Snäckor till snäcklekare

#1 - 27 september 2004 08:48
Jag funderar på att skaffa snäcklekare i ett av mina kar, men vart får man tag på snäckor? Eftersom jag inte bor i södra delen av landet är det lite svårt att "bara" gå ut och hitta lämpliga snäckskal i naturen. (Jag har då inte sett till några som jag skulle kunna tänka mig att stoppa ner i ett akvarium...)

Går det att köpa eller beställa någonstans ifrån, eller hur bär man sig åt?
#2 - 27 september 2004 09:03
Många mataffärer säljer tomma snäckskal för sådana sniglar som man äter.

//Annika
#3 - 27 september 2004 09:12
Brukar finnas att köpa i dom flesta akvarieaffärer.
Finns säkert nånstans på nätet me.
#4 - 27 september 2004 10:28
Det många butiker säljer är Sniglar som ligger i snäckor.
Inte i en enda butik i denna stan har jag hittat "lösa" Vinbergssnäckor. Men köp du en förpackning, bjud in lite polare, sen e det bara att kalasa upp "snorlobban"... =))
#5 - 26 september 2005 20:50
Lånar denna tråd med lite... Nån i detta avlånga land som vet vart man införskaffar vinbergssnäckor...de verkar ju lögn i helvete att få tag på dessa !?!!? Grrrr....

Edit: Nu har jag mailat den där "nols hobby" å får se, läste att han skulle ha "riktiga" tanganyikasnäckskal..
#6 - 27 september 2005 05:40
[QUOTE=Torstensson]Det många butiker säljer är Sniglar som ligger i snäckor.
Inte i en enda butik i denna stan har jag hittat "lösa" Vinbergssnäckor.[/QUOTE]

Det går inte att få tag på endast snäckskalen i Gävle heller.
Enligt uppgift från diverse fisk/delikatessansvariga i Gävle så går det inte heller att beställa tomma skal hos Konsum eller ICA´s grossister/leverantörer.

[QUOTE=Torstensson]Men köp du en förpackning, bjud in lite polare, sen e det bara att kalasa upp "snorlobban"... [/QUOTE]
Måste ändå säga att det smakade långt över förväntan!! Det smakade rent av mums!!:) Det är ungefär som musslor i konstistensen, men smaken består mest av vitlök, charlottenlök och andra kryddor!!
Till och med ynglen smakade, och bara en sån sak!!;)
#7 - 27 september 2005 06:34
[QUOTE=sockerconny]Det går inte att få tag på endast snäckskalen i Gävle heller.
Enligt uppgift från diverse fisk/delikatessansvariga i Gävle så går det inte heller att beställa tomma skal hos Konsum eller ICA´s grossister/leverantörer.[/quote]
Skumt. Jag vet att det finns tomma snäckskal på ICA-butiker här i Stockholm, så åtminstone ICA:s grossist borde absolut ha snäckskal. Och eftersom ICA använder sitt eget moderbolag som grossist, så borde dom absolut kunna ta in tomma snäckskal i vilken butik som helst i hela landet.

Det låter snarare som att ICA-butikerna i Gävle inte känner för att plocka in en vara som bara en enda kund har efterfrågat...
#8 - 27 september 2005 08:12
Hmmm.....jag kommer för mitt liv inte ihåg varifrån ICA-butiken tog sina snäckor innehållandes sniglar, men den delikatessansvariga sa till mig var de tog hem dessa ifrån. Han tog mitt telefonnummer och bad om att få återkomma efter han hade kollat upp med ??????? (grossisten), vilket han gjorde ett par timmar senare.
Men jag är ganska säker på att det var från en "utomstående" grossist, med andra ord inte ICA !!

Jag KAN iofs ha fel, men det TROR jag inte!!! :D :rolleyes:
#9 - 27 september 2005 08:23
[QUOTE=sockerconny]Han tog mitt telefonnummer och bad om att få återkomma efter han hade kollat upp med ??????? (grossisten), vilket han gjorde ett par timmar senare.
Men jag är ganska säker på att det var från en "utomstående" grossist, med andra ord inte ICA !![/QUOTE]
Jag tror dej. :) Det är ju möjligt att enskilda ICA-handlare har egna grossister (även om det låter otroligt såhär i tider när stora företag försöker skaffa sig monopol på marknaden).

Synd iallafall att det ska vara så svårt att få tag på snygga bra snäckor till våra små älsklingar. :)
#10 - 27 september 2005 08:55
Borde väl inte vara några problem att hitta sådant tycker jag?
Här (Nässjö/Jönköping) har jag sett det på ICA, Willys och Coop.
Handlar nog mer om vilja än om tillgång. Knallar man fram till någon och frågar "öö, har ni snäckor?" så väljer de säkert det smidigaste svaret. Men ber man dem t.ex. att
fixa fram en förpackning tills nästa vecka för att du ocn flickvännen/pojkvännen firar ett år då. Du vill överraska med hennes/hans favoriträtt ;) Då blir det säkert annat ljud i skällan.
#11 - 27 september 2005 09:03
Med risk för att vara tjatig: Prova att äta snäckorna, eller rättare sagt sniglarna!! (Kan bli lite problem med matsmältningen annars!!:D)
Kostar runt en 40-lapp. Jättegott med ett vitt vin!!
Dessutom kan du säga nåt i stil med: "Been there, done that:cool:...." till andra Tanganyikaciklidister på frågan: "Hrm....du ÅT väl inte sniglarna???[:-27]"

:D
#12 - 27 september 2005 09:07
[QUOTE=y0da]Borde väl inte vara några problem att hitta sådant tycker jag?
Här (Nässjö/Jönköping) har jag sett det på ICA, Willys och Coop.
Handlar nog mer om vilja än om tillgång. Knallar man fram till någon och frågar "öö, har ni snäckor?" så väljer de säkert det smidigaste svaret. Men ber man dem t.ex. att
fixa fram en förpackning tills nästa vecka för att du ocn flickvännen/pojkvännen firar ett år då. Du vill överraska med hennes/hans favoriträtt ;) Då blir det säkert annat ljud i skällan.[/QUOTE]

Tråden har väl börjat handla om besväret att hitta TOMMA skal på affärerna, snäckor MED sniglar finns nog som du nämner i stort sett överallt!
#13 - 27 september 2005 09:57
Så går det om man läser för snabbt :D
#14 - 27 september 2005 22:07
Men varför tar en mataffär in tomma skal?
Måste väl vara en väldigt begränsad marknad...
#15 - 27 september 2005 22:17
[QUOTE=greken]Men varför tar en mataffär in tomma skal?
Måste väl vara en väldigt begränsad marknad...[/QUOTE]

felbeställning ?
#16 - 28 september 2005 03:02
Här köpte jag mina tomma snäckor, har även postorderförsäljning:
http://cichlidecentret.biz//group.asp?group=1516
#17 - 28 september 2005 06:16
Små snäckor frodas för fullt i mitt akvarium. Ända sen jag tog bort min mal så har det kommit fullt med snäckor.. Ingen anning om var de kommer ifrån. Har haft det här akvariunet igång i minst 6 år och jag har aldrig förr sett ett snäcka i det.

Annons