Snäckor i sanden

#1 - 5 mars 2010 06:44
Okej, lite svårt att förklara men jag ska försöka.

De senaste veckorna har jag märkt att sanden rör sig på botten och jag har alltid undrat vad fan kan det va, men igår kväll såg jag äntligen vad det var.....snäckor ???

Själva snäckan är grå med svarta prickar på skalet och skalet är avlångt....vad kan det va för snäcka som jag har fått med mig ??

Tack på förhand.
#2 - 5 mars 2010 06:48
Malajsisk sandsnäcka.
#3 - 5 mars 2010 06:53
Azur skrev:
Malajsisk sandsnäcka.

nja, har googlat lite bilder, skalet har samma form men färgen är inte samma men men det kan ju va någon form av denna snäcka.

Tack
#4 - 5 mars 2010 06:59
nja, har googlat lite bilder, skalet har samma form men färgen är inte samma men men det kan ju va någon form av denna snäcka.

Tack

färgteckningen på dessa malayer skiftar ganska rejält, är formen densamma så kan jag nästan sätta pengar på att det är just malayer, liknande snäckor är relativt sällsynta i akvarier vad jag förstått .
#5 - 5 mars 2010 07:02
Marnat skrev:
färgteckningen på dessa malayer skiftar ganska rejält, är formen densamma så kan jag nästan sätta pengar på att det är just malayer, liknande snäckor är relativt sällsynta i akvarier vad jag förstått .

okej, ja då måste det stämma:)

undrar bara hur fan jag har fått med dem, jaja, roligt att man har lite luftning i botten också:D
#6 - 5 mars 2010 07:04
okej, ja då måste det stämma:)

undrar bara hur fan jag har fått med dem, jaja, roligt att man har lite luftning i botten också:D

säkerligen från någon växt, alla lyckas få med dessa utom jag :( Och jag vill ha dem haha
#7 - 5 mars 2010 07:09
Marnat skrev:
säkerligen från någon växt, alla lyckas få med dessa utom jag :( Och jag vill ha dem haha

Haha så kan det gå, men jag ska säga att jag har fått med mig en massa skumma snäckor den senaste tiden har t o m fått med mig äppelsnäckor och andra färgglad saker också haha:D
#8 - 5 mars 2010 07:12
Haha så kan det gå, men jag ska säga att jag har fått med mig en massa skumma snäckor den senaste tiden har t o m fått med mig äppelsnäckor och andra färgglad saker också haha:D

lyckost!!!

Jag har helt ärligt inte ens skräpsnäckor i mitt kar, konstigt nog
Bilagor:
#9 - 5 mars 2010 07:36
Marnat skrev:
lyckost!!!

Jag har helt ärligt inte ens skräpsnäckor i mitt kar, konstigt nog

Jag odlar snäckor för allt vad tygen håller... men de växer ju i snigelfart(!):(

Jag vill ha så många jag bara kan.. de jag släpper i hos Dvärgkulfiskarna och Praktbotiorna har bara sekunder kvar i livet.. Jag hinner inte odla tillräckligt!?!? [:(!]
#10 - 5 mars 2010 07:38
Marnat skrev:

Kommer du till auktionen i morgon ska du få!
#11 - 5 mars 2010 07:50
Mumin skrev:
Kommer du till auktionen i morgon ska du få!

auktion???? Imorgon??

WTF då måste jag ju sälja något icke akvarierelaterat så även jag kan handla :P
#12 - 5 mars 2010 08:30
Blev också förvånad häromdagen när jag hittade en sådan, Malaysisk Sandsnäcka i vårt kar. Dock valde den fel kar att komma till eftersom vi har Anentome Helenor i det, Snäckätande sniglar, så den blev nog deras middag ganska omgående. De är ju bara bra att ha och förökar sig på egen hand så kanske får du fler om du har tur.

Annons