Snäckor i akvariet - hur får man bort dom?

#1 - 25 augusti 2014 20:13
Så min syster har fått små snäckor i akvariet igen som följde med nya växterna.
Då detta hänt förr, och hela karet fullkomligt kryllade av snäckor efter att hon varit på semester 2v, så undrar hon hur man lättast blir av med dom?

glaset var övertäckt med snäckor och vissa stora som enkronor!
hon gör alltid ren växterna som köps och har klarat sig utan snäckor länge - tills nu....

det det är ett litet akvarium förresten, typ 50-60l och diamantformat och det finns en 14årig ancistrus och nya black mollys. Så även om det finns snäckätande djur skulle de inte få plats.
#2 - 25 augusti 2014 20:15
Dra ner på matningen!
#3 - 25 augusti 2014 20:15
En kulfisk skulle allt få plats! ;)
#4 - 25 augusti 2014 20:21
Dör dom ut av sig själv då? De förökar sig ju så snabbt krabaterna... Och käkar på levande växter verkar det som?
#5 - 25 augusti 2014 20:22
Skulle själv skaffa några Anatome Helena så löser det sig själv efter ett tag.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 augusti 2014 20:23
Anetome helena skulle funka.
Sedan som åheim skriver så är anledningen till att det blir många i akvariet att det har matats för mycket och då behövs snäckorna verkligen. Själv lägger jag alltid ner snäckor i mina akvarier för att hjälpa till med att äta upp "skit" och eftersom jag inte övermatar så blir de aldrig så många att de stör.
#7 - 25 augusti 2014 20:28
Haha dom är ju så läskiga!
Ska hälsa det om maten och hålla koll på värdena då, om snäckorna plockas bort. :)
Dom gömmer sig bra i den orangea sanden :D
#8 - 15 oktober 2014 17:29
Hur effektiva är Helena?
Låt säga att man vill/kan behålla ett visst bestånd av sandsnäckor men har hundratals - fixar 3 Helena detta eller hur många behöver man?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 15 oktober 2014 17:42
TommySt skrev:
Hur effektiva är Helena?

Låt säga att man vill/kan behålla ett visst bestånd av sandsnäckor men har hundratals - fixar 3 Helena detta eller hur många behöver man?

Dom fixar det - men det tar tid
#10 - 15 oktober 2014 18:01
Hade i 5 iHelenor mitt 450 med en miljard snäckor i. Har säkert 30 Helenor nu. Upplever beståndet som 1/3 mindre av snäckorna nu.
#11 - 15 oktober 2014 18:47
OK - efter ett tag möts väl kurvorna i ett "break-even-kryss" då, när Helenorna börjat föröka sig. :)

La i just 3 st Helena i ena karet i förra veckan.
Har noterat att de (såhär långt mestadels) gräver ner sig i sanden.
För att dra sig undan (fisktrafiken i väntan på natten) - eller månne för att jaga (sandsnäckorna)?!
#12 - 15 oktober 2014 19:20
Släpper du i Helenor så kommer du förr eller senare enbart ha Helenor i karet som då börjar svälta och dö undan tills de matchar den mängd föda som finns i karet.

Annons