Snäcklekare!!!

#1 - 20 september 2004 16:45
Hej!
har länge intresserat mig för snäcklekare, helst en mindre sort. Då undrar jag om man skulle kunna på en del fakta om den lilla trevliga fisken. Jag har läst faktan här på zoopet, men jag undrar bland annat om man skulle kunna ha den med andra afrikanska ciklider som vill ha ungefär samma pH? Egna erfarenheter?

Mvh Malawi´n
#2 - 20 september 2004 16:54
en kompis har snäcklekare med jullar och prinsessor och detta funkar utmärkt.

/Glenn
#3 - 20 september 2004 18:31
Vilka arter är du intresserad av? De är olika aggressiva och utrymmeskrävande. Jag har bara erfarenhet av L. ocellatus som är en av de tuffare..anfaller gärna händerna om man stoppar dem i karet, riktiga små charmtroll är de [:)] De har ganska stora revir så det är bra om akvariet inte är alltför litet och det kan vara lämpligt med en hane och en grupp honor. De är inte riktigt lika beroende av snäckor som många andra snäckskalslekare (även om man bör ha några snäckskal), jag har dock ett 40-tal snäckor till 5 st ocellatus, de som inte används, grävs igen..
#4 - 20 september 2004 18:37
;P
Jag tänkte mig nog en lite mera fredlig sorts snäcklekare:)

Mvh malawi´n
#5 - 20 september 2004 18:44
Ursprungligen skickat av malawi´n

;P

Jag tänkte mig nog en lite mera fredlig sorts snäcklekare:)

Mvh malawi´n

Fniss, Snäcklekare är bland dom agresivaste fiskarna jag vet relativt dess storlek.
MVH
Magnus
#6 - 20 september 2004 18:45
L Multifasciatus ska väl vara bland dom snällare, eller har jag fel???
Jag har en grupp sådana i ett 150 l kar, tänker komplettera med Jullar och Dvärgkompressiceps... har ingen aning om hur det går, men jag hoppas att det fungerar....
#7 - 20 september 2004 18:48
Måste säga att L.brevis är en harmlös varelse...små rivir och fredliga.
#8 - 20 september 2004 18:57
joo... jag tycker också att brevis är snällare än L.multi...
#9 - 20 september 2004 19:04
Någon som har erfarenhet av multi och ocellatus i samma akvarium?
#10 - 20 september 2004 19:19
har ingen erfarenhet om det men jag skulle kunna tanka mig att det blir fullt krig om inte karet ar valdigt stort (sag 540L+) , och jag tror att ocellatus kommer vinna varje gang
#11 - 21 september 2004 06:40
I så fall skulle det bli i ett rejält stort kar (som ännu så länge bara finns i fantasin..) Multisarna är så mycket vekare alltså?
#12 - 21 september 2004 06:41
Multisarna är dom absolut tuffaste av snäcklekarna, men dom är så mycket mindre än ocelatus.
MVH
Magnus
#13 - 21 september 2004 07:09
Är det verkligen så stor storleksskillnad, hur stora blir då ocellatus som mest? (har sett multi-hanar på 5 cm..)
#14 - 21 september 2004 07:15
Dock så trtor jag inte att det skulle vara problem att ha fiskarna i samma kar, bara man ger dom två klart avgränsade revir. Tex två snäckkolonier i var sida om karet och stenar emellan.

Ocelatusar är mycket större än multisar, men då inte så mycket längre, utan bara större.
MVH
Magnus
#15 - 21 september 2004 07:35
Jo, tanken var att skapa två avgränsade områden och ha väldigt rörliga fiskar på "öppet vatten" så att de snäckisarna inte kan röra sig helt fritt, vet inte om det funkar dock.. (just nu har ocellatusarna hela mitt 275 liters som sitt område, "hårt knutna till sina snäckor"..osv.. verkar de inte ha förstått [;)]
#16 - 21 september 2004 07:37
Då har du för få snäckor, alternativt för litet "snäckområde". Börja med att sprida ut snäckorna mer och se om alla får revir då, annars får du skaffa fler snäckor.
MVH
Magnus
#17 - 21 september 2004 07:44
Nja, jag har 40 snäckor till 5 fiskar, utspridda i grupper, det borde räcka, hanen gräver ju ned alla snäckor som han inte tycker att han behöver. Det är nog snarare att de inte har något hot utan deras enda sällskap är en ensam L. leulepi och ett gäng ancistrusar, råkar man skrämma dem (är svårt, men..) simmar de in i snäckorna. Hanen har ett tydligt revir (där alla snäckor grävs ned) men det finns snäckor även utanför detta område.
#18 - 21 september 2004 07:49
OKI, då har du ju lösningen själv: Yttre hot. Mina multisar går i samma kar som jullar, leptosomer och compressiceps. Dom håller sig tight till sitt revir förutom när det är matdags.
MVH
Magnus
#19 - 21 september 2004 11:35
Skulle man kunna ha ett 50-70 liters kar med et par multisar samt ett lejonhuvudskar + ett par små siameser malar? Jag lite ont om plats, och även fast jag har ett större kar där lejonhuvudscikliderna kan vara, så verkar de enbart trivas i det lite lägre karet. (de fick inte tag i ngn mat i det andra karet, med auratus och rödzebra)

Mvh Malawi´n
#20 - 21 september 2004 13:26
Ocellatus ar i min erfarenhet en av de snacklekare som ar minst bunden till sina snackor, de ger sig latt ut pa 6" utflykter ifran narmaste snacka. Sen tycker jag personligen att Ocellatus ar betydligt tuffare an vad Multisarna ar, Ocellatus har dragit blod fran mig vilket ar mer an vad multisarna kan saga!

Annons