SNÄLLA!

#1 - 31 december 2003 02:38
Tja!
Skall man lägga Rödzebra yngel i en yngelpåse eller klarar dom sig på egen hand? Har Malawi mestadels i akvariet(inga"farliga" fiskar) hehe.
Foder till ynglen?

Vh
Claes
#2 - 31 december 2003 09:21
De kommer att käka ynglena omde kan. Oftas är det alltid någon fisk per kull som klarar sig.
#3 - 19 januari 2004 10:20
ÄNTLIGEN har honan yngel i munnen...Jipiiii! Nu är frågan;
Jag har ett yngel kar (om man kan kalla det så) på 12 liter och så har jag yngelnät. Vad skall jag göra och när?!
Tacksam för svar!
Vh
Claes
#4 - 19 januari 2004 12:35
1/ Vänta cirka 1-2 veckor
2/ Fyll 12-litaren med vatten från samma kar som den går i nu
3/ Lågg i en kruka eller så som fisken kan gömma sig under
4/ Håva försiktigt in fisken och lägg över
5/ Efter 18-25 dagar nånting spottar den ut ynglen
6/ Var försiktig när du lägger tillbaka honan. Gör det vid matdags eller när akvariet är släkt. Håll ett öga på honan så att inte hanen blir för aggro.

PS: 12 liter kanske är på gränsen till för litet. Se till så att honan inte blir för stressad... och glöm inte att ha en cirkulationspump i karet så inte hon får syrebrist. Jag skulle nog inte använda så litet som 12...
#5 - 19 januari 2004 12:38
TACK Zaphi! Jag tycker osså det verkar för litet men jag har pump till det och det verkar lite riskigt att låta henne vara kvar..
Tack än en gång för rådet!
Claes
#6 - 19 januari 2004 15:46
Riskigt att låta henne vara kvar? Varför då, hon kommer inte att bli farligt trakaserad eller stressad. Det finns ett alternativ till att flytta honan. Du kan efter 20 dagar fånga upp honan och tömma henne själv. Då håller du honan i ena handen under vatten i en glassburk eller så och öppnar FÖRSIKTIGT munnen på henne med ett plektrum eller liknande. Då slipper du problemet med att hon kan stressas i det lilla karet och trakaseras när hon kommer tillbaka.

Oändligt många gånger har detta ämne diskuterats på forum, om det är rätt eller fel. Så det behöver vi inte gå in på. Det är upp till dig att avgöra.

Annons