saltbiff skrev:Är det någon som har beställt snäckor från www.snailshop.co.uk ?:confused: Jag blev väldigt sugen på att beställa en äppelsnäcksmix därifrån men vill gärna kolla om det har funkat bra för andra och så först... Tacksam för svar :)
Raur skrev:Jag la nyss en beställning, får se hur det går :)
Köpte mig:
1 Giant golden apple snail (Pomacea canaliculata) 1,5 inch
3 Giant brown apple snail (Pomacea canaliculata)
3 Giant GOLD apple snail BABY (Pomacea canaliculata)
Blissan skrev:Jaha,nu har jag också beställt! Livsfarligt forum detta:D
Jag beställde "Regnbågspack"+några rosa posthorn.
Tror att de skickar med heatpack .Poststrejken är tydligen slut nu på måndag ,hoppas det stämmer.
Någon som vet hur gammal en äppelsnäcka kan bli?
saltbiff skrev:Är det någon som har beställt snäckor från www.snailshop.co.uk ?:confused: Jag blev väldigt sugen på att beställa en äppelsnäcksmix därifrån men vill gärna kolla om det har funkat bra för andra och så först... Tacksam för svar :)
Blissan skrev:
Det borde gå att utfodra snäckorna med kalciumrikt foder,men vad?
Ger ibland Broccoli och Brysselkål. Hur är det med såna där vita weekendfodertabletter?nån som vet??Vad matar ni med för att slippa dom fula skalen?
Vill gärna att mina ursnygga engelsmän behåller sina perfekta skal:)
saltbiff skrev:Ja men glöm inte att tillsätta kalk i vattnet med.. ;)
Jag fick tips om bikarbonat...men hur mycket av det ska man ha till ca 200 liter då?
Mina englandssnäckor verkar må bra i sitt nya hem... De är väluppfostrade för 3 av dem har jag redan matat uppe vid ytan :D
saltbiff skrev:Ja men jippi...vilken tur att jag fattar nåt (INTE) :(:confused: Tack för ditt långa svar.. :)Men kan jag fortsätta med bikarbonat dådå eller? Har 7,3 i ph och 4 nånting i kh ellr vad det var... Svårt det där..
Vad spännande med så mycket färgvarianter!! Skriv gärna upp de ovanligaste :D
saltbiff skrev:Nä fan,det räcker tydligen inte alls för idag var jag å mätte vattnet..
Totalhårdhet: 2
Karbonathårdhet:3
PH: 7,4
Jag trodde innan att nu minsann hade jag hårt å bra vatten,så får man höra att vattnet är mJUKT!!
Nu har jag kört fast å vet inte alls hur jag ska göra... Hur mycket bikarbonat och sepiapulver ska jag ta???
Hjääälp! :(
saltbiff skrev:Jag byter ca hälften varje onsdag och det bara för att det blir så himla snyggt å ljust i akvariet, jag har även 3 rötter som surar ner vattnet,men de kan jag inte ta bort för de är huvuddekorationen å står lutade mot varann i mitten,där bor även alla malar.. Jag fyller ju självklart på med bikarbonat å nu sepiapulver för det lär ju försvinna massa när jag bytet vattnet.. Så det är jag fullt medveten om att jag måste ha i nytt efter varje byte...men jag vet ju inte hur mycket..nu tar jag ca 2 kaffemått bikarbonat å en halv tesked sepiapulver...men det verkar ju inte räcka :(:(:(
saltbiff skrev:Nu börjar de bli stora för nu parar dom sig! Jadesnäckan är en hona och den lila en hane... Men om det är fler hanar med olika färger(tex, rosa och grön) som parar sig med Jade...Blir det då dessa färger på ungarna? Jade-lila-rosa och grön?
Och Jubbe,har du ingen hemsida eller nåt så man får se alla färgerna du har på dina snäckor :p
saltbiff skrev:Nu börjar de bli stora för nu parar dom sig! Jadesnäckan är en hona och den lila en hane... Men om det är fler hanar med olika färger(tex, rosa och grön) som parar sig med Jade...Blir det då dessa färger på ungarna? Jade-lila-rosa och grön?
Och Jubbe,har du ingen hemsida eller nåt så man får se alla färgerna du har på dina snäckor :p
saltbiff skrev:Sabina...jag vart lite osäker på färgen på den "lila" så jag kollade på snailshop vad det stod och så här står det om färgerna:
[FONT=Arial][SIZE=2]GOLDEN, RARE PURPLE, RARE PINK, JADE, RED STRIPE & OLIVE[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial]Rare purple? Vad är det för skillnad på dark striped purple då? Och varför står det inte Striped på purple,pink och olive? De är ju också randiga... :confused:[/FONT]
Blissan skrev:Jaha,nu har jag också beställt! Livsfarligt forum detta:D
Jag beställde "Regnbågspack"+några rosa posthorn.
Tror att de skickar med heatpack .Poststrejken är tydligen slut nu på måndag ,hoppas det stämmer.
Någon som vet hur gammal en äppelsnäcka kan bli?
saltbiff skrev:Jahopp..idag hade jag äran att kläcka fram ett helt gäng små bebbar!! :D:DDe har nog olika färger, en del är ljusgula och andra ljusa med blågröna små små prickar på.. Det ska bli spännande att se vad det blir för färger på mina små nya :p:p
fairing skrev:hallå jag har ochså beställt hem från eng ok dom kom hem idag 2 st lila och flyttande kalcium,det ska bli jätte spännande att se som växa har även 10 rosa,10 vita och 10 lila små som kommer från norge.snälla kan ni inte lägga upp bilder på era snäckor.
Mona skrev:Hur funkar det med transport av snäckor? Transporteras de i vatten? Är det någon som fått problem med posten pga det?
jubbe063 skrev:Går bra att skicka dem i en liten låda med fuktigt hushållspapper, vermiculit eller mossa. Äppelsnäckor kan överleva över en vecka torrt på land och uppemot 4-6 månader om de har över 80% luftfuktighet, största problemet med att skicka djuren är att det blir för varmt eller för kallt. men fuktighetsfrågan är det minsta problemet.
Posthornsnäckor törs jag inte säga hur länge de lever på land, men även dessa går bra att skicka i fuktigt papper eller så.
jubbe063 skrev:Går bra att skicka dem i en liten låda med fuktigt hushållspapper, vermiculit eller mossa. Äppelsnäckor kan överleva över en vecka torrt på land och uppemot 4-6 månader om de har över 80% luftfuktighet, största problemet med att skicka djuren är att det blir för varmt eller för kallt. men fuktighetsfrågan är det minsta problemet.
Posthornsnäckor törs jag inte säga hur länge de lever på land, men även dessa går bra att skicka i fuktigt papper eller så.
smokin skrev:nu när jag har sålt o skickat äppelsnäckor har jag andvänt mig av filmburkar och fuktig bomull både under o ovanpå de och det har funkar suveränt..sen har jag skickat de som rekomenderat brev..jag tror att nästan alla snäckor jag har skickat nu sen i december har klarat sig och det är uppemot 120 st jag har skickat..
evus skrev:
Tittade på sidan och funderade också pä att beställa ett "blandpack". Problemet är dock, om jag minns rätt, att man behöver en snäcka av varje kön för att de ska kunna föröka sig. Kommer dessa snäckor att korsa sig med varandra och vad kan man då tänkas få?? Snäckbastarder............;);):):p Eller bara nya spännande färger:confused::confused: Nån som har en aning??
Mona skrev:
Gör du lufthål i burken då eller klarar de sig ändå?
cikliden2 skrev:Hur väcker man snäckor som hamnat i dvala , långsamt?
jubbe063 skrev:När du hämtat hem paketet, låt den ligga oöppnad en stund så temperaturen sakta hamnar på rumstemperatur (om paketet är kallt), sen är det bara att lägga snäckorna i fuktigt matrial eller i lite vatten i en burk eller skål, och vänta att de ska kika fram. Går även att släppa ner dem i akvariet på en gång. Men föredrar att de får vara i en skål först så jag kan kolla om någon är skadad när de kikar fram eller om någon är död. Känns onödigt att slänga döda snäckor i akvariet. Oftast luktar de döda snäckorna så illa så man blir sjuk, men ibland har de stängt sitt lock så hårt att man inte känner doften.
surinam skrev:på kanten precis under ramen på mitt lilla och uppe på den heltckande rampen på det stora. På det lilla har jag ca 7 cm luft från vattenytan till täckglas och på det stora bara 3cm men då är det ju en en bit upp till rampen. Tydligen är det så att de lägger enbart där de lyckas bli kläckta, jag vet inte om det stämmer.
Vill man kan man även skära loss romklumpen och lägga på en bit frigolit och ha flytandes på vattenytan.
Mona skrev:Nu har det shoppats på Snail Shop :D
Rosa, ljusblå, ivory och lila Pomacea bridgesii samt några av deras Red Ramshorn (jag måste ju bara se om de verkligen har den färgen de har på bilden).
De Red Ramshorn som jag har köpt i Sverige förökar sig just nu som galningar. Jag matar nog för mycket [:o], måste dra ned på det. Hoppas att L. Multifasciatus gillar att äta småsnäckor eller att det finns hugade spekulanter på dem här. ;)
cikliden2 skrev:Vad spännande! Hur mycket gick det på med frakt i svenska kronor och är det inte svårt att betala osv ?
danneregner skrev:fasen va tråkigt :( :( :( :( äter äppelsnäcker trådalger nån som vet??
rödtoppen skrev:F*ck - kommer aldrig mer handla från snailshop [:-115].
Tar tydligen inte ansvar för skickade snäckor , bemödar sig inte ens med att svara på mina mail :mad:
rödtoppen skrev:Jag beställde 10st rosa posthorn - hade tänkt att beställa äpplesnäckor vid ett senare tillfälle (men det tänker jag inte göra längre) [B)]
Mona skrev:Jag beställde och fick tre rosa posthorn. De var inte alls så rosa som på bilden utan såg ut som de Red Ramshorn som jag köpte på ZooGiganten i Lomma (fast de var finare i skalen än dem). Om du vill ha såna så kan jag fixa det, de förökar sig som galna. [:o]
fairing skrev:en av mina 6 vita som jag beställde är dö
fairing skrev:den kanske hade rom med sig eller så va det bäbisar i burken du fick.grattis gud va roligt