Snäckisyngel

#1 - 3 oktober 2004 13:37
Nu har det hänt....snäckisarna har fått yngel. Det är vad vi tror i alla fall. Två små som "hoppar" omkring mellan två snäckor. Snäckisarna har varit väldigt på hugget mot ancistrusen och våra guppys som vi har, nu under eftermiddagen. Grejen är det att det finns två yngel till men de har hållit till vid ytan. Ett med en längre bakkropp och ett litet mindre.
Ett alternativ är ju att det ena ynglet vid ytan är ett guppyynel för ena honan har varit och är ganska så stor.

Har också en fundering på om snäckisynel lämnar föräldrarna och snäckorna någonting när de är så små? För de är verkligen jättesmå.

Äter snäckisarna sina yngel?

Hur många yngel brukar det bli?

Tacksam för lite tips och råd!

/Petra
#2 - 3 oktober 2004 14:30
hallå!? vad är en snäckis??? menar du snäckorna som sitter på rutan????
#3 - 3 oktober 2004 14:35
Med snäckis menar jag mångbandad snäcklekare "Lamprologus multifaciatus".
En jättefin Tanganyika Ciklid

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=117

/Petra
#4 - 3 oktober 2004 14:49
jaha förlåt mig
#5 - 3 oktober 2004 15:50
Mina multisar fick småttingar för en vecka sedan. Första dagarna lämnar de små knappt öppningen på snäckskalet. För var dag ökar området de vågar utforska. Nu, efter en vecka vågar de sig iväg knappt 5 cm radie från snäckan. Honan håller konstant ett vakande öga på sin avkomma. Det blir lätt fight när grann-honan kommer för nära.

//Peter
#6 - 3 oktober 2004 17:11
Peter_F: Hur ser du skillnad på hane och hona?

Har själv tio multisar och ingen aning om vad de har för kön!
#7 - 3 oktober 2004 17:55
Grejen är den också att vi slammade botten igår och flyttade om lite. Känns lite olustigt så här efteråt i fall att vi skulle ha förstört något för snäckisarna.
Peter_F: Ungefär hur mycket yngel har dina multisar fått?

Eliin: Jag har bara två multisar och skillnaden som syns är att honan är 2.5-3,5 cm mindre än hannen.
Sen tror jag nog inte att det finns någon skillnad.

/Petra
#8 - 3 oktober 2004 17:57
gustav.osbeck: Det är helt ok att inte veta. Själv har jag precis kommit underfund med vad "Multisar" är. Man lär sig tids nog.

:-)

/Petra
#9 - 4 oktober 2004 11:20
Pe3: Jag tycker mig se 5-6 st yngel i och runt snäckan.

Eliin: Är inte säker vilket kön det är på alla, men tre av den är jag ganska säker på. Honan med yngel, den stolta fadern och en rivaliserande hona. Baserar detta delvis på storlek och delvis på beteende. Honorna får under inga omständigheter simma in i hanens snäckskal. Vet dock inte om det är några säkra bevis eller om min hane bara är smart ;)
Nancy menar på att man skulle kunna se några vita prickar vid/under honans stjärtfena men jag har inte sett några.

//Peter
#10 - 4 oktober 2004 12:19
Hallojs... vad kul att ni får snäckisyngel på löpande band. Jag har nu ett antal yngel från olika kullar sedan i mars. De äldsta har nyss färgat ut och man kan börja gissa kön utifrån beteende. Kullarna som jag får brukar ligga på minst 10-15 yngel men det är sällan flera än 4-5 som växer upp... förmodligen beror detta på att jag inte matar ynglen speciellt utan de får någon foderrest och är väldigt snabba att nappa efter nykläckt artemia när det bjuds.
Jag har säkert svamlat när jag pratade med Peter F... den vita fläcken sitter vid bröstfenorna och syns tydligt både på min vuxna hona och på en del av de äldre ungfiskarna... bara de blir lite äldre så att jag ser könsskillnad med hjälp av storlek på dem, så kommer jag att kunna bli mera säker på om det är en könsskillnad. Jag har foton på dessa fläckar... men har tyvärr haft lite mycket att stå i och inte fått ut bilderna på Zoonen... ska försöka skärpa mig ang det!
#11 - 5 oktober 2004 10:36
Sådärja, nu är mitt snäckisalbum uppdaterat på Zoonen. På de tre sista bilderna visar min lilla Lillemor upp den vita fläcken i all sin prakt!
#12 - 8 oktober 2004 06:32
Ang mina snäckisyngel så undrar jag om det är så att man måste ge dem speciellt foder? Som det är nu så får fiskarna Dr Bassleer Biofish och vet inte om ynglen får i sig den maten. De har klarat sig ett tag nu men funderar ändå om de får i sig mat.
(Har mer erfarenhet av Mollyyngel och de äter flingfoder från början)

/Petra
#13 - 8 oktober 2004 09:31
Jag ger inte mina yngel mycket extra... Man får ju se det lite krasst... skulle alla överleva så skulle karet snabbt bli till ett kaos... De hittar lite smått och gott i snäckorna tror jag... sedan brukar jag skicka ner ett moln yngelfoder... (går säkert lika bra att mala sönder vanligt flingfoder mellan ex vis två skedblad... ) detta gör jag kanske en par gånger i veckan... men i bland inte alls... trots det så överlever oftast en 4-5 yngel i varje kull.
Om man ska mata dem regelbundet och ordentligt så är det väl med nykläckt artemia då... men isåfall får man nog ta en bit tunn slang, typ syreslang, och blåsa ner maten vid snäckorna..
#14 - 8 oktober 2004 10:22
Njae, det låter lite bökigt det där med att blåsa ner artemia så jag maler nog hellre sönder flingfodret. Men tack ändå för tipset!

/Petra
#15 - 8 oktober 2004 11:05
Grattis till tillökningen Pe3 =)

Jag matar mina snäckyngel med väldigt finsmulade torrflingor samt frysta cyclops. Men de får inte mer mat än de vuxna fiskarna. För som Nancy säger så blir det lätt väldigt många yngel i karet annars =)
#16 - 8 oktober 2004 11:09
Jag brukar mata mina multisar och då även ynglen med Dr Bassleer Biofish granulate, storlek M. När ynglen är riktigt små brukar jag bara sula det lite extra mellan fingrarna. Någon gång har jag även provat att mata dem med smulad hårdkokt äggula, men långt ifrån alla kullar har fått såndan lyxmat. Det finns ändå helt sjukt många multisar i olika storlekar i mitt lilla kar för tillfället...=)

/En annan Petra =)

Annons