Snäckor i akvariet...

#1 - 1 mars 2004 08:36
Hej!
Jag undrar hur man bäst blir av med snäckor i akvariet. Vilket medel är bäst att utplåna dessa äckliga varelser? Jag har förut använt Schnektol och nu i helgen prövade jag Snailpur. Hade medlet i akvariet över natten och rengjorde sedan akvariet dagen därpå för att sedan på kvällen se att några snäckor överlevt och rörde lite på sig. Men att dom verkade inte så aktiva, som förlamade. Man ska visst behandla igen efter ca 8 dagar...

Finns det någon fisk annars som är bra på att äta snäckor - utan att behöva ett stort stim av samma art för att må bra?

Mitt akvarium är ett mycket litet på endast 45 liter. Däri bor det två utvuxna ancistrusmalar (honor) på runt 10 cm.
Ska snart starta upp ett akvarium på 200 liter, ska bli så kul!!

Tacksam för svar!
Mvh, Eloise.
#2 - 1 mars 2004 08:56
Du kan alltid skaffa dig ett par praktbotior,hade själv problem med snäckor ett tag men 2dagar senare var dessa borta!Det enda som är negativt med dessa fiskar är att de blir så stora (ca.30 cm!)Men de växer långsamt. Det bästa är att ha ett par av dessa eftersom dom verkligen gillar att busa.

Mvh. Lillafisken
#3 - 1 mars 2004 20:27
Skulle du du vilja ha bort dom så har jag följande råd. Har du ett större kar så rekomenderar jag praktbotia som jag själv har. Har du mindre kar så finns det mindre arter av botior som du kan hitta här på "fiskar" om du skriver botia. Alla botierna är kända för att äta sniglar men endast praktbotian klarar vuxna sniglar. De små äter upp snigelbebisarna och till slut så blir de vuxna gamla och dör , så resultatet blir det samma efter en längre tid.

Lycka till!
#4 - 1 mars 2004 20:42
Läste någonstans att man kunde lägga i en rå köttbit, släcka ljuset, och en timme senare skulle det vara fullt av snäckor på köttet!
Är detta en skröna eller något som verkligen funkar? Kan det vara vad för kött som helst?
Någon som vet? Har verkligen behov av snäckbekämpning i mina mindre akvarier. (I och för sig mitt större också för jag har nog fått tag på lata Pakistanbotior - de håller INTE efter snäckorna...)
#5 - 1 mars 2004 21:18
Lägg i ett kopparmynt (t.ex. en 50-öring av den röda sorten).
#6 - 1 mars 2004 21:28
Verkar livsfarligt att stoppa i en 50 öring.Blir nog koppar förgiftning..Ingen bra idé alls
Fredrik
#7 - 1 mars 2004 22:05
Jo livsfarligt, faktiskt för det mesta levande, men snäckor är betydligt känsligare än fiskar och växter.

Regnvatten som rinner av ett kyrktak av koppar slår ut allt lägre vattenliv där det kommer ut.

Snäckbekämpningsmedicinerna innehåller koppar som verksam beståndsdel, enda skillnaden är att det kostar otroligt mycket mer och doseringen blir lättare.

Själv har jag snäckor i alla mina akvarier och gillar dem. Men vill man ha ihjäl dem kan man ju välja olika sätt, biologisk, mekanisk eller kemisk bekämpning. Fråga LRF vad det tycker om kemikalier, de hade kanske föreslagit att byta ut hela bottensanden mot mynt?
#8 - 1 mars 2004 22:09
Praktbotior är ju egentligen stimfiskar...

Köp dom nu, låt dom rensa bort dina snäckor och flytta dom sedan till ditt 200 liters när dom blir för stora...
Fija
#9 - 6 mars 2004 11:48
Hur stora och gamla blir såna där vanliga snäckor? Jag har iaf. två i mitt salamanderakvarium, den ena växer jättesnabbt.. Rätt söt.. De måste kommit in med javamossan.. Hur snabbt förökar de sig? Behövs det hona och hane?
#10 - 6 mars 2004 12:52
Jag hittade 1 snäcka för ca 1-2 månader sen, nu häromdan hittade jag 1 till, båda avlägsnade och nerspolade.
Dom var RIKTIGT vidriga.
Som slemklumpar!
#11 - 6 mars 2004 13:17
Ursprungligen skickat av andersalhbin

Läste någonstans att man kunde lägga i en rå köttbit, släcka ljuset, och en timme senare skulle det vara fullt av snäckor på köttet!

Är detta en skröna eller något som verkligen funkar? Kan det vara vad för kött som helst?

Någon som vet? Har verkligen behov av snäckbekämpning i mina mindre akvarier. (I och för sig mitt större också för jag har nog fått tag på lata Pakistanbotior - de håller INTE efter snäckorna...)

Ju det stämmer...Men inte på så kort tid som en timme, däremot vet jag att över en natt ger bra resultat, bör tilläggas att metoden bör upprepas några gånger, det garanterar inte utrotning av dessa men en markant minskning då man slipper se dom på ett tag.

#12 - 6 mars 2004 13:19
jag tycker att snäckor när jättebra att ha i kar. De är ett naturligt inslag i akvariummiljön, och åller efter från skräp.
Snäckor tror jag är en slags hermafroditer, dvs. varken hanar el. honor. Men det kan också varaså att de under en tid är hanar, sedan honor osv. Vissa har en sådan livscykel...
Annars så brukar banjomalar äta snäckor, i alla fall min...
#13 - 6 mars 2004 13:21
Ursprungligen skickat av Fija

Hur snabbt förökar de sig? Behövs det hona och hane?

Nej de är hermafroditer så det räcker med en för å bli många.

#14 - 6 mars 2004 14:12
Jag hade också gärna tagit emot något bra tips på hur man blir av med snäckor. Blev rekommenderad praktbotier, köpte det men lika många snäckor är kvar efter drygt en månad. Kan detta bero på att fisken har för mycket man så att botierna inte tar snäckorna?
#15 - 6 mars 2004 14:13
Ursprungligen skickat av nattensfurste

Jag hade också gärna tagit emot något bra tips på hur man blir av med snäckor. Blev rekommenderad praktbotier, köpte det men lika många snäckor är kvar efter drygt en månad. Kan detta bero på att fisken har för mycket man så att botierna inte tar snäckorna?

Hur stora var/är Botierna???
#16 - 6 mars 2004 16:56
Man får som sagt tänka på att Praktbotiorna, som är de bästa snäckätarna, blir stora och är stimfiskar. De tar dessutom inte snäckor i sanden och inte heller snäckrom i skrymslen där snäckor kommer in men inte botiorna. Detta innebär att de, som annan mekanisk sanering, inte tar bort snäckorna helt (om man inte har en väldig tuf) utan bara håller dem på en rimlig nivå.
Sedan måste man också tänka på vad man ska ha akvariet till... Jag har flera kar som jag odlar Ancistrus och förhoppningsvis så småningom andra malar i, sedan har jag ett kar där jag odlar romläggande fiskar... I dessa kar kan jag bara inte ha snäckor... romläggarnas rom blir genast uppäten av snäckorna och i malkaren äter snäckorna upp malynglens mat. Eftersom yngel dessutom behöver mängder med mat så gynnar det snäckorna och de förökar sig explosionsartat. Desstuom kan jag inte använda mig av botior, eftersom dessa äter malynglen...Jag har nu givit upp och bestämt mig för att sanera alla odlingskar med hjälp av snäckgift... detta gör jag på följande sätt:
Jag har flyttat ihop fiskar så jag har ett tomt kar... där sanerar jag med snäckmediciner tills jag är säker på att de är utrotade. Att jag låter karet vara tomt är för att kunna överdosera och dessutom behöver jag inte oroa mig för de Nitrittoppar som blir när de döda snäckorna i sanden börjar ruttna. När allt är sanerat och klart så kan starta upp med Nitrivec och fiskar dit för att kunna sanera nästa kar, som jag sedan kommer att kunna starta upp med inkört snäckfritt vatten... Sedan kommer jag att hälla i normaldos snäckmedel så snart jag ser en snäcka i något av de sanerade karen (lägre dos om jag har malar, som ju inte tål koppar)... då är det inte sådana mänder med snäckor att vattnet påverkas av förmultningen heller...

Snäckmedel som jag testat hittills (i utrotning av Malaysiska sandsnäckor, som är svårare än andra):
JBL:s Snectol, fungerar skapligt... man får upprepa två till tre gånger, men medlet är ju ganska billigt så det är OK...
zMf:s Limnacid.. karet var snäckfritt efter två behandlingar, men den lite bättre effekten av medlet uppvägs inte av det höga priset.
Tropcal:s Limna-Tox, har jag använt i dag och kan inte svara för effekten än. Det var krångligt att använda eftersom man var tvungen att höja pH till 8 och tempen till 30 grader... inget för den som vill ha fiskarna i karet vid bekämpningen alltså.
#17 - 6 mars 2004 18:30
Jag håller med malawi´n, inget ont om snäckor i akvarium. Lite mer naturligt med lite "lägre liv" i vattnet. Jag vet int ehur det funkar om man satsar hårt på växtakvarium men jag kör med rötter och stenar för ciklider så jag har ingenting alls emot snäckor i mina kar, tvärtom. Har tom. försökt "införa" snäckor till mina kar men jag antar att Kräftuslingarna ser dom som en utmärkt födokälla...

Jag förstår dock Nancs resonemang att snäckor inte funkar i kar där man har rom eller små malyngel. Var sak på sin plats.

MVH
/Jens
#18 - 6 mars 2004 19:49
Praktbotior som tar snäckorna, pasarmalar som ränsar botten och en vitprickig taggmal som renar glaset. Det är vad man behöver för att allt ska se rent och fint ut.
#19 - 6 mars 2004 20:35
Ok,, iden med 50öringar låter guld i mina öron mest för att jag har en satans massa växter jag vill ha kvar men inga djur från och med i morrgon! :)) (ska byta inriktnig så fiskar och räkor byter tank) Frågan är då denna: tar växterna stryk av en koppar topp eller är det bara snäckorna som dör bort? (jag lekte med iden att hälla på grava mängder salt men blev avrådd)
#20 - 6 mars 2004 20:55
Koppars giftighet: Det beror nog på vilken koncentration du får. Mina varmvattenrör läcker så mycket koppar att snäckorna tvärdör. Effekten är nästan omedelbar, redan medan jag fyller på varmvatten stänger de locket och trillar ner på bottnen, byter jag inte ut *allt* vattnet till vatten från kallvattenskranen så dör de efter några dagar. När jag flyttade hit hade jag inte en tanke på att det kunde vara det så jag bytte glatt med ljummet vatten och kunde inte begripa varför snäckorna la sig på bottnen och möglade, jag märkte inga andra problem mer än att några av de ynglen jag hade på uppväxt fick missbildningar i skelettet. Numera byter jag bara med kallvatten och sparar till en ny varmvattenberedare istället för akvarieprylar.
#21 - 6 mars 2004 21:02
En liten annorlunda fråga lägger jag in i den här tråden! Kan man ha praktbotior tillsammans med malawi i ett 375-liters?
#22 - 6 mars 2004 21:11
Finns det nån hemsida nånstans med bilder på olika snäckor?
Finns väll en uppsjö av olika sorter.
#23 - 6 mars 2004 21:14
Ursprungligen skickat av Patrik_Tq

Finns det nån hemsida nånstans med bilder på olika snäckor?

http://www.applesnail.net/content/snails_various.php
#24 - 6 mars 2004 21:26
Tack för länken !
Käkar praktbotian upp "ramshorn" sorten?
#25 - 6 mars 2004 22:59
Ursprungligen skickat av dgqlof

Koppars giftighet: Det beror nog på vilken koncentration du får. Mina varmvattenrör läcker så mycket koppar att snäckorna tvärdör. Effekten är nästan omedelbar, redan medan jag fyller på varmvatten stänger de locket och trillar ner på bottnen, byter jag inte ut *allt* vattnet till vatten från kallvattenskranen så dör de efter några dagar. När jag flyttade hit hade jag inte en tanke på att det kunde vara det så jag bytte glatt med ljummet vatten och kunde inte begripa varför snäckorna la sig på bottnen och möglade, jag märkte inga andra problem mer än att några av de ynglen jag hade på uppväxt fick missbildningar i skelettet. Numera byter jag bara med kallvatten och sparar till en ny varmvattenberedare istället för akvarieprylar.

Men dödar jag växterna också? (funderar på ungerfär fem-tio spänn femtioöringar)
#26 - 7 mars 2004 12:55
Det är två stycken botier som är ca 5-6cm stora. Jag har inte märkt att det har blivit någon minskning av snäckorna utan snarare tvärt om. Det blir bara fler! Dom sitter överallt så det kan inte vara att botierna inte kommer åt dom.
#27 - 7 mars 2004 13:41
Nu är det ju så att har du två st Praktbotior i 112 liter så kan du inte förvänta dig att de ska jobba särskilt effektivt! Kolla här http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=262 !!! Praktbotiorna behöver ett 250 l akvarium och är en stimfisk (vilket betyder att det bör vara sisådär 6 individer, minst)... Dina botior mår säkert inte bra och därför har de säkert inte lust att käka snäckor heller...
#28 - 7 mars 2004 13:43
Jag har en fråga angående koppar också... om jag nu använder ett kopparkärl eller liknande för att utrota snäckorna i mitt blivande malodlingskar... hur blir jag sedan av med all koppar i karet??? Eftersom malarna är känsliga för koppar vill man ju inte få kvar för mycket... Finns den mesta kopparen i vattnet så att det räcker med ett 100 % vattenbyte, eller finns det risk för att jag får kopparansamlingar i min nästan 1 dm tjocka sandbädd....
#29 - 7 mars 2004 14:01
det var någon som skrev att man kunde köpa en slöjstjärt så skuklle den äta upp snäckan men jag fick en snäcka och gav den till min kompis som har en rundskål med 2 slöjstjärtar och den lever.
#30 - 7 mars 2004 14:45
Nu kan jag ge mera besked runt Tropcal:s Limna-Tox snäckmedel... Fixade allt enligt förpackningen, höjde temp till 30 grader och pH över 8... sedan doserade jag som man skulle. Efter 4-5 timmar skulle det vara dax att plocka upp alla döda snäckor... det var lätt eftersom det inte fanns några döda, utan alla kröp omkring som om inget hänt... det var i går kväll..
I dag hällde jag i resten av flaskan = dubbel dos... nu har det gått 4-5 timmar och alla kryper fortfarande omkring... inte ens de små runda vanliga snäckorna har dött! Helt klart är detta inget medel som jag kommer att köpa igen... i morgon åker en kopparbunke ner i karet om alla fortfarande lever...

Men hur var det nu, hur blir man av med kopparn i vattnet????
#31 - 7 mars 2004 17:38
Nanc: En viss mängd koppar blir säkert kvar i bottnen, vissa saltvattensbottnar blir mer eller mindre förstörda av koppar, men vanlig akvariesand borde rätt snabbt bli urlakad, speciellt om du gör ett par 100%-iga vattenbyten med någon dag mellan. Jag tror inte koppar reagerar med sanden, utan den finns i vattnet som finns kvar där. Men detta är bara mina gissningar.
#32 - 7 mars 2004 17:45
Ursprungligen skickat av jolon

Men dödar jag växterna också? (funderar på ungerfär fem-tio spänn femtioöringar)

Ingen aning, men den kopparhalten som avrättat mina snäckor har inte påverkat växterna.
#33 - 7 mars 2004 18:06
Tack dgqlof! Man får väl köra några vattenbyten och sedan börja försiktigt med några Ancistrusyngel... hmmm... hatar att använda fiskar som testpiloter... kanske finns något test...
Annars borde väl ett vattenberedningsmedel hjälpa lite, det binder väl tungmetaller???
#34 - 7 mars 2004 18:15
Ursprungligen skickat av Nanc

hatar att använda fiskar som testpiloter...

Lustigt, själv använder jag just snäckor som testpiloter ... men det är kanske inte så aktuellt för dig?!? [:)]
#35 - 7 mars 2004 18:56
Nääää.... det skulle bli lite fel...[:D]
#36 - 8 mars 2004 16:22
Jag tycker då att det är mycket konstiga att man blir rekommenderad att köpa praktbotier! Jag va inte i någon vanlig djuraffär utan i en speciel akvariebutik. Dom visste om mina förutsättningar och tyckte då botierna va bra. Det är då lätt att säga att dom inte hade kunskapen men jag vet många som har botier (1-4st)i "små" akvarium
(100-200l) där dethär med snäckätning fungerar utmärkt... Sen kan man ju diskutera hur bra det är utifrån vad som står om denna fisk på beskrivningan[:-170]
#37 - 8 mars 2004 17:49
Ursprungligen skickat av nattensfurste

jag vet många som har botier (1-4st)i "små" akvarium

(100-200l) där dethär med snäckätning fungerar utmärkt...

Tänkt på att det finns många olika sorters botior?
Dom, och du, borde ha valt någon annan botia som passar in i karen bättre än just dom, eftersom nästan alla botior äter snäckor.
#38 - 8 mars 2004 18:25
Givetvis hade jag ju tagit en mer passande fisk om jag hade vetat detta. Men nybörjare som man är så litar man ju på vad folk säger! Alla gör vi fel i början, nu har jag gjort ett till...[;)]
#39 - 8 mars 2004 19:00
Hallojj!!

Ett knep som jag alltid kör med är att vid nyinköp av växter doppa dem (å ruska om dem lite!) en stund i KALLT vatten. Då krymper de eventuella sniglarna ihop å tappar greppet om växten. Brukar kolla för säkerhets skull nere vid rotfästet så att det inte sitter en gynnare där och klänger sig fast. Detta har funkat för mig i alla år!

Innan jag testade detta tryckte jag helt sonika sniglarna mot glaset. Det funkade med. Botiorna kunde ju inte hålla sniglarna i shack riktigt på egen hand. Om jag inte minns fel fick jag dessutom veta att det var pakistanbotia som var den duktiga snäckätaren. Men som sagt, det var länge sen, så jag kan minnas fel!

// Therese
#40 - 8 mars 2004 20:06
Det största nybörjarfelet verkar vara att lyssna på vad Zoohandlarna säger... Många vet säkert vad de pratar om, men det är nog läge att dubbelkolla allt...
#41 - 8 mars 2004 20:21
Måste bara hänga på och berätta om en sak som hände idag, böt lite vatten i akvariet när jag kom hem från jobbet, efter ett tag bara vällde det upp snäckor från sanden (malaysisk sandsnäcka) hela botten blev full och dom började krypa upp på glaset.
Bockade till håven och "trålade" upp flera hundra genom att dra håven mot glaset......sköldpaddorna i dammen blev jätteglada att få nåt att mumsa på. En och annan brukar krypa upp, men det är första gången alla verkar komma upp samtidigt. Mystiskt !

Johan.
#42 - 10 mars 2004 12:13
Hej!
Tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig. Min mamma har ett litet 56l med 2 räkor och 7 Black Mollys och har nu fått massor med sniglar. Jag har hjälpt till att plocka bort en hel del men det finns fortfarande kvar. Jag har läst era tidigare komentarer om Botian men den blir ju alldeles för stor för hennes lilla 56l. Finns det kanske en annan mindre fisk som äter sniglar?

Annons