Snäckor

#1 - 28 juli 2008 16:15
Hej! Jag har en brun och beige färgad snäcka. I lördags hittade jag en bikupsliknade sak i matluckan. Nu undrar jag om det kan vara snäckan som lagt "ägg" och om det i så fall är så, hur länge tar det innan dom kläcks och hur skall jag bete mej så att dom inte faller ner i akvariet och blir fiskmat!:confused:
#2 - 28 juli 2008 18:48
En bild skulle hjälpa. De enda snäckorna jag känner till som lägger ägg ovanför vattenytan är äppelsnäckor. Gå in på www.applesnail.net och se om det är sådana du har. Hur stor är "saken"? Finns ju också vissa små oinbjudna snäckor som kryper upp och tar livet av sig då och då, tror det är när man har dåligt vatten. Physa syftar jag på. Sök på det också om du inte har äppelsnäckor. Ser det ut som ägg (små runda saker i en klump)?
#3 - 28 juli 2008 19:07
Snäckor

Hej och tack för hjälpen!
Jag var inne och tittade på linken som du sände... "skummet" ser faktist ut som på bilderna men det är inte orange utan vitt. Har flyttat hela klimpen i en håv och den har jag satt ovanför ett litet babyakvarie.
Jag bör nu antagligen bara kolla när dom börjar röra på sej. Det är helt otänkbart att fortsätta att ha dom dit dom blivit satt pga att mitt akvarie innehåller flera STORA slöjstjärtar och dom skulle säkert bli glada över lite levande föda. ;) Nu är det bara att vänta och se... :D
#4 - 28 juli 2008 19:11
Äggen är vita när de är nylagda, men får färg senare. Det tar ungefär två veckor för äggen att kläckas. Hur har du dem nu? Tänk på att det inte får bli för torrt för dem (men inte heller för blött så de drunknar förstås).
#5 - 28 juli 2008 19:53
snäckor

Jag har dem i en fisk fångar håv ovanför karet. Dom blir inte våta. Det underliga är att "den som lagt äggen" har satt dem högt uppe på luckan som jag öppnar när jag matar fiskarna. Det ända annorlunda nu för dem är kanske att i akvariet med locket stängt så är det kanske litet fuktigt, det är det inte där dom är nu. Håven är lagt över babyakvariet som inte har något lock, jag har nämnligen hittat flera yngel när jag rengjorde akvariet senast och försökt rädda dem från "fisk attack":)

Annons