Snäcka följde med grus!

#1 - 7 augusti 2004 18:01
Idag när jag tittade in i mitt 212l kar fick jag se att ett gruskorn flyttade sig långsamt längs botten, vafa... tänkte jag var kom den ifrån. Jag mindes senare att jag sett något som liknade snäckskal när jag sköljde gruset som är i akvariet, och sedermera drog jag slutsatsen att denna lilla snäcka följde med gruset in i akvariet, så jag tänkte göra livet kort för den när jag såg att den äter alger.
Så vad skall jag göra, och vet någon vad det kan vara för sorts snäcka?
den är ungefär 5-8mm svart skal något glittrig bakpå och långa spröt.
Det vore kul att veta mera om min lilla objudna gäst
#2 - 7 augusti 2004 18:48
Den har nog kommit med växterna. Det finns inte mycket du kan göra åt dom.
#3 - 8 augusti 2004 09:39
Jag hade oxå den teorin först.
Men det är högst osannolikt att de skulle kommit med växterna, jag har endast vattenpest i det karet och jag kan garantera att snäckan inte följt med växterna vattenpesten har ju inget rotsystem + att dom är delade och ordentligt sköljda innan placerade i mitt kar.
#4 - 8 augusti 2004 10:36
Kan vara så att den följt med sanden också, men oftast brukar det finnas ägg på växterna och ligger dom på växten då är det nästan omöjligt att hitta dom.
#5 - 8 augusti 2004 17:00
Du frågade vad de kan ha varit för krabat, och jag tror på Ampullari snigel/snäcka. Jag har själv en sådan som jag har köpt, men även ca 2 till som är mycket, mycket mindre. Jag tror att de små kom med i växterna i mitt fall. Dom är väldigt vackra och intressanta att se på när dom är vuxna. En nackdel är bara att de sk*ter ganska mycket [:)]//Jacke
#6 - 8 augusti 2004 17:14
Ampullari!? okej kan man se en bild på en sådan nånstans och hur pass stora kan de bli?
#7 - 8 augusti 2004 17:30
Tror att dom på sin höjd kan bli cirka 3 cm. Har inte och har inte hittat någon bild på Ampullari snigeln.
#8 - 13 augusti 2004 13:26
Hej!

Om du har fått med dig den lilla krabaten med gruset så är det kanske troligt att det är en physa art. De är ofta brunaktiga i kropp och skal och blir inte mycket större än ca 0,5-1 cm. Skalet är lätt skruvat i sin form. En annan trolig krabat är Gyraulus sp (skalet ser mer it som en kanelbulle). Jag tror knappast att det är en ampullariasnigel.

Jag lyckades inte kopiera länken från applesnail, men där hittar du den information du söker. Om du går in på www.applesnail.net klicka sedan på discussions (till vänster, ganska långt ned i listan), därefter går du in på members photos (nästan längst ner i listan), klicka dig in där och leta upp en post med rubriken "snails, large pictures" (finns ungefär mitt i listan, författare är rain-).

Hoppas att det hjälpte.
#9 - 21 augusti 2004 11:22
http://www.applesnail.net/content/multi_languages/swedish.htm#top

Ampullari på svenska.

Annons