Snäcklekare i 30 liter?

#1 - 25 januari 2012 20:51
Tjena!

Jag har nyligen sett ut ett 30 liters akvarium som jag har tänkt ha några få snäcklekare i, det vill säga: Artakvarium. Men är det för litet för att få dom att leka eller är det för litet överhuvudtaget? Glad för svar! =)

Obs!: jag är inte nybörjare inom akvaristiken, bara Tanganyika ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 januari 2012 21:45
Nja om du kollar i artbeskrivningaran där det finns en hel del snäckskalslekare så kräver en del av dom inte så stora akvarier men det viktiga är att akvariet inte är för kort, men en del klarar sig med ett 35 cm långt akvarium även om det självklart är bättre med ett längre
#3 - 25 januari 2012 22:42
Jag har ocellatus (en av de mer aggressiva snäckskalslekarna) i ett 60L och det är absolut i minsta laget! Jag tycker du ska se ut ett större akvarium så att du kan få plats med ett stort biologiskt filter, speciellt viktigt när det inte finns växter!
#4 - 26 januari 2012 15:05
Okey tack så mycket för tipsen! :) skulle någon av er kunna nämna någon art som passar i ett 30 liters akvarium också? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 januari 2012 15:41
Eltejp98 skrev:
Okey tack så mycket för tipsen! :) skulle någon av er kunna nämna någon art som passar i ett 30 liters akvarium också? :)

Som sagt skriv hur långt ditt akvarium är - literantalet är tämligen ointressant.
#6 - 27 januari 2012 05:52
Jag har det inte nu men funderar att skaffa det, hur som helst så är det 30+30+35.
Men om inte det passar så får man väll skaffa ett lite större.
#7 - 27 januari 2012 12:11
Jag tror att det hade funkat ett par multisar i det karet. (L. multifasciatus)

Annons