Snäck Invasion!!!!!!!

#1 - 4 oktober 2003 09:24
Hejsan

Har fått samma problem som tidigare skrivits om här i samma kategori (SKALDJUR)

"Mina" snäckor som jag fått med vid ett växtköp anar jag, de fördubblar sig varje dag...
Finns det något medel mot dem eller ska man låta dem leva?
Snäckorna är helt platta nästan och de är inte större än 5mm men vad de växer, och förökar sig!

Har nämligen fått dem i mitt "lilla" akvarium på 30 liter....och där vill jag nog inte ha dem (har inte bestämt mig än p.g.a för jag vet inte så mycket om dem.)

SÅ vad ska man göra, för det borde ju finnas någon här som kan lite om sådana här saker.

Vet ni vad det finns bild på dessa smp kryp någonstans så jag kan visa vilka jag menar så det blir rätt typ av snigel..

BEHÖVEr HJÄLP!

Tackar
#2 - 4 oktober 2003 09:55
Det finns väl botior som gladeligen äter såna. Jag fick oxå såna odjur i mitt 60L och det är ju för litet för botior. Jag gjorde helt enkelt en storstädning i akvariet. Bytte sand (skulle jag ändå göra) och sköljde rötter, stenar och växter noggrant. Det var några veckor sen nu och har inte sett röken av några sniglar. Jag använde ca 50% av det gamla vattnet när jag fyllde på akvariet igen, för att fiskarna inte skulle ta för mycket stryk.
#3 - 4 oktober 2003 10:12
jag har också en massa sniglar i mitt diskus kar. håller just nu på att ta bort så många sniglar som möjligt sedan ska jag åka och köpa ett par botior.
Måste man ha ett visst antal botior för att dom ska trivas eller räcker det med 2?
#4 - 4 oktober 2003 10:46
Tja, är ditt mål att helt förinta dessa små dxxxxa tingestar så sätt in gruset i ugnen på 250 grader någon timme, då dör garanterat allihopa och som extra bonus får du även fräscht steriliserat grus. Var dock beredd på att fånga upp ett hundratal flytande döda snäckor de närmaste dagarna. Problemet med snäckor är just det du beskriver att de förökar sig så fort, och att de i början är så små att man inte ser hur många man har råkat fått, så att plocka upp dom manuellt en för en är mera tillämpat någon rehabiliteringsavdelning på psyket! OK, visst käkar dom upp vissa typer av alger men ytterst sällan på frontglaset, som man kan önska att dom gjorde, så mitt råd är att avrätta marodörerna innan dom helt har tagit kontrollen över akvariet.
#5 - 4 oktober 2003 18:55
Jag har fyra praktbotior i mitt 720 l och 4 Pakistanbotior i mitt 450 l och de håller snäckorna på en rimlig nivå. De är stimfiskar så egentligen ska de vara minst 6 st, men mina verkar trivas på 4 också, 2 st däremot verkar väl vara för få för att hålla efter i ett 450 l.
#6 - 5 oktober 2003 08:06
Jag har 3 st praktbotior, hade 5 när jag satte igång mitt akvarie men de fick vita prick sjukan så en dog och sen fastnade en i mitt gamla innerfilter.
(Vad skulle den in där & göra?)...ja ja men så är det..

TÄkte att man kanske kan flytta över de till 30 liters karet och förinta de små snäckorna..

Är nämligen inte så sugen på att rensa hela karet och att städa det eftersom det står bakom min hörn skinnsoffa, och där är det väldigt trångt.
Det har bara varit igång i en 3 månader så därför e det inget kul direkt att göra i ordning det.

Tycker det bara är krångligt att byta vatten där det står, men så är det när man får låta ens sambo att bestämma var akvariumet ska stå.

Vad ska man säga att detta akvarium är det ställ det var du vill och så såger att det ska stå längst in i hörnet...

Så blev det...

Så vad tror ni om att flytta dit 3 st prakt botior en liten tid..

Hur länge behöver de vara där tro, tills de har utrotat de små liven??? (de flesta i varje fall.)
#7 - 5 oktober 2003 08:27
Börja med att ta över 1 eller 2 praktbotior. Jag hade 1 ensam pakistanbotia i mitt gamla 222 kar, som rensade allt vad snäckor heter! (Inget tjabb om att de skall leva i flockar tack!!!)

Testa lite, klarar 1 jobbet själv är det ju bra, sen kan du sätta tillbaks den igen när den är "färsig"...
#8 - 5 oktober 2003 08:44
ja jag får väl ta och göra det flytta över en eller så får jag ta och gå och köpa mig en till i butiken för det kan vara skoj att ha en till i mitt 240 l kar.

Synd bara att jag inte får plats med fler kar i min lägenhet.
Skulle nämligen vilja byta upp mig.
#9 - 5 oktober 2003 10:32
Ursprungligen skickat av kampfisken

som extra bonus får du även fräscht steriliserat grus.

Ja, för sterilt grus utan en enda nyttobakterie är ju ändå varje akvarists högsta dröm! Kampfisken, din ugn verkar gå för högtryck. Du har inte funderat på att baka bullar istället[;)]?
#10 - 6 oktober 2003 12:28
Det finns medel mot snäckor i akvariebutiken. -Men det är ju Kemikalier!!! kommer några att skrika nu. Att blanda i en massa medel i vattnet vid vattenbytena är dock tydligen helt ok..

Kör du en kur med snäckmedel i stället. Det är nog både enklare och effektivare än botnior...
#11 - 6 oktober 2003 21:24
Scan... anledningen till att många "skriker" när det gäller snäckmedel är att om man dödar ett stort antal snäckor i ett kar, så har man millioners lik som förstör vattnet...
Isåfall borde man nog ha botior som decimerar snäckstammen först, sedan låter man medlet ta rom och snäckor som hållit sig undan...
#12 - 7 oktober 2003 08:09
Ahh. Att det skulle bli fullt av snäcklik har jag faktiskt aldrig reflekterat över.. Du har naturligtvis rätt. Jag har(som tur är) ännu ej provat snäckmedel, utan brukar plocka de snäckor jag kommer åt.
#13 - 7 oktober 2003 10:21
Om man placerar det mindre akvariet i ett större, så fiskarna man vill ska käka snäckor får plats? När man tror att snäckorna är borta är det ju bara att lyfta upp det mindre karet och torka av det. Låter ju nästan som en affärsidé!

Mina Praktbotior hade definitivt gillat det....
#14 - 7 oktober 2003 10:24
Finns ett underbart bra sätt att bli av med sniglar o snäckor..köp en underbar liten kulfisk..gjorde jag till mitt 540..finns inga sniglar eller snäckor längre:)) och den är rolig att se och så..kulan alltså:)))
#15 - 7 oktober 2003 10:26
grejen med botior är väl att dom käkar mer ägg av sniglar än själva snigeln..kulorna däremot tuggar på sniglarna:))))så en kula med botior är ju melodin enligt mina erfarenheter...
#16 - 7 oktober 2003 11:41
Är inte nackdelen med "kulorna" att om snäckorna tar slut så börjar de käka fisk??? Det har jag hört i alla fall, därför har jag undvikit dem. Annars skulle jag gärna ha en i min städpatrull, har millioners Malaysiska i mitt yngelkar just nu, eftersom jag matar så mycket så förökar sig snäckorna explosionsartat.
#17 - 7 oktober 2003 12:34
har inga problem ang att min kula käkar fisk..finns ju olika arter av kulor..en del mer aggresiva än andra..min kula är snäll i allfall och älskar röda mygg:)))
#18 - 7 oktober 2003 17:03
Pyrro, vad har du för sorts "kula" då??? Vet att det kanske börjar bli läge att starta ny tåt...
#19 - 8 oktober 2003 20:02
Tack för all hjälp, trodde inte det skulle bli så mycket till gensvar..

Skriv gärna mer om ni har något att tillägga...
#20 - 8 oktober 2003 21:11
har haft samma grej..du byter förmodligen för lite vatten & matar för mycket...det räcker med en snigel & de förutsättningarna för att få miljoner...
byt massa vatten, sug ur bottnen rejält, det brukar bo miljoner sniglar där om man matat massa (hade malyngel i mitt kar) & mata lite sparsamt ett tag.. sen kan du ju testa nåt snäckmedel, men då får du ju också komma ihåg att suga ur bottnen ordentligt..
och bara man inte rengör filtret samtidigt, & inte övermatar så klarar bakteriestammen detta utmärkt....
#21 - 9 oktober 2003 20:03
Hittade en praktisk sak i köket för några dagar sedan, nämligen en hålslev. Jag ställer ner den på botten i karet, trycker ner den lite i gruset och lägger en algtablett på... På morgonen kan jag fiska upp hundratals Malaysiska sandsnäckor ur mitt invaderade yngelkar.
#22 - 9 oktober 2003 21:49
Lessen att behöva Knäcka allas önskedrömmar med att förinta en tro/myt om att botior Stora som små inte hjälper mot snäckor !

Jo Dom Hjälper mot snäckorna som VI ser men ...
Snäckor har den underbara egenskapen att de kan lägga ägg upp till 300/dygn ,ägg som inte varken botia eller människa kan se
visst hjälper det att sätta över en eller ett par botior ett tag, men när man tar ut dom så kommer snäckorna att växa igen !
och då får man göra om ...
Det finns medel mot snäckor (inte vet jag vad de heter )
som BARA dödar snäckorna men problemen kvarstår för då lägger dom sig och ruttnar istället och det kan ju knappt vara så lyckat.Så då får man ju ändå "handplocka "dem !

DETTA ÄR JU GIVETVIS BARA VAD MIN ERFARENHET SÄGER MIG !
Så ni som brukar hugga direkt don`t even bother =)

MVH Do`h
#23 - 10 oktober 2003 05:18
Använder Flubenol 5% mot snäckor/sniglar. Det dödar genom att strypa näringstillförseln. På så vis tar det upp emot en månad innan alla är döda vilket gör att man hinner med många vattenbyten under tiden. Ingen risk att vattnet blir dåligt alltså. Påverkar varken fisk eller växter. Ev inälvsparasiter och gälparasiter på fiskarna stryker också med vilket bara är positivt.
#24 - 10 oktober 2003 11:10
Bara en fråga Tommy K... klarar den nyttiga bakteriefloran Flubenol??? Vad är det för medel, en medicin eller något man köper någon annan stans????
#25 - 10 oktober 2003 12:26
Jag har bytit lite vatten och använt min "slamsugare" "slang hävert"
Ja vet inte riktigt vad man kallar den men något sådant skulle jag tro.

Så än så länge är det inte så många snäckor som kan ses med ögat.
Ja jag får väl kanske ta och gå och köpa mig nåt snäckmedel.

Ska man ta och flytta över sina fiskar till mitt 240 liters kar under tiden eller hur ska man ta och göra.

någon som vet hur länge man behöver hålla på och "medicinera" akvariet med snäckorna?
Det är ju bara på 30 liter så det är ju inte stort.

Vill ju inte att mina neontetror och pansarmalar och mina 2 anicistrus ska dö av detta gift eller vad man ska kalla det.

Har min 2 anicistrus för övrigt i det lilla akvariet för det stora är överbefolkat just nu, så de väntar på ett hem hos en bekant.

Så jag inte får skit för det

Det var väl allt
#26 - 11 oktober 2003 21:05
jaha ingen som vet något?
#27 - 11 oktober 2003 21:14
Jag vill också veta! Men jag har i alla fall beställt snäckmedel och ska testa det i mitt lilla kar eftersom snäckorna där käkar upp den rom som Kilfläcksrasbororna lägger...
Så snart kanske jag har blivit lite klokare på det där med snäckmedel i alla fall...
#28 - 11 oktober 2003 21:21
jaha vad hittade du det medlet någonstans Nanc, eftersom min zoobutik inte hade det så har jag inte heller hunnit kolla på nätet...

är hjortgatans zoo???
#29 - 11 oktober 2003 21:32
Jag gick på Flodströms http://www.akvarieshopen.com där hade dom något för 16 kronor flaskan eller nåt sådant...
#30 - 11 oktober 2003 21:56
håller på och tar en titt där nu...
#31 - 12 oktober 2003 16:58
Annars e det helt ok för mig om ni köper små små praktbotior, låter dom käka upp era snäckor, å sen säljer dom till mig.. =))
#32 - 14 oktober 2003 21:46
Hej! jag hade tagit bort fisken och rengjort akvariumet grundligt.sedan hade jag lagt pumpens delar och filter i saltbad. och sen hade jag kokat det som går.sedan är det bara att köra igång igen fast med mindre mängd mat och fler vattenbyten...
mvh Fredrik p.s jag har hållt på med akvarium i 10år snart
#33 - 14 oktober 2003 23:02
jag har precis köpt en flaska schnecktol, får se vad det kan göra..att det ligger snäckor & ruttnar är jag inte orolig för..bara att suga ur bottnen ordentligt först, köra på med medlet..sen köra ur bottnen igen..
sen det med botiorna...eftersom de tar att snäckor medn inte ägg..så kommer ju de äta upp snäckorna innan de hinner lägga sin första kull ägg eller? så efter ett tag borde det väl ta slut på snäckor???

Annons