snäckor som gräver runt i sanden?

#1 - 22 juli 2006 09:30
Finns det några sånna?
#2 - 22 juli 2006 10:33
Malajiska sandsnäckor är nog det du letar efter.
Gräver i sanden under dagtiden.
Trevliga små djur faktiskt.
:)
#3 - 22 juli 2006 14:45
Jepp, dom kan hålla ganska rent, förökar sig inte så våldsamt fort, men man kan bli tvungen att minska beståndet lite ibland. Tyvärr känner jag bara till en fiskart som man kan ha med någorlunda normala fiskar som kan hålla antalet sandsnäckor nere och det är Labidochromis caeruleus.
#4 - 22 juli 2006 18:46
Ok så dom syns inte på dagen så mycket eller?

Ok men golden har jag i karet så det är inte problem!

Någon som vet vad man kan få tag på dessa snäckor och vad dom brukar kosta?
Helst i gbg-karlstad trakten.
#5 - 23 juli 2006 16:37
Jag är oxå ute efter dessa malaysiska trumpet snäckor, tyvärr har jag inte heller hitta några i gbg.
Finns det ngn i åvriga landet som kan tänkas skicka ett gäng till mig så vore jag evigt tacksam.
#6 - 23 juli 2006 16:52
Jag har millioners malaysiska... PM:a mig så ordnar vi det..
#7 - 24 juli 2006 05:53
[quote=pimo]Ok så dom syns inte på dagen så mycket eller?[/quote]
Nä, på dagtid syns de inte så mycket, däremot brukar de (i alla fall mina) dyka upp på kvällen och då kan de vara ganska fullt med snäckor på botten.
#8 - 29 juli 2006 00:14
kan dom trivas i 2-4mm grus ?
#9 - 29 juli 2006 10:48
[quote=Raven]kan dom trivas i 2-4mm grus ?[/quote]

Trivas är de bra på:) exakt 2-4 mm vet jag inte om jag provat, men det går bra med både finare och grövre, så det ska inte vara några som helst problem.
#10 - 29 juli 2006 22:19
var mest om dom kan gräva runt å såpass grovt grus.

dom må va bra på att trivas men tror inte dom trivs i mitt räkakvarie, trots matning 2-4ggr per dag så har snäckorna ja hade där mer eller mindre dött ut, svälter skulel ja gissa att dom gör men dom kan nog trivas i min andra balja.
#11 - 31 juli 2006 08:29
Jodå, det borde funka. Sandsnäckorna är lite speciella, dom verkar kunna frodas på grumlet som faller ner mellan gruskornen, alltså huvudsakligen riktigt bajs och de bakterier som lever av det. Jag har själv inte gjort några vetenskapliga experiment, men hört vittnesmål av folk som haft samma skötselregim både före och efter introduktionen av sandsnäckor, och utan sandsnäckorna fått skitbemängd botten på några månader, Långt efter introduktionen har de inte ens kunnat grulma vattnet särskilt mycket genom att gräva i gruset.
#12 - 31 juli 2006 10:40
jo dom är ju bra på att syresätta botten när dom gräver runt och det är ju ett stort plus men jag som har både grus och bottenfilter kommer inte få den effekten då jag redan har den.

men kommer definitivt fixa ett gäng snäckor när ja får igång nästa akvarie som kommer ha sand istället för grus.
#13 - 1 augusti 2006 11:15
Kan dem gräva i sand eller är det för mjukt?
#14 - 3 augusti 2006 08:08
[quote=Tant Nancy]Jag har millioners malaysiska... PM:a mig så ordnar vi det..[/quote]

[quote=Tant Nancy]De har ett lock som de kan stänga "framtill" så att deras hus blir inbrottssäkert. Av den anledningen bör man tänka sig för innan man skaffar dem, eftersom varken botior eller snäckmedel rår på dem[/quote]

Borde inte praktbotiorna kunna äta bebissnäckorna, de verkar ju pyttesmå???
#15 - 3 augusti 2006 16:53
[quote=Raven]kan dom trivas i 2-4mm grus ?[/quote]

Jag kan intyga att efter jag fick mina malaysiska trumpetsnäckor med posten idag att dom gräver fint i 2-3 mm engelsk sjösten. :D
#16 - 3 augusti 2006 23:24
[quote=Mamma_och_Simon]Borde inte praktbotiorna kunna äta bebissnäckorna, de verkar ju pyttesmå???[/quote]

Det är möjligt att dom kan ta de små, men inte tillräckligt för att utrota dem i alla fall..
#17 - 3 augusti 2006 23:25
[quote=miiaoo]Jag kan intyga att efter jag fick mina malaysiska trumpetsnäckor med posten idag att dom gräver fint i 2-3 mm engelsk sjösten. :D[/quote]

Kul att dom sköter sig :p
#18 - 4 augusti 2006 06:57
[quote=Tant Nancy]Det är möjligt att dom kan ta de små, men inte tillräckligt för att utrota dem i alla fall..[/quote]

Nä, nä det vill jag inte men det skulle vara ett sätt att hålla nere beståndet och ge botiorna en festmåltid! Jag återkommer kanske med en beställning när jag har startat akvariet.
#19 - 4 augusti 2006 07:08
Liten undring om dessa.

Har läst att somliga hatar dem och andra älskar dem. Exakt vilken nytta gör de för akvariet? Vända sand i all ära, men vad exakt är nyttan med det?

Att de äter alger och överblivet foder förstår jag, men är det allt?
#20 - 4 augusti 2006 08:49
[quote=Nizztos]Liten undring om dessa.

Har läst att somliga hatar dem och andra älskar dem. Exakt vilken nytta gör de för akvariet? Vända sand i all ära, men vad exakt är nyttan med det?

Att de äter alger och överblivet foder förstår jag, men är det allt?[/quote]

Jag har ju alltid haft Malaysiska, så jag vet lite om vad som händer utan, men man har ju hört en del. Vad jag har förstått så kan växternas rötter ruttna i sandbotten om den inte blir luftad, det kan också bildas sumpgas som visst inte är så nyttigt för fiskarna. Detta är bara vad jag hört, inget jag säkert vet.
Snäckor är bra som städare av foderrester som du skriver, fördelarna med just Malaysiska är att man slipper se dem om de hålls i vettigt antal, de kommer nämligen bara upp på natten och precis när man matat. Har man botior, ja, då ser man knappt till dem alls. Dessutom verkar de konkurrera ut alla små kanelbullesnäckor, så man slipper ha dem överallt.

Den stora nackdelen med dem är väl om man har yngelkar och får dem där, då får man försöka hålla efter antalet för att det ska bli nån mat över till ynglen.

Hos mig är det i alla fall hatkärlek som gäller. Jag gillar dem i mina stora kar, men jag hatar dem i min odlingsställning.
#21 - 4 augusti 2006 09:07
[quote=Nizztos]Att de äter alger och överblivet foder förstår jag, men är det allt?[/quote]
Just sandsnäckorna tror jag inte äter så mycket alger.

Tyvärr så förökar sig mina ganska fort vilket är trist, det är dock ganska lätt att rensa bort en del av dem. De brukar inte synas till på dagen men på kvällen brukar många ha kommit upp ovanpå sanden och det ser ju inte så kul ut. [:o]
#22 - 9 augusti 2006 07:47
Jag har haft mina sandsnäckor i några dagar och än så länge så har jag erfarenheten att snäckorna inte klarar att ta sig ner i sanden som jag har i ena karet. Det är svart råda sand på 0,2-03 mm i kornstorlken. Så den är kompakt och snäckorna kan visserligen gräva pyttesmå gropar men verkar inte kunna ta sig ner och gräva ner ig. Dom är alltså på sanden hela tiden.

Dock så har alla i andra karet grävt ner sig duktigt. Där är det 2-3 mm engelst sjösten.

:D
#23 - 20 september 2006 08:55
kastar in en länk till en sida med LITE info..

http://www.snailshop.co.uk/html/trumpet_snails.html
#24 - 20 september 2006 18:15
Hur stort kar måste de ha?? Kan man ha dom med kampfisk i 25 l??
Låter som en väldigt praktisk snäcka:D Finns det nån annan liten sort som passar lika bra??

Funderar lite på att starta upp mitt lilla kar....
Om det inte går får jag väll städa lite oftare då.
#25 - 20 september 2006 18:34
Fellan skrev:
Hur stort kar måste de ha?? Kan man ha dom med kampfisk i 25 l??

Låter som en väldigt praktisk snäcka:D Finns det nån annan liten sort som passar lika bra??

Funderar lite på att starta upp mitt lilla kar....

Om det inte går får jag väll städa lite oftare då.

Ja, för snäckornas del så går nog 25 liter fin-fint..:D
#26 - 21 september 2006 19:54
Jahapp, får väll ta å spana in dom lite noggrannare då ;)

Var kan man köpa dom??
#27 - 21 september 2006 20:32
Kan berätta att mina Mesonoemacheilus triangularis knaprar malajsiska sandsnäckor som godis. Fyra triangularisar har helt utrotat snäckorna i mitt 160'a på under en månad, och jag hade bokstavligen tusentals - hela bottnen rörde sig vid matdags.
Triangularisarna verkar äta småttarna hela, och sliter de vuxna ur skalet.
#28 - 22 september 2006 09:43
Azur skrev:
Kan berätta att mina Mesonoemacheilus triangularis knaprar malajsiska sandsnäckor som godis. Fyra triangularisar har helt utrotat snäckorna i mitt 160'a på under en månad, och jag hade bokstavligen tusentals - hela bottnen rörde sig vid matdags.

Triangularisarna verkar äta småttarna hela, och sliter de vuxna ur skalet.

Måste vara en väldigt brutal botiaart det där :p Jag hade 5 st Praktbotior som var dryga decimetern stora, de lyckades få mig att tro att de Malaysiska var utrotade i mitt 720 l kar. En vecka efter att de flyttat ur karet så hade jag fullt av Malaysiska i karet igen... så jag tror att dom är lite smarta också... snäckorna alltså ;)
#29 - 22 september 2006 09:44
Fellan skrev:
Jahapp, får väll ta å spana in dom lite noggrannare då ;)

Var kan man köpa dom??

Kolla annonserna här på Zoopet ;)
#30 - 18 februari 2007 18:58
Tant Nancy skrev:
Jag har millioners malaysiska... PM:a mig så ordnar vi det..

förlåt att jag frågar men skulle inte jag kunna få köpa en eller två då?
#31 - 1 juni 2007 21:37
miiaoo skrev:
Jag har haft mina sandsnäckor i några dagar och än så länge så har jag erfarenheten att snäckorna inte klarar att ta sig ner i sanden som jag har i ena karet. Det är svart råda sand på 0,2-03 mm i kornstorlken. Så den är kompakt och snäckorna kan visserligen gräva pyttesmå gropar men verkar inte kunna ta sig ner och gräva ner ig. Dom är alltså på sanden hela tiden.

Dock så har alla i andra karet grävt ner sig duktigt. Där är det 2-3 mm engelst sjösten.

:D
Perfekt! Det är inlagt i hårddisken för framtida bruk :).

Förresten, din länk till info om sandsnäckorna fungerar inte tyvärr :(.
#32 - 5 augusti 2010 22:06
Fråga! Jag kommer ha rådasand (0,4 - 0,8 mm.) i mitt nya akvarium, kommer de inte klara att gräva ner sig då? Hade tänkt skaffa några, om det blir för många får jag låna några Botia Striata från 400L akvariet ;)
Ska de vara bra för växterna då? genom att ge dom luft, menar jag.. De attakerar dem inte?
#33 - 6 augusti 2010 01:11
Har bara bra saker att säga om mina! De gräver sig ner i både grov och fin sand, är snälla mot växter, "matar" dvärgbotiorna och rör inte växterna. Mina blir inte katastrofalt många, men då är jag snålmatare. ;)

Annons