Snäckor

#1 - 5 november 2003 14:53
Hej!

Min flickvän plockade lite snäckskal på västkusten som hon sedan stoppade ner i mitt akvarie uten att tvätta dem. Ca 1 vecka senarer så fick jag ett grå-vitt grummel i hela karet. Vad är det? sväv alger eller vad? Är det någon som vet?

Jag har gjort ca 6 st 50% vattenbyten men det hjälper inte, vad ska jag göra nu? Saken är den att jag är inte helt säker på att det är snäckskalen som är boven för i samma veva labbade jag lite med mer ljus och gödning och sånt. Men vad tror ni är snäckorna boven eller inte?
#2 - 5 november 2003 15:07
Snäckskalen är troligen inte boven - förutsatt att det inte var en massa snäcka kvar i snäckskalen, som har ruttnat.

Du har en klassisk blomning av nån mikroorganism - det brukar kallas "infusorier" men gissningsvis är det nån form av alg, eftersom ett sätt att få bort det är att helt, totalt, fullständigt, mörklägga akvariet i tre dagar.
#3 - 5 november 2003 15:23
Kan det inte vara kalkutsöndring också?
Har pH och KH värdet höjts?
#4 - 5 november 2003 16:01
Nä, det har legat kvar där det brukar men jag tror inte jag kan få så mycket högre PH eller KH med tanke på att jag kör med typ 7,5-8,0 PH och runt 10-15 KH. Så det är svårt att säga.
#5 - 5 november 2003 20:37
ok. om du redan hade sådana vattenvärde så sprack min teori.

Annons