snäcklekare??

#1 - 26 augusti 2004 17:49
vilka varianter av snäcklekare finns det?
vilka fiskar kan dom gå med ?
måste man använda söt vattens snäckor ? varför inte saltvattens?

/TACK PÅ FÖRHAND
#2 - 26 augusti 2004 18:19
Varför två trådar - sleepy.
Kanske radera den ena...
PatrikMalmo
#3 - 26 augusti 2004 21:04
Hmm. Finns många olika varianter på snäckskalslekare, både äkta och oäkta. De brukar vara rätt tuffa, så de funkar med många olika fiskar - ibland kan man fråga sig vilka fiskar som funkar med dem i stället.

Stimfiskar hade jag dock inte haft många av i karet tillsammans med snäcklekare, de kan vara lite för kvicka på fodret. Nästan alla ciklider från Tanganika funkar de med, och som jag tror även många mbuna-ciklider från Malawisjön (har dock inte rpovat just det).

Du kan använda alla snäckor/skrymslen du kan stoppa ned i akvariet, men de gillar att flytta runt hemmet, dvs gräva gropar och flytta snäckan/snäckorna. En del funkar klart bättre i saltvattenssnäckor, men det handlar troligen inte om snäckorna utan själva utrymmets utformning (tex Altolamprologus).

Vill du använda saltvattenssnäckor ska du bara se till att de är tillräckligt utsköljda så att saltet är borta från dem. Då är det inget problem.

Hilsen!!
#4 - 26 augusti 2004 22:48
Hoppas att det är OK om jag lånar din tåt lite Sleepy??? Jag har Snäckskalslekare (L Multifaciatus) i ett 54 liters kar. Det är härliga fiskar och jag har bestämt mig för att satsa på ett lite större Tanganykakar... Jag har gjort ett 150 literskar ledigt för detta. I botten har jag rådasand, och den ska nog få vara kvar... tänkte köra med lite växter... har en gallerplanta i karet redan, och funderar på att sätta i en massa Javaormbunkar som jag har till övers (läste om bikarb växter)... även nån Anubais blir det nog... Ev sätter jag i någon planta Valenisiera för nitratets skull...
Men så var det det där med innevånarna... hur stora revir de behöver. Snäckisarna är i en grupp om 3 hannar och en hona... 4 yngel som precis börjat färga ut och snart är könsmogna... och en massa småyngel då... Denna grupp ska ju ha en central plats... kanske i främre hörnet längst bort från pumparna då... Sedan skulle jag vilja ha ett par av Gul eller svartvit Julle (Julidochromis ornatus eller Julidochromis ornatus) Är det fullt sedan, eller skulle jag även kunna ha ett par Dvärgcompressiceps (Altolamprologus compressiceps) även om de blir 10 cm???
Det känns konstigt att ha så få fiskar i så pass stort akvarium... men jag har ju förstått att det kan gå lite vilt till med dem.

Tala om vad ni tycker... för mycket fisk, för lite eller fel???
PatrikMalmo
#5 - 27 augusti 2004 04:53
Tant Nancy,
låter som ett roligt kar. Jag hade dock skippat Altolamprologus, de är duktiga på att äta yngel. Jullarna är roliga på det sättet att de kommer att hålla till där det finns hål och skrevor, oavsett var i karet det är. Bygger du upp en bra bakgrund med många grottor även en bit upp från botten, kommer du att ha Jullarna över bakgrunden - då konkurrerar de inte om platsen på botten.

Du kan säkert ha mer fisk i karet om du vill. Personligen hade jag inte varit biotoptrogen utan stoppat ner ett litet stim (ca 10 st) av någon ytlevande fisk (sebrafisk, vildguppy eller liknande). Närvaron av dessa kan göra cikliderna lite mindre skygga. Mer fisk än så hade jag inte stoppat i karet, man vill ju att det ska finnas lite plats för yngel också... ;)

Hilsen!!
#6 - 27 augusti 2004 09:22
Jodå Patrik, yngel blir det... i massor!! Det var därför jag tänkte att Altolamprologus skulle funka... att något yngle skulle överleva, men du tror alltså inte det? Jag bor ju i Östersund, och det är knappt någon som har Tanganyika här, så att bli av med ynglen när de blir stora skulle nästan bli omöjligt.

Vad gäller biotopriktigheten så gick väl den åt "pipsvängen" redan med växterna... så det är inget jag måste hålla på. Jag hade Guppy i det lilla Tanganyikat... men de dog och jag vet inte av vad heller... inga synliga symtom... Jag har ett överflöd av dem i många av mina kar, så jag kan ju testa, men det verkar ändå vara något som inte passar dem i vattnet... Har alltså inte naturligt hårt vatten, utan höjer med Bikarbonat....
PatrikMalmo
#7 - 27 augusti 2004 09:48
Jodå, om du inreder karet rätt med massor av snäckor, samt små skrymslen på botten, så kommer säkerligen en del yngel att överleva även med Altolamprologus i karet. Om du vill ha "rovfisk" kan jag annars rekommendera en mal, Synodontis petricola. Har du två stycken sådana i karet kommer alla andra fiskar att vara konstant på hugget. Dessutom är de jäkligt snygga!!

Ett av de roligaste Tanganyikakar jag sett var på ca 200 liter, hela botten täckt av snäckor och så lite stenskravel med några små Anubias på allra längst bak i karet. I detta kar fanns fem par snäckskalslekare (plus ett stort gäng yngel) och två petricola. Snäckskalslekarna var konstant på hugget dels mot varandra, och dels mot malarna. Malarna var inte alls skygga i det karet, utan gjorde hela tiden raider mot snäck-kolonin. Sanslöst roligt att kolla på!!

Hilsen!!
#8 - 27 augusti 2004 10:38
Hehehe... nu hör ju jag till de knäppstarar som inbillar mig att fiskarna har mänskliga känslor... i alla fall de mera sociala fiskarna... Detta innebär att jag nog skulle må dåligt om fiskarna inte fick ha ett endaste litet yngel kvar... och om de skulle behöva vakta precis hela tiden...
Något mera som jag tänkt på.... akvariet står ganska lågt... det blir inte så att Snäckisarna kommer att ligga och trycka i snäckorna hela tiden då... de är ju rätt lättskrämda. Trafik förbi akvariet? Ja, bor man sju pers i en femma med 12 akvarier... så finns det inte en lugn plätt i kåken :-)
#9 - 27 augusti 2004 11:38
Ursprungligen skickat av erikthur

Varför två trådar - sleepy.

Kanske radera den ena...

tryckte antagligen på "skicka tråden"(eller va de nu va)
2 gånger för den ville inte första... sen när jag markte att de blev 2 raderade jag ena men det funkade inte.... och mer en så orkar jag inte bry mej..
#10 - 27 augusti 2004 11:46
finns det någon sida om snäcklekare? (hällst på svenska)

så snäcklekare går med mina malawi/mbunas?
min största malawi firre är la kanske 13 cm (red fin)
hur stora ska snäckorna vara?
har precis varit o köpt några snäckor och dom är vell cirka 4-5 cm... har even en antagligen saltvattens snäcka på cirka 20 cm inget för dom ???
#11 - 27 augusti 2004 13:42
Dom verkar gilla att ha det trångt... jag har också en saltvattenssnäcka... och den är dom inte ett dugg intresserade av. Billigaste snäckorna tror jag du får genom att köpa Fyllda Winbergssnäckor i delikatessdisken och gräva ur dem... Det ska finnas tomma Winbergssnäckskal att köpa också, men jag har inte hittat några sådana... kanske inte finns så många snäckätare i Östersund :-)
#12 - 27 augusti 2004 13:48
Zoobutiker som har eremitkräftor brukan praktiskt taget ge bort överblivna snäckskal. En snabbkokning så är de ok att slänga i karet.
#13 - 27 augusti 2004 14:12
kanske är emitkräfter nott o ha dom e jävligt coola jallefall :D
#14 - 27 augusti 2004 14:36
Dom billigaste snäckorna hittade jag på Granngården i Halmstad.
20:-/kg Fast dom va ganska skitiga då..
Dom såldes som trädgårdsutsmuckning, bland stenar å annat.
Ska försöka fixa bilder sen!
Hos Peter på Akvarium Ronneby köpte jag Vinbergssnäckor, tomma, för 5:-/styck. Sen har jag försökt få sambons döttrar att plocka snäckorna i deras pappas trädgård. Enligt deras beskrivning Vinbergare eller väldigt liknande..
#15 - 27 augusti 2004 14:38
Glömde ju att säga att jag har Lamprologus Callipterus, en väldigt kul snäckskallekare, bara dom växer till sig så!
#16 - 11 november 2006 14:49
fina !!

har köpt en sort som kallas L-brevis sunspot ikola . jättefin snäcklekare som har en gul fläck på sidan lite kul faktiskt
#17 - 11 november 2006 17:58
sleepy skrev:
vilka varianter av snäcklekare finns det?

Här ska jag räkna upp massa snäcklekare, vissa mindre snäckskalsberoende och vissa mer:

Altolamprologus calvus
Altolamprologus compressiceps
Lamprologus brevis
Lamprologus callipterus
Lamprologus calliurus
Lamprologus multifasciatus
Lamprologus ocellatus
Lamprologus ornatipinnis
Lamprologus sp. "Ornatipinnis Zambia"
Lamprologus similis
Lamprologus speciosus
Lamprologus stappersi
Lepidiolamprologus meeli
Neolamprologus kungweensis
Neolamprologus signatus
Telmatochromis sp. "Temporalis Shell"

Det var en del av snäcklekarna, det finns säkert fler arter.
#18 - 11 november 2006 18:24
Det är väl bra att sleepy får reda på det till slut...
Men han har ju inte varit aktiv på snart ett år så vem vet om han läser det...
#19 - 11 november 2006 18:27
Intressant för oss andra som vill starta snäcklekare....:)
#20 - 11 november 2006 18:30
Precis, det finns ju fler som kan läsa.
En bra sammanställning Ratz
#21 - 11 november 2006 18:44
albjohn skrev:
Precis, det finns ju fler som kan läsa.

Bra - det är skönt att få veta...
#22 - 11 november 2006 20:41
erikthur skrev:
Det är väl bra att sleepy får reda på det till slut...

Men han har ju inte varit aktiv på snart ett år så vem vet om han läser det...

Ojdå, jag kollade aldrig när tråden skapades...
#23 - 8 februari 2007 14:25
Då ställer väl jag en fråga här också. :)

Kan man ha snäcklekare med kilfläcksrasboror och med en massa växter?

Undrar också om man skulle kunna ha någon körsbärsräka som håller igång renhållningen.

Jag har ett 54 liters kar.

/Simon
#24 - 8 februari 2007 19:33
tror att snäcklekarna skulle käka upp räkorna iaf, rasboras vill väl ha lite surare och mjukare vatten, så det hade nog vart bäst med typ guppy, molly eller sebrafiskar isf.

Annons