Snäckor, ett ständigt gissel.

#1 - 3 april 2004 21:16
Jag har ett gäng frågor om snäckor i akvariet. Jag har fått två olika sorter, den första är mörkbrun och ser ut som vilken snäcka som helst och kan bli nära på halvcentimetern, den andra är mindre och helt platt med ett spiralformat skal.

Jag upplever dom som allmänt störande när de kravlar omkring på växter, i gruset, på pumen, ja kort sagt över allt. Så därför brukar jag regelbundet fatta min trogna håv och ge mig ut på snäckjakt. Då brukar jag för hand plocka de största och hoppas på så vis kunna kontrollera deras antal. Men det verkar stört omöjligt. De blir bara fler och fler.

Jag antar att de fyller sin funktion och kan till och med vara nyttiga, men jag är rädd för att de käkar upp mina växter, är det så? eller är det bara jag som fått för mig det?

#2 - 3 april 2004 21:53
Skaffa 3 praktbotior så kommer du aldrig mer ha problem med snäckor.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=262

#3 - 3 april 2004 21:55
Mata minder so fin det inget för snäckorna att leva på som minskas också antalet.
#4 - 3 april 2004 22:01
Praktbotior trivs bäst i större stim (5-6st i alla fall), och i stora akvarier. Det är liksom inte bara att skaffa, och sedan är problemet med sniglar borta, för snart kan man också ha problem med praktbotior som inte alls trivs med tillvaron...

Sniglarna äter troligen inte upp särskilt många av dina växter, och en viss nytta gör det genom att de äter upp överbliven mat på botten av akvaret och luckrar upp gruset till fromma för dina växters rötter. Däremot är det naturligtvis inte särskilt snyggt när det blir enormt många.

Jag använde mig av musbotia/Skunkbotia (samma fisk men olika handelsnamn). Botia Morleti är det latinska namnet. Det är en mindre fisk än praktbotian och klarar sig därmed i mindre akvarier. Men den vill fortfarande leva i stim, och den är tämligen aggresiv mot långsamma fiskar med stora fenor, t.ex. guppy, slöjstjärt och kampfisk. (Gillar att ta en mumsbit av deras fenor då och då).
#5 - 5 april 2004 15:55
Hmm, tror nog att jag går på "Mata mindre" linjen, vill helst inte ha fler artet i akvariet...
#6 - 5 april 2004 16:02
om du matar med sjunkande foder, skaffa någon plastkorg som fodret hamnar i, på så sätt kan inte snäckorna få mat.
om de skulle ta sig in i den, bara plocka bort.
#7 - 5 april 2004 16:48
Kläm sönder dom, smaskens för fiskarna ;)

Annons