Ursprungligen skickat av sammy
Hej!
Mitt tips:
Fjärilsciklider
Kardinaltetror (Stort stim)
Ancistrusar
Enkelt, Assnyggt, Biotopriktigt och fredligt
Dessa fiskar är inte direkt "ovanliga", men om du vill ha ovanliga fiskar så kommer det inte bli speciellt nybörjarvänligt.
Ursprungligen skickat av Norpan
Oj förlåt, du ville ju ha en fisklista [;)] här kommer den:
Lamprologus ocellatus 1 hane + några honor (de vill ha sand på botten och några tomma snäckskal)
Någon Callochromis variant i ett litet stim.
eller så kan du ha viktoriaciklider om du får tag i några, de är lättskötta men kan vara lite ilskna mot varandra, sök på viktoria i artregistret så får du upp ett par arter.
Se till att leta information om de arter du väljer så kommer du få ett fint och lättskött akvarium med fiskar som inte är alltför vanliga. Ett tips om detta låter intressant är att besöka www.ciklid.se
Ursprungligen skickat av danielbergqvist
Hej !
Jag hadde kört på ett gäng diskus någon form av SA dvärgciklid,bilbukar,pansarmalar,kardinal eller opaltetra och några ancistrusmalar så får du fisk i alla skikt så att säga lycka till !!
MVh Daniel
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Tycker att du först skall kolla dina vattenvärden och sedan välja fisk utifrån detta.
Annars kan det ju bli så att dina värden inte alls passar med de fiskar du valt och du får börja mixtra med olika preparat.
Ursprungligen skickat av Tropfrog
Det sista tycker jag dock inte låter som ett nybörjarkar, tvärtom.
Du säger att du valt bort ciklider för att du inte kan ha växter med dom. Men det finns massor av ciklider som man kan ha med växter. Egentligen är det väl bara mbunas från malawisjön och stora tuffa centralamerikanska ciklider som inte fungerar med växter.
Ett riktigt lättskött och trevligt nybörjarakvarium är tanganyikaciklider och bikarbväxter. Mitt förslag är en grupp valfria snäcklekande ciklider, en grupp valfria sandlekande cilkider, en grupp synodontis vändmalar av valfri sort och två revir för rockhuggers av valfri sort. Växter i det karet kan vara tex alla sorters valisneria, javaormbunke, gallerplanta (ganska så svår), anubias, många cryptocorynesorter (kan inte säga vilka som funkar och inte på rak arm) OSV
Inredningen i ett sånt kar skall vara fin sand, två stenrösen och en snäckkolloni. Bygg stenrösena höga så att fiskarna går upp närmare ytan på vissa ställen.
Detta kar är extremt lättskött, billigt och färgrannt. Du har 4 olika lekstrategier och du kommer förmodligen få yngel på samtliga ciklider. Vattenbyte var 14e dag och lite bikarbonattillsats, ingen annan skötsel nödvändig.
MVH
Magnus
Vad menar du med" diskus någon form av SA"?
Ursprungligen skickat av swetrot
Om man nu som du har ett hyfsat stort akvarium skulle jag fundera om inte ett stim praktbotior vore något? De är färggranna och ser lite roliga ut. De håller mest till på botten av akvariet. Om du vill kan du därtill skaffa dig någon eller ett par prickiga/randiga malar. Det finns många olika L-malar i butikerna som får plats i ditt kar och som verkligen ser kul ut.
Sedan kanske man skall fundera över en större grupp med 2-3 hanar och 6-8 honor med någon dvärgciklid. Det finns många färggranna att välja mellan. Akvariet är så stort att du skulle kunna ha två olika arter, men då lite mindre grupper.
Till dem kan man välja ett större stim av tetror. Lite beroende på vilken färg cikliderna har så kan man välja tetror med en kontrastfärg. Ett stim på 50-60st är vackert. Även här kan du välja att ta två olika sorters tetror i olika färger med halva antalet i varje stim. Men ett större stim tycket jag ser bättre ut.
Vill man sedan ha lite fisk vid ytan under andra tider än matning så kanske ett stim med bilbuksfiskar kan vara något?
Gemensamt för dessa fiskar är att du alla fungerar med ett lätt surt vatten, pH 6,0 - 6,5. De är inte jättesvåra att hålla, men heller inte de allra lättaste. De är inte världens ovanligaste heller, men väljer man lite ovanligare ciklider och tetror så kan du nog få upp lite "ballfaktor" med ditt akvarium.
Ursprungligen skickat av Tropfrog
Du säger att du valt bort ciklider för att du inte kan ha växter med dom. Men det finns massor av ciklider som man kan ha med växter. Egentligen är det väl bara mbunas från malawisjön och stora tuffa centralamerikanska ciklider som inte fungerar med växter.
Ett riktigt lättskött och trevligt nybörjarakvarium är tanganyikaciklider och bikarbväxter. Mitt förslag är en grupp valfria snäcklekande ciklider, en grupp valfria sandlekande cilkider, en grupp synodontis vändmalar av valfri sort och två revir för rockhuggers av valfri sort. Växter i det karet kan vara tex alla sorters valisneria, javaormbunke, gallerplanta (ganska så svår), anubias, många cryptocorynesorter (kan inte säga vilka som funkar och inte på rak arm) OSV
Inredningen i ett sånt kar skall vara fin sand, två stenrösen och en snäckkolloni. Bygg stenrösena höga så att fiskarna går upp närmare ytan på vissa ställen.
Detta kar är extremt lättskött, billigt och färgrannt. Du har 4 olika lekstrategier och du kommer förmodligen få yngel på samtliga ciklider. Vattenbyte var 14e dag och lite bikarbonattillsats, ingen annan skötsel nödvändig.
MVH
Magnus
Ursprungligen skickat av Tricella
Helena...jag vet inte om någon frågat dig om vad du tycker mest om?
Färger?
Intressanta beteenden?
Stora eller små fiskar?
Malar?
Är växter nödvändigt, om ja...i sådana fall hur mycket?
Om du talar om vad du gillar så kan man kanske enklare ge förslag på fiskar som du kan tänkas ha nöje av...
Ursprungligen skickat av Copykat
[quote]Ursprungligen skickat av Tropfrog
MVH
Magnus
Ursprungligen skickat av Norpan
Flykt: Låter som att du ska ha tanganyika i alla fall [;)] (om nu vattenvärdena visade sig vara rätt för det..) De har definitivt intressanta beteenden (tex snäckskalslekare, princessor) Vackra färger, (Neo?)lamprologus leleupi, leptosomor, tropheus. Snäckisarna bor på botten, vissa lever mitt i och leptosoma lever högst upp i stim osv.. Finns något för alla.
Men du ska förstås välja det du känner för, kolla runt i fiskarkivet och hitta något som låter intressant och återkom så kan någon hjälpa dig med fler passande arter [:)]