Snäckor i akvariumet

#1 - 28 september 2003 11:35
Har jag på rutor och växter, små små saker...går de inte att få bort, man kan förvisso plocka upp dem när man ser dem men varför kommer de dit och går det att få bort dem?!
#2 - 28 september 2003 11:38
Köp tex. en praktbotia och snäckorna är borta på nån vecka.
#3 - 28 september 2003 11:40
Nu är det så här att jag är en rookie på akvarium så förlåt min dumma fråga men vad är en praktbotia? [:)]
#4 - 28 september 2003 11:41
Kolla i artregistret på zoopet.
#5 - 28 september 2003 11:43
Flubenol dödar sniglar och snäckor.
#6 - 28 september 2003 11:44
Nej praktbotian blir alldeles för stor för ditt akvarium. På en vecka hinner den kanske inte bli för stor dock =). Dvärgbotian vore lämpligare http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=265 ..
Du får plocka upp dom för hand. Det gör jag.
#7 - 28 september 2003 11:45
Ursprungligen skickat av goldenartic

Kolla i artregistret på zoopet.

okidoke! Tack!
#8 - 28 september 2003 11:46
Ursprungligen skickat av mrsonk

Flubenol dödar sniglar och snäckor.

ska jag titta på! Tack!
#9 - 28 september 2003 11:48
Ursprungligen skickat av Igelkott

Nej praktbotian blir alldeles för stor för ditt akvarium. På en vecka hinner den kanske inte bli för stor dock =). Dvärgbotian vore lämpligare http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=265 ..

Ska kolla på den!
Det är så svårt plocka snäckor för hand när de sätter sig på växterna...
#10 - 28 september 2003 18:07
Ursprungligen skickat av Doran

[quote]Ursprungligen skickat av Igelkott

Dvärgbotian vore lämpligare http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=265 ..

Ska kolla på den!
Det är så svårt plocka snäckor för hand när de sätter sig på växterna...
[/quote]

Mina dvärgbotiorn äter inte upp snäckorna. Pakistanbotior och Botia striata däremot sköter jobbet galant.
#11 - 28 september 2003 18:13
Jag tillhör dem som efter mycket tvekande köpte ett stim med 5st Skunkbotior (Botia Morleti). Och nu efter drygt en vecka finns inte en snigel kvar i akvariet.

Skunkbotian är en billig fisk (jag betalade 24:-/st) som inte blir mer än 10cm lång. De är lite mer aggressiva än mina vanliga ungfödare, men det har hittills gått bra.

Om de inte var så snabba och kvicka att de är nära på omöjliga att fånga upp ur ett akvarium så skulle det säkert vara en idé att låna några sådana från någon bekant under ett par veckor. De gör rent hus ganska snabbt, och sedan "behöver" man dem inte förrän man fått med några sniglar med någon växt eller så.

Swetrot
#12 - 28 september 2003 18:37
Jag tillhör dem som efter mycket tvekande köpte ett stim med 5st Skunkbotior (Botia Morleti). Och nu efter drygt en vecka finns inte en snigel kvar i akvariet.

Skunkbotian är en billig fisk (jag betalade 24:-/st) som inte blir mer än 10cm lång. De är lite mer aggressiva än mina vanliga ungfödare, men det har hittills gått bra.

Om de inte var så snabba och kvicka att de är nära på omöjliga att fånga upp ur ett akvarium så skulle det säkert vara en idé att låna några sådana från någon bekant under ett par veckor. De gör rent hus ganska snabbt, och sedan "behöver" man dem inte förrän man fått med några sniglar med någon växt eller så.

Swetrot
#13 - 28 september 2003 20:06
mata lite mindre & se till att byta vatten ordentligt så kommer sniglarna minska...de lever på överbliven mat & älger & sånt..
#14 - 28 september 2003 20:32
Om man har Botior i karet i en evighet, så är det ändå så att när man tar bort dem så kommer snäckorna tillbaka...
Att använda snäckdödarmedel kan göra att millioners döda snäckor kvaddar vattenvärdena i stället.
Jag har funderat på att låta Botiorna göra så rent de kan och sedan köra snäckmedel, någon som har några kommentarer om detta????
Vet någon om det finns fiskar som är känsliga för snäckmedlet, tänker då på Botior och malar kanske???
#15 - 28 september 2003 21:17
När man ändå byter vatten så kan man ju passa på att plocka ur alla snäckor man ser samtidigt (=bortförande av avfall som snäckorna har i sina magar)/Cecilia
#16 - 28 september 2003 21:20
Min erfarenhet av snäckor är att de kommer tillsammans med nyinköpta växter, så jag brukar alltid försiktigt rengöra dessa under rinnande vatten med fingrarna, många gånger följer det då med små snäckor som annars skulle ha hamnat i akvariet. Ett annat knep för att ta kål på dom är att ta ur alla fiskar och inredning, skrapa rent rutorna, tömma ut vattnet och slänga in gruset i ugnen i 250 grader 1-1½ timme. Dödar defenitivt allt levande inklusive snäckor! Låt gruset få svalna innan du häller tillbaka det i akvariet. Då du fyller på med nytt vatten kommer det innom de närmaste dagarna att flyta upp döda snäckor som du fångar upp med en håv eller hålslev.
#17 - 28 september 2003 21:57
Hehe man blir ju nästan hungrig när kampfisken pratar om ungen hela tiden.
#18 - 29 september 2003 15:21
Kampfisken, då försvinner snäckorna för alltid?!

Annons