Jag tycker inte du ska vara rädd för fiskar som letar i botten, du kommer få ett betydligt renare akvarium om du har fisk som systematiskt söker av botten. Man kanske inte ska gå så långt att man har en jordätare, men jag kan rekomendera Apistogramma-släktet. Med en finkornig sand (omkring 0,4-0,8 mm kornstorlek) kommer dessa gå och söka bottenarean efter mat.
Det finns egentligen bara ett krux, de flesta Apistogramma är tvärt omot vad som skrivs väldigt territoriella. (Detta gäller inte i överbefolkade sällskapsakvarium, därav litteraturen.)
Mitt tips är två par olika arter Apistogramma, så till att det är tydlig skillnad på arterna då en del går att korsa. Exempelvis Apistogramma cacatuoides och apistogramma borelli. Hanarna kommer vilja ha ett större revir och honorna kan nöja sig med ett mindre (inneslutet av hanens). Se till att bygga två tydliga rot- och stenområden, så en av hanarna inte vill ha hela akvariet som revir.
Dessa fiskar fungerar utmärkt med Ancistrusmalar och exempelvis Bilbuksfisk (som håller sig i ytan och därför inte plockar yngel).
¡Hasta la victoria siempre!