Snäckorna måste bort!

#1 - 4 juni 2010 22:56
[COLOR=black][FONT=Verdana]Skriver nu för 4:e gången...hoppas det fungerar nu och att denna tråd inte plockas bort igen...trodde denna fråga passade på ”övrigt”.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Vill iaf bli av med alla snäckor (kanelbulle-typen). Har testat att minska på maten. När jag tittade in i akvariet efter att det varit släckt i ngr timmar fick jag en chock -det var snäckor överallt!!!![/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Undrar om ni tror att denna plan är bra??[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]- Ska tvätta allt i akvariet.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]- Kan jag lägga alla fiskar (guppys, tetror, 2 st mini-scalarer & siamesiska algätare i en hink med syrepump och doppvärmaren? [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]- Lägga allt grus i kokande/hett vatten[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]- Tvätta alla växter under kranen.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]- Byta allt vatten till bara nytt kranvatten.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]- Har snäckor bakom bakgrunden i akvariet... Vill inte slita bort den. Någon idé hur jag ska göra där?[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Tror ni att fiskarna eller växterna kommer ta skada??[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Tack på förhand![/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]/Pokerface[/FONT][/COLOR]
#2 - 4 juni 2010 23:13
Då svarar jag för andra gången, och svaret blir likadant även den här gången:p...

Vad du än gör så gör inte vad du funderar över. Ett nystartat kar innebär en hel del saker som kan gå snett, och du kommer heller inte att bli av med snäckorna på det viset.
Däremot är det inte fel att du fortsätter på den inslagna vägen med minskat foder, kanske skaffa snäckaätande snäckor (A.helena), snäckfälla osv....
#3 - 5 juni 2010 04:51
Säger som ansjo, det är riktigt dumt att starta om karet, du kommer få fler problem, inte färre.
Snäckinvasion beror på övermatning, så dra ner ordentligt på maten.
Pröva att lägga ett salladsblad i karet över natten, det kommer vara fullt av snäckor på morgonen.
#4 - 5 juni 2010 05:31
Salladsbladet plockar du ju då bort med alla snäckor på, det får man ju göra ett antal dagar i rad. Men ingen bra ide o göra som du föreslår.. Visst finns det typer av snäckfällor att köpa? Säkert att göra själv oxå, utöver salladsbladet.. Kommer säkert nån som haft samma problem själv.
#5 - 5 juni 2010 06:09
Ju fler snäckor du har desto fortare tar de själva bort förutsättningarna för sin egen existens... mindre mat lär ju inte vara fel... ta även bort döda växtdelar.
Sedan tycker jag att snäckor hör hemma i akvarium, de gör ju ändå ett jobb.
Om du absolut måste bli av med snäckorna finns det även fiskar som tar snäckorna, som exempel har jag inte en enda snäcka bland mina regnbågar.
#6 - 5 juni 2010 18:04
Men är det inte bra att "städa ur" akvariet en gång, åtminstone botten & gruset? Sedan kan jag ju kanske hälla tillbaka samma vatten, men då borde jag väl ha tagit död på många snäckor + fått renare akvarium?

Föresten, har grus i akvariet (rätt grovt om man jämför med vissa affärer). Gör detta att snäckorna trivs mer?
Bilagor:
#7 - 5 juni 2010 18:14
Har själv införskaffat mig "kannibal" snäckor. FÅr se om dem kan minska på biståndet.
Gör dem där jävlar a äkter upp mina växter, eller det blri hål rakt igenom bladet och det sprötar ut massa fibertrådar där dem varit.

Så prat om att dem kan vara dekorativa och gör nytta gillar jag inte.
#8 - 5 juni 2010 18:15
Det enda jag VET som är garanterat har film bevis på det. det är att du köper 2-3 st Albino pansar mal och någon eldstjärt du blir av med alla snäckor rätt snabbt då.. då dom äter upp dom direkt.. garanterar dig det:).
#9 - 5 juni 2010 18:25
Akvariet är på 112 liter, har guppys, 2st mini-Scalarer, siamesiska algätare & tetror. Tror ni en eldsjärt eller Abino pansarmal skulle trivas/fungera?
Tack Andreas föresten, dom är inte alls dekorativa!!
#10 - 5 juni 2010 19:53
Nej, en pansarmal trivs inte, de är stimfiskar och behöver vara minst 6 stycken. Har dock aldrig sett mina äta snäckor.
#11 - 5 juni 2010 20:09
Men är det inte bra att "städa ur" akvariet en gång, åtminstone botten & gruset? Sedan kan jag ju kanske hälla tillbaka samma vatten, men då borde jag väl ha tagit död på många snäckor + fått renare akvarium?

Jo då lär du fått renare kar, men inte mindre snäckor.
Räcker att det bara blir nån kvar(eller ägg) så är det kört direkt igen.
Och man ska inte "städa" ur karet som du säger, bara slamsuga botten nån gång ibland. Nästan alla bakterier som är bra för karet sitter i filtret och gruset .
Åtgärda inte symtomet utan åtgärda problemet.
Som ovan, Mindre mat, gärna nån snäcka eller fisk som gillar att käka "skräp" snäckor. Och tålamod att plocka ur snäckor ur karet. Då ordnar det sig till slut.

Har aldrig sett eller hört om pansarmalar som äter snäckor. Iaf gör inga av mina 4 sorter det.
#12 - 6 juni 2010 08:10
Snäckor äter bara delar av växter som är på väg att tyna bort aldrig på växande delar. Har man många snäckor på växterna och hål i bladen etc så har man problem med förutsättningarna för växterna inte med snäckor.

Låt dom vara, det går ändå inte att utrota dom på något bra sätt. När akvariet har bra balans (inte övermatat men ändå tillräckligt med näring för växterna och ljus osv) så minskar snäckorna av sig självt.

Fundera också på varför du egentligen vill ha bort dom. Vad spelar det för roll att dom är framme mitt i natten och städar i burken?

Alla möjliga sorters fiskar äter en del snäckor om dom inte har annan mat, det varierar individuellt. Regnbågas, Påfågelgobys, Schistura cf balteata, Paradisfisk är exempel på fiskar jag sett med egna ögon suga i sig snäckor fast dom inte precis är kända för att jaga snäckor. Många botior är utpräglade snäckätare och verkar även smaska i sig av rommen. Men skaffa inte en fisk bara för att den ska hålla borta snäckor, en botia rensar en burk på någon dag, men vad ska man ha den för sen då ifall den inte passar in i akvariet i övrigt?
#13 - 6 juni 2010 08:13
Mumin skrev:
Nej, en pansarmal trivs inte, de är stimfiskar och behöver vara minst 6 stycken. Har dock aldrig sett mina äta snäckor.

Du kan absolut ha Pansar mal. Har 3 st i mitt 120 liters kar och dom trivs hur bra som helst.. Eldstjärt tex.. dom är "ensam"fiskar. Då man inte kan se kön på dom och hanar och honor ser likadana ut och dom inte kan va hanar tillsammans.

O jag kan ju säga som så när jag köpte karet begagnat så va det fullt med sniglar osv när jag starta upp det.. Slänge i pansar mal och eldstjärt och dom rensar verkligen allt.
#14 - 6 juni 2010 08:13

Föresten, har grus i akvariet (rätt grovt om man jämför med vissa affärer). Gör detta att snäckorna trivs mer?

Nej, grusets storlek har ingen betydelse.
#15 - 7 juni 2010 15:41
1. Med tanke på de fiskar jag har, vilken fisk eller stor snäcka skulle passa mig bäst?

2. Ska jag koka salladsbladen innan jag lägger i dem i akvariet?

3. Kan jag göra någon annan slags "fälla" oxå?

4. Sedan ang. botten: När man rör runt i gruset så kommer ju mycket smuts upp. Detta kan väl i längden inte vara bra för miljön i akvariet? Ska man inte t.ex. en gång om året ta bort allt och göra rent det? Annars blir det väl tillslut hur mycket som helst?!
(Annars är vattnet klart i akvariet och det är växter överallt som växer så det knakar)
#16 - 7 juni 2010 16:45
salladsblad kan du inte koka utan skölj av det bara. Har haft samma bottenmaterial i mitt ena kar i 10 år och alldrig tagit ur det för rengörning-har man ett bra filtersystem behövs inte det-jag har inte ens "dammsugit" bottnen-skött sig självt med filter, snäckor algätare mm. smutsen i bottenlagret behövs för balansens skull-är där nyttiga bakterier finns:)men jag har åxo mycket större kar å då sköter det sig bättre självt, läste precis ditt är 112 lit så det kräver lite mer. Är min erfarenhet
#17 - 7 juni 2010 19:50
skicka snäckor till mig vad e de för en sort när du säger kanelbulle ;)
#18 - 7 juni 2010 21:46
Har lagt i salladsblad nu. Får se hur det ser ut imorgon bitti.

Har ingen aning om vad snäckorna heter :confused:
"Kroppskonst", är du säker på att du vill ha dom?
#19 - 8 juni 2010 05:52
snäckor ÄR nyttiga och bra att ha i akvarium, de finns ju naturligt i naturen i hela världen och man vill ju ha naturlig miljö, snäckor är en del i det så kroppskonst vet nog vad han/hon vill: Tycker inte du ska städa bort alla vilket åxo är svårt, acceptera att dom finns:)
#20 - 8 juni 2010 10:21
Jag skulle kunna acceptera att dom fanns om dom var på en rimlig nivå.

Testade iaf salladsblad och det satt inte en enda snäcka på dem i morse!! Akvariet var fortfarande släckt.
Kan det bero på att det kom massa solljus från fönstret? :confused:
#21 - 8 juni 2010 10:26
Akvariet är på 112 liter, har guppys, 2st mini-Scalarer, siamesiska algätare & tetror. Tror ni en eldsjärt eller Abino pansarmal skulle trivas/fungera?

Tack Andreas föresten, dom är inte alls dekorativa!!

Lite Off Topic, men kan inte låta bli.

1. Fiskblandningen är enligt mig inte alls rolig för ett 112 liters kar.
2. Vissa fiskar är direkt olämpliga i ett 112 liters.
3. Finns inget som heter mini-scalarer, det är bara yngel som är små.

Inte för att det har med snäckorna att göra.

Men om trådskaparen gör allvar med tokeriet att rengöra hela karet enligt
beskriven plan, så är det lika bra att börja om helt och hållet och satsa
på helt (delvis iaf) andra arter i det karet.

.....
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 8 juni 2010 10:30
Jag skulle kunna acceptera att dom fanns om dom var på en rimlig nivå.

Och anledningen till det är då som sagt att akvariet inte sköts på ett korrekt sätt.
Eftersom snäckorna är nyttodjur så hjälper de ju då till att hålla rent i akvariet och sannolikt är det så att utan snäckornas rengöringshjälp så hade fiskarna haft en klart sämre miljön i akvariet.

Själv lägger jag alltid ner några snäckor i nystartade akvarier
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 8 juni 2010 10:30
Kensa skrev:

.....

Instämmer
#24 - 8 juni 2010 10:34
i mina 5 kar så har jag ett fåtal snäckor (okänd art).
i 240 liters kanske jag under normala fall kan hitta 5-10 st om jag letar länge.

efter en långhelg i våras när matningen outsourcades till en granne
så blev det total snäckinvasion under ett par veckor.

ergo.....övermatning.....

ett par veckors hård diet på fiskarna,,,,typ mat varannan / var 3.e dag i minimala
mängder så var snäckorna borta....

hmmmm.........

.
#25 - 8 juni 2010 21:24
Olivin skrev:
Snäckor äter bara delar av växter som är på väg att tyna bort aldrig på växande delar...

Dem verkar iaf vara på mina växter hela tiden , trots dem växer.
Hde dem typ ätit från bladets topp och in så hade det varit OK, men i mitt fall så typ sliter dem sönder "vävnaden" så bladen ser för jävliga ut och fibrer sticker ut överallt.

För mig hade dem fått vara kvar om dem inte "förstört" så mycket.
#26 - 9 juni 2010 06:33
Har du Ancistrus?
#27 - 9 juni 2010 08:33
ansjo skrev:
Har du Ancistrus?

Köpte 3st förra veckan.
Visste inte hur många jag behövde till 63liters kar.
#28 - 9 juni 2010 09:03
Köpte 3st förra veckan.

Visste inte hur många jag behövde till 63liters kar.

1. där har du problemet tror jag, vissa ancistrus tuggar blommor som
om de är godis

2. 3 st i ett 63 liters är nog att ta i....de skitar ner ganska mycket.

.
#29 - 9 juni 2010 09:27
Kensa skrev:
1. där har du problemet tror jag, vissa ancistrus tuggar blommor som

om de är godis

2. 3 st i ett 63 liters är nog att ta i....de skitar ner ganska mycket.

.

Ska ge bort 2st snart, köpte dem för att en polare ska ha 2 st till månadens slut.

Om det är Ancistrus som är problemet, är det bara leva med det, eller finns det växter den inte vill ha?
#30 - 9 juni 2010 09:36
Det är nästan bara Svärdsplantor de gillar att gnaga så på, och de flesta andra växterna funkar bättre i det fallet.
#31 - 9 juni 2010 09:37
Ska ge bort 2st snart, köpte dem för att en polare ska ha 2 st till månadens slut.

Om det är Ancistrus som är problemet, är det bara leva med det, eller finns det växter den inte vill ha?

en del stammar tuggar igenom i princip allt utom anubias och några finbladiga saker, ex hornsärv, många cryptos klarar sig oxå.

en del stammar rör aldrig blommor.

ibland kan det hjälpa till med att mata dom med bra foder.

.
#32 - 9 juni 2010 13:00
Kensa skrev:
en del stammar tuggar igenom i princip allt utom anubias och några finbladiga saker, ex hornsärv, många cryptos klarar sig oxå.

en del stammar rör aldrig blommor.

ibland kan det hjälpa till med att mata dom med bra foder.

.

Vad mina växter heter har jag ingen aning om, då jag mest körde ole-dole-doff. Men verkar iaf vara föregående bild som är mest utsatta av attacker.

Sugmal som jag har haft sedan start, kanske är en Ancistrus sp (?). Foder brukar vara gröna ärtor, ca 2ggr i veckan
Sedan en ½-1 tablett varannan dag av O.S.I Spirulina Wafers.
#33 - 9 juni 2010 13:23
Kensa skrev:

.....

Nu när jag läst Kensas och Kjell Fohrmans svar så kanske jag ska lägga ner akvariet helt, för jag måste ju vara den största o grymmaste djurplågaren i hela världen.
Min tanke var ju tvärtom, att firrarna skulle få det så bra som möjligt och jag har gjort allt enligt fiskböckerna och tipsen från djuraffärer (och här!).

Så snälla svara på dina egna kommentarer, för du verkar ju vara sååå duktig!

1. Vilken fiskblandning anser du skulle vara "roligare"?

2. Vilka fiskar är direkt olämpliga?

3. Okej, finns inga små scalarer säger du. Synd att djuraffären sa att detta är en mindre variant av den vanliga scalaren. Efter flera år är dom fortfarande mindre än dom största jag sett... men du har säkert rätt.

4. Du har rätt i att ditt inlägg inte har med snäckorna att göra, men det gör inget. Ditt inlägg kommer inte att tas bort då Kjell Fohrman ser mellan fingrarna hos vissa..
#34 - 9 juni 2010 13:24
#35 - 9 juni 2010 13:33
Nu när jag läst Kensas och Kjell Fohrmans svar så kanske jag ska lägga ner akvariet helt, för jag måste ju vara den största o grymmaste djurplågaren i hela världen.

Min tanke var ju tvärtom, att firrarna skulle få det så bra som möjligt och jag har gjort allt enligt fiskböckerna och tipsen från djuraffärer (och här!).

Så snälla svara på dina egna kommentarer, för du verkar ju vara sååå duktig!

1. Vilken fiskblandning anser du skulle vara "roligare"?

2. Vilka fiskar är direkt olämpliga?

3. Okej, finns inga små scalarer säger du. Synd att djuraffären sa att detta är en mindre variant av den vanliga scalaren. Efter flera år är dom fortfarande mindre än dom största jag sett... men du har säkert rätt.

4. Du har rätt i att ditt inlägg inte har med snäckorna att göra, men det gör inget. Ditt inlägg kommer inte att tas bort då Kjell Fohrman ser mellan fingrarna hos vissa..

1. Vilken fiskblandning som skulle vara "roligare" är det nog bara di själv som kan svara på. Jag råder dig att läsa igenom ett antal artiklar här på zoopet, och bestäm dig först om du vill ha fisk från sydamerika, afrika, asien...whatever. Och sedan lusläsa artbeskrivningar på fisk från den delen av världen. Sedan gör du en liten önskelista, postar den på zoopet i lämplig avdelning och fråga om den är OK eller inte. Ibland är det Ok
att blanda från olika delar av världen, bara man har kollat upp att de en viss art gillar andra arter och annat vatten än vad den är van vid.

Glöm inte att om du blandar hej villt så kan det bli svårt att mata.
Om man blandar fisk som gillar grönt foder med fisk som är mer inne
på animaliskt foder, så kan det bli kaos när dom äter, dvs fisken fattar inte vad den skall äta, alltså äter den vad den får, även om det är fel foder.

ungefär som att mata småbarn med godis, funkar kortsiktigt, men i längden mår de inte så bra.....

2. I det kar du har nu så är det skalarer och siameser som blir på tok för stora. I övrigt så hänvisar jag till punkt 1.

3. Som sagt var....finns inga miniscalarer. De som är små efter flera år
är förkrympta exemplar, som egentligen ite trivs så bra.
Minsta exemplaret av scalarer är spetsnosen (ovanlig är den)
och den blir 12-13 cm i kroppen...exklusive fenor.....

4. Bra.

.
#36 - 9 juni 2010 13:35

ser väl inte helt fel ut.

plantera om lite så att du får en större simyta i mitten.

väck med skalarer och siameser.

och dratta ner 15-20 fler tetror så är det skiiiitsnyggt och i balans.

.
#37 - 9 juni 2010 15:02
Nu har jag inte läst hela tråden, så måhända att du redan fått det svaret redan, men jag var på en zoobutik idag och hittade något som heter Snailtrap, tydligen en liten grej man stoppar ner i akvariet som snäckorna (ej fiskarna) kan krypa in i, sen går det inte att krypa ut. Sen är det bara att lyfta ut den och "tömma"
#38 - 9 juni 2010 16:12
De enda gångerna mina albino pansarmalar äter snäckor är när jag krossar dem och de hamnar i sanden - då blir de som galna och festar loss!

Jag har haft problem med både mängder av kanelbullesnäckor samt alger på glaset. Skaffade för ett tag sedan fyra små äppelsnäckor och i takt med att de börjat rensa framrutan på alger har även skräpsnäckorna minskat. Krossar några uslingar någon gång i veckan istället för dagligen.
#39 - 9 juni 2010 16:59
Nu har jag inte läst hela tråden, så måhända att du redan fått det svaret redan, men jag var på en zoobutik idag och hittade något som heter Snailtrap, tydligen en liten grej man stoppar ner i akvariet som snäckorna (ej fiskarna) kan krypa in i, sen går det inte att krypa ut. Sen är det bara att lyfta ut den och "tömma"

Tack, värt att testa!
#40 - 9 juni 2010 17:33
Kensa skrev:
ser väl inte helt fel ut.

plantera om lite så att du får en större simyta i mitten.

väck med skalarer och siameser.

och dratta ner 15-20 fler tetror så är det skiiiitsnyggt och i balans.

.

Att det är siameser i akvariet beror på att jag fick det rådet av medlemmar på zoopet, akvarieaffären & böcker där jag läst om att dom var bra att ha i akvariet då dom håller nere algerna. Tydligen så anpassar dom ju sig efter akvariets storlek -men jag vet, det är i sig inte ett gott tecken.
Om man egentligen ska vara lite krass; är inte alla akvarier "små"?

Men hur stor tank kräver scalarerna då enligt dig?

Om jag skulle skaffa 20 tetror så blir det väl väldigt mycket fisk i akvariet.. Och vi vill ju att dom ska trivas, håller du inte med mig? ;)

En fisk som jag iaf vill göra mig av med är alla guppys. Någon intresserad?
#41 - 10 juni 2010 05:15
Att det är siameser i akvariet beror på att jag fick det rådet av medlemmar på zoopet, akvarieaffären & böcker där jag läst om att dom var bra att ha i akvariet då dom håller nere algerna. Tydligen så anpassar dom ju sig efter akvariets storlek -men jag vet, det är i sig inte ett gott tecken.

Om man egentligen ska vara lite krass; är inte alla akvarier "små"?

Men hur stor tank kräver scalarerna då enligt dig?

Om jag skulle skaffa 20 tetror så blir det väl väldigt mycket fisk i akvariet.. Och vi vill ju att dom ska trivas, håller du inte med mig? ;)

En fisk som jag iaf vill göra mig av med är alla guppys. Någon intresserad?

Finns ingen fisk som anpassar sig till karets storlek. Så är det bara.

Den enda anpassningen som sker om man har ett för litet kar, är att
fisken blir antingen deformerad eller kortlivad. Inte av det är väl det man
vill ha...eller ?

Det finns enligt de flesta 3 sorters skalarer, vanlig / altum / spetsnos.

Den vanlige vill i ett normalt kar nog ha ca 250 liter, med en höjd på
minst 50-55 cm.

Altumen vill nog ha 300-375 liter, med en höjd på minst 55-60 cm.

Spetsnosen klarar sig på 150-200 liter, med en höjd på cirka 45 cm.
Dock är den tyvärr ganska ovanlig.

25-30 tetror av samma art som stimmar går alldeles utmärkt i ditt kar.
Om man har någon av de mindre tetrorna, ex neon, kardinal, etc etc.

fasen, lägg till ett par bolivianska fjärilar på botten, en ancistrus,
plantera som sagt var om lite, så har du ett klockrent SA-kar.

.
#42 - 11 juni 2010 13:22
Kensa skrev:
Finns ingen fisk som anpassar sig till karets storlek. Så är det bara.

Den enda anpassningen som sker om man har ett för litet kar, är att

fisken blir antingen deformerad eller kortlivad. Inte av det är väl det man

vill ha...eller ?

fasen, lägg till ett par bolivianska fjärilar på botten, en ancistrus,

plantera som sagt var om lite, så har du ett klockrent SA-kar.

.

"...eller?"
Nej jag vill inte ha det. Läs vad jag skrev. Tvivlar du på dig själv ang. om du vill ha deformerade fiskar? ;)

Bolivianska fjärilsciklid kräver enl. zoopet 120 liter, och det går ju inte...Har bara 112 liter.

En ancistrus vill jag inte ha då dom inte tilltalar mig utseendemässigt. Dessutom har jag mycket växter som jag vill ha kvar. Då verkar inte ancistrusen passa. Jag citerar dig: "En del stammar tuggar igenom i princip allt utom anubias och några finbladiga saker". Nä, inget för mig.

Det jag vill ha är färgglada fiskar, t.ex. gula, oranga, röda... Svårighetsgraden bör vara lätt.

Är SA fiskar från sydamerika eller?

Funderar på att skaffa ett till akvarium, ett som passar siameserna och scalarerna bättre. Dock vill jag ha någon slags algätare i 112liters akvariet.
#43 - 11 juni 2010 13:32
På den här sidan står det så här om siamesisk algätare.
Volym= 100 liter
Akvarielängd= 80 liter

Mitt är ju 112 liter.

http://www.akvarielexikonet.se/artregister/fisk/10296-siamesisk_algatare-crossocheilus_siamensis.html
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 11 juni 2010 13:52
På den här sidan står det så här om siamesisk algätare.

Volym= 100 liter

Akvarielängd= 80 liter

Mitt är ju 112 liter.

http://www.akvarielexikonet.se/artregister/fisk/10296-siamesisk_algatare-crossocheilus_siamensis.html

På Zoopet står det 100 cm/ 150 L http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1
#45 - 11 juni 2010 17:52
På Zoopet står det 100 cm/ 150 L http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1

vilket kanske är lite snålt tilltaget......;)

.
#46 - 11 juni 2010 18:59
Min siames är 16cm, I kid you not. 150 liter är snålt. Det är en mycket aktiv fisk som gillar strömt vatten. Nästan så jag skulle säga minst 250 för en siames.
#47 - 11 juni 2010 19:39

Jag såg det. Visade bara vad olika det står på olika sidor (och av olika människor som du märker). Men akvariet är ju helt klart för litet, jag tror er!

Men om jag gjorde mig av med scalarerna & siameserna från den tanken, så blir det bara kardinaltetror kvar. Vet ni någon passande färgglad fisk som passar in? (Guppysarna kommer jag inte ha kvar, inte ens om jag köper ett till akvarium till scalarerna & siamesera).

Lite sugen på Tigerbarb, stämmer det att den är svår?
Sedan så vore en algätande fisk bra att ha.

Akvariet har mycket växter som växer så det knakar, och jag vill gärna ha kvar det, så fiskarna bör trivas bland växter.
#48 - 11 juni 2010 19:52
molly och platy är ju färgglada lätta fiskar :)
#49 - 11 juni 2010 19:59
äppelsnäckor är duktiga på att äta alger, blir som en 5-krona www.applesnail.net
#50 - 11 juni 2010 20:01
Hade Black Molly för några år sedan, men dom fick massa prickar och dog... Är det likadant med alla mollys, eller är black molly känsligare för prick-sjukan?

Har funderat på platy, verkar finnas i många fina färger!

Trivs dessa sorter med tetrorna?
#51 - 11 juni 2010 20:24
har inte haft några mollys själv men det finns ju mediciner mot det :) ja platy är fina :) jag tror inte det ska vara några problem att ha dessa med tetror, om det inte är allt för agressiva tetror :) kolla i projektbeskrivningarna på de fiskar du vill ha, då kan du läsa dig till hur de är ;) beskrivningarna ligger under avdelningar högst upp på sidan :D
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 11 juni 2010 21:06
Hade Black Molly för några år sedan, men dom fick massa prickar och dog... Är det likadant med alla mollys, eller är black molly känsligare för prick-sjukan?

Nej inte om de hanteras rätt. Dvs de flesta mollys som odlas i Asien (därifrån kommer 90%) odlas i bräckt vatten och dessa bör alltid hållas i bräckt vatten (vilket också står angivet i Zoopets artbeskrivning) den första tiden innan man börjar trappar ner på saltkoncentrationen
Bilagor:
#53 - 12 juni 2010 06:05
Var det inte snäckor/skaldjur tråden handlade om;)?
#54 - 12 juni 2010 10:47
ansjo skrev:
Var det inte snäckor/skaldjur tråden handlade om;)?

Jo, det är egentligen det jag ville ha hjälp med :)
#55 - 12 juni 2010 10:51
Nej inte om de hanteras rätt. Dvs de flesta mollys som odlas i Asien (därifrån kommer 90%) odlas i bräckt vatten och dessa bör alltid hållas i bräckt vatten (vilket också står angivet i Zoopets artbeskrivning) den första tiden innan man börjar trappar ner på saltkoncentrationen

Hade dom i bräckt vatten och trappade sedan ned det försiktigt. Fick hjälp av en kille som verkade duktig på akvarieaffären. Så tro mig herr Fohrman; även om man gör vissa saker efter konstens alla regler så kan det ändå bli fel.
#56 - 21 juni 2010 20:13
Du råkar inte ha 2 st akvarium va? Ja har ett 225 l där ja har 4 st praktboitor som äääälskar sniglar/snäckor. I mitt 112 l fick ja in sniglar/snäckor, säkert med nån växt. Blev lite less men sen kom ja på det, lägger salladsblad i på kvällen och på morronen ganska mycket med sniglar/snäckor, sen tar ja bara loss dem från bladet och stoppar ner dem i andra akvariet till mina praktbotior som smaskar i sig dem i 180 och ja har aldrig sett en endaste överleva. Prova igen med salladsblad ifall det inte funka första gången. Eller mata mindre så har du snart färre. Hoppas det har ordnat sig för dig.
#57 - 3 juli 2010 22:49
askungen skrev:
Du råkar inte ha 2 st akvarium va? Ja har ett 225 l där ja har 4 st praktboitor som äääälskar sniglar/snäckor. I mitt 112 l fick ja in sniglar/snäckor, säkert med nån växt. Blev lite less men sen kom ja på det, lägger salladsblad i på kvällen och på morronen ganska mycket med sniglar/snäckor, sen tar ja bara loss dem från bladet och stoppar ner dem i andra akvariet till mina praktbotior som smaskar i sig dem i 180 och ja har aldrig sett en endaste överleva. Prova igen med salladsblad ifall det inte funka första gången. Eller mata mindre så har du snart färre. Hoppas det har ordnat sig för dig.

Hej!

Tack för ditt tips! Har mkt växter i akvariet, men gillar snäckorna ändå salladsbladet bättre? Har försökt en gång, men då satt inte en enda snäcka på sallandsbladet, men det kanske var pga att det började ljusna i rummet? Dom verkar dyka upp när det är helt mörkt i akvariet...

Ska testa det du skrev. Ha det bra!
#58 - 4 juli 2010 01:07
Hej igen! de e inte alltid dom ligger på mina salladsblad heller, man får helt enkelt prova igen o igen, ja lägger som sagt ner blad på kvällen efter ja släckt i akvariet, sen ibland när ja oxå som du får spader på dem så plockar ja helt enkelt bort dem från rutan och lägger i andra burken. jag vet att dem trots allt e bra att ha men som sagt ibland blir man less på dem när det blir för många. Prova skaffa äppelsnäckor, finns att köpa både i zooaffären och på nätet, ja skaffa 6 st till mitt lilla akvarium som e på 60 l och ja lovar det är betydligt mindra med andra sniglar där nu, och äppelsnäckorna e jättefina,dom far som slottermaskiner runt om och städar så det blir inte mycket mat över till dem andra mindre sniglarna. Ja köpte gula och gulbrunrandiga (äppelsnäckor alltså) sen såg ja för nån dag sen att dem sålde rosa äppelsnäckor, bara måste ha. Lycka till nu
#59 - 20 oktober 2010 19:44
Jag har haft samma problem!
fick när jag köpte mossa... Men inga sånna kanelbullesnäckor, har haft dem när jag var yngre i mitt akvarium då.
Utan nå andra. Och eftersom jag hade äppelsnäckor och gillar dem, så blev jag glad när jag såg en annan snäcka och tänkte "oh vad roligt!"
Som på 2 veckor blev huuuuuur många som helst. Och det var inte alls roligt....

Men har plockat ut alla mina äppelsnäckor idag och köpt två Anentome helena (snäckätande snäckor) och stoppat i.
Har plockat skit-snäckor till dööödens nu när jag varit hemma och varit sjuk 3 dagar. Så hoppas på att dessa snäckor tar kål på dem.
Jag kan höra av mig om det fungerar så kan jag skicka dessa till dig (vart du nu bor) då jag inte kommer vilja ha kvar dem sen.. Måste hitta nytt hem åt dem.
Fast det lär väl vara för kallt nu att posta snäckor antar jag...
#60 - 20 oktober 2010 19:46
snäckor är bra. de håller rent i karet. jag är kanonglad för mina. slipper slamsuga botten o alger äts upp :D
#61 - 20 oktober 2010 19:49
Hur går det, får du bort dina ? Jag har exakt samma problem som dig, vet inte hur många jag plockat bort förhand men känns totalt meningslöst.
#62 - 20 oktober 2010 20:04
googla på snigelfälla eller snail trap... finns flera sorter.
#63 - 20 oktober 2010 20:09
Verkar som mina snigelätande sniglar jobbar på det.... tänkte ha dem någon vecka och se resultatet innan mina äppelsnäckor får flytta tillbaka.
Det är ju inte det att jag matar fiskarna för mycket. Men jag ger äppelsnäckorna grönsaker osv, och det föder så klart inte bara äppelsnäckorna utan skit-snäckorna också. Och då blir det FÖR många. Skulle inte bry mig om det var några stycken...
#64 - 20 oktober 2010 20:21
jag har nog runt 500 st malayser i min kub. inga problem att de är där. de gör ju nytta :P
#65 - 20 oktober 2010 20:23
hehe.
jag har hellre 500 äppelsnäckor än skit-snäckorna. Så får se om dem försvinner nu ;)

Annons