Snabbt svar! (guppy hona som föder?)

#1 - 4 februari 2007 20:51
Hej!

En av mina guppyhonmor står ovanför filtret och "krystar" kan det vara så att hon föder yngel? Hon är rejält tjock iaf, precis som mina andra tre honor är.

Eller bajsar hon? det hänger skit iaf :p

Sabla kärring, skrämmas sådär! [:(!]

Men hur ska jag göra, flytta över henne till mitt "yngelkar"? det rymmer 2.5 liter. Men behövs värme till henne då?
#2 - 4 februari 2007 21:01
Jag tror att hon är på väg att föda.
Har du ingen värme i yngelkaret?
Där ska vara samma temp som i vuxenkaret.
Ofta kommer det bajs när honan ska föda, hon krystar ju och då kan hon inte hålla kvar bajset.
#3 - 4 februari 2007 21:32
Över i yngelkar...

gickan_87 skrev:
Hej!

En av mina guppyhonmor står ovanför filtret och "krystar" kan det vara så att hon föder yngel? Hon är rejält tjock iaf, precis som mina andra tre honor är.

Eller bajsar hon? det hänger skit iaf :p

Sabla kärring, skrämmas sådär! [:(!]

Men hur ska jag göra, flytta över henne till mitt "yngelkar"? det rymmer 2.5 liter. Men behövs värme till henne då?

[:o] Satte över en av mina honor i yngelkar över natten. På morgonen fanns ett stim av yngel så då fick man vara snabb så inte alla gick åt till frukost. Nu går där ett gäng yngel som jag matar 3 ggr per dag. Yngelkaret är nedsänkt i det stora akvariet.:)
#4 - 4 februari 2007 21:42
icejoy skrev:
Jag tror att hon är på väg att föda.

Har du ingen värme i yngelkaret?

Där ska vara samma temp som i vuxenkaret.

Ofta kommer det bajs när honan ska föda, hon krystar ju och då kan hon inte hålla kvar bajset.

Nej, jag har fått höra att det inte behövs...

Men kanske ska prova sätta henne i yngelkaret då, men klarar hon sig utan syre över natten då?
#5 - 4 februari 2007 21:44
Malinitzi: det som oroar mig är om honan inte får syre.. mitt yngelkar står på sidan om det stora karet.
#6 - 4 februari 2007 21:54
Förresten, jag har nog någon gammal doppvärmare som fungerar. Ska prova sätta in den till henne och göra några hål i en slang som jag kan sätta in som "bubbelridå"

Honan är nu i yngelkaret utan värmare eller syrepump.
Ska sätta in det om ungefär 30 minuter om hon lugnar ned sig. Annars får hon väl komma tillbaka till det stora karet.
#7 - 4 februari 2007 22:21
Nu är hon tillbaka i stora karet igen.
#8 - 5 februari 2007 04:49
2,5 liter med doppvärmare låter som att du snart kommer ha en färdigkokt fisk....

köp ett sånt yngelkar man har i de stora karet, kostar runt 50 lappen, fisken får syre och värme och du slipper en extra burk utanför, dock så kanske de inte är det snyggaste man kan ha i karet men praktiskt är de iaf.
#9 - 5 februari 2007 06:57
Pumba skrev:
2,5 liter med doppvärmare låter som att du snart kommer ha en färdigkokt fisk....

köp ett sånt yngelkar man har i de stora karet, kostar runt 50 lappen, fisken får syre och värme och du slipper en extra burk utanför, dock så kanske de inte är det snyggaste man kan ha i karet men praktiskt är de iaf.

[:o] Köpte ett extra yngelkar (reservkar) på Ikea, 20 l ca, för 19 kr, transparent.:)
#10 - 5 februari 2007 08:30
Blev de nåt?

gickan_87 skrev:
Nej, jag har fått höra att det inte behövs...

Men kanske ska prova sätta henne i yngelkaret då, men klarar hon sig utan syre över natten då?

:confused: :confused: Hur gick det? Fick du några bebisar?:confused: :confused:
#11 - 5 februari 2007 11:33
Malinitzi skrev:
[:o] Köpte ett extra yngelkar (reservkar) på Ikea, 20 l ca, för 19 kr, transparent.:)

På Ikea´s hemsida står det att den rymmer 35 l...

Förresten, fungerar det att använda locket till? eller kommer det inte in något ljus då? jag har ju två mycket fiskintresserade katter [:o]
#12 - 5 februari 2007 11:35
Flaj heter den.
#13 - 5 februari 2007 11:36
Malinitzi skrev:
:confused: :confused: Hur gick det? Fick du några bebisar?:confused: :confused:

Hon åkte tillbaka i stora karet, för hon är min favorithona och jag ville inte riskera något. Men yngel blev det inga. Hon är fortfarande tjock om inte lite tjockare idag. + att två av de andra honorna börjar bli riktigt feta också. Så kommer nog en hel del yngel snart [:-58] [:)]
#14 - 5 februari 2007 11:37
Tack! :)
#15 - 5 februari 2007 11:42
Kenny*92 skrev:
Flaj heter den.

När jag letar på Ikea´s hemsida så hittar jag bara locket Flaj?[B)]

Edit: Jag hittade den.
#16 - 5 februari 2007 15:58
Ikea SAMLA...

gickan_87 skrev:

Förresten, fungerar det att använda locket till? eller kommer det inte in något ljus då? jag har ju två mycket fiskintresserade katter [:o]

:) :) :) Min heter Ikea Samla = 6 gallon:D :D Mätt upp till ca 20 liter. Köpt i Barkarby;)
#17 - 5 februari 2007 17:01
Okej, då är det två olika burkar :D

Har du lock till då?
#18 - 5 februari 2007 17:51
jag har en liknande burk som yngelkar för tillfället.
har bara slangen ner från luftpumpen i ena hörnet sen har jag borrat ett gäng med större hål i de hörnet, kolald ei Zooaffären och de villa ha 299kr för en 18 liters plastlåda med lite hål i locket, min kostade nog 60 spänn nått.
#19 - 5 februari 2007 18:06
Utan...

gickan_87 skrev:
Okej, då är det två olika burkar :D

Har du lock till då?

:) Men ett lock fixar jag i min grovcontainer, där finns ALLT, varje dag....:)
#20 - 5 februari 2007 18:12
gickan_87 skrev:

Ikeas Flaj för 19 kr rymmer bara 20 lit.vatten.
Samla är en annan låda.
#21 - 5 februari 2007 18:17
Mie133 men på hemsidan står det att den rymmer 35 l... :(
#22 - 5 februari 2007 18:21
Pumba skrev:
jag har en liknande burk som yngelkar för tillfället.

har bara slangen ner från luftpumpen i ena hörnet sen har jag borrat ett gäng med större hål i de hörnet, kolald ei Zooaffären och de villa ha 299kr för en 18 liters plastlåda med lite hål i locket, min kostade nog 60 spänn nått.

Måste man ha ett filter eller något som renar i yngelkaret också? Jag trodde det räckte med att man byter vatten 1 ggr/dag :cool:
#23 - 5 februari 2007 18:22
Inget tätt lock!

gickan_87 skrev:

:) Du ska inte ha ett tättsittande lock, luftcirkulation måste finnas. Men kattsäkert måste det ju vara. Vet inte vad Ikea har för lock på den andra lådan? En yngelbox att sänka ner i akvariet, kan du inte ha det? I den kan ynglen vara rätt länge, med rätt vård. Du kommer säkert få fler yngel i framtiden så investera i en sådan, de finns flera sorter på marknaden, jag gillar den i plast med ventilerat lock.:)
#24 - 5 februari 2007 18:23
gickan_87 skrev:
Nu är hon tillbaka i stora karet igen.

:) Hur stor är det?:)
#25 - 5 februari 2007 18:30
Malinitzi skrev:
:) Du ska inte ha ett tättsittande lock, luftcirkulation måste finnas. Men kattsäkert måste det ju vara. Vet inte vad Ikea har för lock på den andra lådan? En yngelbox att sänka ner i akvariet, kan du inte ha det? I den kan ynglen vara rätt länge, med rätt vård. Du kommer säkert få fler yngel i framtiden så investera i en sådan, de finns flera sorter på marknaden, jag gillar den i plast med ventilerat lock.:)

Jag har funderat på att beställa en i nät, ganska stor. Men samtidigt vill jag hellre ha ynglen i en egen burk. Men kanske är smartare och lättare/billigare att ha dem i ett yngelkar som sitter i akvariet?
#26 - 5 februari 2007 18:34
Malinitzi skrev:
:) Hur stor är det?:)

54 l :)
#27 - 5 februari 2007 18:35
Ja!

gickan_87 skrev:
Jag har funderat på att beställa en i nät, ganska stor. Men samtidigt vill jag hellre ha ynglen i en egen burk. Men kanske är smartare och lättare/billigare att ha dem i ett yngelkar som sitter i akvariet?

:) Om inte ditt stora kar är för litet?:)
#28 - 5 februari 2007 18:41
Om jag köper en nätkasse, så blir det nog en sådan här:
http://www.pwss.se/product.php?productid=2915&cat=653&page=1

Synd bara att det är så dyr frakt. Någon som vet om den säljs i på djurmagasinet?
#29 - 5 februari 2007 18:41
Har lika stort!

gickan_87 skrev:
54 l :)

:) Har du inte för mycket i akvariet går det bra? Min yngelbox mäter ca 18,5 cm br, 7-8 cm djupt och ca lika högt. :)
#30 - 5 februari 2007 18:48
Malinitzi skrev:
:) Har du inte för mycket i akvariet går det bra? Min yngelbox mäter ca 18,5 cm br, 7-8 cm djupt och ca lika högt. :)

Jo, jag ska fundera lite. Men ynglen växer i ett så litet yngelkar ändå fast de är många?
#31 - 5 februari 2007 19:52
Den nätkassen....

gickan_87 skrev:
Om jag köper en nätkasse, så blir det nog en sådan här:

http://www.pwss.se/product.php?productid=2915&cat=653&page=1

Synd bara att det är så dyr frakt. Någon som vet om den säljs i på djurmagasinet?

:) ....provade jag först men tyckte den var för stor. Lämnade tillbaks den och hittade senare den här mindre, helt i plast. Den har dessutom en botten (som kan tas bort senare) där ynglen hamnar så de inte blir uppätna - i alla fall inte samtliga. Andra yngelboxar kanske finns men jag har inte testat dem. Min yngelbox finns hos de flesta välsorterade zoohandlare.
Svenska Guppysällskapet (se på nätet) kanske har andra tips om du inte har bråttom? Eller andra länkar om guppyn här på Zoopet.:)
#32 - 5 februari 2007 22:20
Malinitzi skrev:
:) ....provade jag först men tyckte den var för stor. Lämnade tillbaks den och hittade senare den här mindre, helt i plast. Den har dessutom en botten (som kan tas bort senare) där ynglen hamnar så de inte blir uppätna - i alla fall inte samtliga. Andra yngelboxar kanske finns men jag har inte testat dem. Min yngelbox finns hos de flesta välsorterade zoohandlare.

Svenska Guppysällskapet (se på nätet) kanske har andra tips om du inte har bråttom? Eller andra länkar om guppyn här på Zoopet.:)

Min kompis hade en sådan som du beskriver. Hur mycket kan den kosta, och hur fäster man den? Jag har ju en "gjuten" överdel, så kanske blir svårare att fästa den då?
#33 - 6 februari 2007 00:25
De flyter bara runt (men brukar hålla sig på plats om man sätter den vid ena rutan).
#34 - 6 februari 2007 04:35
gickan_87 skrev:
Måste man ha ett filter eller något som renar i yngelkaret också? Jag trodde det räckte med att man byter vatten 1 ggr/dag :cool:

Byter du allt vatten i gång om dagen lär inte ynglen bli gamla.
jag har byggt mitt som ett riktigt kar med grus stenar och växter.

Sånt yngelkar man sätter i akvariumet brukar medfölja 2 sugproppar man sätter fast den mot rutan med, så flyter den med.
kostar 50-80kr beroende på vilken storlek man vill ha.
#35 - 6 februari 2007 06:55
Yes....

Pumba skrev:

Sånt yngelkar man sätter i akvariumet brukar medfölja 2 sugproppar man sätter fast den mot rutan med, så flyter den med.

Pumba:

:) 100%-igt vattenbyte varje dag för ynglen går INTE. I flytboxen har de samma vatten som i akvariet. Det kan vara litet pilligt med flytboxen, sugpropparna kan fara litet upp och ner då man pysslar, har fått fånga in en del yngel som "svämmat" över kanten ibland. Men hittills har det varit OK! De får stanna i boxen till de blir så stora att de inte sväljs hela av föräldrarna.:)
#36 - 6 februari 2007 12:07
Pumba skrev:

Men alltså, man byter ju inte allt utan bara 5% eller nåt..
#37 - 6 februari 2007 16:33
Malinitzi skrev:
Pumba:

:) 100%-igt vattenbyte varje dag för ynglen går INTE. I flytboxen har de samma vatten som i akvariet. Det kan vara litet pilligt med flytboxen, sugpropparna kan fara litet upp och ner då man pysslar, har fått fånga in en del yngel som "svämmat" över kanten ibland. Men hittills har det varit OK! De får stanna i boxen till de blir så stora att de inte sväljs hela av föräldrarna.:)

Om du läser vad jag svarade på så inser du nog med att jag fattat att de inte går att byta allt vatten på en gång utan att jag påpekade detta till gickan =)

hur gör du för att sugropparna ska lossna? jag får knappt lös mina ens om jag vill det?
jag har mitt satt så högt så vattnet är ca 1cm från toppen så inte en chans att de komemr ut, hade problemet innan att de "Kom in" andra fiskar när de va för långt ner.
#38 - 6 februari 2007 16:41
Jo, jag såg.....

Pumba skrev:
Om du läser vad jag svarade på så inser du nog med att jag fattat att de inte går att byta allt vatten på en gång utan att jag påpekade detta till gickan =)

hur gör du för att sugropparna ska lossna? jag får knappt lös mina ens om jag vill det?

jag har mitt satt så högt så vattnet är ca 1cm från toppen så inte en chans att de komemr ut, hade problemet innan att de "Kom in" andra fiskar när de va för långt ner.

:) sen att vi var överens om vattenbytet! Propparna kan vara svåra att dra rakt ut men att föra dem upp och ner går lätt. Lossnar helt gör de inte men ändrar karets läge, ifall man stöter till det (om vi nu har samma kar?), hamnar snett så vattennivån höjs och ynglen far ut (om inte locket är på ordentligt). Jag tycker det är känsligt för stötar. Annars är jag nöjd med karet.;)
#39 - 6 februari 2007 16:55
gickan_87 skrev:
Men alltså, man byter ju inte allt utan bara 5% eller nåt..

jo de va ju de jag mena, du skrev ju som att man bytte hela skiten,

jag byter 5-10% en gång i veckan i mitt 15 liters kar.
#40 - 6 februari 2007 18:42
Pumba skrev:
jo de va ju de jag mena, du skrev ju som att man bytte hela skiten,

jag byter 5-10% en gång i veckan i mitt 15 liters kar.

Skrev lite slarvigt antar jag [:o]
#41 - 6 februari 2007 18:43
Malinitzi: Är det en sådan här du har då?

[COLOR=#22229c]http://www.pwss.se/product.php?productid=1&cat=653&page=1[/COLOR]
#42 - 6 februari 2007 18:50
Yes box all right!

gickan_87 skrev:
Malinitzi: Är det en sådan här du har då?

[COLOR=#22229c]http://www.pwss.se/product.php?productid=1&cat=653&page=1[/COLOR]

:) Den är det! Den kostar en 50-lapp i handeln.:) Och kan säkert tas hem om inte din handlare har den i lager.:)
#43 - 6 februari 2007 18:56
Malinitzi skrev:
:) Den är det! Den kostar en 50-lapp i handeln.:) Och kan säkert tas hem om inte din handlare har den i lager.:)

Är det en sådan som man kan dela av för två fiskar, eller är den enkel?
#44 - 6 februari 2007 19:07
Ej delbar!

gickan_87 skrev:
Är det en sådan som man kan dela av för två fiskar, eller är den enkel?

:) Nej, bara för en ynglande hona tills hon ynglat klart. Sen tar du tillbaks henne i stora karet. Den är inte "delbar" för flera fiskar /du såg ju måtten/ utan är enbart till för ynglen tills de blivit så stora så de kan flyttas tillbaks till stora karet. Men passa honan, hon är mycket hungrig efter födseln och räkna med att några yngel går åt. Synd att du bort så långt bort annars kunde jag ha hjälpt dej.....:)
#45 - 6 februari 2007 19:13
Malinitzi skrev:
:) Nej, bara för en ynglande hona tills hon ynglat klart. Sen tar du tillbaks henne i stora karet. Den är inte "delbar" för flera fiskar /du såg ju måtten/ utan är enbart till för ynglen tills de blivit så stora så de kan flyttas tillbaks till stora karet. Men passa honan, hon är mycket hungrig efter födseln och räkna med att några yngel går åt. Synd att du bort så långt bort annars kunde jag ha hjälpt dej.....:)

Tack för omtanken:)
Ska till ett zoo imorgon, får se om jag hittar något. Annars ska jag till ett större ställe om cirka 3 veckor.
#46 - 6 februari 2007 19:40
gickan_87 skrev:
Mie133 men på hemsidan står det att den rymmer 35 l... :(

Jo ,jag vet.Blev själv lurad på det.
#47 - 6 februari 2007 19:53
köp gärna den större modellen av yngelkar som har en löstagbar mellanvägg, den lilla har en tendens att stressa vissa fiskar, blir lite bättre med den större modellen, prisskillnaden är ca 20 spänn.
#48 - 7 februari 2007 15:53
Pumba skrev:
köp gärna den större modellen av yngelkar som har en löstagbar mellanvägg, den lilla har en tendens att stressa vissa fiskar, blir lite bättre med den större modellen, prisskillnaden är ca 20 spänn.

Idag har det inhandlats yngelkasse:D

Det blev den större modellen för två fiskar. 50:- kostade den:)
#49 - 7 februari 2007 18:05
Nu ytterligare några frågor, ni måste ju bli galna på mig[:-39]

Iaf, när ska jag sätta ner honan/honorna i yngekaret? när jag ser dem föda eller ska de vara där hela tiden tills de fött?
För under natten lär jag knappast ha någon koll. Inte heller under vissa tider av dagen.

Kan jag sätta i alla 3 honorna i samma, utan "väggen" utan att de käkar varandras yngel?

Jag tror det var allt [:-2]

Annons