snäll död?

#1 - 18 september 2004 22:20
,,
#2 - 18 september 2004 22:52
Snäll död...Då får man ha kalla nerver...är dom små är det bara att trycka huvet mellan tumme å pekfingret tills man har knäck den...då dör dom direkt...det krävs lite av en människa som älskar djur, men vill man göra lidandet kort så är det det snabbaste sättet. Har fått göra det nåra gånger åxå tyvärr...fast jag är mån om allt som lever...men finns det inget återvändo då är det, det mest humana man kan göra tycker jag.
#3 - 18 september 2004 23:31
Det publicerades nyligen en artikel om hur man bäst avlivar fisk antingen här på zoopet eller på ciklid.se... fast nu när jag skulle länka till den hittar jag den inte. Någon som har länken?
#4 - 18 september 2004 23:45
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9504&LOPNR=6
#5 - 19 september 2004 00:14
lol
"I det kokande vattnet släppte han ned de stackars fiskarna. "Det bankade ganska hårt i locket", berättade han. Ja, det tror jag det! Ett par MINUTER senare var de döda, men vilka minuter!!! Om fiskar kan komma till helvetet, så måste det vara i form av en kokande gryta."

vill gärna se dom fiskar som klarar ett par minuter i kokande vatten. fisken dör med engång när den hamnar i kokande vatten om inte av vattnet i sig själv så dör dom av chocken. efter som jag arbetar som kock och har kokat mycket hummer och kräftor i mina dagar så kan jag nästan 100% garantera det.
#6 - 19 september 2004 00:23
Ursprungligen skickat av Dreff

lol

"I det kokande vattnet släppte han ned de stackars fiskarna. "Det bankade ganska hårt i locket", berättade han. Ja, det tror jag det! Ett par MINUTER senare var de döda, men vilka minuter!!! Om fiskar kan komma till helvetet, så måste det vara i form av en kokande gryta."

vill gärna se dom fiskar som klarar ett par minuter i kokande vatten. fisken dör med engång när den hamnar i kokande vatten om inte av vattnet i sig själv så dör dom av chocken. efter som jag arbetar som kock och har kokat mycket hummer och kräftor i mina dagar så kan jag nästan 100% garantera det.

Men är det...humant att dö på det visset?? Skulle du hellre föredra att du kokades till döds å plågades dessa korta sekunder än att nån tog ett skott i pannan på`re!!!??? i stället!!!
#7 - 19 september 2004 00:30
Som kock är det väl lika lätt att skära huvudet av dom?? Hantera en kniv är väl inga problem och bra verktyg torde du ju ha! Tycker jag som är kocka!
#8 - 19 september 2004 00:36
Ursprungligen skickat av Lenmar

Som kock är det väl lika lätt att skära huvudet av dom?? Hantera en kniv är väl inga problem och bra verktyg torde du ju ha! Tycker jag som är kocka!

Men frågan kvarstår...Vad är det som är snällast??
#9 - 19 september 2004 10:08
Tack för tipset och länken! Nu har jag iaf lite bättre koll på vad som kan göras.

Mvh Qinen
#10 - 19 september 2004 10:15

Som jag fattar är det hummer och kräftor han kokat levande och inte fisk, och de ska väl mig veterligen kokas levande :)
#11 - 19 september 2004 10:23
Ursprungligen skickat av Sn3jk

[quote]Ursprungligen skickat av Lenmar

Som jag fattar är det hummer och kräftor han kokat levande och inte fisk, och de ska väl mig veterligen kokas levande :)
[/quote]Oavsett vad...Så är det ett levande väsen!!! å att kokas levande är inte att betrakta, enligt min mening som humant behandling!!

#12 - 19 september 2004 10:25

Jag har aldrig kokat levande fisk, men jag har också varit med när kräftor och hummer kokats, och de kan banka på kastrullen rätt bra, och rätt länge.
#13 - 19 september 2004 10:28
Ursprungligen skickat av Azur

[quote]vill gärna se dom fiskar som klarar ett par minuter i kokande vatten. fisken dör med engång när den hamnar i kokande vatten om inte av vattnet i sig själv så dör dom av chocken. efter som jag arbetar som kock och har kokat mycket hummer och kräftor i mina dagar så kan jag nästan 100% garantera det.

Jag har aldrig kokat levande fisk, men jag har också varit med när kräftor och hummer kokats, och de kan banka på kastrullen rätt bra, och rätt länge.

[/quote]Fyfaaan för att dö sådär...RRRrrrr!!!
#14 - 19 september 2004 11:31

har inte på något sätt sagt att jag kokar fiskar levande, vad jag lol:a lite om var att dom säger att fiskarna lever några minuter i kokande vatten. eller om du menar att jag skall döda en hummer med en kniv så tror jag nog att det inte skulle vara specielt humant

Ursprungligen skickat av Poseidon

Oavsett vad...Så är det ett levande väsen!!! å att kokas levande är inte att betrakta, enligt min mening som humant behandling!!

Skulle nog med större nöje låta någon koka mig än att dom försökte göra det igenom att slå mig med något hårt i skallen.

Ursprungligen skickat av Azur

[/quote]

Det skramlar i kastrullen när man kokar potatis med, med dom lever inte för det ;)
#15 - 19 september 2004 11:41
Visst lever väl potatisen till att börja med i alla fall...
EDIT: Den ställer dock inte till ett herrans liv...
#16 - 19 september 2004 11:44
Dreff...Skulle du hellre föredra att du kokades till döds å plågades dessa korta sekunder än att nån tog ett skott i pannan på`re!!!??? i stället!!!
Det skulle Jag helst av allt föredra!!!
#17 - 19 september 2004 11:55
Ursprungligen skickat av erikthur

Visst lever väl potatisen till att börja med i alla fall...

EDIT: Den ställer dock inte till ett herrans liv...

det beror nog på att potatisen är lite mjukare än en hummer.

Ursprungligen skickat av Poseidon

Dreff...Skulle du hellre föredra att du kokades till döds å plågades dessa korta sekunder än att nån tog ett skott i pannan på`re!!!??? i stället!!!

Det skulle Jag helst av allt föredra!!!

svar ja. då vet jag i alla fall att jag är garanterat död. skulle nog ändra mig om dom skulle skjuta med en 75mm:s artillerikanon.
#18 - 19 september 2004 11:57
Vi kokar kräftor varje år. De dör så fort de hamnar i kastrullen...

MVH Mazi
#19 - 19 september 2004 12:11
Alltid detta tjafs om bästa sätt att döda[:(!] Skippa blödigheten, ursäkterna och diskussionerna att inte döda på det enda riktigt bra sättet. Avlägsna huvudet från kroppen på snabbast, distinkta och ickefumlande sätt!
Går inte det, be någon bekant som klarar av det.
Förslagsvis kraftig kockkniv.

Mvh Jari
#20 - 19 september 2004 13:01
Ursprungligen skickat av jarinen

Alltid detta tjafs om bästa sätt att döda[:(!] Skippa blödigheten, ursäkterna och diskussionerna att inte döda på det enda riktigt bra sättet. Avlägsna huvudet från kroppen på snabbast, distinkta och ickefumlande sätt!

Går inte det, be någon bekant som klarar av det.

Förslagsvis kraftig kockkniv.

Mvh Jari

MMMmmmm visst snabbt...håller fullständigt mä!!!
#21 - 19 september 2004 14:13
mm jo men det är inte lätt om man aldrig gjort det förut. särskilt svårt med småfiskar är det ju också, hur lätt är det att få tag på en sprattlig sebrafisk?
tidigare har pappsen fått agera bödel då större fiskar behövts avlivas, men så småningom vet jag att jag måste ta tag i den biten själv. inte kul, men det är ett ansvar man har som djurägare, att se till att djuren får ett humant slut.
#22 - 19 september 2004 17:53
Vi kanske ska fundera lite på varför qinen:s fiskar dör i stället, verkar ju lite mysko att de dras till pumputblåset, låter som det är för lite drag i pumpen? hur stort kar och vilken filtrering. Nitritvärden? Något är fel om flera fiskar dör på kort tid..
#23 - 19 september 2004 19:23
Det är ett 110 l juwel, alla värden har varit OK när jag testat. Jag vet att flera av fiskarna dog pga av att jag flyttat och det varit stressigt för dem, men kanske att fler än nödvändigt dog. Den senaste guppyn vet jag inte vad det kan berott på, hon mådde dåligt redan när vi kom hem från affären med henne, kanske var hon i dåligt skick.
#24 - 19 september 2004 19:57
Har funderat lite på detta med transporter och flyttningar av fiskar. En fisk som man köper i affären kan i och med ditt köp kanske få den tredje stora flytten på bara en eller ett par veckor. Först från en odlare någonstans i världen till en grossist i Sverige. Den transporten innebär att de får stå ut med en lång transport med flyg, tätt sammanpackade i påsar. Jag tror att en vanlig sardinask på ICA har mindre fisk i sig än motsvarande volym fisktransport. Men de brukar klara av det bra, de flesta importörer har väldigt lågt bortfall vid flygtransporter. Fiskarna är ju pigga och krya när de lastas.

Hos grossisten blir de dock inte länge. Snart skall fisken vidare till Zoo-affären. Återigen en heldagstripp. Inte lika tätt packade, men syrgas i påsen och en rätt så påfrestande procedur med en inkoppning till ännu ett nytt akvarium som redan innehåller andra fiskar (och alla fiskar har en egen bakterieflora).

I Zoo-affären kommer dessutom håven med jämna mellanrum ned i karet och jagar runt, och en massa näsor trycks mot glaset dagarna i ända. Och inte heller där får fiskarna slå sig till ro. Snart håvas de in och skickas med dig hem i en påse där de återigen skall koppas in i ännu ett nytt vatten, tillsammans med andra fiskar. (Och deras unika bakteriefloror)

Utöver transporterna i sig så utsätts fiskarna för nya bakteriekulturer i varje ny miljö. Precis som vi människor brukar få en förkylning när skolorna börjar därför att vi utsätts för nya bakterier. En stressad fisk som, precis som vi människor efter omtumlande upplevelser, känner sig slut har ett nedsatt immunförsvar. De är mycket mer mottagliga för virus, bakterier, svampsjukdomar eller andra parasiter.

Naturligtvis riskerar fiskarna att fara illa även av om man själv flyttar akvariet ofta, och därmed byter vattenkvalitet, får nitrit-toppar och kanske har svårt att hitta temperaturer och "rytmen" i akvariet med belysning, matning och "lugn och ro".

När det gäller den kommersiella sidan så visst finns det lösningar på sådant här. Men det kommer ofelbart betyda att fiskarna börjar kosta mer pengar. Längre karantäntider hos grossist och butik, fler karantänkar och mindre påfrestande transporter kostar tillsammans en massa pengar. En guppy kanske helt plötsligt då kostar 50-60:- i butiken. Vill vi betala det?

Och om vi sätter in detta i sammanhanget med "snäll död", vad tycker "panelen" då?
#25 - 6 oktober 2004 10:46
Human död är väl o ge de små till de större så de kan äta upp dom. Gjorde det i dag. Gav ett yngel till de större för att den hade åkt in i pumpen o blev sjuk efter det.
#26 - 6 oktober 2004 10:55
Ursprungligen skickat av favorita67

Human död är väl o ge de små till de större så de kan äta upp dom. Gjorde det i dag. Gav ett yngel till de större för att den hade åkt in i pumpen o blev sjuk efter det.

Det är också ett väldigt bra sätt att sprida sjukdomar.

Annons