Snäckor till sötvatten

#1 - 31 mars 2003 13:24
Hej!

Vad kan man egentligen hoppas på att kunna få tag på för singlar till ett sötvattensakvarium och hur better sig egentligen olika arter. De jag känner till är väl typ vanlig damm snäcka, posthornssnäcka, malayisk sandsnäcka och ampullaria.
Jag skulle bli tacksam för en liten sammanfattning, sniglar saknas tyvärr i mina akvarium.

Mvh

olof
Bilagor:
#2 - 31 mars 2003 15:28
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Vad kan man egentligen hoppas på att kunna få tag på för singlar till ett sötvattensakvarium och hur better sig egentligen olika arter. De jag känner till är väl typ vanlig damm snäcka, posthornssnäcka, malayisk sandsnäcka och ampullaria.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det är ungefär vad man kan få tag på hyfsat enkelt. Levandefödande snäcka, Viviparus, dyker också upp ibland. Jag vet att neritider (färggladare algätande snäckor, ofta zigzag-randiga) har importerats, för jag har sett döda ex på Akvarielagret, men de är knappast vanliga.

Av de ovanstående så är ampullarian och viviparusen ganska olämpliga - de blir stora, äter mycket, och skitar ner ännu mer. De funkar nog bäst i stora dammar.

Av posthornssnäcka finns två typer - stor (ett par centimeter tvärsöver) och liten (runt centimetern). Den lilla är OK, men den stora är rätt bökig, och kan äta växter.

Dammsnäckor ser ganska tråkiga ut, och blir gärna för talrika. Då skitar de dessutom ner, och när de börjar svälta ger de sig på allt möjligt, inklusive andra snäckor och, sägs det, tillochmed fisk.

De bästa är nog den malaysiska sandsnäckan (som renhållare) och neritiderna (som algbekämpare). Då baserar jag iofs min bedömning av neritiderna på vad jag vet om salt- och brackvattensneritider - jag har aldrig fått tag på nån av sötvattensformerna.

Sen finns det förstås hela arméer av skojiga snäckor som aldrig importerats, och hoppet ligger nog rätt mycket i att nån som åker nånstans tar med sig nåt kul hem, och lyckas odla den.

Här har du en info-sida, med bilder, på många snäckor:
http://www.applesnail.net/content/snails_various.php

Som kuriosa kan nämnas att en algätande sötvattensneritid, Theodoxus fluviatilis, finns i Norra och Mellersta Östersjön, fast jag tvivlar på att den klarar akvarietemperaturer.
#3 - 2 april 2003 13:10
Hej!

Var i akvarieaffären på lunchen och fick några malajiska sandsnäckor gratis!!

De hade faktiskt några randiga nertider inne till det (relativt) humana priset av 35 kr.

Mvh

Olof
#4 - 2 april 2003 13:16
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Var i akvarieaffären på lunchen och fick några malajiska sandsnäckor gratis!!

De hade faktiskt några randiga nertider inne till det (relativt) humana priset av 35 kr.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Åhf-n? Var var det?
#5 - 2 april 2003 13:18
Hej!

Akvarietjänst i Malmö.

Mvh

olof
#6 - 15 april 2003 09:17
Hej Mike mfl!

Kollade in simonstorps fisklista:

http://www.simontorp.se/fisklista/default.asp

Allra längst ner finns en "Nerita sp. Hornsnigel" det är väl något sådant det är frågan om?

Simonstorp är ju en av de största grossisterna så det borde inte vara omöjligt att få någon butik att ta hem sniglar från dem.

Mvh

olof
#7 - 15 april 2003 13:00
Bräckvattensneritider! Vad, var, hur??? Har du länkar? /Cecilia
#8 - 15 april 2003 13:59
Hej!

http://members.aol.com/Mkohl2/Neritidae.html

Där är några.

Mvh

olof
#9 - 15 april 2003 16:45
Ja, det var ju fina bilder! Vilken sort var det du hittade hos Akvarietjänst? (det känns som om jag springer där FÖR ofta...) /Cecilia
#10 - 15 april 2003 19:48
Allra längst ner finns en "Nerita sp. Hornsnigel" det är väl något sådant det är frågan om? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jajamensan. Antagligen har de börjat odlas nånstans i sydostasien - det rör sig om sydostasiatiska arter, ofta med just horn på skalet. Väldans skoj. enda problemet är att många arter egentligen verkar vara bräckvattensdjur, och kan vara knepiga att hålla vid liv i rent sötvatten.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Simonstorp är ju en av de största grossisterna så det borde inte vara omöjligt att få någon butik att ta hem sniglar från dem.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Nej, jag har nu också sett döda skal hos Akvarielagret, så antagligen börjar de bli vanligare. Jag skall försöka beställa hem några - de borde kunna klara sig bra i mitt akvarium. Tycker jag.
Hoppas de är lika bra algätare som mina saltvattens-neritider var!
#11 - 4 juli 2003 21:43
Hej. Jag har en massa i olika storlekar som jag gärna delar med mig av.
#12 - 4 juli 2003 21:45
Jag glömde ju att tala om att det gäller malaysiska sandsnäckor.
#13 - 3 maj 2008 18:52
jag har både malaysiska sandsnäckor och physa om någon e intresserad.

Annons