snäckätande fiskar?

#1 - 13 december 2008 20:02
Jag skulle behövs tips på alla snäckätande fiskar eller andra akvarie djur som ni kan komma på.
Har så många sniglar i mina små kar att jag skulle vilja ha tips på så många som möjligt för att kunna anpassa fisken efter akvariet(var dum nog att inte ta väck den första sniglen jag såg) det är två sorter ena är röd och ser ut som ett horn och den andra är grå prickig och ser ut som en snurrad snäcka, fördelen är att jag kan slänga i dom jag får tag i vid vattenbyte till det stora karet där praktbotiorna är men nu verkar dom öka lavinartat i dom små karen tacksam på förslag:).
#2 - 13 december 2008 20:11
En snäckätande snäcka då ;)
http://www.aquahobby.com/board/viewtopic.php?t=52101

Har själv sådana i mina kar men det är mest för att hålla koll på äpplesnäckorna :D
#3 - 13 december 2008 20:15
rödtoppen skrev:
En snäckätande snäcka då ;)

http://www.aquahobby.com/board/viewtopic.php?t=52101

Har själv sådana i mina kar men det är mest för att hålla koll på äpplesnäckorna :D

Det låter bra ska kolla upp om min fiskaffär har sådana:D dom äter väll inte stora snäckor som red union?:(
#4 - 13 december 2008 20:24
Nej, 1-2 cm max.
#5 - 13 december 2008 20:28
JojjeN skrev:
Nej, 1-2 cm max.

Vad bra då klarar dom sig:)
#6 - 13 december 2008 21:16
solis skrev:
Vad bra då klarar dom sig:)

Kan dock inte garantera något, man vet aldrig vad djur i flock kan få för sig.
#7 - 13 december 2008 22:25
JojjeN skrev:

Nej det är ju sant, men red union är ganska snabba på att förflytta sig så man kan ju hoppas att det hjälper.
#8 - 13 december 2008 23:03
JojjeN skrev:
Nej, 1-2 cm max.

mina har tagit större snäckor än så men de allra största äpplena slipper undan
#9 - 13 december 2008 23:07
solis skrev:
snäckor som red union?:(

hur ser sådana ut ?
#10 - 14 december 2008 07:04
rödtoppen skrev:
mina har tagit större snäckor än så men de allra största äpplena slipper undan

Jaså? Jag har aldrig varit med om att min förra ensamma Helena tog snäckor över 2 cm. Men hon kanske inte hann med helt enkelt.
#11 - 14 december 2008 10:08
Finns även många fiskar som äter snäckor!
Kulfiskarna är välkända, men vissa arter kan dessutom ge sej på andra fiskars fenor.
Flesta dvärgciklider tar små snäckor liksom flesta labyrintfiskar, badis tar även en del.

Thaifighter
#12 - 14 december 2008 12:09
JojjeN skrev:
Jaså? Jag har aldrig varit med om att min förra ensamma Helena tog snäckor över 2 cm. Men hon kanske inte hann med helt enkelt.

Har iaf 5st helena + x-antal oräknade bebisar som gömmer sig bland sand och växter men jag har sett att de har mumsat på större äpplen än 2cm men då har de varit flera stycken som har mumsat på samma byte.
#13 - 14 december 2008 12:25
JojjeN skrev:

Skrev ju dethär :p
#14 - 14 december 2008 18:17
rödtoppen skrev:
hur ser sådana ut ?

Dom är mörkröda med svartamarkeringar mest prickar.:)
#15 - 14 december 2008 18:50
Finns även många fiskar som äter snäckor!

Kulfiskarna är välkända, men vissa arter kan dessutom ge sej på andra fiskars fenor.

Flesta dvärgciklider tar små snäckor liksom flesta labyrintfiskar, badis tar även en del.

Thaifighter

Jag är tacksam för alla förslag och försöker att titta igenom alla ni föreslår för att se vad som skulle passa mina akvarium.:)
Yngelkaret är det väll svårast till men å andra sidan när ynglen blivit stora nog så tar jag bort det karet.;)

Förökar helenan sig mycket eller går det att ha dom under kontroll?[:o]
#16 - 14 december 2008 19:30
solis skrev:

Förökar helenan sig mycket eller går det att ha dom under kontroll?[:o]

Jag har Helena i 3 kar men de har endast förökat sig i ett :confused:
Det borde vara lätt att ha Helenan under kontroll eftersom de äter "kött" har iaf inte sett mina äta vegetariskt.
#17 - 14 december 2008 22:01
rödtoppen skrev:
Jag har Helena i 3 kar men de har endast förökat sig i ett :confused:

Det borde vara lätt att ha Helenan under kontroll eftersom de äter "kött" har iaf inte sett mina äta vegetariskt.

Vad matar man dom med förresten.:confused:
#18 - 14 december 2008 22:47
hur många Helena kan man behöva till ett 105 liters och ett 38liter kar:confused:
#19 - 15 december 2008 11:33
solis skrev:
Vad matar man dom med förresten.:confused:

:D de äter snäckor ;)
men jag har sett att de är nyfikna på denna födan http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2083222 men jag kan inte svära på att de faktiskt äter det
#20 - 15 december 2008 12:30
rödtoppen skrev:
:D de äter snäckor ;)

men jag har sett att de är nyfikna på denna födan http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2083222 men jag kan inte svära på att de faktiskt äter det

Men om snäckorna skulle ta slut svälter dom då :confused:
#21 - 15 december 2008 14:17
solis skrev:
Men om snäckorna skulle ta slut svälter dom då :confused:

teoretiskt - så gör de väl det.....
#22 - 15 december 2008 19:12
Nu har jag ivarjefall beställt Helena från ..... här på zoopet så nu ska det väll rensas [:-90][:-111][:-38]

Annons