Snäckskalslekare - totalnovis!!!

#1 - 16 september 2003 11:33
Hej!
Jag har fått höstens akvariestökarryck. Har en förmåga att få till sydamerikabiotoper i alla mina kar, det är enklast utifrån mitt kranvatten. Men nu har jag bestämt mig för att det ska bli andra bullar... Jag har startat ett 160 l med Asienbiotop och ett 40 l tönt/lekbiotop...
Nu återstår mitt 80 l köksakvarium. Funderar på snäckskalslekare där, och tänkte att jag skulle få lite hintar om mina möjligheter att lyckas med det.
Akvariet är ganska lågt, och för närvarande kör jag det öppet... Jag har pH 6,8 i kranen så jag måste så klart göra något åt hårdheten. Kh ligger på 3. När vi körde igång vårt saltvattenskar och bara hade korallsand som pH höjare så kom det upp i 7,6, men Kh låg kvar på 3. Kommer jag att få jättestrul med att ha bra vattenvärden, eller är det lätt att åtgärda?
Tänkte mig korallsand och snäckor så klart, hoppas på att några växter kan överleva där. Vallnesiera läste jag om att det var OK, finns det ytterligare och isåfall några som växer ovanför ytan???

Sist men inte minst, vilka snäckskalslekare rekommenderar ni till mitt kar, gärna en förhållandevis lätt sort då? Kan man ha nåt annat tillsammans med dem, eller är ett artakvarium att föredra? Hoppar de, eller kan jag fortsätta ha öppet kar?

Många frågor är det, självklart läser jag på fiskarkivet och söker på forumet, men jag tänkte att det kanske finns någon "snäckskalslekarfrälst" som vill tömma ur sig lite i den här tråden samtidigt...
#2 - 16 september 2003 11:50
Multifasciatusen är nog den vanligaste typen, vad gäller öppet akvarium kan jag bara citera en akvarieaffärsinnehavare jag var hos någonstans i Sverige: "De är som popcorn om de blir skrämda" I mitt kar på 85 liter har jag en Anubias "Nana" som jag fäst på en kalksten.

I och med att du inte har större kar än 80 liter rekommenderar jag dig att använda bikarbonat för att höja pH och buffringsförmåga, hur mucket som går åt får du mäta dig till. (Börja med en tesked till 10 liter och kontrollmät)

Angående medinnevånare rekommenderar många att ha små Jullar, typ transcriptus, jag började med det men de hade inte en chans att klara sig mot Multisarnas "krigföring".

Snäckor kan du köpa på stormarknaden, om du inte är petig med "biotopriktigheten". Var noga med att lägga ut snäckorna utmed framkanten på akvariet eftersom de små gynnarna inte bryr sig ett skvatt om vilken sida av akvariet du befinner dig, så risken är att de gräver upp sanden mot framrutan. Detta gäller också hur du lägger ut sanden, den kommer att grävas upp i högar lite här och var, och bottnen kommer att bli synlig på vissa ställen, men det är de värda.
Multisarna är mina absoluta favvofiskar.
#3 - 16 september 2003 12:08
Ursprungligen skickat av Nanc

. När vi körde igång vårt saltvattenskar och bara hade korallsand som pH höjare så kom det upp i 7,6, men Kh låg kvar på 3.

OFF TOPIC
Vad använde du för salt? Varför höjde du inte KH? Hur länge höll karet?

MVH
Magnus
#4 - 16 september 2003 12:35
Hej!
Tycker absolut att du ska skaffa några snäcklekare. Själv har jag både L. multifasciatus och L. similis. Multisarna har jag i ett 122 liters akvarium och similisarna i ett på 90 liter. Jag har 8 st multisar och 8 st similisar. De är ensamma i akvarierna, alltså det finns inga andra arter i akvarierna. Har fått rådet att inte ha fler sorter eftersom de är ganska aggressiva. Ha massor av snäckskal, jag har ca 50 st/8 st fiskar och gärna också någon sten som delar av akvariet i två eller flera revir.
Om du vill kan du läsa mer om mina akvarier och fiskarna på min hemsida.
http://hem.passagen.se/maria_augustsson
Mvh Maria
#5 - 16 september 2003 14:46
Topfrog! Hehe... var lite kort i infot där. Har för mig att du varit med och skrivit i Tobbes tåt om levandesten, det var när vi inte kommit längre i arbetet med karet... nu är pH och Kh höjt, tror jag i alla fall, det är ju Tobbes projekt... och ingen fisk har vi i...
Mariaa! Hoppar genast iväg till din sida...
#6 - 16 september 2003 17:13
Kom nyss hem med 6 stycken multifaciatusar...
Eftersom hon i affären inte fick ut dem ur sina skal så fick jag med dessa. på dessa skal så fanns det massor av alger som mina ancistrusar genast hoppade på.
Blev dock lite orolig att Ancistrusarna ska äta upp multisarna som trycker längst in i sina skal...! (läst detta om siameserna) är detta möjligt eller är det jag som är nojjig om mina nya juveler?
#7 - 16 september 2003 18:02
Hem!
Med mina similis som inte är riktigt fullvuxna har jag en Ancistrus hona på ca 10 cm. Hon har då inte brytt sig om att äta några små fiskar. De har dessutom yngel nu som verkar få vara ifred.
Mvh Maria
#8 - 16 september 2003 18:41
OK... Skönt... Blev lite orolig när jag såg detta!
http://firstclass.lh.umu.se/~david.engstrom/ovrigt/00F27C88-004C5032.-1/MVC-066F.JPG

Men jag har sett alla 6 efter det som tur var...
#9 - 16 september 2003 22:20
Hej!
Det kanske är så att ancistrusen gömmer sig för de elaka multisarna!
Mvh Maria
#10 - 17 september 2003 08:50
=) de är tyvärr inte elaka mot honom. han får fara å härja fritt fram i deras snäckor.

Det bor dock bara kvar 3 multisar i snäckkolonin (1 hane, 2 honor) de övriga har flyttat ut till stenhöen med alla dess grottor.
Tror ni att de kommer flytta tillbaka ditt sina snäckor när prinsessorna och jullarna kommer imorgon?

För övrigt är det en grymt intressant fisk Multifaciatusen. Jag och min flickvänn satt på var sin stol framför akvariumet igår i över 2 timmar och bara kollade på dem när de provade ut snäckorna...
#11 - 17 september 2003 11:40
Hej!
Du kanske har för få snäckskal och då får inte alla plats.
Mvh Maria
#12 - 17 september 2003 13:37
16 snäckskal på 3 par fiskar borde väl inte vara för lite...
#13 - 17 september 2003 16:36
Funderade just på det där med algätare... Vi odlar ju Ancistrus, så det känns rätt naturligt att släppa ner någon sådan. Jag kan ju av naturliga skäl ha rätt små Ancistrusar där, och byta ut dem om de blir för stora... men nu har jag ett annat(angenämt) problem, ska tydligen bli Guramibebismormor... måste till en annan tåt...
#14 - 17 september 2003 22:58
Hej!
Jag odlar också massor av ancistrus, men de går inte att ha med multisarna. Eller inte de små i alla fall. Har en ancistrus på ca 5 cm med multisarna och han får vara ifred. Men de som var mindre blev av med fenorna.
Mvh Maria
#15 - 18 september 2003 16:41
Jag hade faktiskt inte tänkt släppa ner bebisarna, men däremot tonåringar på tillväxt mot könsmogna avelspar skulle ju funka... Det är nämligen sådana jag har i det karet nu, och de kommer att bli hemlösa om jag skaffar snäcklekare annars...
#16 - 19 september 2003 05:26
Jag har en 3cm (den var det när jag släppte i den) med mina multisar, i början fick den lite stryk, men när den fattade att den var nattaktiv löste sig det av sig självt.
#17 - 19 september 2003 22:34
Ja, vi får väl se hur det blir med mina snäckskalslekare. Just nu har jag typ 1000 Guramiyngel (dom är i alla fall väldigt många) som är två dagar gammal. Måste väl se om odlingen lyckas och isåfall behöver de nog hem i alla mina kar när de blir lite större...
Kan inte fatta att det ska vara så omöjligt att låta bli att försöka odla allsköns fisk, skulle bli lite mindre jobb om man kunde låta bli romräddningsaktioner hela tiden...
#18 - 12 januari 2004 18:11
Sådärja! Nu har jag 40 läppguramisar som står på tillväxt i nästan alla kar, men ett fick jag över...
Har nu ett 54 l där jag tänkte ha Lamprologus ocellatus "Nkamba Bay" om affären kan få hem dem.
Jag har i dag lagt i fin Råda och faxekalkkross och en stor kalksten. Tänkte kolla vad inredningen gör på kH och pH och sedan börja stöka med mina värden. Vad är lagom kH (eller är det gH jag ska kolla?)???
Vad tror ni om mitt fiskval, någon som har erfarenhet av dem???
Hur många tror ni jag kan ha i det karet, funderar på 6-8 men det kanske blir för många????
#19 - 13 januari 2004 11:36
Har tänkt på det där med antalet, jag kanske inte kan ha mera än 2-4 i det lilla karet, de är väl rätt revirhävdande??? Men kan jag ha två par, eller ska jag ha bara ett????
#20 - 23 januari 2004 09:25
Hallojs! Jag har nu beställt mina snäckskalslekare... Efter lite skrivande och många råd har jag då beställt Lamprologus multifasciatus... Eftersom den storlek som gick att få tag i var på 3 cm tänkte jag att de nog är könsmogna, beställde därför 2 hannar och 4 honor.... hoppas det fungerar nu...
Kom att tänka på en annan sak... har nu ett Kh på drygt 10 och ett pH på 8 efter att jag mekat med kalkstenar och bikarbonat...
Någon skrev ju i den här tåten att man kunde ha små Ancistrusar i karet... hur gör man då med roten??? Ancistrusar måste ju ha en rot, men dessa sänker väl pH... Kan jag ta en liten en som jag haft länge... minskar risken till pH sänkning om volymen på roten är mindre och om den är urlakad??? Känner mig urkass på det där med kemi....
En sak till.... ni som har dessa fiskar i småkar... hur stark pump har ni... Har nu en Fluval2+ i mitt 54 l, är det väl litet????
#21 - 23 januari 2004 10:46
Fluval 2+ tycker jag fungerar bra i mitt 54 liters. Den är ju för akvarier upp till 90 liter, men om den är bra eller inte beror ju på hur mycket fart man vill ha. Har dock aldrig haft några snäckskalslekare där, så jag vet inte vad de kräver ifråga om filterkapacitet och cirkulation. Men jag funderar faktiskt på att följa ditt exempel, och skaffa ett gäng till just mitt 54 liters -- så jag följer i denna tåt med stor spänning. Det ska bli kul att höra hur det går med snäckisarna när du får dem!
#22 - 23 januari 2004 11:55
Jodå, att Fluval 2+ funkar i karet vet jag, har haft det där när jag hade annan fisk,,, men som sagt, hur vill snäckskalslekarna ha det???
Hoppas få snäckisarna på måndag, det verkade som om dom hade dom hemma hos leverantören i alla fall...
Men hur var det nu med roten, ingen som vet????
#23 - 23 januari 2004 12:00
Hej
Jag har en liten rot i min Tanganyika kar och vad vi kan se påverkar den inte vattenvärdenrna.
Efter vad jag har läst vill de ha syrerikt vatten så vattenbyten är viktiga.
#24 - 23 januari 2004 12:02
om du tar en liten, liten rot som dessutom är ordentligt urlakad och du har högt kh borde det inte vara någon fara [:)]

//Jenny
#25 - 23 januari 2004 12:21
angånde pH osv som det skrivs om i början av tråden; det finns buffrar att köpa tex från Seachem som höjer pH till runt 9-9.4, tilläggas kan att många Tang. färgar ut vackrare under höga pH.
#26 - 23 januari 2004 14:04
Buffrar som höjer pH??? Jag trodde att buffrar höjde buffringsförmågan och att det var det samma som kH... Därför trodde jag att jag använt en sorts buffer när jag använt bikarbonat...
Men det är alltså möjligt att höja pH ytterligare med preparat??? Frågan är vad som händer med vattnet... om jag nu har ett pH som ligger på 8 (vilket rekommenderas som minimum för dessa fiskar) redan med hjälp av inredningen... är det inte bättre att behålla det och vara säker på att det är stabilt än att höja det till nio med ett preparat... eller hålls det stabilt med dessa också????
Jisses vad struligt allt blev nu... får väl köpa pH+ då...
#27 - 23 januari 2004 14:14
Ungefär vad kostar en snäckskalslekare?
#28 - 23 januari 2004 14:22
Du har ökat buffringsförmågan med bikarbonat..om du behöver höja pH mer kan inte jag svara på,men många har ju snäckisar i ett pH runt 8.
#29 - 23 januari 2004 14:45
Oki Norpan, då hade jag tänkt rätt där då...
Rekommenderat pH för snäckisarna är 7,8-9 så jag trodde att det var OK, finns det någon här som har snäckisar och vet skillnaden... alltså om de färgar ut (trivs bättre) i pH 9 och över????
Vad gäller priset på Lamprologus multifasciatus så glömde jag att fråga det (hoppas det inte är flera hundra styck :-) Däremot frågade jag på Lamprologus ocellatus "Nkamba Bay", och dessa skulle kosta ca 80 kr styck... men det är i Östersund det, vi brukar ha höga priser...
Vad gäller roten så ska jag lägga i en nu direkt och kolla pH sedan... rapporter kommer....
#30 - 23 januari 2004 15:29
Hmm, 80:- låter snarare billigt. Dom går på 150:-/st i Örebro.
#31 - 23 januari 2004 15:38
Hmmm.... kanske bara visar hur bra tumme jag har med min handlare :-) Brukar få specialpris av honom, men trodde att det han sade till mig nu var det ordinarie...
#32 - 23 januari 2004 16:14
150!

Jag köpte mina simlis för 60. Men det kanske beror på ifall de är vildfångade och vilken generation det är...

Tror ocellatus kostade 10 kr mer.
#33 - 24 januari 2004 01:04

Buffrar som höjer pH??? Jag trodde att buffrar höjde buffringsförmågan och att det var det samma som kH... Därför trodde jag att jag använt en sorts buffer när jag använt bikarbonat...

Men det är alltså möjligt att höja pH ytterligare med preparat??? Frågan är vad som händer med vattnet... om jag nu har ett pH som ligger på 8 (vilket rekommenderas som minimum för dessa fiskar) redan med hjälp av inredningen... är det inte bättre att behålla det och vara säker på att det är stabilt än att höja det till nio med ett preparat... eller hålls det stabilt med dessa också????

Jisses vad struligt allt blev nu... får väl köpa pH+ då...

Seachem's buffer höjer OCH bibehåller pH´t vid ungefär 9. Sen så behöver du bara pula i lite granna (tror det är typ en tesked per 10-20 liter eller så) vid vattenbyten så kommer pH att stanna högt, normalt sett är jag inte nån fantast av att pula in preparat men Seachems Tang. Buffer är nått som jag kan rekommendera. Skillnaden mot tex bikarbonat är att bikarbonat tenderar att fluxera mer och ge pH värden som går upp och ner, vilket jag tror är värre för fisken än att hålla den vid ett för lågt pH.

Angånde priser så kostar fullvuxna exemplar av L.Ocellactus ungefär $11 här (c:a 60 kr) och yngel kan man få för så billigt som $4 (c:a 25 kr)
#34 - 26 januari 2004 21:50
Jag lade i alla fall i en rot i karet i lördags, efter att ha mätt upp pH till 8... Mätte pH i dag och det är fortfarande 8, så det verkar vara lugnt... Släppte i 4 st Ancistrusyngel nu som ska få "bo in sig" innan snäckisarna kommer... har också några Guppysar i som "filterstarter", tror dom ska få gå kvar där... om det funkar..
Funderar på lite andra saker... vad har ni inrett era Tanganyikakar med??? Har nu sandbotten, en stor kalksten i mitten och en par skifferskivor (som säkert inte är biotopriktiga men det är ju inte Guppysarna heller), det ser lite tomt ut....
Vad ska man ha för bakgrund tycker ni? Är svart OK???
#35 - 26 januari 2004 22:11
Du har väl inte glömt snäckorna [;)]
#36 - 27 januari 2004 10:32
Nejdå... jag har inte glömt snäckorna... bara i inlägget :-)
Min handlare lyckades skrota ihop några st i div gömmor på affären, men jag behöver flera... Måste nog köpa Winbergssnäckor på affären, eftersom inga snäckor var med i leveransen till handlaren i går....
#37 - 27 januari 2004 12:00
I umeå ligger priserna kring 80kr på firrarna.

Inredningsmässogt så rekomenderar jag att du lägger i en liten stenhög som yngel och liknande kan gömma sig i.

Som bakgrunsfärg är svart helt ok. JAg har det i min 375a och har även planerat in det i mitt kommande 55 liters med snäckisar.
#38 - 27 januari 2004 12:15
Är svart lavasten ok... är ruskigt dålig på Tanganyikabiotopen... vet att jag kan söka men jag har lite kaos i livet just nu... en eländig födelsedag ligger nära i tiden... så jag hinner inte leta heller...
#39 - 27 januari 2004 12:19
Bikarbonat höjer kh och buffrar ph vid 8,4. Seachems tanganyika buffer innehåller med största sannolikhet runt 80% bikarbonat. Resten är kh källor som buffrar över 8,4.
Tex: natrium karbonat och natrium borat (fritt översatt från engelsk vattenkemibok). Men varför hålla på med sådanna blandningar när 8,4 räcker väl. Vill man hamna högre så kan man blanda till det själv mycket billigare.
MVH
Magnus
#40 - 27 januari 2004 12:33
Tack Topfrog... känns som om jag var rätt ute i mina funderingar då... fortsätter köra med bikarbonat...
#41 - 27 januari 2004 12:48
Är det ett strikt biotop kar du ska ha (förutom guppy och ancistrus) så finnse det massor med undervattens foton här:
http://www.amateurcichlids.com/tanganyika/index.shtml
#42 - 27 januari 2004 14:25
Tack för länken David, ska genast ge mig dit och kolla. Självklart kommer det ju inte att bli en strikt biotop när två av tre arter är invandrare i karet... men man vill ju ändå att det blir lite "Tangnayikastuk" i alla fall... Vad gäller Guppyn så är det inte säkert att det fungerar heller... och börjar det bli yngel och sådant i karet så åker ju Guppyn ut... Anledningen att jag vill ha dem i karet är för att få något vid ytan...
#43 - 27 januari 2004 14:42
Har kollat på länken nu... det var ju kanon! Smart att dela upp sjön i distrikt... på så sätt hittade man ju "rätt" bilder också...
#44 - 27 januari 2004 15:55
Tyvärr så fattas kipili som jag tänker skapa i mitt kar, men det är väl en himla massa sten där också.
MVH
Magnus
#45 - 27 januari 2004 16:46
Jepp Topfrog! När man tittat på bilderna så verkar det vara stora stenar, små stenar och mindre stenar.... åsså en å annan snäcka.... Kollade inte alla bilder men det verkar vara ganska lika... Du får väl titta på nåt ställe som ligger nära kanske....
#46 - 28 januari 2004 15:17
när jag körde med bara bikarbonat så studsade mitt pH iaf fram och tillbaka vilket det inte gör med Seachems buffer, men visst får man det att funka med bikarbonat kan man spara typ en hundring var 4000:de liter på att inte köpa Seachems buffer :)
#47 - 28 januari 2004 15:20
Bikarbonat borde inte få ph att studsa såvidare inte det konsumeras i karet. Som sagts innan så buffrar det vid 0,2-0,4 mindre PH än tripple buffers, det är enda skillnaden.

Angående snäckorna så skulle jag vilja veta om snäcklekarna dödar snäckorna själv eller om dom bara tar skal från redan döda sniglar. Om det är det sista som gäller så kan man ju ha äplesniglar i karet. Dom är ju inte biotopriktiga, men dom är snygga, effektiva algätare som små, trivs i hårt basiskt vatten, duktiga på att lukra upp sanden (som om snäcklekarna inte hjälpte) och dom kan ge konstant tillförsel av nya skal i karet. En lite kul idé, någon som vet? Om inte blir jag först att prova.
MVH
Magnus
#48 - 28 januari 2004 19:29
Jättekul idé Topfrog... testa och berätta!!!
#49 - 28 januari 2004 20:07
Vill inte vara glädjedödare...

Men.

Snäcklekare är VÄLDIGT bra på att försvara sitt territorium mot inkräktare. Jag kan tänka mig att eftersom sniglar rör sig sakta och inte ser ut som fiskar och att snäcklekarna därför kommer att tolerara dem.

Om de å andra sidan ser dem som inkräktare är det kört för snäckan. Cikliden kommer att anfalla tills snäckan är bortjagad och snäckor "springer" ju inte så fort...

Nu har jag inte testat själv men jag är lite osäker på om det kommer att fungera.
#50 - 28 januari 2004 20:45
"Angående snäckorna så skulle jag vilja veta om snäcklekarna dödar snäckorna själv eller om dom bara tar skal från redan döda sniglar."

De använder redan tomma snäcksskal. Jag har hållt Ampularia en kortare period med <Lamprologus> ocellatus och det fungerade bra.

Mina Ampularia gav jag senare som mat till Neolamprologus tetracanthus som gjorde processen kort. De tomma skalen har jag vid ett tillfälle haft hos <L.> similis, ungefär som vinbergssnäckskal.

Mikael
#51 - 28 januari 2004 22:14
Nanc, hur har det gått snäckisarna och guppysarna? Går dom ihop?
#52 - 28 januari 2004 22:16
Westaros, jag har inte fått mina snäckisar än, väntar snällt på att leverantören skall släppa dem i från sig :-) På fredag eller måndag har jag dem om det går bra...
#53 - 28 januari 2004 22:42
Aah ok, jag har också precis ställt i ordning ett kar (64l) för snäckisar, men det blir nog inte befolkat än på 1-2 veckor. Är intresserad av vilka andra arter dom kan tänkas gå ihop med. Malar ska gå bra har jag hört, men vill hellre ha nått frisimmande :)
#54 - 29 januari 2004 12:00

Jättekul idé Topfrog... testa och berätta!!!

Jag har kommit i kontakt med en som säljer dessa snäckor, jag kommer att prova så fort utetemperaturen är över 15 grader så att dom går att skicka utan att dö.
MVH
Magnus
#55 - 16 februari 2004 18:59
Nu har jag 6 st Lamprologus multifasciatus i mitt kar... Hoppas det är den könsfördelning jag beställde också, nämligen 2 hannar och 4 honor... Fiskarna är på 2-3 cm och himla söta måste jag säga och, som många påpekat, ena små tuffa rackare. Jag har haft dem en vecka och de har säkert flyttat all inredning typ 20 gånger redan... å min man påstår att jag möblerar om ofta!!!
Jag har 4 små ancistrusar på ca 2 cm och 6 st Guppys i storlekarna från yngel till vuxna som sällskap till cikliderna. Det verkar inte vara några problem ännu i alla fall. Ancistrusarna är helt klart inget hot, så de får ränna runt i reviren som de vill. Guppysarna börjar lära sig att ytan är deras men inte så mycket mera... Blir det en konflikt så är Guppysarna snabbare, så än har det inte rykt minsta lilla fenbit i karet. Om detta beror på att Cikliderna inte är fullvuxna eller "inbodda" går inte att svara på än, men det kanske går... Ska fota lite sedan när jag fått igång en dator som kan hantera min nya digitalkamera!

Kan tillägga att namnet snäckskalslekare har de inte levt upp till ännu... Endast en liten, förmodar att det är en hona, har flyttat in i en av de 12 Winbergssnäckor som jag skaffat (och Tobbe lydigt ätit ur) de övriga gräver sig in under stenarna.
#56 - 16 februari 2004 19:06
Konstigt att de inte har flyttat in i snäckorna ännu. Mina bodde nästan 24 timmar om dygnet i sina snäcor 2 första dagarna innan de åkte ut på små upptäcksfärder runt om i akvariet.
#57 - 16 februari 2004 19:20
Kan det bero på vilka "kompisar" dom har??? Guppysar och Ancistrusyngel är ju inte direkt något hot... Har inte märkt några tendenser till blyghet alls... honan som har tagit en snäcka i besittning står ovanför den och kan dyka in om man går förbi för fort... annars åker hon bara in när hon försöker locka med sig någon grabb dit... Med mitt flyt har jag väl lyckats få 5 hannar och 1 hona i stället... det skulle ju kunna vara en orsak till att de inte flyttar in, eller??? Men de andra underminerar i princip alla stenar som finns... brukar hannarna göra så???
#58 - 16 februari 2004 20:02
Mariaa! Var fick du tag i snäckorna du har i ditt 90 liters? kollade på din sida... snygg! Blev lite inspirerad [:D]

Mvh. Martin
#59 - 16 februari 2004 20:12
Min hane och båda honorna har en varsin snäcka som dom dyker in i om de blir skrämda.

Den lilla honan har dock tillfälligt flyttat in under en sten, då de nyblivna föräldrarna inte alltid erbjuder ett så trevligt sällskap. Det verkar dock som om hon återigen börjar bli välkommen hos de andra nu när ynglen simmar lite som dom vill..
#60 - 16 februari 2004 22:15
Undras just vad jag fått tag på för mysko fiskar... Kan vara bara så att de är lite unga... eller???

Martin! Mariaas snäckor, om du menar de ljusbruna, är Winbergssnäckor. Man finner dem djupfrysta bland delikatesserna i frysdisken på typ ICA, 12 st för ung 70 spänn. Sedan är det bara att finna någon som vill äta ur innehållet (min man ställde glatt upp). Eftersom klegget som är i dem är kryddat och så, så får man koka dem tills de är rena, sedan är det bara att tippa i dem.
#61 - 17 februari 2004 01:08
Ursprungligen skickat av heljis

Mariaa! Var fick du tag i snäckorna du har i ditt 90 liters? kollade på din sida... snygg! Blev lite inspirerad [:D]

Mvh. Martin

Hej!
Jag köpte mina snäckor utan sniglar i på ICA, i kartongerna var det ca 25 st snäckor som var färdigtvättade och jättefina och de kostade ca 50:- om jag inte mins fel.
Mvh Maria
#62 - 17 februari 2004 08:44
Orättvist Maria! :-) Jag letade efter "ofyllda" snäckor i Östersund, men tydligen pysslar vi inte med sådant här. Eftersom det var bråttom så beställde jag inte utan köpte dem fyllda, vilket min man inte hade något emot :-)
#63 - 17 februari 2004 13:18
Hej!
Hehe, vilken tur att du hade någon som kunde äta upp sniglarna Nanc!
Här är det ingen som vill äta några sniglar så det var väl tur att jag fick tag på tomma. De var dessutom mycket billigare än de som var fyllda. Man behövde ju inte rengöra dem så noga heller. Men man ska väl ha lite tur ibland i alla fall. :-)
Mvh Maria
#64 - 17 februari 2004 17:38
Sedärja, en till har tagit en snäcka i besittning, det kanske kommer att sluta väl ändå. Tog och spred ut snäckorna lite... var nog så att det var för lite space mellan varje snäcka kanske...

I dag fick jag deras nya pump, Eheim aquaball 2208, så det blir lite mera snurr i baljan. Dessutom fick jag mera kalksten och en Tanganyikabakgrund... så nu ska jag fixa till lite hos dom små snyggingarna...
#65 - 18 februari 2004 13:02
Jag har markt att alla mina Tanganyikas verkar ma mycket battre om jag blandar i lite Epsom Salt (Magnesium sulfat, typ fotsalt for 5kr kilot, men kolla innehalls forteckningen maste vara RENT!!!) i vattnet. Anvander 1 msk per ca 100l for att fa upp magnesium halten till samma hoga niva som i sjo vattnet. Det ar ju ett laxativ som anvands mycket med diskusar sa jag har lange undrat om inte alla dessa problem med "soten" kan bli av hjalpta atminstonne lite. Om nagon haller Tropheus sa kan ni inte prova och lata alla veta hur det gick. Vet att det later skrackinjagande att halla nagot som slutar pa sulfat i en Tanganyika tank men jag har aldrig haft nagra problem och jag haller flera typer av Sardin Ciklider som ar kansligare an det mesta nar det galler vatter kvalitet.
#66 - 18 februari 2004 14:30
Var köper du magnesiumsulfat och hur mycket kostar det. Jag köper på hjortgatanszoo, där är det inte billigt.
MVH
Magnus
#67 - 19 februari 2004 23:05
Jag bor inte i Sverige sa vet faktiskt inte riktigt....kan dock inte tanka mig annat an att Apoteket maste ha det eftersom det anvands som badsalt o fotsalt over hela varlden. Om en Zoo affar tar mycket betalt for det sa sluta da handla dar...jag betalar ca 15skr for 5kg.
#68 - 27 maj 2005 20:50
Börjat bli lite sugen på att testa snäcklekare så jag snokade upp den här tråden igen... kom då att undra; hur gick det med ampulariorna i kombination med snäcklekarna Tropfrog?

Annons