snälla ciklider

#1 - 22 februari 2007 17:43
Jag har en goldenhanne + två honor tillsammans med en afrahanne + två honor och desssuton några malar. Golden står bara och trycker i hörnen pga afrahannen som styr hela akvariet.
Vad ska man göra byta fiskar eller????
#2 - 22 februari 2007 17:54
En metod är att möblera om i karet och bygga stenrösen med mera mellanrum så att flera "naturliga" revir bildas. På så viss kan din afra hane bli kung över sitt egna stenröse iställe för hela karet. Jag hade en rostciklid som i stort sett hade tagit hela akvariet i besittning men efter en omöblering är det hyfsat harmoniskt.

Ett annat sätt är att inhandla lite mer fisk(om du har plats i karet) så att det blir svårare att hålla revir för din afra hanne. Det är bara att testa sig fram.

Hoppas att du får ordning på ditt kar.
#3 - 22 februari 2007 18:00
Tack för svaret. Jag har redan en hel del skiffer i akvariet som bildar grottor och en hel del växter. Så då blir väl nästa försök att utöka goldenfamiljen.
#4 - 23 februari 2007 14:45
Hur stort är akvariet? Med mindre akvarier blir det lätt en "kung". I mitt akvarium råder en ganska fredlig monarki med en socolofi på tronen. Har dock varit lite stormigt tills jag slängde i några egen odlade små golden. Dessa hade en avstressande effekt på samhället då min dominanta hane inte orkade köra omkring med alla fiskarna.
Jag rekommenderar dig att köpa fler fiskar av de sorter du har. 8-10 av varje är bra! Då kommer aggressiviteten fördelas på fler individer och på så sätt minskas de enskilda fiskarnas blyghet, vilket i sin tur leder till att fiskarna vågar sig fram mer.

Lycka till! MVH Simon B:) !

Annons