Detta vill man inte uppleva i närheten av sitt hus.
http://www.nanok.com/vin/
daniel_i_malmö skrev:Varje gång jag ser ett vindkraftverk fylls jag av en härlig varm känsla och tänker ungefär så här:
Yes! Vi utnyttjar en oändlig resurs, som inte lämnar några spår till kommande generationer - inget kärnavfall vi fortfarande inte vet vad vi ska göra av, inget svart rök från kolkraftverk, ingen olja som spills från förlista tankfartyg. Bara helt ren energi, som aldrig kan sina. Och skulle vi ångra oss, ja då plockar vi ner vindkraftverket och sår gräs där fundamentet stod och så syns det inget året efter.
ize skrev:Hm.. en fundering jag fick när jag såg den där filmen är att det nästan ser ut som att den träffas av en projektil(som inte syns på filmen) innan den "exploderar". Man tycker ju att man borde se något antlingen flyga in i eller ut ur rotorn för att det ska bli en så kraftfull effekt att allt trasas sönder.
ize skrev:
När solenergin blir tillräckligt billig kan man ju täcka hela tak med den och på så sätt klara behoven för antingen el eller uppvärmining nästan överallt i Sverige, undantaget Norrland som har för få soltimmar under vinterhalvåret.
c90368 skrev:Antal soltimmar i Linköping december 2007 var sex!
Just det sex timmar med sol på en hel månad.
morphriz skrev:Instrålad effekt är det som är intressant. Vad vi människor räknar som soltimmar är knappast relevant. En av mina föreläsare på Industriella energisystem fyller sitt hus totala värmebehov bara på sol 8 månader om året. Detta är genomförbart i princip i hela södra halvan av sverige. El av sol är lite svårare, det är nog inte genomförbart här uppe i norr om vi inte går "genvägen" via biologin.
mvh Mattias