Snäcklekare+? i 112-liter

#1 - 7 oktober 2016 06:15
Jag tänkte starta upp mitt 112-liters akvarium igen så här i höstrusket. Jag kan inte måtten i huvudet men det är relativt smalt och långt, ca 40 cm högt.

Den här gången tänkte jag ge mig in på okänt territorium och skaffa mig någon snäcklekare. Vilken är er favorit, och varför?

Drömmen vore att kunna komplettera med ett par av någon liten Synodontis, men det kanske är för litet för att det ska kunna funka? Vad kan man ha för fisk som trivs högre upp i vattnet?

Inredningen tänkte jag att den skulle bestå av mest kalksten och någon ljus sand. Vad rekommenderar ni för växt i ett sånt här akvarium.

Tack på förhand!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 oktober 2016 09:40
Tycker nog att det är för litet för någon Synodontis.
Min favorit bland snäckskalslekarna är Lamprologus ocellatus - men de är alla trevliga
Vallisnera nana funkar bra
#3 - 7 oktober 2016 10:58
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2360972]Tycker nog att det är för litet för någon Synodontis.
Min favorit bland snäckskalslekarna är Lamprologus ocellatus - men de är alla trevliga
Vallisnera nana funkar bra[/QUOTE]

Skulle någon snäcklekare kunna samsas med ett par av någon prinsessa som t ex Neolamprologus marunguensis eller Neolamprologus brichardii? Man kan ju isf bygga upp med grottor vid ena kortsidan och snäckor vid den andra?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 oktober 2016 11:04
Kanske ihop med ett par av de mindre jullarna

Annons