Snäcklekare

#1 - 16 november 2004 23:14

Undrar om det är någon som har lite erfarenhet av snäcklekare. Täntkte sätta upp ett akvarium med "Gotlandstema" då flickvännen är därifrån.

Jag tänkte blanda någon fin sand med lite korallgrus eller krossade snäck/musselskal. Jag väljer mellan fin biltemasand och fågelsand. Är det någon som vet vilken som skulle vara bäst???

Jag undrar även om gotländsk kalksten funkar bra med snäcklekarnas krav på PH och hårt vatten?

För det tredje undrar jag över om det finns någon lämplig algätande mal som skulle kunna trivas i sånt vatten, men som samtidigt inte stör snäcklekarna allt för mycket?
#2 - 16 november 2004 23:22
Jag har biltemasand i mitt snäcklekarakvarium och det fungerar fint. De gräver och donar, utan att jag får in sand i filtret.
Har för mig att Nancy har fågelsand i sitt kar, och att den for in i hennes filter.

kalksten är ett bra komplement i ett tanganyika-kar, men det räcker ofta inte för att hålla bra vattenvärden. Det enklaste är att då att dessutom blanda i bikarbonat i vattnet vid varje delvattenbyte.

Malen du skall välja bör nog vara ganska tuff. Jag hade ancistrus i mitt kar till en början, men snäckisarna jagade bort honom i ett hörn eller bakom pumpen. O där gjorde han ingen vidare nytta åt algerna :-)
#3 - 17 november 2004 00:02
Ursprungligen skickat av gjordavljus

Täntkte sätta upp ett akvarium med "Gotlandstema" då flickvännen är därifrån.

ojoj, vilken romantiker.. hehe=)
#4 - 17 november 2004 08:29
Ursprungligen skickat av Thomaslj

[quote]Ursprungligen skickat av gjordavljus

Täntkte sätta upp ett akvarium med "Gotlandstema" då flickvännen är därifrån.

ojoj, vilken romantiker.. hehe=)
[/quote]

Öh...javisst...vad gör mainte för kärleken... Hon tycker nog det är mysigt att få en bit av havet med sig in i sovrummet... [:-50]
#5 - 17 november 2004 08:33
[i]

Malen du skall välja bör nog vara ganska tuff. Jag hade ancistrus i mitt kar till en början, men snäckisarna jagade bort honom i ett hörn eller bakom pumpen. O där gjorde han ingen vidare nytta åt algerna :-)

OK..betyder det STOR eller? Jag har en L001 i det andra karet och har läst att de blir upp mot 20cm. Kan en sån vara nåt? Finns det andra tuffa arter.. eller ska man försöka hitta nån räka eller nåt som klarar den vattentypen?
#6 - 17 november 2004 08:33
Jodå, jag har haft fågelsand i mitt lilla snäckisakvarium. Det akvariet var på 54 liter och således ganska lågt, vilket innebar att filtret låg an mot bottenmaterialet... När filtret blev tätt så var det mera beroende på sand än skit kan jag säga... och det var ofta sand i impellerhuset, vilket knappast kan vara bra för "maskineriet". Sanden i sig är säkert ok att använda om man har lite lugnare fiskar, eller rättare sagt, fiskar med mindre behov av att inreda akvariet på eget vis. Snäckisarna jobbar ju ständigt med att flytta sand hit och dit... och då yr det runt en del....
Vad gäller malen, så beror det ju till viss del på storleken på karet också... men som sagt... lite attityd hos malen behövs, annars sitter den i ett hörn om karet är för litet... I mitt nuvarande snäckiskar, på 160 liter, fungerar det bra med Ancistrus, i det gamla lilla, satt den bara bakom pumpen... dessutom hade det knappast fungerat med en fullvuxen Ancistrus i det lilla karet...
#7 - 17 november 2004 08:39
Kanske fungerar det med nån sån mal om man ger den en tub att vistas i på dagarna. Då kan den ju dammsuga karet på nätterna.
#8 - 17 november 2004 12:29
Är det någon som vet om det finns någon bild på fågelsand och biltemasand i akvarie så man kan jämföra vilket som är snyggast..?

Jag hade i alla fall tänkt mig att jag skulle ha en riktig ljus sand med krossade snäckskal... Kanske inte så biotopnära..men jag tror det skulle bli snyggt...

Är det någon som sett bilder på den biotop där snäcklekarna håller till i Tanganyikasjön?
#9 - 17 november 2004 12:59
Jag hade tänkt mig att jag, så småning om, när jag kört in karet kanske skulle komplettera med någon annan fisk. Är det någon som har några förslag?

Drömfisken är nog dvärgconpressiceps, prinsen av borundi eller någon annan liten tanganyikaciklid...

Är även sugen på zebra pleco. Otroligt fina.. Skulle det gå att ha såna i samma kar eller äter de upp ev yngel då?

Är det någon som vet om det funkar? Ingen som vet nåt...??[:-65]
#10 - 17 november 2004 18:59
bilder på biltemasand resp. fågelsand finns på min resp. nancys zoon.
#11 - 20 november 2004 18:47
Jag tänkte jag skulle blanda den fina biltemasanden med korallgrus och lägga i några faxe kalkstenar föutom gotländsk kalksten och diverse snäckor och fossiler plockade på stranden på gotland. Frågan är..behöver jag förbättra vattnet med typ bikarbonat eller räcker det med det jag har i karet? Linköpingsvattnet ligger på en PH på strax över 7 tror jag...
#12 - 20 november 2004 18:55
de vill ha typ 8, 8,5
#13 - 20 november 2004 19:45
Ursprungligen skickat av LadyTiera

de vill ha typ 8, 8,5

Sååå... kommer korallgruset och faxestenarna att höja PH tillräckligt?
#14 - 21 november 2004 09:31

[quote]Ursprungligen skickat av LadyTiera

de vill ha typ 8, 8,5

Sååå... kommer korallgruset och faxestenarna att höja PH tillräckligt?
[/quote]

Om du vill ha 8,5 så: förmodligen inte. Annars skulle jag säga att korallgrus och faxestenar räcker för det mesta. Vill du vara säker är det ju bara att stjälpa i lite biukarbonat.
MVH
Magnus
#15 - 22 november 2004 23:36

Jag hade tänkt mig att jag, så småning om, när jag kört in karet kanske skulle komplettera med någon annan fisk. Är det någon som har några förslag?

Drömfisken är nog dvärgconpressiceps, prinsen av borundi eller någon annan liten tanganyikaciklid...

Är även sugen på zebra pleco. Otroligt fina.. Skulle det gå att ha såna i samma kar eller äter de upp ev yngel då?

Är det någon som vet om det funkar? Ingen som vet nåt...??[:-65]

Nån som har någon idé?
#16 - 23 november 2004 00:04
Hur stort kar har du ? Håller själv på att försöka få ihop ett 54L kar till snäckskalslekare. Men har kört fast aningens funderar på om jag behöver frigolit i botten ska ju inte ha i några större stenar. Ett annat problem är vad jag ska köra med för lysrör ska inte ha några växter utan vill bara framhäva fisken och omgivningen på ett snyggt sätt. Någon som har någon ide ?
#17 - 23 november 2004 07:21
gjordavljus, vet inte mkt om prinsessor eller conpressiceps. Däremot tror jag att en zebra pleco skulle få mycket stryk och inte våga sig fram alls.
#18 - 23 november 2004 07:28
Dvärgcompressiceps fungerar med dom flesta snäckskalslekare, bara karet är tillräckligt stort. Dom kan ta en del yngel, men snäckisarna brukar kunna försvara större delen av kullarna.
MVH
Magnus
#19 - 23 november 2004 09:01
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Dvärgcompressiceps fungerar med dom flesta snäckskalslekare, bara karet är tillräckligt stort. Dom kan ta en del yngel, men snäckisarna brukar kunna försvara större delen av kullarna.

MVH

Magnus

Jag har ett 80L alukar och tänkte börja med ca 6 st snäckisar, är det tillräckligt stort?
Är sugen på Lamprologus stappersi, urläcker. Kolla in den på http://www.hagblomfoto.com/stappersi.htm. Det låter ju som om dvärgkompressiceps är ett bra komplement.
#20 - 23 november 2004 09:35
Ursprungligen skickat av Syntax

Håller själv på att försöka få ihop ett 54L kar till snäckskalslekare. Men har kört fast aningens funderar på om jag behöver frigolit i botten ska ju inte ha i några större stenar. Ett annat problem är vad jag ska köra med för lysrör ska inte ha några växter utan vill bara framhäva fisken och omgivningen på ett snyggt sätt. Någon som har någon ide ?

Har oxå funderat på frigolit men har inte bestämt mig ännu. Om jag använder det kommer nog att bero på lite vad jag har för fiskar. Jag tänkte ev bygga ett litet "berg" av gotländsk sandsten för att skilja reviren åt, och för att ge ev. dvärgcompressiceps och mal någonstans att gömma sig. Då bör man nog lägga liet frigolit precis under stenarna..om den sticker ut kommer den nog att synas när snäckisarna har grävt upp det fina gruset.

Har även funderat på det där med växter och ljus. Jag hade tänkt att ha någon vallisneria och några mossor (Monosolenium tenerum och javamossa) på stenarna för nitriten och för att begränsa algväxten. Vad tror ni om det?
http://192.38.244.204/article.asp?type=aquaristic&id=564
http://192.38.244.204/frameset_productcard.asp?id=002C

Dessa är ju inte så ljuskrävande så jag hade tänkt att jag kunde hitta ett lysrör som ger fiskarna en fin lyster och gör sand och stenar så vita som möjligt. Har ni några förslag??

#21 - 23 november 2004 22:02
Har en fråga om rengöring oxå... Hur håller man karet rent med så fin sand? Går den att dammsuga?
#22 - 24 november 2004 08:19
Varför dammsuga? Hare du otillräckliga filter?
MVH
Magnus
#23 - 24 november 2004 09:09
Gruset funkar fint och gotlandssten med snäckiserna gillar mycke gömställen av snäckskal,malar kan bli lite lurigt anicistrusen går bra sedan är jag osäker om andra arter gillar de höga ph värdet andra fiskar skulle vara någon julle art t.e.x Jul.ornatus eller Jul.transcrptus .
#24 - 24 november 2004 10:17

[quote]Ursprungligen skickat av Tropfrog

Varför dammsuga? Hare du otillräckliga filter?

MVH

Magnus

Oavsett filter så hamnar det ju skit och alger ovanpå sanden (med fin sand trillar det ju inte ner i mellan i samma utsträckning, eller?).
[/quote]

Mitt tanganyikakar har varit igång i snart ett år. Jag har aldrig behövt dammsuga bottnen och jag har aldrig haft varesig alger eller smuts på bottnen. Karet är välfyllt och jag matar mycket. Det är ju det som är fördelen med riftkar...Att man kan ha så kraftig cirkulation att skiten försvinner. Riftkar=nybörjarkar....Enkla att sköta och vackra att titta på.
MVH
Magnus
#25 - 24 november 2004 18:29

Mitt tanganyikakar har varit igång i snart ett år. Jag har aldrig behövt dammsuga bottnen och jag har aldrig haft varesig alger eller smuts på bottnen. Karet är välfyllt och jag matar mycket. Det är ju det som är fördelen med riftkar...Att man kan ha så kraftig cirkulation att skiten försvinner. Riftkar=nybörjarkar....Enkla att sköta och vackra att titta på.

Låter ju strålande... Är det någon som har förslag på ett bra lysrör som skulle kunna passa? (se ovan)
#26 - 26 november 2004 11:21
Aquarelle
MVH
Magnus
#27 - 26 november 2004 23:11
Ok..ska kolla in det.. Vad tror ni om förslagen på fiskar och växter då? Skulle speciellt vilja ha lite synpunkter på Lepidiolamprologus boulengeri. Är det någon som haft dom, ensamma eller tillsammans med lamprologus..?
#28 - 28 november 2004 21:20
Nu har vi startat karet preliminärt. Vi har lagt i några röda lavastenar i väntan på att vi kan plocka gotländsk sten till våren. Nu har vi en liten bit av en svensk havsbotten med smal vallisneria (sjögräs, javamossa (alger), Monosolenium tenerum (tång) och sand, korallgrus, faxe kalksten (i sedimentet så syns ej) och krossade och hela blåmusslor. (Blev en god middag på saffransmusslor=) AAAsss snyggt! Nu återstår det bara att vänta och se vad jag får för värden i karet och sen ska vi leta fiskar....

Ingen som har synpunkter på mina fiskfrågor???
#29 - 29 november 2004 07:29
Är nyfiken på resultatet. Har du några bilder att visa? =)
Snäcklekare gräver, som du säkert vet, väldigt mycket, så faxegruset kommer inte ligga i sedimentet så värst länge. Hoppas dessutom att växterna får stå kvar. Om du vill vara säker på att de inte skall gräva upp växterna så kan du plantera dem mellan stenar, där snäckisarna inte kommer åt att gräva.
#30 - 29 november 2004 11:16
Ja.. jag vet att hela karet kommer att flyttas runt när snäckisarna får hållas ett tag, men vi tänkte att vi skulle leka lite och försöka göra en så snygg sandbotten vi kunde nu när det ändå ska stå tomt och vara "prydnad" ett tag, och eftersom vi ju inte kan plocka sandsten och fossiler på Gotland förrän till våren..

Tyvärr så har jag ingen digitalkamera ännu...men hoppas att vi snart ska kunna låna en så att vi kan dokumentera det hela och lägga in det på min zoon...

Fortfarande ingen som vet nåt om de fiskar jag funderar på??
#31 - 30 november 2004 10:21
Jag har haft ett par av Lepidiolamprologus boulengeri i ett 130liters, det fungerade bra de lekte i en uppochnervänd blomkruka jag knackat upp hålet på lite..
De är extremt agressiva när de lekt så om du vill pröva dessa i ett 80liters så håll bara ett par.
#32 - 1 december 2004 17:34
En bra teknik för att få svar på sina frågor är att ändra inlägget så fort det har gått ett dygn eller två utan svar, för då kommer man längst upp bland aktuella ämnen igen. Kanske bra för dig, men klart irriterande för oss som går in och kollar inläggen med jämna mellanrum för att man tror att det skrivits något nytt.
MVH
Magnus
#33 - 1 december 2004 19:16
Ja...som sagt, en bra teknik om man vill ha svar på sina frågor och hålla forumet aktivt... men tråkigt om det irriterar... Sorry.
#34 - 2 december 2004 20:15
Halloj, sorry för att jag snor tråden men tyckte att d va onödigt att starta en ny då det redan finns en om ämnet.
Planerar att starta ett 53L snäcklekarkar. Jag har ph8 o kh 15-20, tror ni att det räcker med uppblandad kalkkross/biltemasand o en massa kalksten för att höja ph:t nog, dvs 8,5-9?
Nästa fråga: Hur högt kan ph:t gå när man använder bikarbonat?
#35 - 2 december 2004 22:46
Vad är kalkkross? Är det korallgrus eller faxegrus? Jag har försökt hitta det på nätet men har inte lyckats... Är det bättre på att höja PH/KH än korallgruset?
#36 - 3 december 2004 08:26
mattias89: Du verkar bo i Stockholm (liksom jag) och isf kommer vattnet från antingen Norsborg eller Lovö. Båda de vattenverken lämnar ifrån sig vatten med ett pH på 8,5. När det har kommit fram till mej i Årsta har det sjunkit till 8,4 eller 8,3. (Jag har ringt och pratat med en nisse på Stockholm Vatten om detta som av en slump var akvarist.)

Min poäng: jag tror inte du egentligen behöver höja pH-värdet med kalksten, etc. Snäcklekarna lär må helt okej ändå. Jag är själv på gång att starta ett akvarium med snäcklekare (med ungefär samma storlek som ditt). Enligt artbeskrivningarna för brevis och multifasciatus så trivs dom i ett pH på 7,8-9, och då är väl 8,4 i princip perfekt.

Jag undrar dock lite över ditt KH-värde. Enligt Stockholm Vatten (och mina tester) ska totalhårdheten (GH) ligga på runt 3 och KH ligger hos mej på cirka 6-10. 15-20 låter väldigt högt. Kan det verkligen stämma?

Blir det inte svårt att hålla ett jämnt pH med så högt KH? Eller är det tvärtom? Jag har grymt svårt att lära mej det där. Nån som kan förklara?
#37 - 3 december 2004 08:39
Är det nåon som vet ett bra och billigt PH-test som diskriminerar bra över 7.5? Jag har åhleds dropptest och det slutar där, så nu när jag kommit över den gränsen så vet jag inte riktigt vad jag har för värden...
#38 - 3 december 2004 14:42
Låter ju perfekt där Dinajel... tror inte att mina mätningar stämmer så bra då jag har ett sont test som man doppar i vattnet med 5 olika små rutor på, från JBL, vet att det är värdelöst men har inte skaffat nytt än. Då kanske det e bra med kalksten i endå, för att höja kh:t om d e så lågt som du säger+att d e snyggt:)

Kommer nog att köra på bara biltema bläster då, om jag nu startar projektet... måste få päronens godkännande först, vill använda deras byro i hallen :p
#39 - 4 december 2004 09:50
Jag har har fått upp PH till runt 7.8 (kranvattnet ligger på lite över 7)och jag skulle vilja komma över 8.0 för att vara på den säkra sidan. Helst vill jag slippa att tillsätta bikarbonat. Jag tycker det är bättre att ha en bra balans i akvariet redan från början.

Kommer jag att kunna komma högre när jag lägger i den gotländska kalkstenen och fossiler? Jag hade funderat på att lägga i någon hålsten för grottornas skull men av vad jag förstår så kommer det bara att hålla värdet på 7.5...

Finns det någon annan sten eller dyl. som höjer ännu mer?
#40 - 5 december 2004 12:02
Jag har även en fråga om Pterygoplichthys joselimaianus. Jag har en på ca 10cm i mitt växtkar som har blivit en riktig romrövare och äter upp mina thomascikliders rom, trots ganska kraftiga "slagsmål". Dessutom rycker den upp en hel del växter när den tar sig fram genom vegetationen.
Nu undrar jag om jag skulle kunna flytta över den till snäcklekarkaret istället. Växtkaret har PH ca6.5 och jag tänkte hålla PH kring 8 i snäcklekarkaret. Klarar han det eller måste jag göra mig av med den? Det vore otroligt synd för han börjar bli otroligt fin nu och är en riktig prydnad i akvariet... :(
#41 - 6 december 2004 08:50
mattias89 skrev:

Låter ju perfekt där Dinajel... tror inte att mina mätningar stämmer så bra då jag har ett sont test som man doppar i vattnet med 5 olika små rutor på, från JBL, vet att det är värdelöst men har inte skaffat nytt än. Då kanske det e bra med kalksten i endå, för att höja kh:t om d e så lågt som du säger+att d e snyggt:)

Jag har Tetratest och det verkar funka bra för nitrit, nitrat, KH och GH, men det var värdelöst för pH. Då litar jag mer på Stockholm Vatten.

Vad gäller att ha kalksten i för att höja pH så har jag förstått att kalk inte löser ut i vattnet vid ett pH över 7,6. Har man så högt pH som vi har så kan man alltså inte höja det ytterligare med hjälp av kalksten. Och det borde vara på samma sätt med KH, det lär inte heller höjas med hjälp av kalk när man som vi har ett pH på 8,4. Däremot kan det ju vara bra att ha i kalksten ifall pH mot förmodan skulle droppa under 7,6 (vilket inte känns så sannolikt). Isf kommer ju kalken att lösa ut och höja pH igen, eller åtminstone hålla det på en stabil nivå.

Tror inte det är nån bra idé att hålla på med bikarbonat och joxa heller. pH:t som kommer ur kranen är 8,4 och även om KH:t åtminstone för mej kunde vara högre, så tror jag inte det är nån fara att pH kommer börja svänga när man bara ska ha i några snäcklekare. Bara man gör sina regelbundna vattenbyten lär det inte vara nån fara.

Själv ska jag iväg och införskaffa mitt nya akvarium idag, och även jag fylla det med Biltemas blästersand och kalksten. (Blästersanden får jag för en ännu billigare penning än hos Biltema av min granne/kompis som köpte för mycket. [:)] Det känns som att våra akvarium kommer bli väldigt lika varandra! Men har man god smak så har man... [;)]

(Och om du visar ett foto på en multifasciatus för dina päron och berättar om deras otroligt coola beteende, så lär du få utnyttja deras byrå utan problem. :)
#42 - 6 december 2004 18:27
Finns det inget annat sätta att höja PH utan bikarbonat? Något annat man kan lägga i förutom kalksten?
#43 - 7 december 2004 15:29
Efter 9 dagar ser vattenvärdena ut såhär:

GH 5
KH 5
PH 7.7

Är dessa värden ok eller måste jag lägga i mer kalksten?
#44 - 7 december 2004 15:31
Mer kalksten lär inte hjälpa dig. Vill du ha högre ph så försök med bikarbonat.
MVH
Magnus
#45 - 7 december 2004 15:39

Mer kalksten lär inte hjälpa dig. Vill du ha högre ph så försök med bikarbonat.

MVH

Magnus

Exakt. Om det jag har läst mej till stämmer så löser inte kalk ut vid pH över 7,6 (vilket jag också skrev i ett tidigare inlägg). Så om du, gjordavljus, redan har 7,7 lär inte mer kalk hjälpa. (7,6-fenomenet lär väl också förklara varför pH stannade vid 7,7 för dej.) Om du vill kan du som sagt försöka med bikarbonat, men jag tror att snäcklekarna kommer trivas rätt bra ändå med pH 7,7.
#46 - 7 december 2004 15:49
Ett litet men bara :)
Kalk kan visst lösas ut och bidra med ph över 7,6. Det är när man har mycket co2 i vattnet som löser kalken till karbonat och kalsium. Det är på detta sättet ph hålls högt i tanganyikasjön, genom att naturlig co2 löser kalken.

Saltvattensakvaristerna använder denna principen i så kallade kalkreaktorer, dom bidrar med karbonater, kalsium och magnesium till deras koraller. Att ha kalkreaktor till ett sötvattenskar är lite overkill, men jag kommer ändå att prova någon gång efterssom jag har grejorna liggandes. Vill man experimentera lite själv räcker det förmodligen att tillsätta co2 i ett kar med mycket kalk i inredningen.
MVH
Magnus
#47 - 7 december 2004 15:52
Ok...då kanske man ska stanna på 7.7. Det är ju bättre att ha ett "tillräckligt" bra värde som är stabilt än få ett högra värde som pendlar. Bara snäckisarna trivs så..

Då kanske jag också kan flytta min romrövande Pterygoplichthys joselimaianus till det karet så att romatiken kan fortsätta flöda ostört i mitt växtkar.... =?
#48 - 7 december 2004 15:58
Ok...då kanske man ska stanna på 7.7. Det är ju bättre att ha ett "tillräckligt" bra värde som är stabilt än få ett högra värde som pendlar. Bara snäckisarna trivs så..

Du kan omöjligt få ett högre ph som pendlar. Ju högre desto stabilare. Att sedan bikarbonat inte höjer över 8,4 gör det guld för akvaristen. Vill du undvika svängningar OCH ha högt ph så använd bikarbonat, det går inte att överdocera heller.
MVH
Magnus
#49 - 7 december 2004 16:00

Ett litet men bara :)

Kalk kan visst lösas ut och bidra med ph över 7,6. Det är när man har mycket co2 i vattnet som löser kalken till karbonat och kalsium. Det är på detta sättet ph hålls högt i tanganyikasjön, genom att naturlig co2 löser kalken.

Intressant! (Jag vet inte om det är bra eller dåligt att man tycker att sån här info är supertufft. [:)] )

Jag trodde annars att co2 sänkte pH. Men om man har det tillsammans med kalk så <b>höjer</b> det alltså pH istället? Eller har jag helt fel angående co2 = pH-sänkning nu? co2 är inte det jag har bäst koll på.
#50 - 7 december 2004 16:08
co2 sänker ph, ja. Men det löser också kalk i dess två beståndsdelar, karbonat och kalsium. Det innebär att kh blir högre av co2 tillsats och därmed ph också OM kalk finns tillgängligt i karet.
MVH
Magnus
#51 - 7 december 2004 22:00

Du kan omöjligt få ett högre ph som pendlar. Ju högre desto stabilare. Att sedan bikarbonat inte höjer över 8,4 gör det guld för akvaristen. Vill du undvika svängningar OCH ha högt ph så använd bikarbonat, det går inte att överdocera heller.

Ok... ska fundera på att tillsätta lite bikarbonat då... Vilken koncentration ska man tillsätta och hur tillsätter man det för att få en "liten" höjning?
#52 - 8 december 2004 01:11
När jag bestämde mig för bikarbonatdosen i mina kar så tog jag en hink akvarievatten och pytsade bikarbonat kryddmåttsvis, men mätningar mellan varje mått... På så sätt fick jag fram dosen per 10 liter... Kemisterna har säkert någon formel som man kan använda i stället...
#53 - 8 december 2004 08:47
Efterssom det inte går att få ph över 8,4 så kan man heller inte överdocera. Jag stjälper i ett paket vid varje vattenbyte, vill inte hålla på att kladda med mått och dyligt. Vad det ger i KH vet jag inte, mitt test tog slut vid 20 och det lär räcka.
MVH
Magnus
#54 - 8 december 2004 08:57
Tja.. skjulle nog ändå vilja ha ett "hum" om hur mycket som brukar räcka per 10L. Ingen som har ett mått som funkat för dom? Annars får jag väl helt enkelt tillsätta ett kryddmått i taget och se hur mycket det höjer mina värden. Hur lång tid tar det innan bikarbonatet "löst sig" ordentligt och ger utslag på mätning?

Köper ni bikarbonatet i vanliga affären eller finns det billigare storpack någon annan stans?
#55 - 8 december 2004 15:37
Vart köper jag bikarbonat? är det samma som livsmedlet bikarbonat eller är det tillsatser i det?
#56 - 8 december 2004 16:44
Samma, så köp det på ICA lr dylikt.
#57 - 9 december 2004 12:05
Någon tipsade om att det fanns billig bikarbonat på ÖB...

Jag tillsätter två tsk i mitt 160 l kar för tillfället, vid vattenbyte alltså, så att två tsk till 60-80 liter då... men det är säkert onödigt snålt. Får en känsla av att antalet tofsalger minskar med minskad mängd bikarbonat... men det där vet säkert Topfrog mera om...

Bikarbonaten löser sig lätt i vattnet så det ger nog utslag på testerna i princip direkt...
#58 - 9 december 2004 12:38
Akvariebutikerna säljer det billigt ibland. Köpte ett kilo för 39 kronor. Lär räcka ett tag till mitt 45 liters..
#59 - 15 december 2004 11:40
Nu har jag äntligen hittat mina första fiskar, 5st Lamprologus Stappersi. De är bara ca 1.5cm men redan både aktiva och tuffa och man kan se att de kommer att bli JÄTTEFINA! Hur söta och roliga som helst. De har redan börjat kriga om mina blåmusselskal. Jag har inte hunnit skaffa vinbärssnigelskal ännu, men kanske de nöjer sig med blåmusslorna. Det hade varit coolt om man bara kunde ha dom. De är otroligt snygga..!

Så fort jag får tag på en digitalkamera ska jag fota lite och lägga upp på min zoon...
#60 - 29 december 2004 11:58
Sådär! Första etappen klar på Gotlandsakvariet och fem Lamprologus Stappersi köpta. Hur söta som helst. Nu är första bilden uppe. Fler kommer då jag kommit på hur kameran funkar (Det är lögn att få bilder med både bra färg, skärpa och ljus). Kolla in min zoon om ni är intresserade.
#61 - 29 december 2004 15:43
Vad kul! Kan inte du lägger lite fler bilder och framförallt lite mer i detalj?

Jag har fått ordning på mitt lilla kar också. http://spehling.de/aqua Skall även jag lägger ut fler eftersom de har grävt så mycket nu och de första bilder inte alls längre.

Gott nytt år! hejhopp. ralp
#62 - 17 januari 2005 13:34
Nya bilder finns på zoonen. Jag har haft lite problem med cyanoalger ett tag nu. Jag använde bitar av liggunderlag under lavastenarna och jag tror att det kan vara de som är boven i dramat. Har inte du haft några problem med alger Ralp?
#63 - 17 januari 2005 13:37
Är det någon som vet hur stor cirkulation man behöver ha i vattnet?
#64 - 17 januari 2005 14:13
Det finns inget "behöver" vad det gäller cirkulationen. Eller rättare sagt finns det väldigt många:
Man behöver cirkulation på åtminstonde 10 ggr filtervolymn för att ha en fungerande nitrifikation.
Man behöver så mycket cirkulation man tycker är snyggt.
Man behöver antingen mycket cirkulation eller slamsuga mycket.
Men det finns inga behöver för fiskarnas skull. Ju mer cirkulation du har desto lägre mot snäckorna kryper dom.
MVH
Magnus
#65 - 18 januari 2005 06:39
[QUOTE=gjordavljus] Har inte du haft några problem med alger Ralp?[/QUOTE] Nej - det har inte - lite "gula" alger på lavastenen - om det är alger? Jag är ju nybörjare.

Sedan hände det att matrester hamna längre ner i sandbotten, eftersom mina multisarna gräver så mycket. Där blir sanden lite svart. Jag passar på att utplanera och lufta lite sandvallarna vid vattenbyten.

Annars har det inte hänt något förutom att de har fått yngel och jag kan definitivt skilja på könen (3,1 tyvärr).

Jag kan tyvärr inte ge några kloka råd men jag håller tummarna.

Hejhopp. Ralp
#66 - 18 januari 2005 13:23
Nu har jag tagit bort liggunderlagsbitarna och cyanoalgerna har jag "vänt ner" i sanden, så nu är det bara att vänta och se om det har effekt.

Fiskarna beter sig som de ska i alla fall. De är otroligt tuffa för att vara så små. De bär omkring på stenar nästan lika stora som de själva, motar bort malen som är 20ggr större än de själva och simmar omkring och spärrar upp sig. Kanske har de komplex för sin storlek och överkompenserar lite.. lol.

Men något otroligt kul hände häromdan. Jag skulle mata dom och såg att alla tre var framme och åt. Någon minut senare låg en av snäckisarna upp och ner vid ytan och flöt, helt livlös. Naturligtvis blev jag helt kall i hela kroppen... Neeej inte en till! Men jag tyckte samtidigt det var konstigt eftersom jag sett att den levde för bara en minut sedan så jag petade lite försiktigt på den och då kvicknade den till liv och simmade vidare som om ingenting hade hänt! Otroligt.

Jag kom på att jag läst någonstans att de kunde spela döda när de blev stressade men jag har inte sett de göra så förut. Sanslöst kul! (när jag väl kom över chocken!)
Jag tror det var en kamp om mat med malen som fick den att "dö" tillfälligt...
#67 - 18 januari 2005 19:55
Så sent som idag tittade jag igen hos mitt favoritställe på ett par stappersi. Herregud - vad kul det skulle vara att ha de ihop med mina multisar i mitt 54ers. Om jag drar ner på 1,1 multisar eller 1,2 och sedan bygger större siktskydd... skulle jag inte kunna ha (prova) ett par stappersi/meleagris?! Arrrgh - jag vet - det är bara köpa större burk respektive köpa en till... Men det finns inte en chans - just nu...

gjordavljus > Hur stora är deras revir? Är dina könsmogen?

Hejhopp. ralp
#68 - 18 januari 2005 21:02
=ralp

gjordavljus > Hur stora är deras revir? Är dina könsmogen?

Jag har ju bara en hanne och två honom just nu och hannen verkar ha hela karet som revir :). Nå jag tror att när de får lite konkurrens så har de ganska små revir.. ca 15-20cm tror jag...men jag är inte säker. Mina stappersi är inte könsmogna ännu. Hannen fjantar sig som bara den men tjejerna ignorerar honom fullständigt...lol. Jag har någon halvbra bild på honom på min zoon men jag tänkte ta lite nya när karet klarnar.

Jag tänkte att jag skulle köpa ca två-tre stycken till när jag sett om karet är i balans igen. Sen funderar jag på att skaffa två dvärgkompressiceps oxå. De är otroligt fina...men jag vet inte om det blir förmycket i ett 80Ls....ett större kar vore ju inte dumt nej...
#69 - 18 januari 2005 21:19
Tittar in här eftersom jag också har tanganyika-kar ;)

Haft multisar länge i ett 45-liters där det varit två par. De producerade massor med ungar, som sen blev uppätna eftersom jag ej tog hand om dom.

Nu har jag flyttat över dom till det stora karet och kompletterat med lite annan fisk. Tyvärr har båda honorna dött från den ursprungliga "populationen" (De fick som svulster bakom tarmarna, äggstockscancer? Hannarna mår så bra de nånsin kan). Nu går det i karet 6 multisar (2 def. hannar, de andra 4 vet jag inte, men troligtvis mest hannar tyvärr), 4 calvus (antingen 1:3 eller 2:2, troligtvis det senare, två av dom gräver och en av de små har kollat in snäckorna, roligt att se hur de ändrar färg snabbt med humör! ja, inte bara stress alltså) och 4 jullar (kipili, en stor (hona?) som tagit ena stenröset i besittning, h*n dejtar en av de andra och de lär snart få till nåt. De två andra är lite halvmobbade, men mår bra).

Bilder finns på min zoon!
#70 - 18 januari 2005 21:42
Trevligt kar du har psychogrrl. Man blir verkligen sugen på ett lite större kar. Hur många snäckisar hade du i ditt 45Ls? Jag funderar på hur många jag får rum med i ett 80L.
#71 - 19 januari 2005 10:41
Jag började med 6 stycken (3:3) i 45-liters. De parade sen ut sig till två par som hade vardera sidan (hade delat av mitten med stenar så reviruppdelningen skulle bli lättare).
#72 - 19 januari 2005 12:15
[QUOTE=psychogrrl] ... De producerade massor med ungar, som sen blev uppätna eftersom jag ej tog hand om dom. ...[/QUOTE] Ojdå! Jag trodde att ungarna får vara ifred och skall bara "flytta hemifrån" till någon annan tom snäckskal när de blir tonåringar?! Rekommendera du att släpper de i en yngelkasse för att rädda de?

Hejhopp. ralp

OFFTOPIC: [QUOTE=psychogrrl_zoonen] ... 2. 45-liters (50*30*30) I funderings-stadiet. Multisarna har gått här tidigare, men nu ska nåt annat i, vad?[/QUOTE] Jag har precis inredd en 12 Liters Lowtech med lite växter, utan filter & värmare och har 3 körsbärsräkor i den. Skall blir fler om det funkar - jättespännande att titta på! Skulle det vara något för ditt 45? Kanske komplementera med Endlers guppys eller någon killi?! Eller Stappersi/meleagris som gjordavljus har?!
#73 - 19 januari 2005 14:15
[QUOTE=ralp] Ojdå! Jag trodde att ungarna får vara ifred och skall bara "flytta hemifrån" till någon annan tom snäckskal när de blir tonåringar?! Rekommendera du att släpper de i en yngelkasse för att rädda de?[/QUOTE]

Möjligtvis funkar det i ett större kar, kan ju även vara att de inte fick tillräckligt med mat när de blivit av med gulan (jag matar ganska sparsamt, då bara fling, nu blanding fling och cyclops). Vi får se vad som sker i det nya, om det nu är några honor där *suck* de verkar dock ha tagit ganska små revir. Kacksiga är de små iaf! Ger sig på både jullar och calvus!

[QUOTE=ralp]OFFTOPIC: Jag har precis inredd en 12 Liters Lowtech med lite växter, utan filter & värmare och har 3 körsbärsräkor i den. Skall blir fler om det funkar - jättespännande att titta på! Skulle det vara något för ditt 45? Kanske komplementera med Endlers guppys eller någon killi?! Eller Stappersi/meleagris som gjordavljus har?! [/QUOTE]

Ja, funderade på att lägga i någon rot, fylla med växter och släppa i några fjärilar och lite räkor (har ju filter, men ingen värmare, det håller sig ändå). Koldioxid är jag dock kass på, men har en kompis som säkert kan hjälpa isåfall. Just nu låter jag det bara stå för jag har tänkt flytta snart och vet inte om jag får plats med två kar då..
#74 - 21 januari 2005 23:39
Sådär! Verkar ha fått lite stabilitet i karet igen och firade det med att köpa 4st dvärgcompressiceps. De är verkligen otroligt fina. Vilket kap. 135:-/st och värt varenda öre. Pigga och med fina färger. Hoppas bara att jag får ut ett lekpar...
Kolla in min zoon!

Annons