Snäckfälla

#1 - 18 oktober 2010 12:28
Såg inne på Guldfisken zoo´s hemsida att dem hade något som kallas för Snäckfälla.
Tänkte kolla med er här, är detta något som fungerar effektivt ?
Har tråkigt nog fått in del tråkiga snäckor i mitt kar som plundrar sönder min växter.
Men vill gärna veta om dessa fällor verkligen fungerar ?
Tack för svar .
#2 - 18 oktober 2010 12:34
Hallander skrev:
Såg inne på Guldfisken zoo´s hemsida att dem hade något som kallas för Snäckfälla.

Tänkte kolla med er här, är detta något som fungerar effektivt ?

Har tråkigt nog fått in del tråkiga snäckor i mitt kar som plundrar sönder min växter.

Men vill gärna veta om dessa fällor verkligen fungerar ?

Tack för svar .

inte en susning om dom funkar.....

men nått som funkade hos mig var en halvliters petflaska, lite grus i botten så den inte sjunker,
ner med lite maltabletter....dratta ner i karet på natten,,,,,på morgonen var det fult med snäckor i den.

sedan är det väl så att ett kar i balans....har inte så många snäckor....

hitta orsaken....annars bvlir det lite som att ta en treo varje morgon, utan att bry sig om varför man
har ont o skallen....

.
#3 - 18 oktober 2010 12:39
Dem har varit på växterna jag köpt från affären, och har inte sett dem då när jag plantera i dem, och nu är där alldeles för många. Okay men det låter bra, kan man alltid testa ! Det jobbiga är att dem lägger ägg hela tiden, så känns som man aldrig lär komma från dem till 100% Vissa är ju så enormt minimala och svåra och hitta i ett 375kar :P
#4 - 18 oktober 2010 12:41
tycker dom är värdelösa.. Mycket bättre att ta en plastburk ner med massa spirulinatabletter typ. och så ställ burken på akvarie botten sen plockar du upp burken och tömmer den med jämna mellanrum.
#5 - 18 oktober 2010 12:44
Kanon, skall testa de ! Jag har pleco tabletter hemma, det bör la fungera ?
#6 - 18 oktober 2010 12:53
Majki01 skrev:
tycker dom är värdelösa.. Mycket bättre att ta en plastburk ner med massa spirulinatabletter typ. och så ställ burken på akvarie botten sen plockar du upp burken och tömmer den med jämna mellanrum.

samma princip som med petflaskan

.
#7 - 18 oktober 2010 13:49
jupp precis. Jag läste bara TS och inte vad folk skrivit fören nu.:) Så jo det är ju samma princip.

Det funkar nog! Annars funkar ju gurka också om man inte har anna hemma. svåra med den är att få den att inte flytta och ligga i burken.

Visst detta med burk osv är ju inte det absolut bästa sättet.. Men det är i alla fall bättre än dom snäckfångarna man kan köpa.
#8 - 18 oktober 2010 13:56
Okay, ja men annars får man ju ta det långsiktigt, är ju bättre att få bort några stycken åt gången än att det ska bli fler i karet :)

Annons