Hej!
Jag har fått höstens akvariestökarryck. Har en förmåga att få till sydamerikabiotoper i alla mina kar, det är enklast utifrån mitt kranvatten. Men nu har jag bestämt mig för att det ska bli andra bullar... Jag har startat ett 160 l med Asienbiotop och ett 40 l tönt/lekbiotop...
Nu återstår mitt 80 l köksakvarium. Funderar på snäckskalslekare där, och tänkte att jag skulle få lite hintar om mina möjligheter att lyckas med det.
Akvariet är ganska lågt, och för närvarande kör jag det öppet... Jag har pH 6,8 i kranen så jag måste så klart göra något åt hårdheten. Kh ligger på 3. När vi körde igång vårt saltvattenskar och bara hade korallsand som pH höjare så kom det upp i 7,6, men Kh låg kvar på 3. Kommer jag att få jättestrul med att ha bra vattenvärden, eller är det lätt att åtgärda?
Tänkte mig korallsand och snäckor så klart, hoppas på att några växter kan överleva där. Vallnesiera läste jag om att det var OK, finns det ytterligare och isåfall några som växer ovanför ytan???
Sist men inte minst, vilka snäckskalslekare rekommenderar ni till mitt kar, gärna en förhållandevis lätt sort då? Kan man ha nåt annat tillsammans med dem, eller är ett artakvarium att föredra? Hoppar de, eller kan jag fortsätta ha öppet kar?
Många frågor är det, självklart läser jag på fiskarkivet och söker på forumet, men jag tänkte att det kanske finns någon "snäckskalslekarfrälst" som vill tömma ur sig lite i den här tråden samtidigt...