Snacka om dålig timing!!!

#1 - 27 april 2005 20:05
Det här är ingen fråga... bara ett behov av att skriva av mig lite frustration, och lite lycka också!!!

När vi skulle flytta vårt stora sydamerika och alltså fångade all fisk, så upptäckte vi att vi hade flera Corydoras Triliniatus än vi hade släppt i, de hade alltså lekt och två yngel hade överlevt och blivit nästan vuxna i det stora karet. Läge att försöka odla dem alltså!

Jag är mitt i en flytt och i den nya lägenheten har vi satt upp en odlingsställning, så självklart tyckte jag att det var läge att göra i ordning två av karen till Corydorasodling... sagt och gjort.. fixade det och släppte fem st Corydoras i varje kar. Tänkte att där kunde de få bo in sig tills jag flyttat klart och sedan skulle det minsan bli artemiakläckning och vattenbyten för att få dem i lek...

I dag när jag kom till lägenheten, där jag alltså inte ens har flyttat in ännu, så hade jag det ena Corydoraskaret fullt med rom! Det blev till att flytta Corydorasen till det andra karet, för att de inte skulle äta upp rommen och sedan fixa till med Fungol och sänkt vattennivå och hela baletten!!! När jag kom hem från min Fungolinförskaffningsresa så lekte två Corydoras i det andra karet!!!! Pillade loss den rommen och flyttade den till det kar som var romanpassat. Nu är det bara att vänta och se... men det är trist att jag inte har dem där jag bor.... nu får man åka och titta till dem varje dag, men jag vill ju helst titta till dem en gång i timmen typ :-)

Hur det nu är så är det kul med rom av fiskar som man inte testat att leka av, men dom hade väl kunnat vänta tills jag hade flyttat färdigt!!! Tid är det ju lixom lite ont om just nu....
#2 - 27 april 2005 20:16
[font=Comic Sans MS][color=red]*S* Ja, det är väl så att allt skall hända samtidigt. Sicken tur att det är roliga saker som händer i alla fall.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag tror nog att du slipper besök den närmsta tiden från mig i alla fall, det verkar som dom inte har tid med mig där uppe då dom skjuter upp det hela tiden.[/color][/font]
#3 - 27 april 2005 20:46
Va kul Nancy!
Nu vet du att det är en högkvalitativ odlingsställning du har införskaffat, samt att fiskarna känner sig riktigt bra hemma i den nya lyan :D
Hur mycket rom handlar det om?
När börjar leveranserna av corysar till Göteborg/Halmstad?
#4 - 27 april 2005 21:43
VAddå slipper Maria?! Jag vill inte slippa dig, tycker att det skulle vara jättekul att se dig här uppe igen!!!

Antalet romkorn är svårt att uppskatta, räknade till 75 på rutorna... sedan är det ju massor i växterna och så... Men eftersom tilldragelsen nog varit i natt eller i morse så är det svårt att se hur många som är befruktade ännu... rapport om det kommer senare. Sedan är jag ju helt novis på Corydorasodling, så jag vet ju inte om jag klarar de små liven ännu...
Leveranserna söderut.. ja, de hänger nog på Marias arbetskamrater här uppe :-) Annars är det ju bara att komma å hämta ...
#5 - 27 april 2005 21:45
haha hur många yngel kan dom få ?
#6 - 27 april 2005 21:57
Har faktiskt ingen aning om hur många yngel dom kan få, hade ju inte hunnit studera dem riktigt och försökt könsbestämma heller... kan ju faktiskt varit en hanne som lekt av fyra honor...
#7 - 28 april 2005 05:48
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag agerar gärna kurir om jag kommer upp, hade varit jättekuligt att få se små corydorasbebisar, men men det blir säkert av fast inte just nu.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red][/color][/font]
#8 - 28 april 2005 09:56
Jo, jag misstänker väl att dom inte växer allt för fort, sedan hoppas jag ju på att jag får flera lekar framöver, så att det alltid finns corybebbar hemma...
#9 - 28 april 2005 18:21
Var till lägenheten och kollade i dag, inte ett enda romkorn har vitnat!!! Jag hade plockat undan en del korn som var lite ljusare än de andra, de hade jag i en plastmugg. Även dessa ägg har antagit en brun ton och måste alltså vara befruktad. Det innbär vad jag förstår att all rom är befruktad, hoppas verkligen att det här funkar nu!
Det jag är mest orolig för är att jag inte kan sänka vattenytan till mera än 13 cm p g a pumpen, tror att jag ska försöka vicka den lite eller se om jag kan lösa det på annat sätt...
#10 - 28 april 2005 19:17
sänka vattenytan ?
#11 - 28 april 2005 19:38
Vad roligt för dig!! Hoppas du får mååånga små yllebyllingar!!
//Camilla
#12 - 28 april 2005 20:17
Jo, man ska sänka vattenytan när dom är små... ynglen alltså, för annars kan dom drunkna om dom inte tar sig upp till vattenytan. Men jag fick ju överlevande Corydorasyngel i mitt 720 liters, så några kanske klarar lite högre nivåer...
#13 - 28 april 2005 20:47
aha ok så dom måste ha luft.
#14 - 29 april 2005 03:58
[QUOTE=Raven]aha ok så dom måste ha luft.[/QUOTE]

jepp, för att fylla simblåsan.
#15 - 30 april 2005 07:49
Fick plocka bort fem mögliga romkorn i går... men resten såg fina ut! I dag flyttar vi till lägenheten så jag kan ha lite mera koll, borde ju bli kläckning i dag eller i morgon. Däremot försvinner jag från nätet ett tag, ska byta bredbandsleverantör....
#16 - 30 april 2005 09:13
[QUOTE=heljis][QUOTE=Raven]aha ok så dom måste ha luft.[/QUOTE]
jepp, för att fylla simblåsan.[/QUOTE]

De flesta corydoras har väl inte någon särskilt väl fungerande simblåsa.
Man kan ju i princip kalla dom för bottenhoppare. :)
Däremot är dessa arter tarmandare och tar upp syrgas genom tarmarna.
Så det är väl därför viktigt för dom att orka upp till ytan.

PS Grattis till tillökningen :D
#17 - 1 maj 2005 19:49
[QUOTE=Tant Nancy]...jag inte kan sänka vattenytan till mera än 13 cm p g a pumpen...[/QUOTE]
Hittills har jag alltid haft minst 20 cm djupt och har aldrig märkt av några förluster, inte ens när jag haft 30 cm djupt. Så det är nog lugnt.
#18 - 1 maj 2005 19:55
[QUOTE=Tant Nancy]Jo, jag misstänker väl att dom inte växer allt för fort, sedan hoppas jag ju på att jag får flera lekar framöver, så att det alltid finns corybebbar hemma...[/QUOTE]
Hos mig har har en lika stor art blivit fullvuxen och lekt på 6 månader, så det borde vara däromkring.
#19 - 3 maj 2005 07:54
Å hej å hå!!! Nu är man färdigflyttad och äntligen på jobbet så man kan glutta in här som hastigast. Hoppas vi får i ordning bredbandet snart.
1:a Maj kläcktes ynglen i alla fall... Eftersom leken var ytterst oplanerad så finns ju all inredning kvar i karet så jag ser inte till ynglen över huvud taget. Jag testade att hälla i några få Artemior i går, men det blev ingen aktivitet. Förmodligen ligger de och trycker någonstans, hoppas bara att de inte sugits in i filtret, en viss risk finns.
Har i alla fall Artemia på gång till i kväll och Micromaskkultur är på väg på posten, så jag hoppas att jag har några överlevare som tänker käka av det också... Såg också att jag har en del småkryp i karet som säkert funkar som käk också (yngelkaret är precis i näshöjd när man sitter på toa :o
#20 - 3 maj 2005 08:13
[QUOTE=Tant Nancy]

yngelkaret är precis i näshöjd när man sitter på toa :o

[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Viss risk för köbildning på utsidan då ;)[/color][/font]
#21 - 4 maj 2005 07:48
I morse var det full aktivitet på botten, fullt av små hungriga Coryyngel! Gav dem lite Artemia på morgonen och hoppas att jag kan skörda lite micromask i kväll... kulturen anlände i går.
#22 - 10 maj 2005 09:46
Fortfarande flyter allt på som det ska... Räknade ynglen på en öppen yta i går och såg där 60 st... Det kryllar av dem under rötter och växter också, så jag har nog en kull på minst det dubbla, härligt!!! Ynglen är nu ca en cm och börjar få färg, börjar testa lite annan mat än micromask och artemia, men de har varken varit sugna på mald corydorastablett eller granulat! Ska testa lite pulvriserat flingfoder till kvällen...
#23 - 10 maj 2005 10:13
snacka om stordagis ;)
#24 - 12 maj 2005 21:06
Nu ligger det lite halvkassa bilder på odlingsställningen och ynglen i mitt album, ska försöka fixa till dem och ta bättre kort sedan. http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=739
#25 - 12 maj 2005 21:17
Jag undrade just när bilderna skulle dyka upp. Vart nyfniken juh :)
Kul att få se bilder på de små liven. Så söta de är!
#26 - 13 maj 2005 18:36
[font=Comic Sans MS][color=red]Sicka sötisar! [:X] [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Och jag som skulle komma och se dom live :( [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]men jag får väl vänta ett tag vad det verkar.[/color][/font]
#27 - 14 maj 2005 18:55
Gud va söta! De är ju överallt...
#28 - 14 maj 2005 19:08
Hallegosingen så söta!!! Å så många!!! Åh vad jag gratulerar dig avundsjukt!!
#29 - 14 maj 2005 19:24
Ja, de är helt underbara... blir mera och mera lika föräldrarna. Önskar bara att det vore lite mindre fart på dem någon sekund ibland, de är ju fasligt svårfotograferade... Efter att äggen kläcktes har jag bara sett två döda yngel, verkar vara starka små liv!!! Gissa om jag ser fram emot att ha ett stim på sisådär 30-50 Corydoras på botten av mitt 720!!!
Har börjat fundera på hur jag ska få plats med alla när de blir lite större... får nog dra ner på Ancistrusodlingen någon månad känns det som...
#30 - 19 maj 2005 20:09
Nya bilder finns på de nu 20 dagar gamla ynglen. Jag har inte hittat fler döda än de två från början, så ännu verkar allt gå bra. Här om kvällen låg de stilla i högar och vilade, då räknade jag till 90 stycken... som inte låg under rötter och inredning alltså!!! Vi har precis tömt ett kar i odlingsställningen och börjat silikona glasremsor för att göra ett bra filter av blå filtermatta... så snart kan jag börja dela på skocken... måste säga att jag inte ser fram emot att försöka fånga dem....
#31 - 19 maj 2005 21:33
Halleduttingen va söta man kan vara...! Misstänker att det ser ut som om bottenmaterialet rör på sig när dessa sötisar är i farten, myller... Har jag rätt? :)
/Åsa
#32 - 19 maj 2005 21:53
Jepp Åsa, på dagarna myllrar det på botten och på nätterna kokar hela karet av vilda små Corybebbar... De är tuffare när det blir mörkt och då far de som små möss över rutor och inredning... ett härligt gäng!!!
#33 - 31 maj 2005 21:38
Sådärja, nu har jag fixat till så att Corydorasynglen disponerar tre stycken 70 literskar. Flyttade femtio till det första... å femtio till det andra... å räknade in 40 st i ursprungskaret.... Jag får väl erkänna att jag inte hade räknat med så många Corysar när jag började gå i odlingstankar... men det är väl bara att inse att fiskarna styr här hemma :-)
Det finns ett par 30 dagarsbilder att kika på nu också, de börjar verkligen att se ut som Corydorasmalar, men i miniminiformat, alltså oerhört söta!!!
#34 - 31 maj 2005 22:38
Vad kul att det gått så kanonbra med bebisarna :) Det finns inte mycket som man blir lyckligare över än ett fint gäng med pigga små corysbebbar som far fram över botten efter något gott att äta.
#35 - 1 juni 2005 07:22
[QUOTE=Sonja]Det finns inte mycket som man blir lyckligare över än ett fint gäng med pigga små corysbebbar som far fram över botten efter något gott att äta.[/QUOTE]

Så sant, så sant Sonja, enda nackdelen är väl att "akvarietoan" blir upptagen ofta och länge! Inte ens den mest "akvarieoitresserade" tonåringen kan motstå de små sötnosarna!

Vad tror ni då, kan jag ha kvar så pass stora grupper till säljstorlek i sina 70 l kar, eller behöver jag "sätta av" flera baljor till dem?
#36 - 1 juni 2005 09:00
Jag tror du kan ha dom rätt länge så med bra vattenbyten, men det vet jag att du gör ;)
Sen beror det väl lite på hur stora/små ungfiskar akvariebutiken tar emot, och hur mycket du själv vill dra upp dom i storlek innan du säljer. Du skulle ju också behålla en större grupp själv. Då kan du sortera de större åt dig själv och flytta till det stora karet pö om pö så blir det mer plats i odlingskaren. Jag tror det funkar :)
Å andra sidan, har du kar över så... ;)
#37 - 1 juni 2005 14:31
Jo, kar har jag travade i hörnen, men dåligt med plats att ställa upp dem på... Får väl hoppas att det löser sig framöver helt enkelt... annars är det Ancistrusodlingen som får stryka på foten och lämna plats till sötnosarna...
#38 - 1 juni 2005 14:57
Det beror ju på om du vill ha en mer permanent lösning för du ska odla mer Corys, eller om det blir lite tillfälligt.
Ibland släppte jag ner unga Corys i de lite större sällskapskaren så dom får gå på tillväxt, men det är svårt att fånga in dom när man vill sälja av. Men dom växer bra mycket fortare i dom karen.
#39 - 10 juni 2005 20:47
Fiskarna här hemma verkar verkligen ha planerat in det där med dålig timing... visst är det kul med yngel, men... Först upptäckte jag att mina triliniatus återigen hade lagt ett akvarium fullt med rom... fattar inte hur det kan vara guldmedalj på dom faktiskt... Lät i alla fall den rommen vara och tänkte att Ancistrusarna i det karet skulle ta hand om den, men icke sa nicke... den fick vara kvar... Tyvärr blev jag hastigt sjuk och inlagd på sjukhuset precis när den skulle kläckas, så jag vet inte om jag har corybebbar i ett kar till... men förmodligen har jag väl det då!!!
Nu när jag kommit hem från sjukhuset så sätter jag mig och studerar mina Tangayikafirrar... och självklart upptäcker jag en leptosomahona som är rejält "rund om munnen"!!! SOM jag har väntat på att de ska leka, ville verkligen att mitt stim skulle utökas. Men nu har jag ju inget akvarium att flytta honan till p g a alla Corybebbar och dessutom åker vi på semester om en vecka.... man kan nog inte kräva vad som helst av akvarievakten kan jag tro, även om han är nästan lika mycket akvarienörd som jag....
Det är kul när fiskarna förökar sig... men ibland önskar man att dom kunde vänta på ett liiiiite bättre tillfälle!!!
#40 - 13 juni 2005 13:21
Sådärja... nu är fyrtidagarskorten inlagda på Corybebbarna... undrar just hur länge man kan tänkas komma i håg att fota dem varje dag de har 10 dagsfödelsedag...[:-100]

Annons