snäckskal och koraller??

#1 - 15 mars 2003 11:36
Jag är akvarie-novis så ni får ha överseende om jag ställer korkade frågor...
Är det skadligt för fiskarna att ha snäckskal och hela koraller i akvariet? Kanske de fäller ut kalk eller nåt annat olämpligt?

Har mosaikguramis, kardinaltetror, kilfläcksrasboror o en mal i ett 250 liters.
#2 - 15 mars 2003 11:48
Nej!!!
Det finns ju vissa fiskar som fortplantar sig i snäcksal!!
Det är ciklidr och lever i Tangaynika sjön!
Men koraller överlever väl inte sötvatten??
Snäckskal kan du ha men a vet inget om koraller.
Mendet beror jupå vad du menar fö koraller.
Tobbe

Har ett 112 liters kar
Här kommer jag snart att lägga upp bilder på mina firrarhttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63958 Titta gjärna in och skriv va ni tycker!!
#3 - 15 mars 2003 11:52
jag hade koraller och lite snäckskal!!!! dom förstörs i sötvatten!!! dom blir inte allas lika fina efteråt det funkar väl i nån vecka men sen så börjar det tära på dom!!!! så mitt tips är att du inte lägger nr dom i ett sötvatten!!! men fiskarna verkade inte bry sig!!!
#4 - 15 mars 2003 15:27
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag är akvarie-novis så ni får ha överseende om jag ställer korkade frågor...
Är det skadligt för fiskarna att ha snäckskal och hela koraller i akvariet? Kanske de fäller ut kalk eller nåt annat olämpligt?

Har mosaikguramis, kardinaltetror, kilfläcksrasboror o en mal i ett 250 liters.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Koraller och snäckskal är inte bra om du har fiskar som vill ha mjukt vatten och lågt pH - och det verkar det som om du har. Dessutom löser snäckorna snabbt upp sig i sånt vatten.
I en malawi eller tanganyika tank däremot, där kan man gärna ha snäckor, eftersom vattnet är hårt och pH't högt. Då håller också snäckorna längre.
#5 - 15 mars 2003 15:44
Jag har fått för mej att sötvattenssnäckor är bättre och inte löser upp sej lika fort i sötvatten, har ingen aning om om detta skulle vara sant.
Jag hade iaf en saltvattensäcka i mitt gamla akvarie en gång för längesen och den löstes upp rätt så snabbt, sen simmade en scalare in i den och dog. Så det kan nog vara olämpligt med vissa snäckor.
Nu har jag några speciella snäckor till mina dvärg-calvusar, får hoppas dom håller sej bättre.
#6 - 15 mars 2003 16:43
I ditt akvarium med de fiskarna du har skall du inte ha i snäckor eller koraller eftersom det höjer ph värdet och dina fiskar vill ha lågt ph.
MVH
Magnus
#7 - 15 mars 2003 17:12
Tack!
Jag har plockat bort dem. Såg att en snäcka hade börjat luckras upp!

Annons