Snäckätare finnes!!

#1 - 15 november 2006 16:51
Jag har fått massinvasion av sniglar och har funderat ett tag om vilken snäckätare det skulle ev. kunnas inhandlas till mitt SA kar. Jag är inte så pigg på praktbotior eller någon annan botia sort då de känns så: 1. Elaka 2. Stirriga 3. Stressiga.
Vad finns kvar?
Har funderingar på en: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1150
Någon som har erfarenheter med dessa tillsammans med diskus? Något annat tips?

//Camilla
#2 - 2 december 2006 21:35
Det finns en fisk som heter kulfisk. Den går på de flesta mindre sniglar som brukar invadera akvariet.

// Ansa
#3 - 2 december 2006 21:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hej Camilla![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vilken sorts sniglar är det du har fått in i karet? Jag hade inte satt ner nån form av kulfisk utan snarare satsat på en snigelfälla av nåt slag... En halvliters petflaska med toppen inåtvänd? Agna med lite maltabletter? Säkert kommer malarna att dra sig dit med men det hade varit värt att pröva? Riktigt många maltabletter så de blir riktigt sugna.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nästa tips är att ge attans i att titta på snigelskiten :p. Titta bara på det vackra!! Marie J brukar säga "Vad är problemet, jag ser bara lösningen". Tror du inte kulfiskarna skulle ge sig på att nafsa dina tjusiga plattfiskar i fenorna? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tjipptjopp!!:)[/COLOR][/FONT]
#4 - 3 december 2006 09:26
Jag har också en massa sniglar, fick antagligen med dom med mina växter.
Jävligt många och småa är dom.
Jag kan iaf säga att lite nitrin tog död på ca 90% av mina. Antar att det var i sammband med en nitrin spik som det låg 20+~~ sniglar uppe vid ytan.
HazelCR
#5 - 3 december 2006 09:56
C.Ciklid skrev:
Jag har fått massinvasion av sniglar och har funderat ett tag om vilken snäckätare det skulle ev. kunnas inhandlas till mitt SA kar. Jag är inte så pigg på praktbotior eller någon annan botia sort då de känns så: 1. Elaka 2. Stirriga 3. Stressiga.

Vad finns kvar?

Har funderingar på en: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1150

Någon som har erfarenheter med dessa tillsammans med diskus? Något annat tips?

//Camilla

Den där firren får jag inte fram eftersom jag inte är guldis.

Ett förslag på snigelätare är guldbarb eller mässingsbarb. Jag har inte testat det själv, utan bara hört andra nämna det som alternativ till Praktbotia.
Kanske kan det passa ihop med dina andra fiskar, eftersom det är en snäll barb.

Ett annat alternativ som en tillfällig gäst skulle kunna vara Julodochromis marlieri. En Tanganyikafirre som sägs äta sniglar, iaf någon sort. Arten håller ju till mest vid botten, så dina andra fiskar får kanske vara ifred.
#6 - 3 december 2006 13:54
Länken är till en Colomesus asellus, Amazonas kulfisk. Antalet snäckor är "oräkneligt" eftersom de även finns i bottenmaterialet. Genom att ha slammsugit upp (kanske döda) sniglar..tja.. 100 tals. Jag har ju salt i mitt akvarium, så jag vet inte hur de riktigt trivs med detta. Snäckorna är endast >1mm. Vattenvärden är bra. Har en temp på 30-31grader. Just nu inga växter och har inte haft det på månader. Därför blev jag så paff att se dessa snäckor på rutan en dag.

Har funderar på att köpa mig praktbotia/or och låta dem gå löst i akvariet och sedan sälja dem. Är inte förtjust i dessa individer. Vågar inte chansa med kulfisken om de skulle ge sig på diskusen och om kulfisken inte skulle trivas och dö. De är ju bedårande de där små kulfiskarna... Guldbarben är ju fina... Hmm... måste tänka på den biten.

//Camilla
#7 - 3 december 2006 14:35
31 grader låter lite väl varmt
HazelCR
#8 - 3 december 2006 15:07
Praktbotia fungerar mycket bra om man vil bli av med snäckor. Det är iaf min erfarenhet. Jag som har fler kar, håller mig alltid med några stycken.
Det går säkert att köpa två Praktbotia och sedan sälja dem vidare efter en stund.
#9 - 3 december 2006 16:23
rödtoppen skrev:
31 grader låter lite väl varmt

Diskus vill ha det lite varmare än vanliga sällskapsfiskar.

Kom på att min kompis har en eller 2 praktisar som jag kanske kan få låna.. Skall höra med honom.

Tack för svar!! Fler synpunter, idéer motages.

//Camilla
#10 - 3 december 2006 16:31
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om det handlar om sådana häringa små "krulliga", platta snäckor (är det planarier de heter :confused: ) så har det hos oss funkat med att bara vänta ut dem i diskuskaret. De har inte trivts i de höga temperaturena eller med saltet. Jag tror ändå på snäckfälleidén. Att agna med maltabletter... De dras dit som flugor till en sockerbit... [:o][/COLOR][/FONT]
#11 - 3 december 2006 16:49
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om det handlar om sådana häringa små "krulliga", platta snäckor (är det planarier de heter :confused: ) så har det hos oss funkat med att bara vänta ut dem i diskuskaret. De har inte trivts i de höga temperaturena eller med saltet. Jag tror ändå på snäckfälleidén. Att agna med maltabletter... De dras dit som flugor till en sockerbit... [:o][/COLOR][/FONT]

Är det en vanlig petflaska då eller? Mina 4 ancistrus kommer gladeligen simma in där i så fall.. :( Jag och snäckor = 0 Har inget hum om vad de heter osv.. :D Jag ser att det är snäckor.. men jag behöver även glasögon... [:o]

//Camilla
#12 - 3 december 2006 16:56
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kan man inte stänga för så inte ancistrusarna inte kommer in?? Hm... måste grunna på detta....[:o] Tror du inte du måste svälta botiorna bra ett tag innan de börjar jaga snäckor? Och hur går det i så fall för diskusarna... Klarar de sig utan mat i någon vecka eller två?[/COLOR] [/FONT]
#13 - 4 december 2006 13:33
Vågar inte riskera att svälta diskusarna när de äter så bra. Skall kolla om det finns något medel mot sniglarna som inte fiskarna dör av. Annars blir det ev. att låna botiorna ett tag.

//Camilla
#14 - 4 december 2006 14:09
Jag tror också att jag hade lånat praktbotiorna! Finns inga bättre snäckätande fiskar. De trivs ju också i lite varmare vatten. Lycka till, jag tycker också att snäckor är pest. Har inga nu (ta i trä) och har inga fiskar som äter snäckor heller... Jag vågar knappt köpa nya växter. När jag köper växter kollar jag mycket noga efter snäckor i akvariet de är och ser jag någon så köper jag inga växter.
#15 - 4 december 2006 21:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Snäckäggen är så minimalt små att du inte upptäcker dem med blotta ögat om de skulle sitta fast på nån rot eller i bladen. Jag sköljer alla mina nya plantor i kallt vatten, då släpper eventuella snäckor greppet och vill in i sitt skal och sedan bär det av i forsen ner mot avloppet [}:)] . [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Låna botior var ju en jättebra idé, jag såg nog aldrig det inlägget eftersom jag satt och plitade på mitt egna just då. [:o][/COLOR][/FONT]

Annons