snäcklekare och snäckor...

#1 - 21 juli 2009 21:27
Hej jag har en fråga angående snäckor i tanken. Jag har läst att man inte skall använda stora havssnäckor till sina snäcklekare, det påpekas ganska många gånger för de flesta arter verkar det som.

Min fråga är alltså helt enkelt varför inte? Vad kan det göra om de är för stora, är det så att andra fiskar kan komma in i dem ( snäckan skall helst inte ha en diameter över 5 cm), har de en felaktig form (tex. valthorn och neptun är ju mer spetsiga) eller tilltalar dessa större havssnäckor inte snäcklekarna?

Man rekommenderar ju ofta vinbärssnäckor till dessa fiskar, men vinbärssnäckor är ju rätt stora...

En till fråga, jag hade väl ändå tänkt skaffa mig lite vinbär beroende på vad som finns i zoobutiken som jag besöker. Jag bor i göteborgsområdet, är det någon som vet om någon delikatessbutik som ligger i närheten och vad dessa snäckor kan tänkas kosta?

Är mkt tacksam för svar.
#2 - 22 juli 2009 18:38
Hej jag postade samma inlägg på inredningsavdelningen för jag var inte helt säker på vart detta inlägg hörde hemma och har redan fått svar där.
#3 - 27 juli 2009 20:42
Hej undrar bara en sak till angående snäckor till dessa små fiskar. Vi vet ju att det inte är lämpligt att använda allt för stora snäckor, men hur är det med "för små" snäckor (strandsnäckor/kubong) till sina små ciklider?

Tänkte ev. ha i lite kubong i tanken som dekoration och tillflyktsort för ungfisk och yngel. Är detta inte tillrådligt (kanske skulle kunna förvirra fiskarna eller att de skulle fastna i de små strandsnäckorna osv)?
#4 - 28 juli 2009 12:12
Vinbergssnäckskal finns på Ica Focus i Göteborg...
Så länge skalen inte är alltför stora så funkar det med det mesta, dock är det bra med "rund" ingång på snäckan, i smala snäckor händer det att fisken kilar in sig och inte kan vända...
#5 - 28 juli 2009 12:40
Vandal skrev:
Vinbergssnäckskal finns på Ica Focus i Göteborg...

Så länge skalen inte är alltför stora så funkar det med det mesta, dock är det bra med "rund" ingång på snäckan, i smala snäckor händer det att fisken kilar in sig och inte kan vända...

Tack så mkt för svaret. Jag antar även att det är lämpligt om inte "toppen" på snäckan är för spetsig?
Hur är det med de små snäckorna så som strandsnäckor?

Annons