Snälla hjälp, jag är så j*vla arg, trött och ledsen

#1 - 8 februari 2007 23:30
Jag har kommit fram till vad det är för fel på mina fiskar; de har bukvattensot och jag vet varifrån jag fått det (då alla dessa fiskar kommer från samma butik och inte har bott med ngn annan hos mig), men jag vet inte vad jag ska göra.
Jag har haft 4-5 kampfiskar (rätt dyra sådana) som dött, runt 10 tetror, 4 malar och 3 killihanar, och nu är det inte långt kvar på ännu en kamphona. Hennes fjäll står rakt ut, hon är konstant på botten, hennes ögon ser ut att hålla på att hoppa ut och hennes mage är enorm.
Jag har behandlat hela karet med "Sera Baktopur direkt", efter att ha minskat på vattnet så det blev 100 liter. Detta var två dagar sedan och imorgon ska jag göra ett 50%-byte, som det står i instruktionerna. Tanken är att detta ska döda ALLA bakterier som jag fattat det, så åt helvete med alla bra oxå. :mad:

Jag intensivbehandlade även kamphonan samt 6 tetror i två liter vatten med en tablett under en halvtimme, men ingen skillnad syns idag förutom på kamphonan som ser ut att vara sämre.

Jag är helt sjukt trött på det här, ska jag behöva ha ihjäl alla mina fiskar och starta om på nytt för att få ordning på det? Vet ni om butiken kan ersätta mig på ngt sätt för detta, med lämpligtvis ny fisk? Jag HAR inte råd att köpa alla om igen, och fram till igår var jag dessutom högst ovillig att göra mig av med de jag har eftersom jag iaf hade en av mina omsorgsfullt utvalda favoriter kvar.

Jag ORKAR inte mer, snälla hjälp mig, för jag vill verkligen ha fiskar. :(
#2 - 8 februari 2007 23:43
Bukvattenssot går enbart att medicinera om man upptäcker det i ett tidigt tidigt skede för det som händer när fiskarna får denna sjukdom är tt tarmarna löses upp till en gegga. Jag skulle ta bort alla sjuka fiskar och avliva dom, håll koll på dom andra och se om dom visar tecken på bukvattenssot och på minsta tecken emdicinera direkt.
#3 - 8 februari 2007 23:52
Glenn skrev:
Bukvattenssot går enbart att medicinera om man upptäcker det i ett tidigt tidigt skede för det som händer när fiskarna får denna sjukdom är tt tarmarna löses upp till en gegga. Jag skulle ta bort alla sjuka fiskar och avliva dom, håll koll på dom andra och se om dom visar tecken på bukvattenssot och på minsta tecken emdicinera direkt.

:( Men, vad räknas som tecken? De tetrorna jag behandlade igår har lite trasiga fenor, men är inte uppsvällda eller har utstående fjäll och ögon. Det är bara kamphonan som är såpass illa däran.
Finns det alltså inte en chans att få henne bra?
Hur avlivar man en fisk på skonsammaste sätt? Jag vill helst inte att det ska se äckligt ut, jag är skitkänslig och har eg pojkvännen till det, men självklart är han borta över natten just inatt. :(
#4 - 8 februari 2007 23:57
Jadu svårt att bedömma. Har själv aldrig haft bukvattenssot så låter någon annan med mr kunskap inom ämnet svara hur man upptäcker det i tidigt skede. Har fisken väl svullnt upp så är det omöjligt att få dom friska då tarmsystemet smälter sönder till en gegga. Finns många diskussioner om vad som är humanast när man avlivar en fisk och åsikterna går isär men jag skulle vilja påstå att bryta nacken av dom är det skonsammaste.

Lycka till och ge inte upp trots blod, svett och tårar!!!
#5 - 9 februari 2007 00:18
Men, finns det någon chans att det kan vara ngt annat? Hjälp?
Fan, jag vill inte. *gråter*
#6 - 9 februari 2007 00:38
Usch vad jättetråkigt när ens kära fiskar dör!! :( Reser fjällen på sig så är det bukvattensot och då är nog hoppet ute att rädda dem..Jag har haft bukvattensot på några av mina fiskar och jag är dålig på att se de första symtomen.. Men har du köpt fiskarna nyligen och om du misstänker att de var smittade i butiken och kan bevisa det,då borde du få nya...Hoppas det löser sig för dig!
En som vet hur det känns
#7 - 9 februari 2007 01:40
Hur i hela friden ska jag kunna bevisa det? *trött*
#8 - 9 februari 2007 06:04
Om ditt medel tar hand om bakterier är risken stor att det inte hjälper mot bukvattensot. Man ska behandla mot flaggellater som är någon slags tarmparasit. Jag använde Octozin, eftersom det rekommenderades här på zoopet. En del använder antibakteriell medicin för att behandla följdinfektioner, men det är flagellaterna som är ursprungsproblemet.
Bukvattensot är egentligen bara ett symptom på att njurarna slutat fungera. Har det gått så långt att fjällen rest sig tror jag hoppet är ute.

Lycka till
Peter
#9 - 9 februari 2007 08:42
Om det gått så långt att fjällen rest sig så är det snällast mot fisken att avliva den precis som Glenn påpekat tidigare. Det är aldrig roligt att avliva sina husdjur men här får man tänka på att man har ansvar för dem och att de ska må bra och i det här skedet är det det bästa du kan göra. Jag brukar håva upp den sjuka fisken och lägga den på en skärbräda och ha en vass kniv (en slät, inte brödkniv) och snabbt trycka ned den bakom gälarna på fisken så att ryggraden går av helt. Då vet man att fisken dött fort och inte lidit.

Tidiga tecken på bukvattensot är avföringen (finns att läsa här på zoopet om sjukdomar) och så att de inte äter som de ska. Så det bästa du kan göra nu är att avliva de fiskar som har uppsvälld buk o utåtstående fjäll och medicinera resten och se vad som händer. Håller helt med dig om att du borde kunna få ersättning från butiken - hur länge sen var det du köpte fiskarna tills de blev sjuka?
#10 - 9 februari 2007 08:50
Garantier???

Miss Candi skrev:
Jag har kommit fram till vad det är för fel på mina fiskar; de har bukvattensot och jag vet varifrån jag fått det (då alla dessa fiskar kommer från samma butik och inte har bott med ngn annan hos mig), men jag vet inte vad jag ska göra.

Jag har haft 4-5 kampfiskar (rätt dyra sådana) som dött, runt 10 tetror, 4 malar och 3 killihanar, och nu är det inte långt kvar på ännu en kamphona. Hennes fjäll står rakt ut, hon är konstant på botten, hennes ögon ser ut att hålla på att hoppa ut och hennes mage är enorm.

Jag har behandlat hela karet med "Sera Baktopur direkt", efter att ha minskat på vattnet så det blev 100 liter. Detta var två dagar sedan och imorgon ska jag göra ett 50%-byte, som det står i instruktionerna. Tanken är att detta ska döda ALLA bakterier som jag fattat det, så åt helvete med alla bra oxå. :mad:

Jag intensivbehandlade även kamphonan samt 6 tetror i två liter vatten med en tablett under en halvtimme, men ingen skillnad syns idag förutom på kamphonan som ser ut att vara sämre.

Jag är helt sjukt trött på det här, ska jag behöva ha ihjäl alla mina fiskar och starta om på nytt för att få ordning på det? Vet ni om butiken kan ersätta mig på ngt sätt för detta, med lämpligtvis ny fisk? Jag HAR inte råd att köpa alla om igen, och fram till igår var jag dessutom högst ovillig att göra mig av med de jag har eftersom jag iaf hade en av mina omsorgsfullt utvalda favoriter kvar.

Jag ORKAR inte mer, snälla hjälp mig, för jag vill verkligen ha fiskar. :(

[?] Har du kontaktat affären där du gjort dina inköp? Förklarat hela händelseförloppet? Vad jag förstår har vi som handlar akvariedjur olika garantitider, en del affärer säger 2 dagar en del en vecka. Vet inte hur fort man kan upptäcka en sjukdom som följt med från affären? Men du kan väl i alla fall få veta deras uppfattning om det hela. Akvariefiskar kostar mycket pengar så någon form av garantier utöver ovan nämnda dagar borde väl finnas? Någon som vet mer om våra rättigheter som akvariekonsumenter?:confused:
#11 - 9 februari 2007 10:34
det du ska göra då de dött lr då du avlivat är att du lägger fisken i en plast påse. sen in i frysen. nästa gång du går till butiken så visar du dem fisken/fiskarna. så undersöker de fisken, därefter kan de avgöra om du ska få ersättning lr inte.

(det e så¨det funkar här i e.tuna iaf)
#12 - 9 februari 2007 10:41
Man ska nog heller inte blunda för den möjlighet att fiskarna KAN ha varit friska i butiken och blivit sjuka pga något missförhållande i det egna akvariet.
#13 - 9 februari 2007 10:50
Amaro skrev:
det du ska göra då de dött lr då du avlivat är att du lägger fisken i en plast påse. sen in i frysen. nästa gång du går till butiken så visar du dem fisken/fiskarna. så undersöker de fisken, därefter kan de avgöra om du ska få ersättning lr inte.

(det e så¨det funkar här i e.tuna iaf)

Inte FRYSEN!!! Att inte folk kan förstå. Om man avlivar så måste man slå ihjäl de eller ta kniven. Finns tusen trådar om avlivning. Frysning och kokning är djurplågeri.
#14 - 9 februari 2007 10:56
Amaro skrev:
det du ska göra då de dött lr då du avlivat är att du lägger fisken i en plast påse. sen in i frysen.

Dom är ju redan döda när dom läggs i frysen vad är det för fel?

Thomas
#15 - 9 februari 2007 10:59
Oj, förlåt..jag läste fel :) Så går det.. Det har varit uppe innan att man skulle avliva med frysning.. Förlåt igen :) Lovar att läsa bättre innan jag svarar...
#16 - 9 februari 2007 11:03
Inga problem har samma problem själv ibland:)

Thomas
#17 - 9 februari 2007 11:11
Jo så är det ..man är lite för snabb :D Hoppas att det har ordnat sig med de andra fiskarna.. Kamphonan finns det inget hopp för tyvärr. Jag tycker jag har läst att kampisar är känsliga för bukvattensot och en del skyller på röda mygglarver. Om det är sant eller inte vet jag inte men ge inte röda mygg.

Jag har själv haft kampfiskar med illa utgång. Köpte en hane och 2 honor. Den ena honan jagade ihjäl den andra. Sedan dog den elaka honan med svullen buk. Hanen levde längre men sedan efter en flytt till ett nytt akvarie så dog den.
#18 - 9 februari 2007 12:21
Visst...

Man ska nog heller inte blunda för den möjlighet att fiskarna KAN ha varit friska i butiken och blivit sjuka pga något missförhållande i det egna akvariet.

:) en självrisk måste vi räkna med /precis som med sakförsäkringar/ att felet kan vara våra vattensammansättningar mm. Det är väl det som gör det så svårt att få ersättning. På så dyra fiskar som t ex 600 kr till flera tusen skulle det väl finnas en försäkring man kan ta? Hehe! Går väl aldrig att teckna försäkring för?:confused: :confused:
#19 - 9 februari 2007 16:56
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Just bukvattensot är lurigt och kan bero bl a på att akvariet har för mycket skadliga bakterier. Jag tycker det låter så om jag skall gå på att även tetrorna verkade ha risiga fenor. Hur stort akvarium handlar det om, hur mycket fisk, hur täta vattenbyten, hur länge har akvariet vart uppsatt, vad har du för pump. Berätta lite mer så kanske man kan hitta en förklaring, eller också inte... Bukvattensot har vi haft någon enstaka fall av, det har inte smittat de andra fiskarna utan endast drabbat den sjukaste, svagastew som varit lite hackkyckling. Det kan ju bero på att de slutar äta, immunförsvaret sjunker osv. Bukvattensot är lite komplext.

Det skonsammaste för fiskarna är avlivning för som de andra säger s åär hoppet ute om fjällen rest sig. Passa på att starta om akvariet om det ändå blir fiskfritt.
[/COLOR][/FONT]
#20 - 9 februari 2007 17:36
Som tidigare sagt är det mest skonsamma sättet att avliva fiskar att hugga av halsen. Jag har aldrig gillat det. Det är hemskt, men tänk på att avlivning är bäst för fisken om den är mycket sjuk....
Hoppas det ordnar sig med fiskarna.
#21 - 9 februari 2007 17:50
Här är en länk där jag beskriver mitt kar så utförligt jag bara kan, och även ordning på döda fiskar, ev symptom, m.m.
Det här är alltså inte ett problem som uppstod över natten s.a.s, och jag har tagit alla prover man kan känns det som. :(

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=98041

Jag tog för övrigt ur fisken igår och avlivade henne genom att skära av huvudet, efter att ha visat en vän en bild på henne, och fått kommentaren att "hon är nog helt körd". :(

Det enda som inte stämmer; de som har dött äter. Hon åt in i det sista, när jag matade, och det var inget fel på hennes aptit.
#22 - 9 februari 2007 18:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Hejsan igen!

Vad bra att du tipsade om den andra tråden, den har jag missat. Puh, var skall man börja [:o]? Du har ju haft lite otur ,å jag säga men du kommer komma ur detta som en sann akvarist! Min teori om vad som hänt:
1. För mycket fisk vid starten som resulterade i en nitritkrasch.
2. För mycket mat och för lite bakterieflora bidrog till nitriten samt att de gav algerna en god grogrund.
3. Algenkiller. Hmm, ja detta medel tar ju bort algerna men inte orsaken till akgerna. Mina erfarenheter av dylika medel är att de orsakar större skada för balansen än vad vinsten över algdöden innebär. Bakteriefloran kan rubbas även av dessa medel, enligt mina erfarenheter. Dessa skall användas som en absolut sista utväg och definitivt inte i ett nystartat akvarium.
5. Såg att du redan har medicinerat i det ganska nystartade akvariet. Vid medicinering så kan man glömma allt vad inkört akvarium heter. Akvariet blir att betrakta såsom nystartat och behöver ha lite extra doser av bekteriekultur igen.
6. Filtret som verkar gammalt och dåligt uppdaterat. Försök öka filtervolymen genom ett filter till.

Det finns säkert fler saker jag tänkte på tidigare men som jag glömt av.

Hur skulle jag gått vidare om jag hade varit du?
Jag tror att jag hade kört igång med ett rejält vattenbyte, 50%. Jag hade tillsatt bakteriekultur och vattenberedningsmedel. Noga kontroll på fiskarna och vid minsta tecken på ohälsa, 30% vattenbyte (eller 50%). Inga mediciner men förmodligen lite ojoderat salt utan klumpförebyggande medel och kanske lite högre temperatur fr att ge fiskarna en chans för återhämtning.

Hoppas det vänder och lycka till! Hoppas det blev nåt vettigt av mitt svar... Ser att det ser lite svamligt ut men jag är lite fredagstrött... [:o] [B)].[/COLOR][/FONT]
#23 - 9 februari 2007 20:33
ett utbrott av detta slag är tecken på en dålig miljö för fisken och orsakerna kan vara många! otillräckligt filter, fiskar som inte passar ihop så dem stressar varandra, slarv med vattenbyte, användning av olika preparat/mediciner mm... ialla dessa fall försvagas fisken och blir mottaglig för de bakterier som normalt finns i karet och ibland i väldigt hög koncentration pga av undermålig skötsel. så jag vill inte kalla det otur...
#24 - 9 februari 2007 23:45
Vet inte om det har med saken att göra,men efter att jag börjat mata med Fina fiskens svarta mygglarver så fick jag bukvattensot i TRE olika akvarier...? Hmm...Sen slutade jag med det skräpet,gick över till Åleds foder och nu har jag inte haft någon bukvattensot...;)
#25 - 10 februari 2007 00:46
saltbiff skrev:
Vet inte om det har med saken att göra,men efter att jag börjat mata med Fina fiskens svarta mygglarver så fick jag bukvattensot i TRE olika akvarier...? Hmm...Sen slutade jag med det skräpet,gick över till Åleds foder och nu har jag inte haft någon bukvattensot...;)
tinade du mygglarverna först? har läst någonstans, tror det var i seras sjukdomsguide... iallafall om man gav maten frusen så kyldes fiskens tarm ner och dem blev då mottagligare för bakterieangrepp i tarmen... nåt sånt stod det:)
#26 - 10 februari 2007 00:49
Har själv märkt att mygglarver inte är bra till ancistrus då dom lätt får bukvattnssot. En kompis körde med röda mygg på dom och det tog ett bra tag innan han förstod varför dom fick det. Kan också säga att han tinade myggisarna innan

Så undrar om vissa fiskar är känsligare egentligen när det kommer till mygg.
#27 - 10 februari 2007 23:40
Nenene..jag har aldrig tinat mygglarverna,ingen av färgerna...Det har alltid gått bra utan tining i ca 15 år ;) Och de som dog var en kejsartetra,en kampfisk och en kopparbarb,alla från olika akvarier och detta hände samtidigt som de matades med svarta myggisar från fina(?) fisken...Hmmmm :confused:
#28 - 11 februari 2007 00:31
saltbiff skrev:
Nenene..jag har aldrig tinat mygglarverna,ingen av färgerna...Det har alltid gått bra utan tining i ca 15 år ;) Och de som dog var en kejsartetra,en kampfisk och en kopparbarb,alla från olika akvarier och detta hände samtidigt som de matades med svarta myggisar från fina(?) fisken...Hmmmm :confused:

Fina Fisken aka. Fula Fisken´s foder har man inte direkt hört positiva saker om. Hört att många har fått problem med sjukdomar då dom har matat med det märket.
#29 - 11 februari 2007 13:29
Ja jag är inte förvånad...;)
#30 - 11 februari 2007 17:46
Jag förstår hur det känns. Hade en epidemi med bukvattensot före julen, och nästan alla av mina finaste fiskar dog :( det var inte alls kul, och helst av allt ville jag bara kasta ut akvariet och slippa ha med fiskar att göra. Men jag tog bort de som såg sjuka ut och så medicinerade jag med ett ganska effektivt medel, gjorde vattenbyten nästan varje dag och nu har de resterande fiskarna det riktigt bra! :) Jag lovar, det kommer nog att ordna sig :)
#31 - 12 februari 2007 06:29
Vilket var det ganska effektiva medlet?
#32 - 17 februari 2007 22:43
Tack för era svar, har inte orkat svara förrns nu då jag fick kattungar som var för tidigt födda att stödmata. Ni med egna katter vet hur trevligt det är. :(

Hursom, jag har testat vattenbyte, mata mer sällan och jag ska köpa en Fluval 4+ innerfilter eller vad den heter, så fort jag får råd.
Nu har det faktiskt "bara" dött en fisk senaste veckan, och jag tänker inte köpa nya förrns om tidigast en månad (förutsatt att ingen mer dör).

Hur ofta dör normalt fiskar i ett akvarium, som är av rätt storlek och bra skött? Vad bör jag ha för ambition? Spontant känner jag ju att jag inte vill att någon dör på flera år, är detta realistiskt?

Jag tog bort den jättesjuka, efter att ha tagit en bild på den och skickat till en vän här och fått ett utlåtande i stil med att "den är körd", men i övrigt verkar de ha fixat till sig lite. Tetrorna som är kvar börjar få tillbaka sina fenor, och detta efter behandling med baktopur.
#33 - 18 februari 2007 07:34
I ett välskött akvarium dör fiskarna av ålder.

Annons