Snäckor köpta utomlands

#1 - 26 juli 2014 15:01
Hej jag är ny här på zoopet, men även med akvarium! Jag har varit i Frankrike precis, och jag har köpt snäckor som man får i en korg (äkta snäckor inte plast.) Jag undrade om man kan lägga i dem snäckorna i akvariet! Hoppas hoppas! Jag förstår att man antingen måste koka eller skölja innan man lägger ner dem men kan ni förklara i detalj hur man ska göra? Tack på förhand!
tacksam för snabbt svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 juli 2014 15:12
Ja det kan man. Om de är köpta som dekorationssnäckor så förutsätter jag att de är rengjorda
#3 - 26 juli 2014 15:40
Ja det kan man. Om de är köpta som dekorationssnäckor så förutsätter jag att de är rengjorda

Tack för svar! Men om jag också har plockat stenar och snäckor vad ska jag göra med dem då? Koka eller något annat? Och hur ser man om dem innehåller giftiga ämnen, om man ser det? Jag har hört att man kan hälla ättika på stenarna och ser om dem innehåller kalk?
jag tror inte dem är gjorda för akvariedekorationer!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 juli 2014 16:23
Fisklivet skrev:
Tack för svar! Men om jag också har plockat stenar och snäckor vad ska jag göra med dem då? Koka eller något annat? Och hur ser man om dem innehåller giftiga ämnen, om man ser det? Jag har hört att man kan hälla ättika på stenarna och ser om dem innehåller kalk?

jag tror inte dem är gjorda för akvariedekorationer!

Snäckskal består av kalk så om du av någon anledning inte vill ha kalk i akvariet sä kan du inte ha snäckskal.
Om du har plockat dom själv så koka dom för det kan ju finnas något av innehållet kvar
#5 - 26 juli 2014 16:33
Snäckskal består av kalk så om du av någon anledning inte vill ha kalk i akvariet sä kan du inte ha snäckskal.

Om du har plockat dom själv så koka dom för det kan ju finnas något av innehållet kvar

Har hört att det man inte ska ha snäckor och stenar med mycket kalk i, men vad vet jag! Okej tack för svaret!

Annons