Snakehead hopp!

#1 - 1 april 2009 14:37
Tjenare!

Ville bara skriva och berätta om något som hände oss inatt och höra om någon annan har varit med om något liknande?
Vi har ett 720 liters kar med en Snakehead (Channa micropeltes), en Red Tail och två Påfågelciklider.
Vi var ute i köket inatt vid 00.30 då vi hörde att det small till riktigt ordentligt i täcklocket och efter det kom en liten duns! In i vardagsrummet till akvariumet och ser då Snakeheaden ålande på golvet på väg mot dörren ut!
Kan säga att det va inte så lätt att få honom tillbaka i karet då han börjar bli ganska stor nu (ca 35 cm).
Bara nyfiken på om någon här har varit med om något liknande?
#2 - 1 april 2009 17:16
Det kanske var så att nån av dom andra monsterfiskarna skrämde han och han tog ett skutt för att komma undan dom andra.
I rena förskräckelsen så hoppa han ur karet.

Liknande fall hmm....har varit med om diskus som hoppat ut men inte klarat sig tyvärr :(
3 av mina stora klippräkor gav sig ut på utflykt förra hösten men överlevde inte heller.
(hittade dom en efter en uttorkade)
#3 - 1 april 2009 20:48
Tjenare!

Ville bara skriva och berätta om något som hände oss inatt och höra om någon annan har varit med om något liknande?

Vi har ett 720 liters kar med en Snakehead (Channa micropeltes), en Red Tail och två Påfågelciklider.

Vi var ute i köket inatt vid 00.30 då vi hörde att det small till riktigt ordentligt i täcklocket och efter det kom en liten duns! In i vardagsrummet till akvariumet och ser då Snakeheaden ålande på golvet på väg mot dörren ut!

Kan säga att det va inte så lätt att få honom tillbaka i karet då han börjar bli ganska stor nu (ca 35 cm).

Bara nyfiken på om någon här har varit med om något liknande?

Det är typiskt för ormhuvudfiskar att hoppa ut och ge sig iväg.. hade några förr men de tog sig ut en efter en och klarade sig inte tyvärr... ni får försöka tynga ner locket med något ;)
#4 - 2 april 2009 07:16
Mi sebrafisk hoppade ut ur akvariet, hördes också en duns när vi höll på med pumpen, men han simmar så glatt därinne fortfarande :)
#5 - 2 april 2009 14:23
Samma hände med min öronål.
#6 - 10 april 2009 18:22
Om ormhuvudfisken kan ta sig ur akvariet så kommer den förmodligen göra det, i de vilda brukar de behöva ta sig från en uttorkad pöl till en annan genom att kråla dit.

Ofta hoppar de ut när man nyligen introducerat dem till ett nytt kar t.ex.

Min channa sp. assam hoppade ur sin karantän när jag flyttade ett akvarium och lyckades kravla iväg en bra bit in under ett skrivbord och låg förmodligen där i några timmar (jag var inte hemma). När jag kom hem och hittade honom till slut va han ganska torr men jag bara slängde i honom i karet igen och han visade inga tecken på svaghet eller dyligt.
De ska tydligen klara sig i upp till 3-4 dagar utan vatten genom att gräva ner sig i lera för att hålla sig någorlunda fuktiga.

Rätt häftiga djur...

Annons