Snäckskalslekare

#1 - 13 januari 2005 11:54
Jag vill köpa yngel av lamprologus multifasciatus och funderar lite på hur mycket jag får räkna med att dem kostar om jag köper dem av privatperson?

/Niklas
#2 - 13 januari 2005 12:39
Hej Niklas,

skulle vara till hjälp om du skriver vart du bo någonstans. Ifall du bor i Stockholm så finns det för tillfället inga Multisar hos Akvarieleasing. Däremot på Akvarielagret och Globefish. De kostar där 90 resp. 85:-

Jag köpte på båda ställen men tycker att de på AL är klart finare/snyggare än på GF. De är inte könsmogen hos båda ställen så det blir tyvärr en liten chansning att få rätt könsfördelning.

Det finns också fisk från privat. Sätt ut en annons här och på http://ciklid.se

Lycka till! Ralp

p.s.: Är/blir du medlem hos NCS (ciklid.se), då får du också 10% rabatt på fiskar hos AL
#3 - 13 januari 2005 12:41
[QUOTE=Rauk]... om jag köper dem av privatperson?[/QUOTE]
just det glömde en sak:

om du kan väntar tre månader så får du köpa yngel ifrån mig ;)
#4 - 13 januari 2005 12:49
Jag är boende i Sthlm och min tanke var ju att ev köpa av privatperson. Självklart kan jag annonsera men vad kan jag räkna med att jag får ge för några yngel, för de borde ju inte kosta lika mkt som i affären. Vad är ett "bra" pris?

/Niklas
#5 - 13 januari 2005 12:54
Jag har tagit 50 kr för tonåringar... med snäcka på köpet... För riktigt små yngel vet jag inte... en 10-20 kr kanske....
#6 - 13 januari 2005 13:00
Tant Nancy, när är ynglena tonåringar?

/Niklas
#7 - 13 januari 2005 13:22
[QUOTE=ralp]Däremot på Akvarielagret och Globefish. De kostar där 90 resp. 85:-[/QUOTE]

Hojsan. Jag var på Akvarielagret för några veckor sen och då tog dom bara 70 spänn för VF-multisar. Nästan 30% prishöjning på några veckor? Dom kanske ville bräcka Globefish med dom dyraste multisarna... ;)
#8 - 13 januari 2005 15:11
Jag köpte 9 st med en fördelning på 3+6 vuxna djur för 300:-
det var från en privatperson och jag fick resa 7 mil och hämta dem men det var det klart värt.

hittade dem genom en annons på ciklid.se
#9 - 13 januari 2005 15:14
Ojdå - ursäkta! Du har nog rätt - de kostade nog bara 70 när jag tänker efter. De kostar 90 hos min lokala Zoobutik. Hursomhelst - även om de skulle kostar 90 så skulle nog iallafall rekomendera AL eftersom de är finare & snyggare jamnfört med Globefish och min lokala zoobutik.

P.S.: Hoppas att ingen från AL hitta tråden och höjer prisen nu ;)
#10 - 13 januari 2005 15:50
[QUOTE=ralp]Ojdå - ursäkta! Du har nog rätt - de kostade nog bara 70 när jag tänker efter. De kostar 90 hos min lokala Zoobutik. Hursomhelst - även om de skulle kostar 90 så skulle nog iallafall rekomendera AL eftersom de är finare & snyggare jamnfört med Globefish och min lokala zoobutik.[/QUOTE]

Ja, AL hade fina exemplar. Synd att jag bor tio minuters promenad från Globefish, men typ 30 minuters tunnelbaneresa från AL... plus tjugo minuters promenad... :)

P.S.: Hoppas att ingen från AL hitta tråden och höjer prisen nu ;)

Isåfall vet vi varför och kan kräva att dom ger oss firrarna för 50 spänn, annars berättar vi för alla om deras elaka tilltag. ;) Ska bli intressant att se utbudet av snäcklekare på nyöppnade Södermalms akvarieaffär också.
#11 - 13 januari 2005 20:48
[QUOTE=ralp]just det glömde en sak: om du kan väntar tre månader så får du köpa yngel ifrån mig ;)[/QUOTE] heheh - på tal om yngel - när jag kom hem från jobbet idag och tittade i karet så hittade jag de första ynglen! hehheh - och jag trodde hela tiden att de inte var könsmogna. Jag köpte de ju för bara 4 veckor sedan :)

Hejhopp. Ralp
#12 - 14 januari 2005 00:49
[QUOTE=Rauk]Tant Nancy, när är ynglena tonåringar?

/Niklas[/QUOTE]

Okidok... kanske ett knäppt uttryck... Men sisådär strax innan de börjar att föröka sig... när de börjar kaxa med varandra och "testleka" lite ....
#13 - 14 januari 2005 07:54
[QUOTE=Tant Nancy]Okidok... kanske ett knäppt uttryck... Men sisådär strax innan de börjar att föröka sig... när de börjar kaxa med varandra och "testleka" lite ....[/QUOTE]

Hur gamla är dom ungefär när det inträffar? Jag kan tänkta mej att det är i det här stadiet, eller strax innan, som det är idealiskt att släppa ner en grupp multisar i ett nytt akvarium.
#14 - 14 januari 2005 09:41
Hos staffanstorp fiskimport kostar dom 40:-/st 3-4 cm. Jag skulle nog inte ge mer än hälften om jag skulle köpa av en privatperson.
#15 - 14 januari 2005 10:42
[QUOTE=dinajel]Hur gamla är dom ungefär när det inträffar? Jag kan tänkta mej att det är i det här stadiet, eller strax innan, som det är idealiskt att släppa ner en grupp multisar i ett nytt akvarium.[/QUOTE]

Jag tror att mina tonåringar är sisådär en 10 månader gamla, då har dom börjat fajtas om revir... men inga yngel har det blivit ännu... Det är ju för övrigt så länge man måste vänta innan man kan börja gissa sig till vilket kön dom har...

När det gäller affärspriser kan jag tillägga att här i Östersund går dom loss på 80-90 kronor... som vanligt närapå dubbelt mot södra sverige :(

Annons