Snäcklekare

#1 - 26 september 2006 18:15
Hej!
Tänkte starta upp ett 112 liters akvarium med snäcklekare, Lamprologus multifasciatus. Har dock några frågor:

Hur grov sand är lämplig, vill inte ha för fin sand eftersom jag läst att de gräver mycket, vill ju inte att de ska gräva ner så att bottenmattan syns.

Hur många lämpar sig i ett 112 liters akvarium? (ska bara ha denna art och någon liten ancistrus för att hålla algerna borta)

Hur många snäckskal ska man ha, och är det lönt med växter eller de bara gräver upp dem så att de flyter omkring på ytan?

Det blev en hel del frågor men jag vore tacksam för svar!
/Gälarna
#2 - 26 september 2006 18:38
Vill du inte att bottenmattan syns någon gång skall du nog inte ha multisar. Kör någon fin sand <1-2mm så att de får nåt mysigt att gräva i.

Börja med 6-8 st.

Så mycket snäckskal du har råd med. Minst antalet firrar x 2

Växter kan bara rekomenderas om du kan binda fast dem i något.

Lycka till med ditt snäckskalslekarkar, du kommer inte att ångra dig.
#3 - 26 september 2006 20:14
Du kan ju alltid har grovt grus/sand i botten och sen fin ovanpå så får dom ju något att gräva i utan att komma ner till botten.
#4 - 27 september 2006 00:24
ja...eller täcka botten med flata stenar :) och sen sand på då...
#5 - 27 september 2006 07:12
Eller silicona fast grus på bottenfrigoliten (så gjorde jag iaf)
#6 - 27 september 2006 10:27
Roulie skrev:
Eller silicona fast grus på bottenfrigoliten (så gjorde jag iaf)

Visst kan man göra så men då försvinner ju vitsen med Multisar och de får inte utlopp för det naturliga.Kanske ska man välja någon annan snäcklekare ;) L.similis ser snarlika ut men gräver inte lika mycket.:D

mvh erik l
#7 - 27 september 2006 10:40
Jag blandade fin sand och korallkross för att hålla uppe KH, tyvär blandade jag lite för mycket korall eftersom jag tycker det blev lite för vitt men dom gräver så det står härliga till och för min del är det lite av poängen med dom, jag vill dom ska gräva.

Jag läste ett tips i en annan tråd om att fördela ut små kalkstenar över botten och sedan sand och snäckskal ovanpå, då hamnar inte skalen på botten.

Ang växter kan du ju ta tex javaormbunke och knyta fast den på en sten så stannar den på plats.

Ang Ancistrus så såg jag även det i en annan tråd att dom tydligen fick mycket stryk.

Sök på snäcklekare så hittar du flera intressanta trådar.
#8 - 27 september 2006 22:00
Tack så mycket för alla svar!

Nu ska jag bara ge mig ut i affärer och leta snäckskal. Såg på en internetsida att de tog nära 40:- för 5/6 stycken.. Tycket det låter lite dyrt... eller?
#9 - 27 september 2006 22:03
Här i Stockholm kostar tjeck-odlade multisar 45:- *styck* i zooaffären.
#10 - 27 september 2006 22:54
Gälarna skrev:

Nu ska jag bara ge mig ut i affärer och leta snäckskal. Såg på en internetsida att de tog nära 40:- för 5/6 stycken.. Tycket det låter lite dyrt... eller?

Jag köpte vinbärs snäckor med inehåll och vitlöksgegga på coop forum 12 st för ca 50 kr sedan grävde jag ut innehållet, jag tror dom kallades eskardot eller något liknande.

Det skall visst vara en dlikatess :eek: men jag avstod så gärna det.

Jag kokade därefter skalen och dom blev mycket fina, dom luktade svagt av vitlök men fiskarna verkar då inte bry sig
#11 - 28 september 2006 06:29
erik l skrev:
Visst kan man göra så men då försvinner ju vitsen med Multisar och de får inte utlopp för det naturliga.

Jag har förstås bara siliconat ett tunt lager på frigoliten för att slippa se bottenglaset och sedan har jag ett lager "lös" sand på ca 3 cm över det så det grävs och flyttas snäckor utav bara den.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 28 september 2006 06:36
Gälarna skrev:

Jag har köpt askar med 24 tomma skal på ICA för en 50-lapp ungefär om jag minns rätt.
Om man skall köpa dom med innehåll (som smakar väldigt bra) så blir de förstås dyrare.
#13 - 28 september 2006 07:28
Jag började med 3 multisar i våras i ett 112 nu har jag fullt med yngel tur att vi har massa vinbergssnäckor i trädgården:)
#14 - 28 september 2006 07:44
Jag har köpt askar med 24 tomma skal på ICA för en 50-lapp ungefär om jag minns rätt.

Om man skall köpa dom med innehåll (som smakar väldigt bra) så blir de förstås dyrare.

Det är ingen fara för fiskarna då om man köper dem med vitlökssmör och sådant i då? Jag menar det stannar inte kvar dofter och liknande som kan skada fiskarna?
#15 - 28 september 2006 07:45

Jag kanske var dum som inte smakade på dom men blotta åsynen fick mig att avstå.

Jag ska kolla på ICA om dom finns, det skadar alldrig med fler skal.
Vad används dom till ?
Dom kan ju knappast vara avsedda för snäcklekare.
#16 - 28 september 2006 20:13
Har varit på coop forum och handlat nu. Tog 36 stycken samt att jag har ett 15-tal andra snäckor, tycker att det får räcka. Håller just nu på att koka dem för att få bort vitlöksdoften, hur noga är det med det?:confused:

Föresten, är det någon som har bilder på ett fint snäcklekarkar så att man kan få lite idéer, skulle va trevligt! :D
#17 - 28 september 2006 20:28
Jag kokade upp dem 2 gånger och det var bara en svag doft kvar, fiskarna verkar då inte bry sig.

Men visst tog du ut innehållet före du kokade dom ?

Jag var och frågade på ICA Maxi men dom hade då inga tomma snäckor.
#18 - 28 september 2006 20:46
Jag hittade inte heller några tomma. Japp, jag tog ut allt innehåll först. Tänkte att det var bäst så att inte vitlökssmöret rann in i snäckan. Jag har också kokat dem 2 ggr nu, får nog räcka med det, känner ingen jättestark vitlöksdoft.
#19 - 29 september 2006 09:57
albjohn skrev:
Ang Ancistrus så såg jag även det i en annan tråd att dom tydligen fick mycket stryk.

Mina ancistrus får ta emot mycket stryk, som tur är har jag rikligt med grottor som de kan gömma sig i. Multisarna är inte så snälla när de har yngel - och det har dom ju hela tiden :)
#20 - 29 september 2006 10:48
Är det någon annan mal som är bättre lämpad än ancistrus då, en som tål mer aggresivitet?
#21 - 29 september 2006 11:07
Gälarna skrev:
Är det någon annan mal som är bättre lämpad än ancistrus då, en som tål mer aggresivitet?

Ancistrus fungerar bra!
#22 - 29 september 2006 11:44
Ancistrus fungerar bra!

Okej, tack så mycket! :)
#23 - 29 september 2006 13:52
Gälarna skrev:
Föresten, är det någon som har bilder på ett fint snäcklekarkar så att man kan få lite idéer, skulle va trevligt! :D

Vet inte om jag kan skryta med att mitt kar är så snyggt, men om du kikar i tråden "uppstart snäcklekare" så finns det lite bilder iaf.
#24 - 1 oktober 2006 16:54
Det såg ju rikitgt snyggt ut!

Föresten, är det någon som har ngt tipps på vad för annan fisk man kan ha med multisar i ett 112 liters. Tänkte att det kunde liva upp med någon med lite mer färg... (även om jag från början tänkte ha enbart multisar..)
#25 - 2 oktober 2006 08:38
Du skulle kunna ha några små jullar, t.ex. J. Transcriptus. Möjligtvis skulle någon Telmatochromis fungera.
#26 - 2 oktober 2006 09:24
Funkar räkor med multisar?
#27 - 8 oktober 2006 10:54
Nu är akvariet med multisar i full gång. Men en fråga, vad matar ni era med.. Just nu ger jag granulat och nykläckt artemia, men de verkar inte vilja äta granulaten då det bara ligger kvar i akvariet. Artemian ger de sig däremot på, men att kläcka fram artemia till 8 st fullvuxna multisar känns som en ganska stor uppgift då de äter en hel del. Vad ger ni era för basfoder?
#28 - 8 oktober 2006 12:26
Mina får vanligt flingfoder som basföda, men jag slänger även till dom cyclops eller artemia nån/några ggr/vecka.
#29 - 8 oktober 2006 14:22
Jag ger mina TetraDiskus granulat och fryst artemia, svarta mygglarver.
Jag har nu haft dom i bara 3 veckor men dom är lite kinkiga med maten, men det blir bättre för varje dag som går, från början gömde dom sig direkt man kom med maten.

Men är det någon som vet vad ev yngel behöver för mat ?

Men det är onekligen lustiga fiskar, dom gräver och flyttar sand så det står härliga till, den största hannen flyttar sand tvärs över karet och lägger upp en jättevall mot ena sidan.
#30 - 8 oktober 2006 16:02
albjohn skrev:
Jag ger mina TetraDiskus granulat och fryst artemia, svarta mygglarver.

Jag har nu haft dom i bara 3 veckor men dom är lite kinkiga med maten, men det blir bättre för varje dag som går, från början gömde dom sig direkt man kom med maten.

Men är det någon som vet vad ev yngel behöver för mat ?

Men det är onekligen lustiga fiskar, dom gräver och flyttar sand så det står härliga till, den största hannen flyttar sand tvärs över karet och lägger upp en jättevall mot ena sidan.

Mina yngel levde första veckorna på fodertabletter som jag delade i små delar och la ner precis där de höll till. Nu när de är 3 veckor gammla äter de flingfoder utan problem.
#31 - 8 oktober 2006 16:09
CBR/ Tack för det tipset, jag har ju Seranip och dom är nog lämpliga eftersom dom löser sig i väldigt små partiklar och dom går ju som sagt var att placera där dom skall vara.

Annons