Snäckor

#1 - 17 mars 2007 13:24
Om man skulle skaffa någon snäcka, har den då något krav på hur stort akvariumet ska vara?
#2 - 17 mars 2007 13:54
För de vanligaste akvariesnäckorna spelar akvariets storlek ingen större roll. Som Posthorns, Äppelsnäckor och Malayiska sandsnäckor.

Men olika arter av Neritina, Tigersnäckor med släktingar är utpräglade algätare, som dessutom är väldigt långsamma. Så där bör man inte har fler än att algerna i akvariet räcker till, annars svälter de lätt ihjäl och de äter rätt stora mängder. Skulle tro att 1 snäcka kräver ca 100 liter, 2 snäckor ca200 liter osv. men det beror självklart på hur riklig algväxt man har på rutor och inredning.

Själv har jag några stora taggiga afrikanska snäckor med spiralvridet skal, de heter Pachymelania byroni. Dessa kräver en ganska finkornig botten och ett akvarium som varit igång en lite längre tid. De filtrerar sin föda ur vatten och slam och plöjer runt i bottenlagrets yta i sitt födosök. Oftast är hela skalet synligt, medan större delen av kroppen befinner sig nere i sanden. Då och då gräver de ner sig helt någon dag eller 2, men kommer straxt upp igen.

MVH/Anita
#3 - 17 mars 2007 14:34
Mmmmm! Det DÄR lät intressant! Hur stora blir de? Tuggar de på växter? Förökar de sig i sötvatten hos dig?

Limia1 skrev:
Själv har jag några stora taggiga afrikanska snäckor med spiralvridet skal, de heter Pachymelania byroni. Dessa kräver en ganska finkornig botten och ett akvarium som varit igång en lite längre tid. De filtrerar sin föda ur vatten och slam och plöjer runt i bottenlagrets yta i sitt födosök. Oftast är hela skalet synligt, medan större delen av kroppen befinner sig nere i sanden. Då och då gräver de ner sig helt någon dag eller 2, men kommer straxt upp igen.

MVH/Anita
#4 - 17 mars 2007 14:57
Mamma Mia skrev:
Mmmmm! Det DÄR lät intressant! Hur stora blir de? Tuggar de på växter? Förökar de sig i sötvatten hos dig?

:D Jo, de är läckra !

Tror de försöker att föröka sig just nu, men där finns inte mycket info. om akvarieuppfödning att hitta tyvärr.

De lever i det inre av afrikanska brackvattenslaguner där sötvattnet rinner ut och tål inte någon högre salthalt, annat än en kort period. De ska föda planktoniska larver, som nog inte är helt lätta att föda upp, även om de borde gå bra i lite hårdare sötvatten, enligt info. jag funnit.

Mina har ett skal på 3-4 cm ( kan nog bli ca 6 cm). Kroppen är köttrosa:D , med svarta mönster. De ser ut som om de har snabel i profil och en bred näsa framifrån.

Man ska vara lite försiktig med nyimporterade sniglar, då de kan bära en otrevlig inälvsparasit, som smittar via hudkontakt med deras akvarievatten. Men de flesta som säljs i sverige har nog hunnit bli av med sina parasiter på vägen.

MVH/Anita
#5 - 17 mars 2007 15:01
Missade visst !.

Nej de tuggar inte på växter alls, de har ingen radula, så de kan inte.

De filtrerar sin föda ur vattnet och bottenslammet i akvariet.

Mina plöjer runt i ytan av bottensanden, med hela eller halva kroppen ner i sanden och skalet fullt synligt. Då och då gräver de ner sig 1-2 dagar, men kommer snart upp igen på samma ställe de försvann.
#6 - 17 mars 2007 15:06
Men då är antagligen dina vildfångade? Och bär på parasiter? Annars hade det varit en snäcka jag velat ha :)
#7 - 17 mars 2007 15:18
Ja, de är nästan säkert viltfångade.

Parasiten är värdväxlande, så efter några veckor utan återsmitta är även viltfångade snäckor parasitfria.

Det krävs att en smittad människa kissar eller bajsar i snäckornas vatten för att de skall bli återsmittade. När parasiten lämnat snäckorna, så kan den bara angripa människor och inte snäckor eller fiskar. Så hittar den ingen människa dör den. Det beror på att parasiten har en värddjursanpassad fortplantning.

Parasiten heter Bilharziosa, om du vill kolla upp den.

MVH/Anita

MVH/Anita
#8 - 19 maj 2007 19:50
Jag har sett lite bilder på just den arten, Pachymelania byroni, Vad för temperatur behövs i akvarievattnet för att snäckan ska trivas & må gott.. Det verkar vara en lagom storlek på snäckorna, om dom blir runt 6 cm.
Jag har höllt på med snäckor tidigare men det var Afr. jättelandsnäckor. Men det finns ju en del snygga vattensnäckor även för akvarier, så jag har blivit lite nyfiken på dessa djur.

Hälsningar Anneth
#9 - 19 maj 2007 19:56
jag har en tigersnäcka i ett 19l kar,, han lever och mår bra verkar det som.. behövs inga hundra liter här inte
#10 - 20 maj 2007 08:37
Jag har mina Pachymelania byroni i ungefär 24 gradigt vatten och med ganska finkorningt bottenlager. De vill nog helst bo i ett inkört akvarium, med finkornigt substrat, eftersom de filtrerar bottenslammet efter föda.

Mina plöjer runt, med kroppen under ytan på bottenlagret och skalet synligt, långa stunder åt gången. Jag tror dessutom att det är bra med ganska kraftig vattenrörelse. Mina överlever trotts att mitt innerfilter börjar bli gammalt, men jag tror de skulle uppskatta lite bättre flås på det.

MVH/Anita

Annons