Snäckinvation vid akvarieflytt

#1 - 29 november 2004 08:08
Phu!, nu är äntligen flytten över.

Jag har aldrig sett någon snäcka när karet varit igång.
Jag tömde mitt 450 kar i onsdags kväll och lade allt grus i hinkar (ingen tvätt)

I fredags när jag flyttade akvariet, med tillbehör, såg jag någon enstaka "korkskruvssnäcka" (vet inte vad dom heter men dom har ett långsmalt skal) som låg uppe på sanden i ett par av hinkarna.
I fredags kväll åkte gruset tillbaka i karet, som kommit på plats. Jag fyllde upp några centimeter med vatten och blev mycket förvånad 10 minuter senare.

Säkert 100-200 "korkskruvssnäckor" var nu uppepå gruset och många på väg mot vattenytan.

Igår kväll så var alla spårlöst borta igen. (OBS ingen fisk går i karet ännu)

Jag ser inte snäckorna som ett problem utan söker en förklaring på denna snäckinvation.
Lever dessa snäckor normalt i bottenmaterialet? (dom största hade säcker 10-15mm långt skal så man borde ju se dom ibland)
Kan det ha varit ägg som kläckts när det inte fanns några fiskar med i bilden? (dvs att dom annars äts av fisken)
#2 - 29 november 2004 08:14
Sandsniglar dom är nergrävda och kommer vid nytt vatten då de är lite mat för dom i sanden.
#3 - 29 november 2004 12:55
Tycker bara det är lite kostigt att man kan ha 200 snäckor (mellan 3 och 15 mm stora) i sanden utan att någonsin se dom.
#4 - 29 november 2004 20:55
Det är inte malaysiska grävsnäckor du har?. det låter verkligen som det. sådär är et hos mig med.... Och det är sådna jag har. de största är säkert 2cm och sen finns det de som är så små att de knappt går att se.
De rör om bra i bottensubstratet, så det inte packar sig alltför-, om man inte har för grovkorning förstås...
#5 - 30 november 2004 07:18
Det är inte malaysiska grävsnäckor du har?

Jag har ingen aning vilken sort det är. Det är inga jag medvetet satt in iaf.
Dom har ett spetsigt, koniskt, skal.
#6 - 30 november 2004 07:37
Tjena Henke det är malaj snäckor du har. När jag flyttade mitt 100 l och la i grus mm så var det flera miljarder snäckor som sökte sig till vatten ytan. Hovade upp dom i 3 dar dom slutade aldrig att komma. Men så fort jag la i fisk så var dom borta igen. Har fått vissa tips på hur man får bort en stor del av dom. Det är att man plockar bort alla stora 1 gång i veckan tex. Så minskar dom. Mata mindre för dom lever på matresterna tror jag. Dom är aktiva på natten
#7 - 12 december 2004 22:08
jag har läst i någon bok att de skall vara bra för växter eftersom de lukrar i sanden. Men jag hatar också snäckor så lycka till med utrotningen!
#8 - 12 december 2004 22:56
Suck, snäckorna är ju där och fixar saker åt oss, käkar alger, håller botten lucker så den inte blir syrefattig och börjar stinka, omvandlar skräp till näring åt växterna... det är ju ett ekosystem man skapar i karen, där brukar alla behövas på ett eller annat sätt.

Annons