mattias89 skrev:
Låter ju perfekt där Dinajel... tror inte att mina mätningar stämmer så bra då jag har ett sont test som man doppar i vattnet med 5 olika små rutor på, från JBL, vet att det är värdelöst men har inte skaffat nytt än. Då kanske det e bra med kalksten i endå, för att höja kh:t om d e så lågt som du säger+att d e snyggt:)
Jag har Tetratest och det verkar funka bra för nitrit, nitrat, KH och GH, men det var värdelöst för pH. Då litar jag mer på Stockholm Vatten.
Vad gäller att ha kalksten i för att höja pH så har jag förstått att kalk inte löser ut i vattnet vid ett pH över 7,6. Har man så högt pH som vi har så kan man alltså inte höja det ytterligare med hjälp av kalksten. Och det borde vara på samma sätt med KH, det lär inte heller höjas med hjälp av kalk när man som vi har ett pH på 8,4. Däremot kan det ju vara bra att ha i kalksten ifall pH mot förmodan skulle droppa under 7,6 (vilket inte känns så sannolikt). Isf kommer ju kalken att lösa ut och höja pH igen, eller åtminstone hålla det på en stabil nivå.
Tror inte det är nån bra idé att hålla på med bikarbonat och joxa heller. pH:t som kommer ur kranen är 8,4 och även om KH:t åtminstone för mej kunde vara högre, så tror jag inte det är nån fara att pH kommer börja svänga när man bara ska ha i några snäcklekare. Bara man gör sina regelbundna vattenbyten lär det inte vara nån fara.
Själv ska jag iväg och införskaffa mitt nya akvarium idag, och även jag fylla det med Biltemas blästersand och kalksten. (Blästersanden får jag för en ännu billigare penning än hos Biltema av min granne/kompis som köpte för mycket. [:)] Det känns som att våra akvarium kommer bli väldigt lika varandra! Men har man god smak så har man... [;)]
(Och om du visar ett foto på en multifasciatus för dina päron och berättar om deras otroligt coola beteende, så lär du få utnyttja deras byrå utan problem. :)