snäll men duktig platy-yngelätare sökes!

#1 - 18 februari 2007 19:18
Nu börjar mitt akvarium bli alldeles för fullt av platyyngel.
och på djuraffären vill de inte ta emot några platys överhuvudtaget på grund av smittorisken. jag ser framför mig en oändlig rad av yngel som växer upp och ynglar av sig...

så nu är jag på jakt efter en snäll yngelätare,

tänkte på kampfisk, men har hört att den inte gått ihop med platys

sen har jag funderat på dvärgciklider, fjäril eller kakadua, men är rädd att de ska bli för aggressiva vid lek. måste man ha dem i par? blir de ledsna av att vara ensamma? kan man t ex ha två av samma kön istället?

nån som har nåt annat förslag? hjälp emmotages tacksamt.
#2 - 18 februari 2007 20:54
Tråkigt med affärer som inte tar emot yngel. Vad har de då tänkt man ska göra med ynglen man får, spola ner dem? Hemmaodlade platyyngel har nog heller inget stort värde på privatmarknaden. Så´na affärer tenderar jag att tröttna på. Finns ju de affärer som nog snarare är glada över att få lite ny, svenskodlad (tåligare än importer) fisk. Är de så rädda för sjukdomar kan de ju hålla dem i karantän ett tag.

En kampfisk skulle nog funka, inte för att jag vet hur de är på att äta yngel, men de bråkar nog i alla fall inte med platyna. Nå´n mindre gurami, som dvärggurami kanske kan funka också. Köpa en ensam ciklid enbart som yngelätare tycker jag låter lite trist, det är ju snarare på grund av deras egen yngelvård man skaffar dem. Eftersom affären du går till verkar ha bacillskräck så tar de nog inte emot ciklidyngel heller.
#3 - 18 februari 2007 21:24
Micke_A skrev:
Tråkigt med affärer som inte tar emot yngel. Vad har de då tänkt man ska göra med ynglen man får, spola ner dem? Hemmaodlade platyyngel har nog heller inget stort värde på privatmarknaden. Så´na affärer tenderar jag att tröttna på. Finns ju de affärer som nog snarare är glada över att få lite ny, svenskodlad (tåligare än importer) fisk. Är de så rädda för sjukdomar kan de ju hålla dem i karantän ett tag.

ja jag blev väldigt besviken... jag ska kolla med affären i grannstaden också, men det blir ju lite omständigt att åka dit för att lämna yngel så jag behöver en lösning på sikt.

Micke_A skrev:
En kampfisk skulle nog funka, inte för att jag vet hur de är på att äta yngel, men de bråkar nog i alla fall inte med platyna. Nå´n mindre gurami, som dvärggurami kanske kan funka också. Köpa en ensam ciklid enbart som yngelätare tycker jag låter lite trist, det är ju snarare på grund av deras egen yngelvård man skaffar dem. Eftersom affären du går till verkar ha bacillskräck så tar de nog inte emot ciklidyngel heller.

Det jag har hört är att platyna skulle vara jobbiga mot kampfisken, men jag tycker det borde kunna funka. och jag vill inte riskera att få en massa ciklidyngel som jag inte heller kan bli av med.

dvärgcikliderna verkar roligare och passar bättre in i vårt akvarium än kampfisken, men det är kanske inte så kul med en ensam stackars ciklid. hm.

dvärggurami trodde jag var en ganska mesig fisk? men de är väldigt fina. funderade starkt på att skaffa ett par tidigare.

tack för dina svar!
#4 - 18 februari 2007 21:34
Ja, fiskar kan bita på kamphanarnas framodlade slöjfenor (om du inte har tur och får tag i vildformen), men tror inte platy är så envisa med det. Dvärgguramin är väl som kampfiskar i temperamentet ungefär, med skillnaden att man kan ha flera hanar ihop. Makropoden är nog däremot inget att rekommendera till ett så´nt kar, de liknar kampfiskar i formen, men är grinigare mot andra fiskar.

Hur stort är akvariet? Nå´n större gurami, som mosaik, eller blå/guld/marmor (finns fler färgvarianter av Trichogaster trichopterus) skulle kanske funka om akvariet inte är för litet.

Nå´t ciklidpar skulle kunna funka, beror återigen på hur stort akvariet är, och hur mycket växter och inredning det finns. Jag hade faktiskt ett palettpar med platy i ett 100-liters, och jag tror inte många platyyngel försvann. I och för sig var det rena urskogen både på ytan och längre ner.
#5 - 18 februari 2007 21:42
Du har inte möjlighet att sära på platysarna då? Så att du har honorna ensamma utan några hanar. Då kan du styra deras fortplantning å flytta över hanen när du tycker det är dags för nya yngel...

Annars tycker jag att det funkar väldigt bra med kampfisk och platys. Min kampis sväljer säkerligen en hel del yngel, men 1-5 st klarar sig varje gång.. och sen är det ju inte säkert heller att alla yngel ändå når vuxen ålder.
#6 - 18 februari 2007 21:47
Jag tycker lite synd om kampfisken för dess långa fenor, det ser så opraktiskt ut. Kanske ska fundera på dvärggurami ett varv till då. Jag vill gärna ha små fiskar så de inte ser för stora ut i proportion till karet. (Akvariet är på 112 liter)

palettciklider vill jag inte ha av rädsla för att de ska jaga undan ancistrusarna. (har två stycken och det är väl kanske lite på gränsen i mitt akvarium)

Micke_A skrev:
Nå´t ciklidpar skulle kunna funka, beror återigen på hur stort akvariet är, och hur mycket växter och inredning det finns. Jag hade faktiskt ett palettpar med platy i ett 100-liters, och jag tror inte många platyyngel försvann. I och för sig var det rena urskogen både på ytan och längre ner.

ja, det finns väl inte några garantier för något. jag har mycket snåriga växter så ynglen kan gömma sig lätt. För lätt! men växterna vill jag ju ha kvar, så det ska till nån riktigt snabb och smidig fisk här - eller hungrig!
#7 - 18 februari 2007 21:52
LinneaHYLK skrev:
Du har inte möjlighet att sära på platysarna då? Så att du har honorna ensamma utan några hanar. Då kan du styra deras fortplantning å flytta över hanen när du tycker det är dags för nya yngel...

Annars tycker jag att det funkar väldigt bra med kampfisk och platys. Min kampis sväljer säkerligen en hel del yngel, men 1-5 st klarar sig varje gång.. och sen är det ju inte säkert heller att alla yngel ändå når vuxen ålder.

Jo jag har tänkt det, men mitt andra akvarium är dels bara 37 liter och dels så vill vi ha räkor där.

Men jag tänkte att jag kunde skilja på honorna och hanarna och försöka skänka bort honorna (då får vi ju garanterat inga yngel!), men det vore ju kul att få nåt enstaka yngel då och då.

Så 1-5 låter ganska lagom. Ja, hm. Får kolla om vi hittar någon fin kampfisk... de brukar se så skrumpna och ledsna ut.
#8 - 18 februari 2007 22:31
några dvärgbotior? ^^
#9 - 18 februari 2007 22:35
kan lova att det skulle funger iaf :)
#10 - 18 februari 2007 22:39
Käkar inte din groda upp dom eller har du haft tur och faktiskt fått tag på en DVÄRGklogroda?
#11 - 18 februari 2007 23:35
dvärgbotior funkar inte för jag har för grovt grus.

och jag är säker på att det är dvärgklogroda (kollade noga upp skillnader innan.och den har rätt kroppsform och simhud mellan tårna. litar inte riktigt på min affär tyvärr) den lilla stackaren jag har försöker ta de minsta ynglen men har inte en chans.
#12 - 19 februari 2007 00:02
Funderar du fortfarande på kampfisk så kan jag intyga att de käkar yngel,för det gjorde min! ;)
#13 - 19 februari 2007 06:20
Svärdbärare, vilka jägare.
#14 - 19 februari 2007 06:21
svärdbärare äter yngel som dårar
#15 - 19 februari 2007 06:26
vår katt slickade gott i sig ca 500 spigg yngel so platy yngel går säkert ner också och katter är ju snälla
#16 - 19 februari 2007 06:40
Tror kampfisk vore ett relativt vettigt alternativ. Jag har haft kampfisk och platysar tillsammans utan problem! Men garantier finns det ju aldrig. Allt beror ju på kampfiskens resp. platynas personlighet & humör..
#17 - 19 februari 2007 07:02
I mitt kar (190l) funkar det bra med:
~10 platy
4 fjärilsciklider
6 kejsartetror
+ lite räkor, sniglar och malar
Inga mer yngel sedan kejsartetrorna kom.
#18 - 19 februari 2007 07:37
Några kakaduaciklder är annat ett bra alternativ, de små honorna blir inte alltför aggressiva mot platysen och hanen får ner ganska stora yngel i sin stora mun.
#19 - 19 februari 2007 16:53
tack för alla svar! nu fick jag mer kött på benen.

det lutar nog åt en kampfisk ändå.
de verkar lagom hungriga...:)

Annons