i varje stim. Men ett större stim tycket jag ser bättre ut.

Vill man sedan ha lite fisk vid ytan under andra tider än matning så kanske ett stim med bilbuksfiskar kan vara något?

Gemensamt för dessa fiskar är att du alla fungerar med ett lätt surt vatten, pH 6,0 - 6,5. De är inte jättesvåra att hålla, men heller inte de allra lättaste. De är inte världens ovanligaste heller, men väljer man lite ovanligare ciklider och tetror så kan du nog få upp lite "ballfaktor" med ditt akvarium.

Tack för ditt tips! Jag skall genast kolla i registret om de fiskar nu nämnt![:-94]. Skall kolla upp mitt vatten i morgon. Jag hoppas att bakgrunden har kommit då för jag är desperat att få börja nu när akvariummet stått tom i mer än en månad. Min man tar ut skiljsmässa om jag säger akvarium eller fisk igen!!!!! Tyvärr delar han inte mitt intresse så det är ju kul att denna sajt finns med likasinnade![:-93] Rapporterar domen i morgon när jag fått vattenvärdet!
MVH/Helena[:-136]
#20 - 5 oktober 2004 21:25
Helena...jag vet inte om någon frågat dig om vad du tycker mest om?

Färger?
Intressanta beteenden?
Stora eller små fiskar?
Malar?
Är växter nödvändigt, om ja...i sådana fall hur mycket?

Om du talar om vad du gillar så kan man kanske enklare ge förslag på fiskar som du kan tänkas ha nöje av...
#21 - 5 oktober 2004 21:54
Hej! Här är några förslag på snälla nybörjarfiskar:
Silvermolly
Guppy
Kardinaltetra
Glödbandstetra
Briljanttetra
Killäcksrasbora
Svärdbärare
Platy

[:-34] Lycka till!
#22 - 5 oktober 2004 22:26
Ursprungligen skickat av Tropfrog

MVH

Magnus

Ursäkta att jag tränger mig in men jag måste bara fråga. Skulle man kunna ha nått liknande i ett akvarium på 250-300 liter? Mest troligt att det blir på 300 liter.
Ska nämligen skaffa ett akvarium med afrikanska ciklider.
De på ciklid.se tycker bara att jag ska köpa ett större akvarium så jag kan ha troffar. Vilket jag gärna gjort om jag haft plats. :)
#23 - 5 oktober 2004 22:36
Ursprungligen skickat av Tricella

Helena...jag vet inte om någon frågat dig om vad du tycker mest om?

Färger?

Intressanta beteenden?

Stora eller små fiskar?

Malar?

Är växter nödvändigt, om ja...i sådana fall hur mycket?

Om du talar om vad du gillar så kan man kanske enklare ge förslag på fiskar som du kan tänkas ha nöje av...

Hej på dig! Tack för din fråga! Jag är intresserad av allt det som du nämner! Visst har färgen och utseendet stor betydelse men nog är det intressant med fiskar som har lite "personlighet" och inte bara simmar fram och tillbaks stereotypiskt. Blev väldigt fäst vid en black ghost när jag såg en för första gången häromdagen. Men det är väl inget för mig då den har svårighetsgrad 4 av 5! Sen kommer den väl äta upp alla andra mindre invånare också. Gillar även färggranna gurami, segelfensmolly, tanganykiaål, många av malarna, kardinaltetror, rödmunstetra, scalarer, discusar, m.m. Listan kan göras lååååååååååååång. Mitt största problem är att jag är så kräsen och ambivalent, typ aftonbladet eller expressen! Samtidigt har jag en massa faktorer som skall passa in. Som ni alla erfarna akvarister redan vet. Känns bara som jag är ute i en okänd djungel och kan inte hitta den rätta vägen. Vidare så kan jag ju glömma discusar och andra dyrare fiskar eftersom min man skulle svimma om jag kom hem med en sån! Han kunde inte fatta att jag köpt en mangroverot (assnygg) för 650:-. Kunde lätt betalat mer för den då den är outstanding. Har varit inne otaliga gånger i fiskregistret och fastnat för en del men oftast har det varit nåt hindet i vägen som en verkligt snygg mal som kunde bli 30 cm lång. Det är väl inte värt att ha i mitt 375 liters. I allfall här skall jag försöka beskriva vad som är mest intressant:
1. att en nybörjare kan klara av dom
2. att det finns fiskar i botten,mellan och topskiktet
3. att det finns fiskar av olika storlek, färg, form
4. något/några små stim, singlar och par
5. några udda speciella och ur beteendeperspektiv intressanta malar/fiskar

MVH/Helena[:-100]
#24 - 6 oktober 2004 07:14
Ursprungligen skickat av Copykat

[quote]Ursprungligen skickat av Tropfrog

MVH

Magnus

Ursäkta att jag tränger mig in men jag måste bara fråga. Skulle man kunna ha nått liknande i ett akvarium på 250-300 liter? Mest troligt att det blir på 300 liter.
Ska nämligen skaffa ett akvarium med afrikanska ciklider.
De på ciklid.se tycker bara att jag ska köpa ett större akvarium så jag kan ha troffar. Vilket jag gärna gjort om jag haft plats. :)
[/quote]

I 300 liter tror jag att du kan hålla denna kombinationen, fast du blir lite begränsad i fiskval. Välj dom minsta snäcklekarna (multifasciatus), dom minsta sandcikliderna (Callochromis pleurospilus), dom minsta synodontisen (petricola) och nöj dig med en rockhuggerkolloni tex julidocromis eller liknande. Välj INTE princessor till ett sådant kar.
MVH
Magnus
#25 - 6 oktober 2004 12:30
Flykt: Låter som att du ska ha tanganyika i alla fall [;)] (om nu vattenvärdena visade sig vara rätt för det..) De har definitivt intressanta beteenden (tex snäckskalslekare, princessor) Vackra färger, (Neo?)lamprologus leleupi, leptosomor, tropheus. Snäckisarna bor på botten, vissa lever mitt i och leptosoma lever högst upp i stim osv.. Finns något för alla.

Men du ska förstås välja det du känner för, kolla runt i fiskarkivet och hitta något som låter intressant och återkom så kan någon hjälpa dig med fler passande arter [:)]
#26 - 6 oktober 2004 20:11
Ursprungligen skickat av Norpan

Flykt: Låter som att du ska ha tanganyika i alla fall [;)] (om nu vattenvärdena visade sig vara rätt för det..) De har definitivt intressanta beteenden (tex snäckskalslekare, princessor) Vackra färger, (Neo?)lamprologus leleupi, leptosomor, tropheus. Snäckisarna bor på botten, vissa lever mitt i och leptosoma lever högst upp i stim osv.. Finns något för alla.

Men du ska förstås välja det du känner för, kolla runt i fiskarkivet och hitta något som låter intressant och återkom så kan någon hjälpa dig med fler passande arter [:)]

Tack för tipset![:-140]. Var på zoo idag, och visst är dom vackra, dom flesta av cikliderna. Men tydligen går det inte blanda ciklider från olika sjöar? Om jag nu väljer ciklider hur många kan jag då ha i 375l? Vilka andra fiskarter kan jag blanda dem med? Vilka ciklider är bra för nybörjaren? Hur stora/små storlekar finns det av cikliderna? Kan man bara ha en hanne av varje sort? Kollade mitt vatten i dag. Han på zoo sa att det inte var når speciellt med det. Här kommer värderna:
NITRAT:0,5
NITRIT:0
DH:3
KH:10
PH:7,8
Vad skall jag tänka på när jag köper mina fiskar med dessa värden?
Mycket tacksam för fortsatt stöd och råd. MVH/Helena[:-162]
#27 - 6 oktober 2004 21:15
En stilla fundering bara...
Är Tanganyika verkligen nybörjarvänligt? Om man har pH 7.8 måste man inte mixtra lite med vattnet då?? Kunde bara hitta en Tanganyikafisk med svårighetsgrad 1. I och för sig fanns det några med svårighetsgrad 2... Frågar för jag verkligen är intresserad för egen del.
Mvh Maria
#28 - 7 oktober 2004 11:08
Om man har Ph 7,8 behöver man inte mixtra med vattnet så länge det är stabilt. Viktigare är nästan Kh värdet (karbonathårdheten) som om det är mjukt gör att Ph kan ha svängningar mellan mjukt och hårt. Detta uppskattas inte av fiskarna.

I Skövde, där jag bor, så har vi ett Ph på 8,1 och ett Kh på låga 3...detta gör att man bör tillsätta t ex bikarbonat vid vattenbyten för att vattnet skall hålla stabilare värden. För att bättra på Kh kan man ha kalksten och/eller som jag, vanliga kritor (skolkritor) i t ex ytterfilter.

"Enkla" Tanganyika är t ex Prinsessan av Burundi (Neolamprologus Brichardi). Enkla Malawi är t ex Golden och Röd Zebra. Det finns en hel del arter som inte sätter ägaren på för stora prov...så länge man skaffar odlat. Om man däremot vill skaffa VF (vildfångad) ciklider så är det mer viktigt att vattenvärdena är stabila.
#29 - 7 oktober 2004 13:32
Dina värden passar utmärkt för Tanganyika och pga ditt höga KH behövs inga tillsatser för att höja det.

Angående att blanda fiskar från de olika sjöarna så funkar det, det är bara det att de flesta håller sig till en sjö, lite roligare.. Det viktigaste när du funderar över olika fiskar nu är deras krav på mat, ciklider från viktoria äter det mesta och är enkla att hålla av den anledningen, mbunas från malawi vill ha kost med mycket grönt i precis som hästnosar och troffar från Tanganyika. Snäckskalslekare som jag har äter det mesta, dock ej röda mygg (deras magar klarar inte det.) Jag ger mina ärtor och mysisräkor och ska börja med egentillverkad räkmix nu i dagarna..

Surfa runt och läs på och fortsätt fråga om det är något du undrar över [:D]

Annons