Tråkigt med affärer som inte tar emot yngel. Vad har de då tänkt man ska göra med ynglen man får, spola ner dem? Hemmaodlade platyyngel har nog heller inget stort värde på privatmarknaden. Så´na affärer tenderar jag att tröttna på. Finns ju de affärer som nog snarare är glada över att få lite ny, svenskodlad (tåligare än importer) fisk. Är de så rädda för sjukdomar kan de ju hålla dem i karantän ett tag.
ja jag blev väldigt besviken... jag ska kolla med affären i grannstaden också, men det blir ju lite omständigt att åka dit för att lämna yngel så jag behöver en lösning på sikt.
En kampfisk skulle nog funka, inte för att jag vet hur de är på att äta yngel, men de bråkar nog i alla fall inte med platyna. Nå´n mindre gurami, som dvärggurami kanske kan funka också. Köpa en ensam ciklid enbart som yngelätare tycker jag låter lite trist, det är ju snarare på grund av deras egen yngelvård man skaffar dem. Eftersom affären du går till verkar ha bacillskräck så tar de nog inte emot ciklidyngel heller.
Det jag har hört är att platyna skulle vara jobbiga mot kampfisken, men jag tycker det borde kunna funka. och jag vill inte riskera att få en massa ciklidyngel som jag inte heller kan bli av med.
dvärgcikliderna verkar roligare och passar bättre in i vårt akvarium än kampfisken, men det är kanske inte så kul med en ensam stackars ciklid. hm.
dvärggurami trodde jag var en ganska mesig fisk? men de är väldigt fina. funderade starkt på att skaffa ett par tidigare.
tack för dina svar!