Jag slinker in lite på denna intressanta tråden, jag med =)
Jag ska starta ett 102l kar i mars 2007, dessa fiskar hade jag tänkt ha i: Lamprologus multifasciatus (jag köper 6-10st ungdjur, så att dom får para ut), Julidochromis transcriptus "Gombe" (4-8st ungdjur, så att de får para ut själva) eller Julidochromis transcriptus "Uvira" eller Julicochromis marileri (hur det nu stavas), om jag inte får tag i "Gombe", i sista hand väljer jag isf Julidochromis dickfeldti. Sedan funderade jag på att ha i 1-3st Syndotis petricola också, och ha i några Ampullaria snäckor också.
Ska kanske ha någon växt i karet, typ Vallisneria, Anubias eller Cladophora aegagropila.
Sen köper jag antingen Biltemas grövre blästersand eller så går jag ner till havet/stranden och hämtar lite sand (säg INGET!!! ;) )
temp: 24-26grader, pH: 8.3, KH: 10-40
1st 18watt Aquarelle lysrör + ljusslinga (som nattbelysning)
10-20% vattenbyte/vecka.
Filter kommer bli en typ BTN bakgrund på kortsidan (då blir det ännu mer trångt för fiskarna) med filtermatta, filtervadd, Eheim Ehfix, makaroner, mm och pump på 400-1200l/h.
Inredning blir sanden + kalkstenar i ena hörnet (för jullarna) och snäckor (20-30st) för snäcklekarna. Kalkstenarna ska ligga i en hög, som reser sig ända upp till ytan, så då kanske det blir mindre risk för konflikt mellan cikliderna.
1) Blir det för mycket fisk i ett 102l kar?
2) Hur många Syndotis petricola ska man ha för att dom ska trivas, är det bättre med 1, 2 eller 3st (är det gruppfiskar, som botior)?
3) Kommer fiskarna gräva upp Vallisnerian?
4) Någon som vet vart man kan köpa Faxesten (en typ av kalksten), jag tyckte den var snygg.
5) jag köper en cirkulationspump till filtret, en Aquarium System New-Jet 1200 (400-1200l/h), den borde väl vara lagom, och så sätter jag utströömet vid ytan, så att vattnet berikas med syre =)
6) Vilket filtermaterial ska jag satsa på att ha i filtret (ca 8l), det blir kanske dyrt med Sera Siporax eller Eheim Substrat Pro 2, det räcker väl med filtermatta, makaroner, filtertrassel (Eheim Ehfix) filtervadd?
7) Är det bra att ha några liter Zeolith i filtret och ha som förebyggande för nitrit och ammoniak/ammonium? Någon mening med det?
8) tycker ni jag ska ändra på någonting i min planering?
Nu blev det lite mkt frågor