snäcklekare

#1 - 26 januari 2006 15:32
i mitt nya 160l kar hade jag tänkt satsa på snäcklekare då de inte blir så stora och är relativt tåliga gentemot andra arter. Karet kommer vara väl möblerat med klippor, grottor och håligheter.

När jag köpper fisk hur många är det lämpligt att börja med?
hur många är det lämpligt att ha i som maxgräns?
Kommer det gå att kombinera olika arter från snäcklekare "familjen" eller skall man hålla sig till en specifik art?
#2 - 26 januari 2006 22:59
Jag tror du måste börja med att välja vilken art av snäcklekare du vill ha innan vi kan ge dig ett närmare svar, samt vilka du vill kombinera dessa med. Ge oss ett förslag!

Sen vad gäller maxgräns på fisk och hur många du skall köpa är också beroende på vilken art du vill ha i karet.

Jag själv kan rekommendera Lamprologus Multifasciatus en mycket underhållande fisk. De kan du ha en grupp på 6 - 10 individer.
Sen har du Julidochromis xxxxxxxxx, hanen är riktigt revirhävdande så dem kan du bara ha ett par av i ditt kar.
Sen finns Lamprologus Ocellatus, en lite trevlig fisk som inte tar en stor plats i karet.
Sen har du Neolamprologus leleupi, kräver dock ett ganska långt kar (100cm) och av dessa kan du bara ha ett par i ett litet kar.

Titta in på den här länken och läs mer av dem:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=Ciklider%20-%20Tanganyika%20-%20Substratruvare&ORDNING=all

Lycka till med ditt fiskval och fråga gärna igen!

/Andreas
#3 - 27 januari 2006 10:29
Ville bara inflika en sak gällande ocellatusen. Visserligen är den ej så stor, så rent fysiskt tar den ej så stor plats. Dock har den en tuff attityd, vilket kan resultera i relativt stora revir. Har 4 ocellatusar i ett 90-liters kar och fler skulle ej gå att stoppa i. (ok, det skulle, men det skulle vara en ständig strid mellan dem). i samma akvarium har jag tre botior (striata) och en gökmal. Dessa funkar bra med ocellatusarna. Summa sumarum, ocellatusen är en otroligt charmig och fin firre, dock skulle jag ej rekomendera att du skaffar för många.

Hälsar Peter
#4 - 27 januari 2006 12:45
Sen är det ju så att nästan alla "snäcklekare" är relativt lätta att få lek med så det blir snart mer av dom.[:D]

Annons