snäcka på golvet!!!

#1 - 28 november 2007 13:46
Idag hittade jag min sebra snäcka på golvet, jag har letat efter den i två dagar.

Är det någon som vet hur länge en snäcka kan klara sig utan vatten.

Jag släppte tillbaka den i karet igen så jag märker ju snart om den lever eller inte.

Tror ni att den har någon chans???
#2 - 28 november 2007 14:06
Jessa skrev:
Idag hittade jag min sebra snäcka på golvet, jag har letat efter den i två dagar.

Är det någon som vet hur länge en snäcka kan klara sig utan vatten.

Jag släppte tillbaka den i karet igen så jag märker ju snart om den lever eller inte.

Tror ni att den har någon chans???

Detta låter kanske lite konstigt men; lukta på den! Jag har hört att döda snäckor luktar hemskt!
#3 - 28 november 2007 14:09
Man kan bli förvånad....... Jag kom hem i tisdags morse efter en resa och ser att två av mina lila äppelsnäckor har kommit ut ur akvariumet. Hoppet är ute tänkte jag, men lade dem i en hink med vatten över natten. På morgonen tittade den 1:a ut och när jag morgonen efter (läs i dag) tittade i koppen där min andra döing låg så luktade det inte kadaver som det brukar göra av döda snäckor. Släppte ner lite räkmat och genast kom det fram en liten försiktig antenn:):)

Om den är hädangången så är det nog bäst att inte stoppa ner den i akvariet. De luktar väldigt illa!!

Hoppet är kanske inte ute för din heller......... Håller tummarna!!
#4 - 28 november 2007 14:10
Åh, det där är min stora fasa.. Hoppas den klarat sig!!
Har dock hört samma som Loelle, så lukta på den..
#5 - 28 november 2007 14:17
Den luktade ingenting och hunden har inte heller reagerat när hon har gått förbi stället där den låg. Den har öppnat sig lite inbillar jag mig så den lever förhoppningsvis.
#6 - 28 november 2007 14:18
Ja är den död luktar den hemskt och ska absolut inte ner i karet igen.

Någon skrev ju här för lite sedan om hur vissa snäckor liksom går i ide (kallas inte så men typ...). Kanske det är därför de kryper upp ur karet ? Så det kanske inte är det bästa att släppa ner dem igen? Men frågan är väl hur man förvarar dem? Kanske man borde försöka inreda karet med någon rot elelr gren där snäckor kan krypa upp ovan vattnet och gå i dvala?
#7 - 28 november 2007 14:20
Ja man vill ju inte att dom ska dö. Är det någon som vet om sebra snäckor går i dvala?
#8 - 28 november 2007 14:25
Vet inget om dvala...men mina är ganska ofta på täckglaset ovan vattenytan. Eller ofta...? men ibland;)
#9 - 28 november 2007 15:26
Den har kommit ut ur skalet nu ocg glider längs rutan mot algerna.
Jag får hålla koll på täckglaset lite bättre men nu vet jag var jag ska börja leta nåsta gång.
#10 - 28 november 2007 16:01
Jag har skrivit lite om dvala i tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111429&highlight=dvala

Äppelsnäckor klarar sig ca en vecka plus minus några dagar om de hamnar på golvet. Ligger de i fuktig omgivning som fuktig vermiculit eller mossa så klarar de sig 4-5 veckor lätt.

Men det är alltid bra att lukta på dem för att se om de dött. Men ska sägas att det inte alltid luktar för locket till ingången på snäckan kan sitta rätt tätt, så pilla lite där, öppnas den lätt så är snäckan oftast död och luktar illa, går det inte att öppna eller känns trögt så håller snäckan emot från insidan och lever således.
#11 - 28 november 2007 16:07
Eurydike skrev:
Ja är den död luktar den hemskt och ska absolut inte ner i karet igen.

Någon skrev ju här för lite sedan om hur vissa snäckor liksom går i ide (kallas inte så men typ...). Kanske det är därför de kryper upp ur karet ? Så det kanske inte är det bästa att släppa ner dem igen? Men frågan är väl hur man förvarar dem? Kanske man borde försöka inreda karet med någon rot elelr gren där snäckor kan krypa upp ovan vattnet och gå i dvala?

Nja, för det mesta när de smiter ut ur karet är det för att de är ute på äventyr och inte för att de vill dvala, men visst kan det beetendet ibland vara för att de vill sova.

I naturen gräver snäckorna ner sig i leran eller bottenmaterialet när det blir torrperiod och ligger sedan där och väntar på att deras pöl eller sjö ska fyllas med vatten igen.

Så enligt de källor som jag har så lägger man dem i fuktig mossa eller vermiculit, kollar5 till dem då och då så de inte dött och efter någon eller några veckor (beroende på temperatur) så lägger man dem i en liten burk med ca 6-10 cm vatten, väntar ut dem och ger dem sen ett skrovmål av kotk sallad eller nåt annat smarrigt, verkar de ok och pigga sen så släpp ner dem i akvariet.
#12 - 28 november 2007 16:39
Jessa skrev:
Den har kommit ut ur skalet nu ocg glider längs rutan mot algerna.

Jag får hålla koll på täckglaset lite bättre men nu vet jag var jag ska börja leta nåsta gång.

Vad skönt! *Andas ut* Mina _ska_ inte kunna komma ut genom hålet som det är nu, men jag blir banne mig nervös när jag läser sånt här..

Annons