snäckinvasion!!!

#1 - 25 augusti 2003 14:19
hej!
mitt akvarium har fått ett problem, plötsligt när jag en dag kollade i det så såg jag massvis av sniglar/snäckor!!
jag vet inte var de kommer ifrån, jag har inte köpt fisk på ett tag... kanske några månader sedan.
De är jättesmå sniglar med små små skal.
Vad ska jag göra? Hur får jag bort dom? Hur kan de ha kommit dit?
Snälla jag behöver hjälp!

// odiita!
#2 - 25 augusti 2003 14:21
har du köpt några växter då?? dem kan ju komma den vägen...

har du tillräckligt stort akvarium kan du ju köpa botier.. ett annat beprövat knep är ju att ta bort dem för hand...
mats
#3 - 25 augusti 2003 14:27
jag skulle inte tro att jag har tillräckligt stort akvarium för att ha botier... i alla fall som det låter. Mitt akvarium är 75l. För litet?
Det är massvis, så då får jag nog sila hela vattnet... och de är pyttesmå.
Nej, jag har inte köpt några växter heller... jag köpte fiskar för några månader sen, kan det ha varit kanske bara 2 i början som har förökat sig så här mycket, och därför har jag inte lagt märke till dom förrän nu? vi har också förändrar PH värdet, kan det vara att de trivs och förökar sig mer nu?
#4 - 25 augusti 2003 15:40
Jag hade också massor av snäckor i ett av mina akvarier. Trots att jag har fem praktbotior, så plockade jag minst femtio snäckor om dagen och ändå fanns det fler kvar. När jag började mata med TetraMin Pro så försvann den feta hinnan som jag hade på vattenytan och samtidigt snäckorna.

#5 - 25 augusti 2003 17:28
övermatning leder lätt till att snäckorna blir fler då de äter foderrester och sånt... så de är faktist till lite nytta..
och även fel foder säkert, då fiskarna kanske inte äter allt av fodret om de inte gillar det t.ex. och då får snäckorna mer mat..

Annons