[quote=Nizztos]Liten undring om dessa.
Har läst att somliga hatar dem och andra älskar dem. Exakt vilken nytta gör de för akvariet? Vända sand i all ära, men vad exakt är nyttan med det?
Att de äter alger och överblivet foder förstår jag, men är det allt?[/quote]
Jag har ju alltid haft Malaysiska, så jag vet lite om vad som händer utan, men man har ju hört en del. Vad jag har förstått så kan växternas rötter ruttna i sandbotten om den inte blir luftad, det kan också bildas sumpgas som visst inte är så nyttigt för fiskarna. Detta är bara vad jag hört, inget jag säkert vet.
Snäckor är bra som städare av foderrester som du skriver, fördelarna med just Malaysiska är att man slipper se dem om de hålls i vettigt antal, de kommer nämligen bara upp på natten och precis när man matat. Har man botior, ja, då ser man knappt till dem alls. Dessutom verkar de konkurrera ut alla små kanelbullesnäckor, så man slipper ha dem överallt.
Den stora nackdelen med dem är väl om man har yngelkar och får dem där, då får man försöka hålla efter antalet för att det ska bli nån mat över till ynglen.
Hos mig är det i alla fall hatkärlek som gäller. Jag gillar dem i mina stora kar, men jag hatar dem i min odlingsställning.