Man får som sagt tänka på att Praktbotiorna, som är de bästa snäckätarna, blir stora och är stimfiskar. De tar dessutom inte snäckor i sanden och inte heller snäckrom i skrymslen där snäckor kommer in men inte botiorna. Detta innebär att de, som annan mekanisk sanering, inte tar bort snäckorna helt (om man inte har en väldig tuf) utan bara håller dem på en rimlig nivå.
Sedan måste man också tänka på vad man ska ha akvariet till... Jag har flera kar som jag odlar Ancistrus och förhoppningsvis så småningom andra malar i, sedan har jag ett kar där jag odlar romläggande fiskar... I dessa kar kan jag bara inte ha snäckor... romläggarnas rom blir genast uppäten av snäckorna och i malkaren äter snäckorna upp malynglens mat. Eftersom yngel dessutom behöver mängder med mat så gynnar det snäckorna och de förökar sig explosionsartat. Desstuom kan jag inte använda mig av botior, eftersom dessa äter malynglen...Jag har nu givit upp och bestämt mig för att sanera alla odlingskar med hjälp av snäckgift... detta gör jag på följande sätt:
Jag har flyttat ihop fiskar så jag har ett tomt kar... där sanerar jag med snäckmediciner tills jag är säker på att de är utrotade. Att jag låter karet vara tomt är för att kunna överdosera och dessutom behöver jag inte oroa mig för de Nitrittoppar som blir när de döda snäckorna i sanden börjar ruttna. När allt är sanerat och klart så kan starta upp med Nitrivec och fiskar dit för att kunna sanera nästa kar, som jag sedan kommer att kunna starta upp med inkört snäckfritt vatten... Sedan kommer jag att hälla i normaldos snäckmedel så snart jag ser en snäcka i något av de sanerade karen (lägre dos om jag har malar, som ju inte tål koppar)... då är det inte sådana mänder med snäckor att vattnet påverkas av förmultningen heller...
Snäckmedel som jag testat hittills (i utrotning av Malaysiska sandsnäckor, som är svårare än andra):
JBL:s Snectol, fungerar skapligt... man får upprepa två till tre gånger, men medlet är ju ganska billigt så det är OK...
zMf:s Limnacid.. karet var snäckfritt efter två behandlingar, men den lite bättre effekten av medlet uppvägs inte av det höga priset.
Tropcal:s Limna-Tox, har jag använt i dag och kan inte svara för effekten än. Det var krångligt att använda eftersom man var tvungen att höja pH till 8 och tempen till 30 grader... inget för den som vill ha fiskarna i karet vid bekämpningen alltså.