Snäckor kippar luft vid ytan

#1 - 27 maj 2006 20:06
Senaste veckorna har jag lagt märke till att flera av snäckorna i akvariet hänger upp-och-ned på blad i ytan och med "mun"-rörelser ser ut att försöka ta in luft. Man skulle kunna tro att dom är i akut brist av syre... men så är det väl knappast. Jag har kardinalfiskar och kardinalfiskyngel i akvariet och dom förefaller pigga och är mycket livliga.

Brukar snäckorna hålla på så fast jag inte märkt det förut eller är snäckornas betéende ett tecken på att något inte står rätt till med vattnet i akvariet?

Tacksam för svar!
#2 - 27 maj 2006 20:12
Mina snäckor gör likadant, ialla fall endel av dem. Fast jag har aldrig tolkat det som att de kippar efter luft då inte heller mina fiskar verkar må dåligt på något sätt. Trodde de hittade nåt gott på ytan eller råkat flyta upp och inte lyckats ta sig ner igen. Å andra sidan verkar de kunna ta sig fram lika bra på ytan som på fast material, så jag tror nog de helt enkelt gillar att äta av "yt-filmen".
#3 - 28 maj 2006 16:36
De andas. Pulmonata är en stor grupp lungsnäckor som måste gå upp till ytan och andas luft. Inte särskilt ofta men ibland.

Kolla lungorna på den här bilden:
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/resources/Grzimek_inverts/Pulmonata/v02_id344_con_pulanat.jpg/medium.jpg
#4 - 28 maj 2006 16:49
tufft, aldrig tänk på att sniglarna har så mycket inre organ.. :)
#5 - 30 maj 2006 19:50
Aha, intressant! Så landlevande och vattenlevande snäckor (och antagligen också sniglar) har samma typ av andningsorgan då förmodligen... Inte så konstigt när man tänker efter...

Annons